رادیو فردا ـ مهدی رستم پور: در پنجمین دوره مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا به میزبانی چین، چهار مدال رنگارنگ و شکسته شدن دو رکورد ملی، حاصل کار دوندگان ایرانی در اولین روز بازی‌ها بود.

مریم طوسی، دونده دوهای سرعت، موفق شد نام خود را به عنوان نخستین بانوی ایرانی که در این رشته موفق به کسب مدال طلا در آسیا شده است ثبت کند. او ۴۰۰ متر را طی ۵۳ ثانیه و ۸۵ صدم ثانیه پیمود تا ضمن فرو ریختن رکورد ملی که در اختیار خودش بود، مدال طلای آسیا را نیز نصیب خود کند.

اما بازتاب این خبر در سطح جامعه زمانی شدت گرفت که ویدئوی درخشش مریم طوسی، پنج روز بعد در شبکه‌های اینترنتی منتشر شد. پیش از آن اما به خاطر نادیده گرفتن این رویداد مهم از سوی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، کمتر کسی از علاقه‌مندان ورزش در جریان برگزاری این رقابت‌ها قرار داشت.

مریم طوسی

وب‌سایت خبری رقابت‌ها نشان می‌دهد که طوسی روز شنبه، هجدهم فوریه، ۲۹ بهمن، قهرمان آسیا شده است. این تاخیر در پوشش تصویری رقابت‌ها برای نخستین بار نیست که در ورزش بانوان ایران رخ می‌دهد. صداوسیما پیش از این نیز از پوشش موفقیت تیم ملی فوتبال دختران ایران در رقابت‌های غرب آسیا خودداری کرده بود.

ماجرای مدال مریم طوسی و بازتاب دیرهنگام آن یادآور دهه چهل شمسی است که خبرنگاران مجله کیهان ورزشی در رقابت‌های المپیک، ساعت‌ها در صف ارسال تلکس می‌ایستادند. اگر مطلب آنها روز یک‌شنبه به ایران می‌رسید، خوانندگان باید تا شنبه هفته آینده صبر می‌کردند تا شرح کامل و دقیقی از وقایع رقابت‌ها را در مجله بخوانند.

مریم طوسی تابستان امسال تنها نماینده زن ایران در مسابقات جهانی دوومیدانی به میزبانی کره جنوبی بود که از راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی باز ماند. او در سخت‌ترین گروه بین پنج گروه رقابت‌های ۲۰۰ متر قرار داشت. در پایان رقابت‌های مقدماتی، دو نفری که بهترین رکورد‌ها را به جا گذاشتند هر دو از همین گروه بودند.

سایر نتایج ایران

در پایان این مسابقات دو روزه، چین با ۱۴ مدال طلا، ۹ نقره و ۱۰ برنز در صدر ایستاد.

ایران با ۳ طلا، یک نقره و ۳ برنز در رده دوم قرار گرفت. در این رقابت‌ها که ۱۶ کشور حضور داشتند، نمایندگان بحرین، قزاقستان، قطر و کویت نیز رده‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

غیر از ۴۰۰ متر زنان، در ۴۰۰ متر مردان هم دو مدال طلا و برنز به تیم ایران رسید. رضا بوعذار که چند صباحی از کسب مدال در مسابقات بزرگ دور مانده بود، با طی کردن ۴۰۰ متر در مدت زمان ۴۸ ثانیه و ۹ صدم ثانیه به مدال طلا رسید و امین قلیچی روی سکوی سوم ایستاد.

در ماده پرتاب وزنه بانوان، لیلا رجبی مدال نقره را به گردن آویخت. رجبی پیش از این سهمیه المپیک را نیز گرفته بود. در این ماده مدال طلا به پرتابگر نیرومند چینی رسید.

در ۱۵۰۰ متر بانوان، لیلا ابراهیمی، نایب قهرمان اسبق آسیا، جایگاهی بهتر از نهمی به دست نیاورد.

سرانجام در پنجگانه زنان، سپیده توکلی پس از نمایندگان قزاقستان و ویتنام در رده سوم ایستاد.