تغذیه و بهداشت خانواده

 ـ در آمریکا حدود ۱۵ میلیون نفر به نوعی آلرژی غذایی دچار هستند. از این عده ۹ میلیون نفر بزرگسال و ۶ میلیون کودک هستند.

ـ به هر دلیلی میزان بروز آلرژی های غذایی در پسران بالاتر از دختران گزارش می شود.

ـ میزان آلرژی غذایی در ده سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته که این موضوع با افزایش ترکیبات شیمیایی افزاینده های غذایی و رنگ های مصنوعی رابطه مستقیم دارد.

ـ به طور کلی ۸ گروه از غذاها ۹۰ درصد آلرژی ها را به خود اختصاص می دهند که عبارتند از شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، دانه های روغنی دیگر مانند پسته و بادام و گردو و غیره، محصولات گندم، سویا و ماهی.

ـ در آمریکا در هر ۳ دقیقه یک نفر به خاطر عکس العمل آلرژی غذائی روانه بیمارستان می شود.

غذاهایی که بیشتر باعث آلرژی می شود

ـ برای بروز آلرژی نیازی به خوردن زیاد غذای آلرژی زا نیست، گاهی یک ذره از غذای مورد بحث و یا بو و طعم آن می تواند سبب آلرژی شود و خطر غیر قابل جبرانی به وجود آورد.

ـ بزرگترین قربانی آلرژی غذایی کودکان و نوجوانان هستند که گاهی برای اولین بار پی به حساس بودن خود در برابر نوعی غذا برده و به آن دچار می شوند.

ـ بهم آمیختن عارضه آسم و آلرژی غذایی غالباً سبب نتایج غم انگیزی می شود. این گونه افراد باید مدام برچسب های غذاها را بخوانند و با خود آنتی هیستامین تجویز شده توسط پزشک معالج را داشته باشند.

ـ با همه بدی های آلرژی، افرادی که آلرژی دارند به طور کلی کمتر به سرطان دچار می شوند، مخصوصاً سرطان هائی که با عوامل عفونت زا رابطه دارند، مانند سرطان رحم. شاید بجا باشد اشاره شود که گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه مونترال برای اولین بار نظریه پائین بودن میزان بروز سرطان پانکراس یا لوزالمعده را در افرادی که به نوعی آلرژی دچار بودند گزارش نمود.

 

ویتامین D و دردهای زمان پریود

 

پژوهشگران دانشگاهی در ایتالیا طی بررسی جالبی بر روی ۴۰ نفر از زنان کمتر از ۴۰ سال معلوم کرده اند که خوردن ویتامین D با دُز بسیار بالا می تواند از بروز دردهای این دوره جلوگیری کند. مقدار ویتامین D توصیه شده بی اندازه بالا است و از نظر علمی یک شخص نمی تواند چنین مقداری را به یکباره دریافت کند ولی همان طوریکه اشاره شد این دانشمندان توانسته اند با تجویز مقدار زیادی از ویتامین D دردهای پریود زنان را برای مدت دو ماه جلوگیری نمایند. شاید تحقیقات بیشتری در این مورد، مخصوصاً مقدار ویتامین D باید انجام گیرد تا از این ویتامین برای جلوگیری از بعضی از دردهای بدن به صورت سالمی استفاده شود. قبلاً گزارش شده بود که افرادی که به دردهای مفاصل و ماهیچه دچار هستند به نوعی کمبود ویتامین D مبتلا بوده و خوردن ویتامین D و یا ساختن آن توسط اشعه آفتاب در زیر پوست بدن می تواند از بروز این گونه دردها جلوگیری نماید.

 

قرص های پائین آورنده کلسترول خون و عارضه فراموشی

 

بالاخره FDA این هفته قبول کرد که Statin ها یا داروهای ضد کلسترول سبب بروز بیماری قند و عارضه فراموشی می شود. دانشمندان در یک سال گذشته بارها و بارها اثر نامطلوب داروهای ضد کلسترول را بر روی بدن انسان و افزایش امکان بروز بیماری قند و حتی بیماری های قلبی گزارش کرده بودند ولی FDA به هر دلیلی به این یافته های جدید توجهی نمی کرد تا این که پژوهشگران طی بررسی بزرگی امکان بروز بیماری قند نوع دو و عارضه فراموشی را ثابت نمودند و این بار FDA طی گزارشی این یافته مهم را تأیید کرد. در حال حاضر در دنیا میلیون ها نفر به مصرف داروهای ضد کلسترول عادت دارند و این دسته از داروها درآمد بالایی را برای کمپانی های داروئی به همراه دارد. حال باید به فکر روش جدید یا داروهای بی خطری بود که برای تقلیل کلسترول خون از آنها استفاده شود. در حال حاضر بهترین روش کنترل کلسترول خون داشتن رژیم غذائی محاسبه و موازنه شده به همراه فعالیت های بدنی است. البته گروهی از مردم هم از نظر ژنتیکی به نوعی از بالا بودن کلسترول خون دچار هستند که به آن کلسترول فامیلی می گویند. متاسفانه داروهای شیمیائی هم کمتر در این مورد بخصوص مؤثر هستند زیرا بدن این اشخاص به خاطر پیچیدگی های ژنتیکی مرتباً کلسترول می سازد، البته نباید فراموش کرد که Statin ها عوارض جانبی زیادی دارند که سبب تقلیل کیفیت زندگی مصرف کننده های آن می شود.

 

بازار در تسخیر روغن زیتون های تقلبی

 

طبق گزارش موجود حدود ۵۰ درصد روغن زیتون های موجود در بازارهای آمریکا یا روغن زیتون نیستند و یا برعکس ادعای تهیه کنندگان و فروشندگان از فشار سرد و یا به قول معروف Extra virgin نیستند. در این گونه موارد روغن های ارزان قیمتی مانند روغن کانولا، روغن سویا و غیره به اسم روغن زیتون و در بسته بندی های چشم گیر و مشتری پسند عرضه می شوند. متاسفانه کشور چین که صادر کننده انواع و اقسام غذاهای ارزان قیمت در سراسر دنیا است از نظر تقلب در تهیه و عرضه غذاها در صدر گروه های دنیا قرار دارد که خطر بسیار بزرگی است برای مردم کشورهای جهان سوم و افرادی که به علت فقر مالی مجبورند به دنبال غذاهای ارزان قیمت بروند.

به طور کلی رنگ و بو و طعم و مزه روغن زیتون اختصاصی است و می شود به راحتی آن را تشخیص داد. ممکن است در روغن های قلابی که به اسم روغن زیتون به فروش می رسند مقداری اسانس زیتون اضافه نمایند که سبب گمراهی تشخیص خریدار شود ولی به هر صورت این گونه روغن ها از قرار معلوم در بازار و به اسم کمپانی های مشهور وجود دارند که متاسفانه تشخیص آن ها گاهی مشکل خواهد بود.

 

قرص های خواب آور و مرگ های ناگهانی

 

ژورنال پزشکی بریتانیا گزارش می کند که افرادی که به خوردن قرص های خواب آور عادت دارند امکان مرگ و میر ناگهانی در آنها ۶/۴ برابر افرادیست که چنین نمی کنند و این واقعه ممکن است در ظرف دو سال و نیم از مصرف این داروها رخ دهد. این گزارش علمی مربوط به تحقیقاتی است که دانشمندان آمریکائی در مرکز بررسی ناهنجاری های خواب و بر روی بیشتر از ۳۳ هزار نفر انجام داده اند. این گروه معتقدند که مصرف قرص های خواب آور به احتمال قوی موجب مرگ و میر زودرس حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ گردیده است. گزارش مفصل و اسامی داروهای خواب آوری که در این بررسی منظور شده اند را می توانید در تارنمای www.bmjopen.bmj.com مطالعه کنید.

 

بهتر است باور کنید

 

ـ خوردن صبحانه موجب میزان و کنترل قند خون می شود. اشخاصی که صبحانه نمی خورند چاق تر و کم انرژی تر هستند.

ـ دانش آموزانی که در منزل یا در مدارس صبحانه می خورند از نظر حافظه و آموختن ممتازتر از آن دسته ای هستند که صبحانه نمی خورند. این دسته از دانش آموزان راحت تر با مشکلات کنار آمده و بهتر با دیگران رفتار می کنند.

ـ صبحانه حتی به مقدار کم باعث شروع فعالیت سیستم های داخلی بدن می شود و مقدار قابل توجهی از کالری ذخیره شده در بدن را به سوخت و ساز می رساند.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com