تغذیه و بهداشت خانواده

آسم عارضه ای است که به علت التهاب بافت های دستگاه تنفسی ظاهر می شود و عوامل مختلفی در بروز و یا در فعال شدن عارضه و پیشرفت آن دخالت دارند. در حال حاضر در آمریکا بیشتر از ۲۵ میلیون نفر به این عارضه مبتلا می باشند. غذاهایی وجود دارند که در حقیقت ضد آسم بوده و از بروز یا پیشرفت آن جلوگیری می کنند. به بعضی از آنها در زیر اشاره می شود:

آسم بیماری تنفسی است که با تغذیه مناسب می توانید به بهبود آن کمک کنید

ـ آووکادو: این میوه یکی از بهترین غذاهایی است که عملکرد عوامل بروز آسم را خنثی می کند. وجود ماده ای به نام گلوتایتون در آووکادو که در بروز و حرکت آسم نقش مهم دارد به این میوه از این نظر مقام مخصوصی می دهد. این ماده التهاب دستگاه تنفسی را به شدت تخفیف می دهد و به همراه آنتی اکسیدان های موجود در آووکادو سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

 

ـ موز: طبق مطالعه جدیدی که در سال ۲۰۱۱ نتایج آن منتشر گردیده موز قادر است با عوامل بروز آسم مبارزه کرده و افرادی که روزی یک عدد موز می خورند کمتر به عارضه آسم دچار می شوند. این دسته از افراد با مصرف موز امکان بروز عارضه آسم را ۳۴ درصد کاهش می دهند.

ـ قهوه: در موقع حمله آسم اگر داروی مخصوص آن را با خود ندارید با نوشیدن مقدار کمی قهوه کافئین دار می توانید شدت حمله را کاهش دهید زیرا به سرعت سبب تخفیف التهاب دستگاه تنفسی می گردد.

ـ آب: کمبود آب بدن در افرادی که به عارضه آسم دچار هستند حمله آن را راحت تر و سریعتر می کند. در این صورت افرادی که به عارضه آسم دچار هستند باید به مقدار آبی که در روز مصرف می کنند توجه نمایند و حداقل روزی ۸ لیوان یا دو لیتر آب بنوشند. آب مورد بحث نباید حاوی مقدار زیادی مواد افزاینده مانند فلورید و غیره باشد. اکثر آب های بطری پلاستیکی حاوی مقدار زیادی از این گونه مواد هستند.

ـ زردچوبه: زردچوبه ادویه ایست ضد التهاب بدن. افرادی که عادت به مصرف زردچوبه دارند خیلی کمتر به عارضه آسم دچار می شوند. عمل ضد التهاب زردچوبه سبب می شود که عروق انبساط پیدا کرده و خون به راحتی در آن حرکت کند.

ـ زنجبیل: زنجبیل بهترین منبع ضد التهاب بدن است و از تورم دستگاه تنفسی مخصوصاً ریه ها جلوگیری می کند. در حقیقت زنجبیل خواصی مانند داروی ضد آسم را دارد. دم کرده زنجبیل در افرادی که به عارضه آسم دچار هستند به همراه از بین بردن التهاب دستگاه تنفسی نوعی آرامش به وجود می آورد و مصرف متعادل آن ضرری به وجود نمی آورد.

ـ سیب: مطالعه جدیدی بر روی گروه بزرگی از خانم های باردار در اروپا ثابت کرده که آنهایی که روزی یک عدد سیب می خورند کودکانشان ۵۳ درصد کمتر از دیگران به عارضه آسم دچار می شوند. مطالعه دیگری ثابت کرده که نوشیدن آب سیب تازه امکان بروز آسم را ۵۰ درصد تخفیف می دهد.

معجون سم زدایی بدن ADYA Clarity خطرناک شناخته شد

برای سم زدایی بدن داروهای شیمیایی متعددی وجود دارند که نه تنها کمکی به بدن نمی کنند بلکه سبب ناهنجاری های غیر قابل جبرانی می شوند. این هفته FDA آمریکا مصرف نوعی Cleansing به نام ADYA Clarity را ممنوع اعلان نمود زیرا حاوی مقدار زیادی آلومینیوم و اسید سولفوریک است که صدمه آن بر بدن شناخته شده است. چند سال قبل اشتباهاً مقداری از این محلول به منبع آب مصرفی شهر کوچکی در انگلستان افزوده شد که در نهایت سبب مسمومیت عده زیادی گردید. در این میان خانمی که به همین علت سخت بیمار بود در موقع فوت وصیت کرد که از بدنش کالبد شکافی به عمل آید و نقش افزاینده شیمیایی را در مرگش روشن سازند. گزارشات نشان می دهند که دستگاه گوارش و کلیه ها و کبد این شخص به علت سولفات آلومینیوم موجود در آب به کلی از بین رفته اند. این مواد همچنین سبب از بین رفتن قدرت حافظه شده و به سلول های مغز و اعصاب صدمه می زند.

حدود چهل سالی است که بارها و بارها در مورد سم زدایی بدن توسط مواد شیمیایی نوشته ام و گفته ام که هیچوقت سم را نمی شود با سم شست. بدن طبیعت بسیار دقیق و سنجیده ای دارد که خود می تواند سم زدایی را انجام دهد مثلاً از روزی که  بشر خودش را شناخت در موقع مریضی یا سلامت هر چند روزی یکبار روزه می گرفت و از خوردن غذا خودداری می کرد، این بهترین و سالم ترین روش سم زدایی بدن است. شما اگر در هر چند هفته ای یا حداقل در هر فصلی ۲ یا ۳ روز روزه پزشکی بگیرید و غذا نخورید ولی مقدار کافی مایعات مانند آب و مقدار کمی آب میوه یا آب سبزیجات (کرفس) مصرف کنید، به بدنتان فرصت داده اید که خانه تکانی کند و به تدریج سمومی را که وارد بدن شده به صورت های مختلف از بدن خارج کند، آن وقت پس از چند روز روزه خواهید دید که چقدر سبک شده اید، کلسترول و قند و تری گلیسرید و … خونتان به طور چشمگیری کاهش یافته است. اگر این عمل را مرتباً تکرار کنید هیچ نیازی به سم زداهای شیمیایی نداشته و نخواهید داشت. تقریباً هیچکدام از شربت ها و متدهای مشکوک سم زدایی بدن از نظر علمی آزمایش نشده اند و تا حد امکان باید از مصرف آن ها دوری کرد، زیرا هیچکدام از آنها توسط متخصصان و کارشناسان با تجربه درست نشده است. صرفاً جهت سلامتی خود و خانواده خویش بهتر است به این نکات توجه نموده و بدنتان را با موادی به اصطلاح سم زدا مسموم نکنید.

فیبر رژیم غذایی از سکته مغزی جلوگیری می کند

نتایج یک بررسی علمی دراز مدت ثابت کرده که مصرف سبزی و میوه از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند. مقدار مورد نیاز فیبر رژیم غذایی حدود ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز است ولی در این بررسی معلوم گردیده که مردم آمریکا کمبود فیبر رژیم غذایی دارند و میزان آن حدود نصف مقداری است که توصیه شده است. التبه غیر از سبزی و میوه انواع دانه های روغنی مانند بادام و غلات و حبوبات نیز حاوی فیبر و سلولز هستند که در پائین آمدن کلسترول بد خون نقش دارند که خود بار سنگینی را از دوش قلب و عروق برمی دارند. به هر دلیلی مردم به غذاهای گوشتی و چربی ها و شیرینی و نمک بیشتر گرایش دارند و کمتر سبزی و میوه که حاوی بهترین نوع فیبر هستند مصرف می کنند. این عادت غذایی به تدریج ترکیبات رژیم غذایی اعضاء خانواده را دگرگون کرده و سبب بیماری های مختلف مخصوصاً سکته مغزی می شود. در این مطالعه معلوم گردیده که به ازاء هر یک گرم کمبود فیبر رژیم غذایی امکان بروز سکته مغزی را یک درصد افزایش می دهد که رقمی است بزرگ و تا به حال گزارش نشده است. خوردن روزی ۵ بار و هر بار مقداری میوه و سبزی لازمه یک رژیم سالم است. به عبارت دیگر هر روز باید مقدار لازم و کافی سبزی و میوه به همراه رژیم غذایی مصرف کرد تا خطر سکته مغزی به وجود نیاید. عده ای به خوردن فیبر و سلولز به صورت قرص و کپسول عادت دارند و فکر می کنند بدینوسیله می توانند کمبود آن را در بدن جبران کنند در حالی که چنین نخواهد بود و هرگز جای فیبر و سلولز غذای تازه را نخواهد گرفت.

بهتر است باور کنید

دانشمندان معتقدند که کبد انسان بیشتر از ۵۰۰ نوع عملکرد و فعالیت و مسئولیت را در بدن به عهده دارد. این بزرگترین عضو دستگاه گوارش و پاکسازی بدن شب و روز بی وقفه در غیر فعال کردن نتایج سوخت وساز بدن و سموم وارده به بدن مشغول است. بهترین عمل کبد ترشح صفرا، تجزیه و دسته بندی سلول های فرسوده خون، سم زدایی بدن و غیره است که اگر خللی در این عملکرد به وجود آید تمام سیستم اعضاء بدن به نوعی عوارض ناموزون دچار می گردند. در حقیقت کبد مثل انبار سمومی است که باید به طریقی آنها را شکسته و به تدریج از بدن خارج کند. محیط زیست آلوده و روش زندگی غلط در خستگی این عضو مفید بدن نقش دارند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com