متنی را که در زیر می خوانید مصاحبه آقای یدی محمودی با خانم ناهید رهنورد، در پیوند با اعتصاب کارکنان ۹۸ کتابخانه شهر است. این گفت وگو روز جمعه و در پنجمین روز اعتصاب ۲۳۰۰ تن از کارکنان شهرداری صورت گرفته است. این متن را آقای حبیب از روی نوار پیاده کرده اند. با سپاس از آقای یدی محمودی و نیز آقای حبیب بکتاش.

 یدی محمودی: سلام بر شما، لطفا خودتان را معرفی کنین و به ما بگین اعتصاب بر سر چیه، مهمترین خواسته اعتصاب چیه؟

ـ سلام، من ناهید رهنورد هستم. کارمند کتابخانه عمومی تورنتو. در ضمن من رئیس بخش شمالی و عضو هیئت مدیره هستم. این اعتصاب درباره امنیت شغلی ماست. متاسفانه دولت تورنتو بودجه ای را پیشنهاد داده که می خواهد خیلی از شغلها را از بین ببرد و ما کارهامان را از دست خواهیم داد.

مارین اوریلی (راست) رئیس اتحادیه کارگران کتابخانه ها و ناهید رهنورد عضو هیئت اجرایی اتحادیه

مهمترین خواسته ما این است که بتوانیم شغل و موقعیت مان را حفظ کنیم. حدود ۵۰ درصد  از کارکنان ما در سیستم خدماتی نیمه وقت هستند، و اگر  شرایطی را که شهرداری به ما پیشنهاد می کند قبول کنیم، بیش از ۵۰ درصد از کارکنانمان را از دست خواهیم داد و این تاثیر زیادی روی خدمات ما خواهد گذاشت.

خدماتی که به مهاجران، بچه ها و سالمندان می دهیم،  سرویس کتاب رسانی به کسانی که در خانه هستند و نمی توانند به کتابخانه بیایند. این خدمات از بین خواهد رفت و یا خیلی کم خواهد شد. این ها تاثیرات مستقیمی ست که روی خدمات ما که به مردم ارائه می دهیم می گذارد و ناگفته نماند که مردم کارشان را از دست خواهند داد. بیکاری زیاد خواهد شد. خیلی از کارکنان ما از بچگی، از موقعی که محصل بودند شروع کردند، به امید این که بتوانند یک کار تمام وقت بگیرند با مزایایی که بتوانند زندگیشان را اداره کنند. نیمه وقت های ما نمی توانند با چیزی که کارفرما دارد به ما پیشنهاد می کند زندگیشان را اداره کنند.

امروز پنجمین روز اعتصاب است. می توانید بگویید حمایت مردم تورنتو از اعتصاب شما تا حالا چگونه بوده؟

ـ بله، پنجمین روز است، ولی انرژی ما مثل روز اول است. به خاطر این که این قدر مردم حمایت می کنند، که به ما انرژی می دهد. نامه های فراوانی فرستاده شده. تمام سیاستمداران ما، آنهائی که در دولت پستی دارند، مشاوران ما، دارند حمایت می کنند. مردم برای ما غذا می آورند، آب، قهوه و شیرینی می آورند. حتی یک آقائی که کتابخانه را استفاده می کرد برای ما کارت صد دلاری تیم هورتون آورد که ما ازش استفاده کنیم. خیلی خیلی عالیه. واقعا شگفت انگیز است.

اعتصاب کارکنان کتابخانه های تورنتو

تورنتو شهریه که می گویند ۱۵۰ هزار ایرانی در آن زندگی می کند. انتظار شما از ایرانیان تورنتو برای حمایت از اعتصابتان چیست؟

ـ انتظار بالائی دارم. برای این که ما بزرگترین مجموعه کتاب های فارسی را در استان انتاریو داریم و ایرانی های ما از این کتابها، از مجموعه فارسی مان، استفاده می کنند. از دی وی دی، از سی دی، از کتاب، و در نتیجه ما انتظار زیادی از آنها برای حمایت داریم. این ها می توانند بروند روی وب سایت لوکال ۴۹۴۸، www.local4948.org، و طوماری را که ما آن جا گذاشته ایم امضاء کنند. فقط توی طومار اسم و اسم فامیل و ایمیل آدرس را از آن ها سئوال می کنند. این طومار مستقیم برای رئیس هیئت ما می رود و  نیز به کمیته شهر و خیلی خیلی موثر خواهد بود. خواهش می کنم وقتی که از مقابل صفوف اعتصاب رد می شوید، بوق بزنید برای ما و به این صورت همبستگی تان را با ما اعلام کنید. اگر می توانید پیش ما بیایید، و با آمدنتان و با حرف های خوبتان ما را پشتیبانی کنید. این ها خیلی خیلی کمک خواهد کرد و ما را دلگرم می کند. واقعا کامیونیتی های دیگر دارند خیلی حمایت می کنند، و من و تمام ایرانی هایی که در کتابخانه های شهر تورنتو کار می کنیم از ایرانیهای عزیز مان نیز همین انتظار را داریم.

خیلی ممنون از وقتی که در اختیار من گذاشتید و امیدوارم تمام ایرانی های تورنتو از اعتصاب شما حمایت کنند. چرا که این مهم است، نبود امنیت شغلی به همه مردم مربوط می شود. بعد از شما، به اتحادیه های دیگر، حمله می کنند. و همانطور که در تظاهرات می گویند، این حمله ای ست،  به کل ۹۹ درصد جامعه و باید علیه آن ایستاد.

ـ مرسی از شما