شهروند- آرش عزیزی: آخرین گزارش موسسه‌ی فریزر در مورد وضعیت مدارس انتاریو باز هم خبر خوشی برای مدارس منطقه‌ی یورک دارد. مدارس این منطقه مجددا در صدر استان قرار گرفته‌اند. اما نگاه دقیق‌تر به جزئیات آن نشان می‌دهد همه چیز هم به خیر و خوشی نیست.

 

مایکل توماس، مدیر کمکی بخش مطالعه‌ی عملکرد مدارس در موسسه‌ی راست‌گرای فریزر، می‌گوید مقامات باید به این نکته نیز توجه کنند که درون منطقه‌ی یورک اختلاف مدارس شهرهای شمالی و جنوبی این منطقه بیشتر شده است. یعنی مدارس شهرهایی مثل ریچموند هیل و مارکهام از بهترین‌ها هستند، اما مدارس شهرهایی چون کزویک و ساتن همچنان عقب مانده‌اند و نیاز به بهبود دارند.

توماس گفت مدارس بالای لیست مثل دبیرستان بی‌ویو در ریچموند هیل و مدارس «سنت ترزای لیسیو» و «پیر الیوت ترودو» در مارکهام باید درس‌های عملکرد موفق خود را به بقیه مدارس منتقل کنند و در ضمن رویهمرفته معلم‌های تورنتو باید از همتاهای خود در یورک درس بگیرند که به گفته‌ی این موسسه عملکرد بسیار موفق‌تری دارند.

 

اما نفس این رتبه‌بندی توسط موسسه‌‌‌ی فریزر که به گرایش سیاسی راست‌گرایانه‌ی خود معروف است مورد استقبال مقامات آموزش و پرورش استان قرار نگرفته است. بسیاری از آن‌ها، چه آن‌ها که در بالای فهرست هستند و چه آن‌ها که در رتبه‌های پایین‌تر، گفته‌اند هیئت‌های اداره‌ی مدارس نظام‌های خود را برای ارزشیابی مدارس دارند و شیوه‌ی فریزر در این زمینه را غیر قابل قبول دانستند.

در فهرست امسال فریزر، مدارس عمومی و مجزای منطقه‌ی یورک به همراه منطقه‌ی هالتون در صدر فهرست و در جایگاهی بسیار بالاتر از متوسط استان قرار گرفتند.

دبیرستان بی‌ویوی ریچموند هیل با کسب نمره‌ی ۴/۹ از ۱۰ صدرنشین شد. سه صدرنشین بعدی از شهر مارکهام بودند. مدرسه‌ی ترودو با نمره‌ی ۳/۹، سنت ترای لیسیو، ۱/۹؛ یونینویل های و سنت آگوستین، ۹.

 

کمترین نمره‌ها را مدرسه‌ی «ساتن دیستکریت» با نمره‌ی ۴/۱، دبیرستان «کزویک» با ۴/۲، «ژاندارک» (در میپل)‌ با۵/۵، «هوران هایتز» در نیومارکت و «وودبریج کالج» (هر دو با نمره‌ی ۵/۷) به دست آوردند.

کلیه این داده‌ها در وب‌سایت compareschoolrankings.org برای والدین در دسترس است گرچه چنان‌که گفتیم بیشتر معلمان و مقامات آموزش و پرورش استفاده از آن‌را توصیه نمی‌کنند.