شهروند- آرش عزیزی: کانادا به همراه آمریکا بخشی از ائتلاف بیش از ۷۰ کشور دنیا است که هفته‌ی گذشته در اجلاسی در استانبول ترکیه وعده داد میلیون‌ها دلار کمک مالی و تجهیزات ارتباطی به گروه‌های اپوزیسیون سوریه بدهد. کارشناسان این‌را باور روشن جامعه‌ی دولت‌های جهان بر این دانستند که دیپلماسی و تحریم به تنهایی نمی‌تواند کمر رژیم سرکوبگر بشار اسد در سوریه را بشکند.

به گزارش آسوشیتد پرس از استانبول، جان برد، وزیر امور خارجه‌ی کانادا، یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در این اجلاس که با عنوان «دوستان مردم سوریه» برگزار می‌شد شرکت کرد و وعده داد ۱ میلیون دلار به «برنامه‌های پرودموکراسی» بدهد. برد یادآوری کرد که کانادا پیش از این نیز تحریم‌هایی برای منزوی ساختن رژیم اسد بر سوریه تحمیل کرده و تا به حال ۷/۵ میلیون دلار نیز کمک‌های بشردوستانه انجام داده.

نشست استانبول پس از بیش از یک سال از آغاز انقلاب ضددیکتاتوری در سوریه می‌آید که به جنگی داخلی با هزاران کشته بدل شده است. رژیم اسد به گفته‌ی سازمان ملل تا به حال بیش از ۹ هزار نفر از مردم کشورش را در جریان این آشوب ها کشته است.

 

آخرین تلاش دیپلماتیک برای پایان به تخاصمات، هیئت مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب است که به رهبری کوفی عنان، دیپلمات شهیر و دبیرکل سابق سازمان ملل، چند روزی است وارد این کشور شده است. اما بسیاری دولت‌ها نظر خیلی مطمئن و خوش‌بینانه‌ای نسبت به هیئت عنان ندارند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، به همراه بسیاری از سایر شرکت‌کنندگان در نشست استانبول گفت طرح عنان حتی می‌تواند باعث شود اسد با استفاده از آن خود را در قدرت حفظ کند. کلینتون گفت منتظر گزارش عنان به شورای امنیت سازمان ملل است تا درباره‌ی آینده آن تصمیم بگیرد.

رژیم سوریه هفته‌ی گذشته با طرح عنان که خواهان آتش‌بس بلافاصله، دسترسی بشردوستانه به غیرنظامی‌های مورد محاصره و آغاز روند مذاکره سیاسی است موافقت کرد. با این وجود همچنان شاهد گزارش روزمره‌ی خشونت بوده‌ایم. از جمله بمباران شهر مرکزی حمس که روز یکشنبه بیست سی نفر دیگر به جان‌باختگان آن اضافه شدند.

 

به گفته‌ی شرکت‌کنندگان نشست استانبول، عربستان سعودی در همکاری با سایر کشورهای خلیج صندوقی برای پرداخت دستمزد به سربازان «ارتش آزاد سوریه»‌ و سربازانی که از ارتش اسد جدا شده و به اپوزیسیون پیوسته‌اند به راه انداخته‌اند. خبری که تایید آن می‌تواند به جنجال‌های متعددی بیانجامد.