در چند هفته گذشته روزنامه نشنال پست در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو به کانادا یک آگهی تبلیغاتی* از سوی انجمن کلیمی “بنای برت”  چاپ کرده بود که در آن با درج دو تصویر از احمدی نژاد و خشایارشاه در کنار یکدیگر خواسته بود این تصور را القا کند که هر دو آنها در تاریخ ایران دارای یک هدف  واحد بودند، و آن هم از بین بردن  “ملت  یهود” می باشد!

به همین دلیل گروه های مختلفی از ایرانیان به طور خودجوش در کنار هم گرد آمدند  تا که اشتباهی که آن انجمن مرتکب شده است را در یک خرد جمعی به آن ها گوشزد کنند و ضمن اعتراض به این شیوه برخورد، پاسخ این  تحریف تاریخ را هم داده باشند. در نتیجه، این گردهمایی با حضور  سیزده  گروه سیاسی  و تعداد قابل توجهی از افراد فعال کامیونیتی تشکیل گردید.

بیش از هر چیز در این میان، رفتار کنگره ایرانیان بود که قابل تأمل و پرسش برانگیز بود و بار دیگر نشان داد که هیئت مدیره این سازمان تا چه حد از اهداف اولیه آن دور مانده است.

کنگره ایرانیان نه تنها در این کار مشترک همگانی  شرکت نکرد، بلکه راه خود را نیز جدا نمود و جدای از آنان  به راه خود ادامه داد. چگونه است که کنگره ایرانیان به جای آن که همانطور که در اساسنامه  آن  آمده است،  در حمایت از منافع ایرانیان پیش قدم باشد و در هماهنگی  با نهادها و ارگان های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در حفظ منافع جامعه ایرانی کانادا کوشا باشد، دست به انتشار نامه ای جداگانه و شتاب زده به دور از تصمیم جمع در اعتراض به چنین آگهی می زند، راه خود را جدا کرده و این نامه را انتشار می دهد؟ باید  هیئت مدیره کنگره ایرانیان به عنوان یک نهاد غیر انتفاعی پاسخگو باشد. آن ها باید به جمع متشکل شده و افکار عمومی کامیونیتی پاسخگو باشند. چرا از نامه جمعی سیزده سازمان و گروه درون کامیونیتی حمایت نکرده و خود به تنهایی اقدام به  انتشار این نامه کرده اند.  چگونه است که آنها که باید مدافع منافع کامیونیتی ایرانی باشند خود به تنهایی اقدام می کنند، در جایی که این چنین  افراد و گروه ها و سازمان ها شرکت فعال کرده اند. آن ها چرا نامه به انجمن  “بنای برت”را انتشار عمومی نداده اند، و حتی در وب سایت آن ها نیز از این نامه خبری نیست.

پاسخ اما این است که در واقع دلیل این جدایی در محتویات نامه است. نامه ای

آگهی سازمان یهودیان در نشریات کانادایی

 که توسط سیزده گروه و سازمان و تعداد قابل توجهی از افراد فعال کامیونیتی خطاب به انجمن کلیمی ها و روزنامه نشنال پست فرستاده شده است، به طور وضوح بین ایرانیان و دولت جمهوری اسلامی تفاوت قائل شده و به روشنی جمهوری اسلامی و احمدی نژاد را محکوم کرده است. اما  هیئت مدیره کنگره نامه ای را به نشنال پست ارسال کرد که در آن حتی یک کلمه نامی  از احمدی نژاد  و دولت جمهوری اسلامی برده نشده است.

آقایان و خانم های هیئت مدیره کنگره ایرانیان! در آن آگهی چاپ شده از طرف انجمن کلیمی ها در نشنال پست دو عکس وجود داشت یکی تصویر خشایارشاه و دیگری تصویر احمدی نژاد. راستی نظر شما در مورد این دو عکس  چیست؟ چگونه است که در مورد یک عکس خشایار شاه می توان حرف زد، اما در مورد دیگری یعنی احمدی نژاد سکوت کرد؟ راستی توهین آن آگهی به چه کسی بود؟ آیا غیر از این بود که  بزرگترین توهین آن به ایران و ایرانی بودن و مقایسه یکی از شاهان ایران و  تاریخ ایران و ایرانیان با احمدی نژاد بود؟ آیا بزرگترین توهین این آگهی این نبود که در طول تاریخ ایران  و ایرانیان را همسان احمدی نژاد خوانده بود که می خواهند ملت یهود را نابود کنند!  پس  چگونه است که شما در مقابل این توهین  هیچ حرفی نزده اید؟ آیا به نظر شما هیچ ایرادی ندارد که ایرانیان را در طول تاریخ مثل احمدی نژاد بنامند؟

تنها  اندکی  جرات  می خواهد  که بگویید احمدی نژاد نماینده ایرانیان نیست و ایران و ایرانی با احمدی نژاد تفاوت دارد؟ آیا این گونه شما می خواهید از منافع ایران و ایرانی دفاع کنید؟ چگونه است که معاون کنگره در پنل این کنگره پیرامون تحریم ها به دفاع از حقوق مردم یمن و بحرین داد سخن می دهد، اما در مورد حقوق پایمال شده ایرانیان توسط جمهوری اسلامی  سکوت اختیار کرده است؟  چگونه است که دیگر عضو هیئت مدیره** در روزنامه سلام تورنتو در مورد آگهی چاپ شده در مقاله ای در همان هفته نامه می نویسد هیچ اشاره ای به چرایی این که در آن مقاله به ایران و ایرانی توهین شده است نمی پردازد، این که توهین اصلی یکی کردن تاریخ ایران و خشایار شاه با جمهوری اسلامی و احمدی نژاد است اصولا واقعیت دارد، در این مقاله به این مساله هیچ اشاره نشده است که تنها به دلایل  مواضع عقب مانده و ارتجاعی جمهوری اسلامی است که این گونه تاریخ ما و کشور ما مورد توهین قرار می گیرد.

این عضو هیات مدیره کنگره  در  مقاله خود می نویسد:”…به دلیل اهمیت حیاتی چنین منافعی با کنار نهادن همه‌ی اختلاف نظرهای سیاسی، فرهنگی، اعتقادی و حتی شخصی تنها نقطه مشترک و محوری خود را تقویت کنیم. با صدایی یگانه، همراه با بهره‌گیری از کلیه توانایی‌های فکری، تخصصی و مالی خود همه‌ی کوشش‌ها و دسیسه‌های تحقیرآمیز و بی اعتبار کننده هویت و میراث فرهنگی ایرانیان، از سوی هر فرد، نهاد و قدرتی را خنثی کنیم و کارنامه‌ای مسئولانه و نیک برای نسل‌های آینده به جا بگذاریم.”

باید از ایشان پرسید اگر چنین است، پس چرا  کنگره با مجموعه گروه های ایرانی همکاری نکرد و یک نامه را انتشار نداد تا صدای واحد داشته باشد؟ آیا جز این است که مدیریت این کنگره که به دلیل اختلافات سیاسی و اعتقادی، حاضر نشد در نامه ای که با جمهوری اسلامی موضع  داشت شرکت کند، واقعاً کدام را باور کنیم؟  نمی شود با ادبیات خاص خودتان  واقعیت را کتمان کنید. اقدام تان کاملا خلاف آن چیزی است که می نویسید  و می گویید.

آقایان و خانم های عضو هیئت مدیره کنگره ایرانیان، حتی در درون همان نظام جمهوری اسلامی نیز جناح ها و  افرادی  هستند که  جرات آن را دارند به بیانات احمدی نژاد پیرامون اسرائیل و یهودیان اعتراض کنند، اما هیأت مدیره ایرانیان کانادا که  قرار است مدافع منافع  ایرانیان کانادا باشد، حتی از گفتن نام احمدی نژاد ترس دارد. چه جیزی شما را به آن سو هدایت می کند؟

واقعاً باعث شرم است کنگره ای که نام ایرانی را در بر دارد این چنین  رفتار می کند. کنگره ایرانیان منتظر است چند ده هزار ایرانی دیگر به دست رژیم کشته شوند تا بتواند نام جمهوری اسلامی را در آن نامه ببرد؟ چندین هزار ایرانی دیگر باید به زندان بیفتند تا شما نام حکومت ایران را در نامه تان ببرید؟  آیا این رفتار کنگره باعث نمی شود که افکار عمومی کانادا همه ایرانیان را با رژیم جمهوری اسلامی یکسان  ببینند و این تخریب چهره ایران و ایرانی نیست؟

این چگونه هیئت مدیره ای ست که  حتی  جرات نمی کند، که ایران و ایرانی را از حکومت جمهوری اسلامی جدا کند؟ به راستی این مایه شرم است که چنین هیئت مدیره ای بر چنین نامی چنباتمه زده و از نام آن در جهت منافع دزدان و جنایت کاران جمهوری اسلامی حمایت می کند.

شایسته است ایرانیان  هر چه بیشتر نسبت به این اقدامات هیئت مدیره اعتراض کنند و آنان را نسبت  به عمل کردشان مسئول بشناسند. این یکی از واضح ترین آزمایشاتی بود که این هیات مدیره در آن رفوزه گردید. تا زمانی که ما ایرانیان نسبت به نهادهای درون جامعه مان احساس مسئولیت نکنیم، چنین فجایعی همچنان رخ خواهد داد.

پانویس ها:

* روزنامه نشنال پست چاپ تاریخ سوم مارس ۲۰۱۲ ( آگهی سازمان کلیمی – کانادائی(B’nai Birth

   نام آگهی * No crown same deadly agenda*

** روزنامه سلام تورنتو مقاله آقای تاج دولتی به نام فرصت انتخاب امروز است، و فردا یقینا دیر!

http://www.salamtoronto.ca/?p=6131