کنوانسیون حزب در همیلتون تصویب کرد

شهروند- آرش عزیزی: خیز اتحادیه‌های کارگری و اعضای حزب برای هل دادن رهبری ان دی پی به سوی رد بودجه‌ی دالتون مک‌گینتی نکته‌ی اصلی کنوانسیون این حزب بود که از جمعه تا یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در مرکز نمایشگاه‌های شهر هملیتون برگزار شد. خیزی که تا حدود زیادی در آن موفق شدند.

آندریا هروات که خود از پیشینه‌ای کارگری می‌آید و نماینده‌ی شهر کارگری همیلتون است در انتخابات اکتبر سال گذشته موفق شد با کسب هفت کرسی بیشتر مجموع تعداد کرسی‌های حزب را به ۱۷ برساند، بالاترین رقم در دوره‌ی پس از باب ری. اما این واقعیت که هروات موضع محکمی علیه بودجه‌ی اخیر دولت اقلیتی لیبرال مک‌گینتی نگرفته باعث شد که بسیاری اتحادیه‌ها و اعضای حزب علیه او موضع بگیرند.

قطع‌نامه‌ای که رهبری حزب برای دفاع کنوانسیون از اعمال رهبری آورده بود با مخالفت سید رایان، رهبر فدراسیون کارگران انتاریو، مواجه شد که می‌خواست تاکید کند ان دی پی باید با بعضی نکات موجود در بودجه‌ی کنونی لیبرال‌ها مخالفت کند و به آن رای منفی دهد. سه خواسته‌ی اصلی اتحادیه‌های کارگری از این قرار است: عدم حذف مشاغل دولتی یا انجماد دستمزدهای کارگران این بخش به زور تصویب قانون، افزایش مالیات‌ بر شرکت‌ها و افزایش مبلغ کمک دولتی که فقرای استان دریافت می‌کنند.

آندریا هوروات دوباره به رهبری حزب انتخاب شد

قطع‌نامه‌ی جانشینی که رایان به میان آورده بود در روز جمعه با نتیجه‌ی ۲۱۸ به ۲۰۰ رای پیروز شد تا هروات و رهبری حزب عقب‌نشینی جدی‌ای به خود ببینند.

فرشاد آزادیان، رئیس باشگاه جوانان ان دی پی تورنتو، که تا آن‌جا که ما می‌دانیم تنها ایرانی حاضر در کنوانسیون بود، به شهروند می‌گوید: «من هفت سال است عضو ان دی پی بوده‌ام و تا به حال اینقدر اختلاف و تفاوت در حزب ندیده‌ام. آن هم به صورت علنی و در صحن کنوانسیون. این اختلافات اگر هم موجود باشند معمولا پشت درهای بسته می‌روند، اما این دفعه آن‌ها علنی بودند.»

آزادیان افزود: «ماهیت سیاسی اختلافات موجود از همه چیز مهمتر است. لایه‌ای از بوروکرات‌های جدید حزبی دور و بر هروات در مقابل آن‌چه بعضی‌ها بهش می‌گویند «گارد قدیمی کارگری» حزب قرار گرفت. این دومی بنیان حزب در اتحادیه‌های کارگری و شخصیت‌هایی مثل فرد هان، سید رایان و اندرو مکنزی بود. آن‌ها می‌خواستند اندریا هروات چالشی جدی مقابل برنامه‌ی ریاضت‌کشی دولت پیش بگذارد.»

آزادیان تاکید کرد که بودجه‌ی پیشنهادی لیبرال‌ها «از قطع بودجه‌های زمان مایک هریس هم بدتر است» و کوتاه آمدن هروات در مقابل آن‌ به هیچ وجه قابل قبول نیست.

رایان نیز روز جمعه در صحن کنوانسیون به حدود ۸۰۰ نماینده‌ی حاضر گفت:‌ «آن‌چه اکنون داریم به اندازه کافی قوی نیست.» و خواهان مقاومت در مقابل بودجه‌ی مک‌گینتی شد.

پیروزی بخش کارگری و چپ حزب در روز جمعه باعث شد طرفداران رهبری در روز بعد اتوبوس اتوبوس هواداران خود را از شهرهای اطراف تورنتو به کنوانسیون بیاورند. با این همه هنگام رای‌گیری بر سر رهبری هروات او تنها ۷۶/۴ درصد حمایت حزب را به دست آورد که رقمی بسیار پایین‌تر از حد معمول است.

قدرت «زیادی» کارگران در ان دی پی؟

دیوید اورازیتی، نماینده‌ی لیبرال سو سن مری، به رسانه‌ها گفت مردم و مالیات‌دهندگان باید نگران باشند که ان دی پی این قدر نزدیک به اتحادیه‌های کارگری است و آن‌ها می‌توانند نقشی به این مهمی در حزب بازی کنند.

بعضی مقامات حزبی ان دی پی گفتند لیبرال‌‌ها نیز قبلا از اتحادیه‌هایی مثل اتحادیه کارگران خودروسازی و اتحادیه‌های معلمان حمایت گرفته‌اند. اما فرشاد آزادیان گفت ان دی پی به هیچ وجه نباید حمایت اتحادیه‌های کارگری از خود را برای کسی توجیه کند. رئیس باشگاه جوانان حزب در تورنتو گفت: «این دقیقا قدرت ان دی پی و اصلا دلیل وجودی آن است. دو حزب دیگر حزب شرکت‌های بزرگ هستند اما ان دی پی حزب زحمتکشان و فقرا و اتحادیه‌های کارگری است. همین است که این بحث که آیا کارگران و زحمتکشان باید خرج بحران اقتصادی را بدهند یا نه فقط در این حزب مطرح شده و نه در حزب دیگری. چون این حزب طبقه‌ی کارگر است.»

یکی از مقامات ارشد لیبرال‌ها به تورنتو استار گفت مذاکرات ان دی پی و دولت مک‌گینتی بر سر تصویب بودجه در چند روز برقراری کنوانسیون متوقف بوده است.

توماس مولکر، رهبر ان دی پی فدرال، در روز یکشنبه برای حضار سخنرانی کرد. طرفه آن‌جا که مولکر که از جناح راست حزب به حساب می‌آید با بودجه‌ی ریاضت‌کشی دولت هارپر به شدت مخالفت کرد. گرچه با توجه به دولت اکثریتی هارپر (که مک‌گینتی از آن بهره نمی‌برد)‌ این به معنای فرستادن کشور به انتخابات نخواهد بود. یکی از فعالان حزب در غرب تورنتو به شهروند گفت: «وقتی مولکر از هروات چپ‌تر حرف می‌زند معلوم است که رهبری حزب استانی چه مشکلات جدی‌ای دارد.»

کی نان، خواننده‌ی سومالی‌تبار کانادایی، از دیگر افراد مشهوری بود که در کنوانسیون شرکت کرد و ضمن اجرای موسیقی حمایت خودش از حزب نیودموکرات را اعلام کرد.