غروب جمعه هفته آینده، چهارم ماه می « زد گالری» Zgalleryبا نمایشگاه گروهی«من به یاد می آورم»، آثار ده هنرمند در مونترال به طور رسمی افتتاح می شود. در این نمایشگاه گزیده ای از آثار یاسمن عامری، کارولین دولاموت، نجات التاجی الخیری، لوزناک، پیر لوفبور، پارکر ماهح، مسعود رئوف، بردیا سعدی نژاد، ماری سورپرنا و شهریار طاهری به نمایش گذاشته می شود. نمایشگاه از سه شنبه تا شنبه هر هفته، از نیمروز تا ساعت شش بعد از ظهر برای بازدید علاقمندان گشوده خواهد بود. این نمایشگاه که در آن کارهای ده هنرمند رشته های مختلف، یک جا گرد آمده تا شانزدهم جون برقرار خواهد بود.

 

شهرزاد ارشدی، زد گالری را با یاد زیبا کاظمی نامگذاری کرده است

 

«من به یاد می آورم.»، Je me souviens!«جمله – شناسه» ی ملی کبک است. این جمله به گذشته و تاریخ و فرهنگ کبک، به تفکرات و ایده ها، به شیوه و روال زندگی امروز مردم کبک برمی گردد. «من به یاد می آورم » شعاری است که تجلی آرزوهای مردمان پر تکاپوست و آرمان های مردم کبک و مهاجرانی که در این استان پهناور کانادا سکنا گزیده اند در آن نهفته است.  

زد گالری به همت «شهرزاد ارشدی»، هنرمند عکاس و کوشاگر سیاسی و اجتماعی بنیاد گذاشته شده و مدیریت می شود. کیوان مهجور، نقاش و گرافیست صاحب نام کانادایی ایرانی تبار مونترال و مسعود رئوف، نقاش، انیماتور و فیلمساز موفق و پرآوازه ایرانی تبار کانادا دو تن از مشاوران و همکاران شهرزاد هستند که در گرداندن این گالری وی را یاری می دهند. 

در بعدازظهر بارانی و کمی سرد یکشنبه گذشته به دیدن دوباره «زد گالری» و ملاقات با ارشدی رفتم تا درباره رخداد مهم گشایش این گالری با او گفت وگویی داشته باشم و از چند و چون راه اندازی این گالری، نمایشگاهی که جمعه آینده گشایش می یابد و هدف ها و برنامه های آن خبر بگیرم. «زد گالری» را اول بار غروب ۲۶ مارس با  جمعیتی از ایرانیان و غیر ایرانیان که برای شرکت در جشن نوروز در آنجا گرد آمده بودند، دیده بودم. آن شب اما زمان مناسبی نبود که درباره این مرکز هنری و فرهنگی جدید مونترال گفت وگویی داشته باشم. همان شب  با دیدن فضای بزرگ، زیبا و جادار زد گالری، از اضافه شدن این گالری به مراکز فرهنگی هنری که در مونترال به وسیله ایرانیان راه اندازی و مدیریت می شود، خوشحال و حتی خیلی بیشتر از آن «ذوق زده» شده بودم.

شهرزاد همراه با استفان هاشمی، تنها یادگار «زهرا کاظمی» خبرنگار عکاسی که در سال ۲۰۰۳ در زندان اوین به قتل رسید، در گالری منتظر من بودند. استفان را مدتها ندیده بودم. استفان در کنار، پشت میزی نزدیک ما نشست و من پرسش هایم را با شهرزاد در میان گذاشتم. می پرسم: «چرا زد گالری»؟ Z نشانه آزادی است. نام فیلم مشهور «کوستا گاوراس»، یکی از فیلم های پربیننده دهه هفتاد است۱ و برای نسل ما معنایی نمادین و تاریخی دارد.

شهرزاد می گوید: آنهم می شود، اما من  Zرا در نامگذاری گالری از نام «زیبا»، زیبا کاظمی و آنگونه که این نام را در لاتین می نویسند گرفته ام. این گالری را هم به یاد «زیبا کاظمی» که عکاس هنرمندی بود، « زد گالری» نامگذاری کرده ام.

 شهرزاد از زمانی که خبر قتل فجیع «زهرا- زیبا کاظمی» در زندان مخوف اوین در تمام جهان و بویژه در مونترال و کانادا منتشر شد، پیگیرانه در راستای مجازات سردمداران حکومت اسلامی و وادار کردن کانادا به دنبال کردن پرونده قتل «زیبا» کوشش های بسیار کرده که تا به امروز همچنان ادامه دارد. شهرزاد هیچگاه استفان را برای رسیدن به اجرای عدالت در مورد قتل مادرش در حکومت اسلامی، تنها نگذاشته است.

 

شهرزاد ارشدی: «چمدان ها را کمی دیر، اما بالاخره باز کردیم!»

شهرزاد درباره انگیزه و علت های برپایی این گالری می گوید: بعد از نزدیک به سی  سال که از مهاجرت و کوچ اجباری ام به کانادا و کبک می گذرد، الان مدتهاست، گرچه کمی دیر اما بالاخره کم کم «چمدان هایم را باز کرده ام.»… اینجا و با این مردم است که داریم نفس می کشیم، امروز و آینده مشترک داریم و با هم زندگی می کنیم. شما و دیگران و دیگران هم چمدانهایشان را باز کرده اند و اضافه می کند:  …Je me souviens و همه این سالها را، از روز سرد ۲۴ دسامبر سال ۱۹۸۳ که پایم را به عنوان پناهنده به اینجا گذاشتم، خوب  به یاد می آورم! و توضیح می دهد در طول این سالها بسیار چیزها یاد گرفتم با مردم کبک و کانادا و  با مهاجران دیگر، با فرهنگ، هنر، تاریخ و زندگی آنها آشنا شدم. شهرزاد با تاکید می گوید به همین دلیل زد گالری با نمایشگاهی از آثار هنرمندانی از تبارهای مختلف و با عنوان «من به یاد می آورم!» افتتاح می شود. 

شهرزاد ارشدی در کالج داوسن مونترال عکاسی خوانده و در سال ۲۰۰۱ نخستین بار همراه با جوزه لامبرت هنرمند کبکی نمایشگاهی از گزیده عکس هایش را در مونترال به نمایش گذاشته است. در تورنتو هم نمایشگاه داشته است.

زد گالری یک مرکز فرهنگی خواهد بود. این گالری علاوه بر برگزاری نمایشگاه های مختلف، مرکزی برای دیگر فعالیت های هنری، فرهنگی و آموزشی است. در فضای بزرگ و مناسبی که زد گالری دارد، قرار است آتلیه آموزش هنرهای مختلف، گردهمایی های فرهنگی – هنری، سخنرانی، رونمایی کتاب، نمایش فیلم، کنسرت و آوازخوانی، نمایشنامه خوانی و تئاتر و فعالیت هایی این چنین انجام و برگزار شود. مثلا تابستان امسال مسعود رئوف یک آتلیه آموزش سینما خواهد داشت.

به گفته شهرزاد ارشدی بنیانگذار و مدیر زد گالری، این گالری آماده همکاری با همه هنرمندان و بویژه هنرمندان ایرانی در تمام رشته هاست. زد گالری محلی برای عرضه آثار هنرمندان مونترال و هنرمندانی که از هر نژاد و ملیت در تورنتو یا ونکوور و یا هرجای دیگر جهان زندگی می کنند، خواهد بود. هنرمندانی که علاقمندند آثارشان را علاوه بر ایرانیان، برای همه هنردوستان مونترال به تماشا بگذارند.

 

 

۱ـ  Z نام فیلم مشهوری است که «کوستا گاوراس» (… – ۱۹۳۳ ) کارگردان یونانی تبار در سال ۱۹۶۹ در فرانسه بر اساس رمانی به همین نام ساخت. این فیلم با تم سیاسی اش از فیلم های مشهور دهه هفتاد سینماست و در ایران با همین نام نمایش داده شد.

 

 

* علی شریفیان هنر آموخته رشته تئاتر و هنراست و در رشته علوم ارتباطات در کانادا تحصیل کرده، از همکاران شهروند است و علاوه بر مسائل هنری به عنوان روزنامه نگار آزاد درباره امور سیاسی، اجتماعی و هنر و فرهنگ کانادا هم می نویسد.