کاووس صوفی باز هم در تورنتو استار

الیویا وارد، از نویسندگان ارشد مسائل خارجی در تورنتو استار، در مقالهای دیگر به آخرین وضعیت کاووس صوفی پرداخت. او از قول یکی از مقامات سفارت ایران در اتاوا مینویسد که اگر وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا صوفی را به ایران دیپورت کند آنها او را «نمیخواهند» و برش خواهند گرداند.

این دیپلمات جمهوری اسلامی به تورنتو استار گفته: «هر شهروند ایران که بخواهد در کشوری دیگر زندگی میتواند اگر خواست برگردد اما هیچ کس نمیتواند او را مجبور به این کار کند. ایشان باید به سفارت بیاید و تقاضا کند. اگر صوفی را پس بفرستند ایشان را دوباره به کانادا تحویل  میدهند.»

 

 

 

پستمدیا نیوز: رفتار دولت محافظهکار با کاناداییهای در خطر اعدام

 گزارش پستمدیا نیوز که در ونکوور سان و سایر رسانههای این گروه خبری منتشر شد از نگرانیهای موجود در مورد واکنش دولت هارپر به کاناداییهایی که در کشورهای مختلف جهان در خطر اعدام به سر میبرند خبر داد.

این مقاله حول اظهارات گار پاردی، رئیس بازنشستهی بخش مسائل کنسولی وزارت امور خارجه‌‌ی کانادا، میگردد که گفته خواست دولت کانادا برای توقف اعدام ایرانیان اثر کمتری دارد چرا که دولت هارپر خواستهی مشابه را در مورد سایر کاناداییهایی که در کشورهای مختلف در همین خطر به سر میبرند تکرار نکرده است. از جمله در مورد رونالد اسمیت، شهروندی کانادایی که در مونتانای آمریکا حکم اعدام گرفته. پاردی رفتار دولت هارپر را «ریاکارانه» خواند. شاخهی «عفو بینالملل» در کانادا نیز همین نظر را تکرار کرده است.

 

حمید قاسمی شال در گلوب اند میل

 کمپبل کلارک، از خبرنگاران ارشد روزنامهی سراسری گلوب اند میل، در مصاحبه با آنتونلا مگا، همسر حمید قاسمی شال، از وضعیت این زندانی که در ایران حکم اعدام دریافت کرده خبر داده است. او همچنین از تلاشهای عظیم برای آزادی حمید در کانادا و سایر کشورها خبر داده.

 

رحیم مشایی به رهبر جنجالی بومیان کانادا نامه نوشت

 ماجرای غریب ترنس نلسون، از روسای سابق ملت اوجیبوه (از بومیان کانادا)، که تصمیم گرفته اعتراض خود علیه دولت کانادا را از طریق جمهوری اسلامی دنبال کند این هفته بازیگری جدید و نامآشنا پیدا کرد: اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدینژاد که به اعمال و افکار عجیب و غریب خود مشهور است و پیش از این رهبر جمهوری اسلامی، خامنهای، بارها سعی در برکناری او را داشته است اما با لجاجت احمدینژاد مواجه شده.

به گزارش ای پی تی ان (رسانهی ملی بومیان کانادا) احمدینژاد در نامهای به نلسون، کانادا را به علت «جداسازی و تحریم نظاممند» علیه بومیان محکوم کرده است.

نلسون نظری در مورد این نامه ابراز نکرده است اما گفته روز چهارشنبه در این مورد کنفرانس مطبوعاتی برگزار میکند. او در ضمن سعی به جمعآوری حمایت در جامعهی مسلمان کانادا داشته است و کاندیداتوری خود برای کسب ریاست مجمع بومیان کشور را در نماز جمعهای در منطقهی یورک اعلام کرد.

نلسون گفته در اواخر ماه مه به ایران خواهد رفت و در مجلس ایران سخنرانی میکند و از رئیس کنونی بومیان کانادا، شان آتلئو، نیز خواسته با او بیاید و در مجلس شورای اسلامی در ایران حضور پیدا کند. بعید است آتلئو به چنین درخواستی پاسخ مثبت دهد.

مقاله اشارهی جالبی به تاریخ برخورد ایران با بومیان آمریکای شمالی داشته است و ضمن اشارهبه بعضی نمونههای مثبت تاریخی در اوایل قرن بیستم تاکید کرده که دولت ایران و جمهوری اسلامی «سابقهی سرکوب مردم بومی خود را دارند». از جمله به کردهای ایران اشاره شده است.

مقاله در اشاره به نمونهی مثبت ارتباط ایران با بومیان آمریکا مینویسد: «ایران، که آن موقع «پرشیا» (Persia) نام داشت در اواسط دههی ۱۹۲۰ از درخواست دسکاهه، رئیس موروثی هادنوسانی ها، که از «جامعهی ملل» خواسته بود کنفدراسیونی از «شش ملت» (بومیان منطقهی شرقی قارهی آمریکا-م) را به عنوان یک دولت و عضو رسمی بشناسد،حمایت کرد. این تلاش در نهایت ناکام درآمد و دولت فدرال «شورای کنفدراسیون شش ملت» را منحل کرد و دولت قبیلهای را با «قانون سرخپوستان» تحمیل کرد.»

 

یاد ایران در مراسم یادبود هولوکاست

 روز ملی یادبود هولوکاست این هفته در اتاوا برگزار شد و نخستوزیر، هارپر، در صحبتهای خود سخنان یهودیستیز رژیم ایران و قتل اخیر کودکان یهودی در فرانسه را از مهمترین «تهدیدها»ی جهان حاضر دانست.

علاوه بر هارپر، سفیر اسرائیل در کانادا، میریام زیو، نیز به «یهودیستیزی دولتی» رژیم ایران اشاره کرد.

تام مولکر، رهبر ان دی پی، نیز در این مراسم حضور داشت و از مردم خواست نه تنها هولوکاست را به یاد داشته باشند که «با عدم تحمل، نژادپرستی و نفرت در تمام اشکال آن مبارزه کنند.»

 

ایران و کرهی شمالی: دو خطر دوقلو

 سرمقالهای در روزنامهی کرونیکل هرالد هالیفکس گفته هنگام صحبت از خطر ایران باید خطر کرهی شمالی را هم به یاد داشت.

در بخشی از این سرمقاله میخوانیم: «و با این حال غیر قابل تصور نیست که غرب، از جمله کانادا، به زودی وارد تخاصم همزمان با هر دو کشور شود. علت این نیست که ایران و کرهی شمالی به هم وصلند (آن دو در بدترین حالت همکارانی در ساخت موشکهای دوربرد هستند). فرصتطلبی واکنشی خطر واقعی است. آیا کره شمالی از گسترش تخاصم در خاورمیانه در پی حملهی اسرائیل به برنامه هستهای ایران سواستفاده خواهد کرد و میکوشد به همسایه جنوبی خود حمله ببرد؟ هر چه باشد اگر آمریکا با تمام قوا درگیر خلیج فارس باشد شاید توانایی کمتری برای برخورد با چالشی عمده در شبهجزیره کره داشته باشد و بیشتر مایل باشد صلح را بر اساس آنچه کره شمالی میخواهد تامین کند.»

 

آرت ترت:گفتگو با شهرزاد ارشدی در مورد اثرش دربارهی زیبا کاظمی

 شهرزاد ارشدی هنرمند ایرانی مقیم مونترال در گفتگو با وبسایت «آرت ترت»از اثری که در بزرگداشت زیبا کاظمی، خبرنگار ایرانی-کانادایی که در زندان اوین به دست جمهوری اسلامی به شهادت رسید، تهیه کرده است گفت.

این تئاتر صوتی به نام شعر معروف فروغ فرخزاد «تنها صدا است که میماند» نام گرفته.

 

رقصندهی فلامنکوی ایرانی-کانادایی در تورنتو و ونکوور

 روزنامهی محلی نورت شور نیوز در حومههای شمالی و غربی ونکوور در گزارشی مفصل از دلارا تیو گفته است، رقصندهی ایرانی-کانادایی که در ۱۱ سالگی از تهران به کانادا آمده و سپس به اسپانیا رفته و اکنون از برجستهترین رقاصان فلامنکو در آن کشور است.

دلارا تیو رقصنده ایرانی ـ کانادایی در تورنتو

دلارا از داستانهای کودکیاش در ایران، از روزهای نوجوانیاش در ونکوور و از قصدش برای مهاجرت به اسپانیا (که میگوید چیزی بین غرب و ایران است) گفته است. او اکنون عضو گروه هنری «دومینیو اورتگا فلامنکو» است،گروهی از بهترین رقاصان مادرید. دلارا به همراه این گروه در ونکوور و تورنتو هم برنامه دارد.  برنامه تورنتو  امشب (پنجشنبه)  ساعت ۸ شب در گلن گلولد استودیو(۲۵۰ خیابان فرانت غربی) است.

 

 

 

 

صحبت رهبر حزب سبز کانادا از سبزهای ایران

 

الیزابت می، نمایندهی مجلس و رهبر حزب سبز کانادا، در صحبت از دستاوردهای خودش و حزبش اشارهی جالبی به ایران داشت. او گفت: «مثلا ما حزب سبزی در ایران داریم و هر وقت در این فکریم که باید چه سیاستی راجع به اتفاقی در مورد ایران اتخاذ کنیم پیش از اتخاذ موضع در کانادا به حزب سبز در آنجا ایمیل میزنیم تا مطمئن شویم از ملاحظات آنها در محل باخبریم.»

قابل توجه است که «حزب سبزهای ایران» که بخشی از شبکهی جهانی احزاب سبز است مثل سایر احزاب اپوزیسیون در ایران به شدت در داخل کشور سرکوب میشود و رهبری آن قاعدتا در تبعید است.

 

کشیش ایرانی- آمریکایی نامزد فرمانداری واشنگتن از حزب جمهوریخواه

 

شهرام هادیان، کشیش ایرانی-آمریکایی، تصمیم گرفته بلیت حزب جمهوریخواه در انتخابات فرمانداری ایالت واشنگتن که در نوامبر امسال برگزار خواهد شد به دست آورد. هادیان از آنرو به این ستون تعلق گرفت که پس از تولد و بزرگ شدن در ایران چند سالی را هم در کانادا زندگی کرده است.

او سابقا مسلمان بوده و ۱۲ سال پیش به مسیحیت گرویده است. هادیان اکنون از کشیشهای راستگرا است که مرتبا در مورد خطر جنبشهای اسلامی برای آمریکا سخنرانی میکند.

با توجه به رقبای جدی هادیان بعید است او نامزدی حزب جمهوریخواه در این انتخابات را به دست آورد.