هفته گذشته در جلسه مجمع سالانه بروکر های بیمه کانادا (انتاریو)شرکت داشتم و موضوعات قابل توجهی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت از آن جمله روش های جدیدی بود که متقلبین برای فریب بیمه گذاران(خریداران بیمه) به کار می بردند تا هم

پولشان و هم آبرو و سابقه خوب بیمه ای ایشان را نابود کنند. از این رو بر آن شدم که روش های مبارزه را که از نظر صاحب نظران کارآمد میباشد را به اطلاع شما خوانندگان محترم برسانم.

 

 ۱-در زمانی که در صدد پیدا کردن نرخ مناسب برای بیمه اتومبیل هستید به این نکات توجه کنید:

 ۱- ۱از آگهی هایی که در روزنامه های محلی چاپ می شود و بدون نام بروکر یا نماینده بیمه است جدا برحذر باشید عنوان بیمه ارزان در اکثر قریب به اتفاق تقلب بیمه ای است چون از نظر قوانین و مقررات بیمه ای هیچ بروکر رسمی یا نماینده قانونی بیمه نمی تواند چنین ادعایی را بکند که دسترسی به تمامی بازار بیمه را داشته و می تواند برای شما ارزان ترین نرخ بیمه را اخذ کند. در ثانی همیشه ارزان ترین بهترین و منطبق با نیاز بیمه ای شما نیست پس از اسم و رسم و دارای گواهینامه بودن فردی که با او تماس می گیرید مطمئن باشید و بدانید با کدام شرکت بروکری رسمی(نه هر شرکتی که با ۷۵۰ دلار در انتاریو با اسامی دهان پر کن ثبت می شود) فعالیت دارید.

 

۱-۲ اگر شخص مربوطه از شما طلب وجه مالی اضافه تر از حق بیمه کرد شک کنید که تقلبی در کار است چرا که بروکرها و نمایندگان بیمه از طریق شرکت های بیمه کارمزدشان را می گیرند و طلب کردن وجه اضافی نشان از آن دارد که با شخص بدون لایسنس در ارتباط هستید. در ثانی فرم های بیمه اتومبیل در انتاریو به (او-ا-اف-۱ )معروف است که در انتها بایستی توسط همان بروکر یا نماینده بیمه ای که با او در تماس هستید امضاء و اسمش نوشته شود. اگر این موارد با هم تطبیق ندارد از او سئوال کنید که علت چیست.

 

۲-کامیون های یدک کش: Tow Truck

چنانچه تصادف کردید و مجبور شدید اتومبیل خسارت دیده را با کامیون یدک کش به تعمیرگاه حمل کنید به نکات ذیل توجه کنید تا مطمئن باشید راننده کامیون یدک کش با شما صداقت دارد و قصد تقلبی در کار نیست:

 

۲-۱از آنجا که بعضی از تعمیرگاه ها برای ارایه اتومبیل برای تعمیرات رقم پورسانت خاصی را برای رانندگان این کامیونها در نظر می گیرند و در نهایت این رقم از جیب شما یا شرکت بیمه شما تامین میشود مطمئن شوید که اقلا تعمیرگاه مربوطه مورد تایید شرکت بیمه شما هست از این رو فورا با بروکر خود تماس گرفته و تایید شرکت بیمه را برای تعمیرگاه اخذ کنید.

 

۲-۲در بعضی مواقع حتی شاید بهتر باشد قبل از اعزام ماشین به تعمیرگاه به مراکز تصادفات مراجعه شود و گزارش پلیس تهیه و برای اطمینان از تکمیل پرونده اقدام به گرفتن عکس از هر دو وسیله نقلیه شود.

 

۲-۳از امضاء کردن هر فرمی در آن حالت روحی که بعد از تصادف دارید حتی المقدور برحذر باشید و آنرا به بعد موکول کنید مگر اینکه خیلی فوری و حیاتی و اجتناب ناپذیر باشد پس به دقت آنرا مطالعه کنید بعد امضاء نمایید.

 

۲-۴ از داشتن لایسنس ماشین برای انجام یدک کشی که توسط شهرداری هر شهر صادر می شود مطمئن شوید. معمولا این پلاک در عقب یا کنار و مجاور جرثقیل نصب است.

 

در خاتمه بدانید که از سئوال کردن نهراسید هر چه می خواهید یا شک دارید بپرسید چون همه مسئول هستند که پاسخگو باشند. اگر رودربایستی دارید یا به همزبان خود اطمینان بیش از حد دارید بدانید که در خاتمه اگر شما متضرر شدید مسئولش خودتان هستید نه هیچکس دیگر. 

  

 فرم قانونی بیمه اتومبیل در انتاریو Insurance-Owner’s Form(OAF1)

Insurance Brokers Association of Ontario (IBAO)

 

*فرهاد فرسادی: دارای دکتری در رشته اقتصاد، کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca