سالشمار تاریخ جمهوری اسلامی ایران

 مارمولک فیلم مورد علاقه مردم،  مقام نخست المپیاد بین المللی دانشجویی برای دانشگاه شریف

 

بیست و ششمین شماره ی پیاپی شهروند به رویدادهای سال ۱۳۸۳ می پردازد.

از شماره ۱۳۵۸ مرور سال ۵۸ را آغاز کردیم و بنا داریم رویدادهای مهم این ۳۳ سال حکومت جمهوری اسلامی را در ۳۳ شماره ی شهروند بیاوریم. برای سه سال اول با استفاده از آرشیو روزنامه های اطلاعات و کیهان توانستیم تقریبا به همه آنچه که در آن زمان ها در روزنامه ها منعکس می شد، اشاره کنیم. از سال۶۱ از اینترنت کمک گرفتیم و از خوانندگانمان نیز تقاضا کردیم در این مسیر ما را یاری کنند و اگر رویداد یا نکته ای باید گفته شود را یادآوری نمایند، یا خاطرات خودشان را از آن سالها برایمان بفرستند.

از سال ۷۷ باز از آرشیو روزنامه اطلاعات کمک می گیریم، ضمن آنکه دیگر هرچیزی را در روزنامه ها نمی توان پیدا کرد، قتل های زنجیره ای، ترورها و بسیاری مسائلی که مردم برای دانستنش خودی محسوب نمی شوند. پس باز هم باید از منابع دیگر کمک گرفت.

این مرور نه چندان کامل با نیت مبارزه با معضل فراموشی جمعی انجام می گیرد با این امید که تأثیری ولو اندک بر جای گذارد.

سال اعدام عاطفه

***

خبرهای سال ۸۳ پر بود از منازعات و مذاکرات و جلسات مربوط به انرژی هسته ای ایران. در این رابطه دیدارها و نشست های بسیاری در شهرهای اروپایی انجام شد.

در این سال، بیجه، کارگر کوره پزخانه ای که خود در کودکی مورد تجاوز و آزار قرار گرفته بود، ۲۰ کودک و بزرگسال را مورد تجاوز قرار داد و کشت. کودکان کارگران ناحیه پاکدشت که چون خود او قربانی محرومیت ها بودند. بعضی از این کودکان فرزندان افغانی هایی بودند که از ترس نداشتن اقامت، حتی مرگ بچه هایشان را هم اطلاع نداده بودند.

سال ۸۳، همچنین سال اعدام عاطفه بود. نوجوان ۱۶ ساله ای که به جرم جریحه دار کردن عفت عمومی کشته شد.

دو زلزله در آغاز و پایان سال از حوادث این سال بودند و مرگ چندین نویسنده و هنرمند از جمله، کیومرث صابری (گل آقا)، ژاله کاظمی، حسین پناهی، حسین منزوی، نازنین نظام شهیدی، دلکش و سوسن و … 

 

فروردین ۸۳

 

تیترهای اطلاعات

ـ ۱۸ فروردین: دیه اقلیت های دینی با مسلمانان برابر شد.

ـ ۲۴ فروردین: آزمون سراسری دو مرحله ای می شود.

ـ ۲۹ فروردین: ترورخلیل نعمتی، دبیر اول سفارت ایران در بغداد.

 

ژاله کاظمی ۱۲ فروردین ۱۳۲۲ در تهران زاده شد و ۱۲ فروردین ۱۳۸۳ در آمریکا درگذشت. او نقاش، گوینده و دوبلور بود که صدایی بسیار دلنشین داشت.  ژاله کاظمی در سال ۱۳۳۷ وارد فعالیت در عرصه گویندگی و دوبلاژ شد. در دهه ۱۳۴۰، که دوران طلایی دوبله در ایران خوانده می‌‌‌شود، بر قله‌این حرفه ‌ایستاد و معتبرترین زن گوینده فیلم و یکی از چند دوبلور درجه‌اول بود که علاوه بر گویندگی، در زمینه مدیریت دوبلاژ هم فعالیت می کرد.

ژاله کاظمی همزمان با کار به تحصیل هم ادامه داد. از دانشگاه ملی در رشته علوم سیاسی لیسانس گرفت، و از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (با بورس تلویزیون) فوق لیسانس تعلیم و تربیت گرفت. او همچنین در کنار گویندگی و دوبلاژ، کار اجرای تلویزیونی را نیز تجربه کرد و بعدها در برنامه های ادبیات امروز و ادبیات جهان و ادبیات کلاسیک و مجله‌های تصویر زمان و مجله هنر این کار را دنبال کرد. در سال‌های آخر فعالیت خود در تلویزیون، تهیه‌کننده و مدیر اجرایی چندین برنامه تلویزیونی بود.

پس از انقلاب اسلامی، ژاله کاظمی به عنوان یکی از چهره های شاخص و محبوب تلویزیون پیش از انقلاب، در سیمای جمهوری اسلامی ایران جایی نداشت. بعدها با عوض شدن فضا در دوره‌هایی، جسته و گریخته در خارج از تلویزیون به گویندگی پرداخت. برخی از این آثار برای پخش در تلویزیون بود. گفتار متن برخی از برنامه‌ها در باره سینما را می‌خواند، گوینده چند فیلم مستند بود، و در چند فیلم به جای بازیگران ایرانی حرف زد و در دوبله چند فیلم و سریال خارجی هم شرکت کرد. در پی موفقیت نمایش نسخه زیرنویس‌دار فیلم دیگران (آلخاندرو آمنابار) در سینماهای تهران، در دوبله فارسی این فیلم به جای نیکول کیدمن حرف زد. آخرین بار با صدای آرامبخش خود در فیلم «ساعت‌ها» به جای نیکول کیدمن صحبت کرد.

ژاله کاظمی در سال‌های پس از انقلاب، بار دیگر نقاشی را از سر گرفت. در سال ۱۳۶۲ نخستین نمایشگاه آثارش را برگزار کرد و از آن پس آثارش در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در ایران و آمریکا به نمایش در آمد.

ژاله کاظمی ۱۲ فروردین ۱۳۸۳ پس از سالها جدال با بیماری سرطان در سن ۶۱ سالگی در واشنگتن درگذشت.

 

اردیبهشت ۸۳

 

تیترهای اطلاعات

ـ ۳ اردیبهشت: سپاه پاسداران اجرای ۱۰۰۰ طرح سازندگی را بر عهده دارد.

ـ فیلم مارمولک در دو روز بیش از ۵۵۰ میلیون ریال فروش کرد.

ـ ۷ اردیبهشت: تیم ملی فوتسال ایران قهرمان آسیا شد.

ـ ۸ اردیبهشت: بهرام بیضایی جایزه افتخار تمام عمر را از جشنواره بین المللی فیلم استانبول دریافت کرد.

ـ ۱۳ اردیبهشت: ۳۰۰ لوح گلی تخت جمشید پس از بررسی در دانشگاه شیکاگو به ایران بازگردانده شد.

ـ ۱۷ اردیبهشت: یازدهمین نمایشگاه مطبوعات گشایش یافت.

ـ ۲۰ اردیبهشت: برگزاری مرحله دوم انتخابات برای ۵۷ کرسی مجلس شورای اسلامی

ـ ۱۹ اردیبهشت: نخستین پرواز مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی به دلیل شرایط ایمنی انجام نشد.

ـ ۲۲ اردیبهشت: خط تولید خودروی ایرانی سمند در سوریه به بهره برداری می رسد.

۲۷ اردیبهشت: دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سعید عسگر برگزار شد.

 

کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا، پایه‌گذار مؤسسه گل آقا، نویسنده، طنزنویس، و معلم  زاده ی فومن بود.

او از دانشگاه تهران فوق لیسانس ادبیات داشت و به معلمی مشغول بود. هم‌زمان در مجله توفیق فعالیت می‌کرد و معاونت سردبیری این مجله را بر عهده داشت که با توقیف شدن توفیق فعالیت وی نیز در آن نشریه به پایان رسید.

صابری پس از انقلاب در دولت موقت مهندس مهدی بازرگان به عنوان مدیر کل بازرگانی وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد و با تشکیل اولین دولت، به عنوان مشاور فرهنگی نخست‌وزیر محمد علی رجایی به کار مشغول شد.

وی در سال ۱۳۶۲، ناگهان از همه مسئولیت‌های دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی، از روز ۲۳ دی سال ۱۳۶۳ شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانهٔ طنز با نام مستعار «گل آقا» و تحت عنوان «دو کلمه حرف حساب» با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات موجود جامعه در صفحهٔ سوم روزنامه اطلاعات کرد، که نقطه عطفی در طنز نویسی ایران و احیاگر طنز مطبوعاتی بعد از انقلاب بود.

یادداشت‌های «دو کلمه حرف حساب» به خاطر شرایط سال ۱۳۶۳ که متأثر از جنگ و بحث‌های ایدئولوژیک و خشونت بود توانست با زبان طنز نوین خود و بهره گرفتن از شخصیت‌های خیالی نظیر «شاغلام»، «غضنفر»، «ممصادق»، و «کمینه عیال ممصادق»، تحولی در جامعه ایجاد سازد.

پس از گذشت شش سال از نوشتن یادداشت‌های دو کلمه حرف حساب، صابری تصمیم گرفت که اولین هفته‌نامهٔ طنز پس از انقلاب را منتشر سازد. وی با هدف تیراژ صد هزار نسخه، در ۱ آبان سال ۱۳۶۹ اولین نسخهٔ هفته‌نامهٔ گل آقا را به قیمت ۱۵ تومان منتشر کرد. از همکاران او در روزهای نخست می‌توان از مرتضی فرجیان، سید ابراهیم نبوی، محمد رفیع ضیای، احمد عربانی، ناصر پاک‌شیر، نیک‌آهنگ کوثر، منوچهر احترامی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، رضا رفیع و بزرگمهر حسین پور نام برد.

فعالیت‌های گل آقا منحصر به هفته‌نامه باقی نماند. ماهنامهٔ گل آقا، سالنامهٔ گل آقا، هفته‌نامهٔ «بچه‌ها…گل آقا»، انتشارات گل آقا برای انتشار کتب طنز و کاریکاتور، و سرانجام خانهٔ طنز ایران جهت پرورش طنزنویسان جوان، از دیگر فعالیت‌های کیومرث صابری بود.

در ۲ آبان سال ۱۳۸۱، و در دوازدهمین سالگرد انتشار هفته‌نامهٔ گل آقا، هم‌زمان با چاپ ۵۴۸مین شماره، گل آقا تصمیم به تعطیلی هفته‌نامه به دلایلی نامعلوم گرفت، و با چاپ سرمقالهٔ با نام صابری از تصمیم خود برای پایان کار هفته‌نامه خبر داد.

کیومرث صابری فومنی پس از تحمل یک بیماری سنگین (سرطان خون)، در صبح ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

 

حسین منزوی اولین دفتر شعرش حنجرۀ زخمی تغزل در سال ۱۳۵۰ با همکاری انتشارات بامداد به چاپ رسید و با این مجموعه به عنوان بهترین شاعر جوان دوره شعر فروغ برگزیده شد. سپس وارد رادیو و تلویزیون ملی ایران شد و در گروه ادب امروز در کنار نادر نادرپور شروع به فعالیت کرد.

چندی مسئول صفحه شعر مجله ادبی رودکی بود و در سال نخست انتشار مجله سروش نیز با این مجله همکاری داشت. در سال‌های پایانی عمر به زادگاه خود زنجان بازگشت و تا زمان مرگ در این شهر باقی ماند.

وی شانزده اردیبهشت۸۳ بر اثر آمبولی ریوی و سرطان در سن ۵۸ سالگی در تهران درگذشت.

 

گل‌اندام طاهرخانی با نام هنری سوسن خواننده مردمی زاده قصرشیرین بود که کار خوانندگی را از کافه های جنوب شهر تهران آغاز کرد و کم کم به کافه های مجلل مثل شکوفه نو رفت. پس از انقلاب و خواندن پنهانی در مهمانی های خصوصی دو بار دستگیر شد و هر بار ۷۴ ضربه شلاق را تحمل کرد و تعهد داد که دیگر خوانندگی نکند. او سال ۶۳ از طریق کوه به ترکیه و سپس لندن و بعد به آمریکا مهاجرت کرد و در روز ۱۴ اردیبهشت بر اثر ناراحتی تنفسی در لس آنجلس در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

 

خرداد ۸۳

تیترهای اطلاعات

ـ ۹خرداد: وقوع زلزله در استان قزوین

ـ سقوط هلیکوپتر هوانیروز در ارتفاعات الموت قزوین. این هلیکوپتر حامل استاندار قزوین بود که برای بازدید از مناطق زلزله زده ماموریت داشت. علت سانحه نیز اعلام نشد.

ـ ۱۰خرداد: دهقان فداکار بعد از ۴۲ سال یک واحد مسکونی هدیه گرفت.

ـ ۱۲ خرداد: نخستین موشک ایرانی ضد شناور ساخته شد.

ـ ۱۷ خرداد: دکتر حداد عادل به عنوان رئیس مجلس هفتم انتخاب شد. محمد رضا باهنر و سیدمحمد ابوترابی نایب رئیس های اول و دوم شدند.

 

تیر ۸۳

تیترهای اطلاعات

ـ ۶ تیر ۸۳: هشت نظامی انگلیسی آزاد شده از سوی ایران وارد کویت شدند. این نظامیان در محدوده ی آب های ایران در اروندرود توسط نیروهای مسلح ایران بازداشت شده بودند.

ـ ۱۳ تیرماه: پاسارگاد، نخستین پایتخت هخامنشیان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

ـ ۱۵ تیرماه: جشنواره موسیقی گل یاس ویژه بانوان برگزار می شود.

 

مرداد ۸۳

تیترهای اطلاعات

ـ ۳ مرداد: مهدی کروبی: حضور مهندس موسوی در انتخابات ریاست جمهوری مورد حمایت ماست.

ـ تیم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به مقام نخست المپیاد بین المللی دانشجویی رسید.

تیم دانش آموزی ایران به مقام دوم المپیاد جهانی فیزیک دست یافت.

ـ۱۱ مرداد: اهدای نشان درجه یک هنری به جلیل شهناز به پاس یک عمر فعالیت هنری.

 

حسین پناهی دژکوه، زاده ۱۳۳۵ در یکی از روستاهای کهکیلویه بود. پس از آنکه به خواسته ی پدر به کسوت روحانیت درآمد و نتوانست در آن کار بماند، طرد شد و به تهران رفت. در آنجا دوره بازیگری و نمایشنامه نویسی را در مدرسه آناهیتا گذراند. 

پناهی بازیگری را نخست از مجموعه تلویزیونی محله بهداشت آغاز کرد. سپس چند نمایش تلویزیونی با استفاده از نمایشنامه‌های خودش ساخت که مدت‌ها در محاق ماند.

با پخش نمایش «دو مرغابی در مه» از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با پخش نمایش‌های تلویزیونی دیگرش، طرف توجه مخاطبان خاص قرار گرفت.

در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، او یکی از پرکارترین و نوآورترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون بود.

به دلیل فیزیک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن، سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و طنز تلخش بازیگر نقش‌های خاصی بود. اما حسین پناهی بیشتر شاعر بود. و این شاعرانگی در ذره‌ذره جانش نفوذ داشت. نخستین مجموعه شعر او با نام من و نازی در ۱۳۷۶ منتشرشد، این مجموعهٔ شعر تاکنون بیش از شانزده بار تجدید چاپ شد و به شش زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده‌است.

وی در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ و در سن ۴۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

 

عاطفه رجبی سهاله زاده ۱۳۶۶ مشهد، دختر دانش آموز ۱۶ ساله‌ای بود که توسط دادگاه به جریحه دار کردن عفت عمومی متهم و توسط قاضی حاج رضایی (رییس دادگستری نکا) به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور در یک هفته تایید شد. قاضی حاج رضایی طناب دار را شخصاً به گردن وی انداخت و او را در ۲۵ مرداد ۱۳۸۳ در میدان شهر نکا به دار آویخت.

مادر وی در یک تصادف کشته شده و پدر او نیز معتاد بوده‌است. او همچنین وظیفه نگهداری از پدر بزرگ و مادر بزرگ خود را نیز بر عهده داشت. او چندین بار توسط ستاد امر به معروف دستگیر شده بود.

او برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ توسط بسیج دستگیر و به جرم روابط نامشروع در سن ۱۳ سالگی به صد ضربه شلاق و زندان محکوم می‌شود زیرا قوانین ایران دختران بالای ۹ سال را بزرگسال می‌داند.

پس از آنکه برای پنجمین بار توسط ستاد امر به معروف دستگیر می‌شود، در دادگاه به تجاوز مکرر یکی از پرسنل سابق ۵۱ ساله سپاه به نام علی دارابی به وی در زندان بهشهر اشاره می‌کند. قاضی، علی دارابی را به شلاق و عاطفه را به اتهام جریحه دار کردن عفت عمومی به اعدام محکوم کرد.بنا به قوانین ایران درصورتیکه فردی پس از چهار بار زنا، مجدد مرتکب این اقدام شود به اعدام محکوم خواهد شد. این درحالی است که خود او در اعتراض به اولین محکومیتش نوشته‌است: «مدارک پزشکی [موجود] است که ثابت می‌کند عصب و روان ضعیفی دارم و در دقایقی از شبانه روز مختل المشاعر می‌شوم که هرگونه عمل مثبت یا منفی ممکن است از اینجانب بروز پیدا کند….. همه اهالی محل می‌دانند که ثبات روانی ندارم. آیا جنونی که بعضا ادواری است و اینجانبه را در بر می‌گیرد و در آن لحاظ مجنون می‌شوم نمی‌تواند مانع تصمیم گیری عقلانی ام باشد؟….علی هذا سابقه‌ام با توجه به ناقص بودن عقل و فکرم که از اینجانبه سوء استفاده شده خراب است. فقط می‌توانم ادعایم را با شهادت گواهان محلی و تست پزشکی قانونی ثابت کنم.»

قاضی با ارائه اسناد غیر واقعی به دیوان عالی کشور سن وی را ۲۲ سال اعلام می‌کند. بیانیه عفو بین‌الملل پیرامون اعدام کودکان در ایران اشاره‌ای به این مورد دارد و می‌نویسد:”اشتباه در سن عاطفه سهاله فقط پس از اعدام، موقعی که وسایل شخصی و وصیت‌نامه او را به خانواده‌اش تحویل دادند، برملا شد. شادی صدر، حقوق‌دان و مدافع حقوق بشر، شکایتی از سوی خانواده عاطفه سهاله علیه قاضی رضایی به خاطر اعدام نابجای او تقدیم کرده‌است. سه سال پس از واقعه، در مورد این شکایت هیچ تصمیمی صورت نگرفته‌است.” تاکید همسایگان بر اختلالات روحی وی و عدم ثبت صورتجلسه دادگاه بیش از پیش اعدام وی را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.اعدام وی جنجال برانگیزترین مورد اعدام کودکان در ایران بود.از جمله روزنامه‌های گاردین و ایندیپندنت با ارسال خبرنگاران خود اعدام وی را پوشش دادند.

 

شهریور ۸۳

 

تیترهای اطلاعات

ـ۵ شهریور: مدال زرین المپیک ۲۰۰۴ آتن بر گردن حسین رضازاده

ـ هادی ساعی قهرمان تکواندو دومین طلای المپیک ۲۰۰۴ آتن را به دست آورد.

ـ۲۱ شهریور: پری صابری کارگردان ایرانی نشان شوالیه ادب و هنر فرانسه را دریافت می کند.

ـ۲۲ شهریور: ۶۴ درصد پذیرفته شدگان کنکور سال ۱۳۸۳ دختر هستند.

 

دلکش با نام اصلی عصمت باقرپور بابُلی  خواننده‌ای با صدای آلتو بود که در دهه‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ خورشیدی در زمینهٔ موسیقی دستگاهی و پاپ ایران فعالیت داشت.

ازدواج با شاپور یاسمی فیلمساز، دلکش را به سینما هم کشاند و در مجموع در ۱۰ فیلم ظاهر شد. هنر آواز بانو دلکش تأثیرگذار بود و بسیاری از خوانندگان جوان از دهه ۴۰ خورشیدی به بعد را به سوی خود کشید.

او ۱۱ شهریور ۸۳ در سن ۸۰ سالگی در خانه ی سالمندان درگذشت.

 

محمد بسیجه معروف به محمد بیجه زاده ۱۳۶۱ در قوچان متهم اصلی جنایات پاکدشت بود. وی کارگر کوره‌پزخانه‌ای در همان منطقه بود که به تجاوز و قتل بیش از ۱۷ کودک و ۳ بزرگسال اعتراف کرد. ماجرای قتل کودکان در اطراف تهران، به عنوان بزرگ‌ترین پرونده جنایی هفتاد و یک سال اخیر در ایران شناخته شد و به شدت افکار عمومی را در این کشور تحت تأثیر قرار داد.

وی در ‪ ۱۵شهریور ‪ ۱۳۸۳دستگیر و محاکمه شد و در تاریخ ‪ ۲۷آبانماه همان سال به ‪ ۱۶بار قصاص و یک بار اعدام، ‪ ۱۵سال حبس و ‪ ۱۰۰ تازیانه حد الهی محکوم شد.

اعدام بیجه در ملاعام با بیش از پنج هزار نفر تماشاچی در محل انجام شد. به او پیش از اعدام ۱۰۰ ضربه نیز تازیانه زده شد. بیجه هنگام شلاق خوردن دو بار به زانو افتاد، اما در جریان اجرای حکم خاموش و آرام باقی ماند.

 

مهر ۸۳

تیترهای اطلاعات

ـ ۸ مهر: نخستین نمایشگاه بزرگ فروش آثار هنری تهران گشایش یافت.

ـ۱۱ مهر: جایزه و نشان ویژه امپراتور ژاپن به عباس کیارستمی اعطا می شود.

ـ ۱۳ مهر: مجلس به وزیر راه و ترابری رای اعتماد نداد و احمد خرم از وزارت کنار رفت.

 

آبان ۸۳

تیترهای اطلاعات

ـ ۱۱آبان: دور سوم مذاکرات هسته ای ایران و اروپا جمعه در پاریس انجام می شود.

ـ۱۴ آبان: خاتمی: ایران هرگز به دنبال سلاح هسته ای نیست و از وجود و گسترش سلاح هسته ای بخصوص در منطقه به شدت نگران است.

ـ۲۰ آبان: جمعیت ایران در سال ۲۰۰۴ از مرز ۸/۶۹ میلیون گذشت.

ـ ۲۵ آبان: مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفت: ۶۵ درصد شرکت های دولتی واگذار می شود

 

آذر ۸۳

تیترهای اطلاعات

ـ علی کریمی مرد سال فوتبال آسیا شد.

۲۹ آذر: سقوط هلیکوپتر امداد هلال احمر استان فارس در ارتفاعات خرم بید.

 

دی ۸۳

 

سعید شاملو مشهور به پرفسور سعید شاملو دکتر روانشناس و استاد دانشگاه ایرانی است. سعید شاملو بنیانگذار روانشناسی بالینی در ایران است.

سعید شاملو در کنار تألیف و ترجمهٔ کتاب، بیش از یکصد مقالهٔ نظری و پژوهشی در زمینهٔ روانشناسی تألیف کرده‌است. همچنین شاملو اولین کلینیک مرکز مشاوره و راهنمایی را در سال ۱۳۴۴ در دانشگاه تهران تأسیس و اولین دورهٔ فوق لیسانس و دکترای روانشناسی بالینی را در ایران راه‌اندازی کرد.

او ۱۰ دی ۸۳ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

 

نازنین نظام شهیدی شاعر معاصر و عضو هیات داوران جایزه شعر امروز ایران – کارنامه، بود. نازنین نظام شهیدی با انتشار مجموعه شعر بر سه شنبه برف می‌بارد به شاعر سه‌شنبه‌ها معروف شد.

او تحصیلاتش را در رشته زبان و ادبیات عرب تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران به پایان برد. پس از انقلاب به صورت حرفه‌ای به شعر می‌پرداخت و اشعار خود را در مجلات ادبی تهران منتشر می‌کرد. وی نخستین کتاب خود را با عنوان “ماه را دوباره روشن کن” در دهه شصت خورشیدی به چاپ رساند. زبان او در شعر مستقل و تحت تأثیر شاعر دیگری نبود.

وی در ۲۸ دی ماه سال ۱۳۸۳ خورشیدی در سن پنجاه سالگی، ساعاتی بعد از شرکت در مراسم جایزه شعر کارنامه، در منزل نگار اسکندرفر بر اثر لغزش پا و اصابت سرش به میز درگذشت.

 

ـ دکتر ولایتی به صورت مستقل فعالیت انتخاباتی خود را برای ریاست جمهوری شروع کرد.

 

بهمن ۸۳

تیترهای اطلاعات

ـ۳ بهمن: آیت الله هاشمی رفسنجانی: در صورتی که وجدان جمعی به این نتیجه برسد که حضور من در انتخابات ضروری ست در خدمتگزاری کوتاهی نخواهم کرد.

ـ دکتر علی لاریجانی: اولویت اول کشور حل مشکلات مردم است.

ـ دکتر محسن رضایی: وامدار هیچ کس جز رهبری نظام و ملت نخواهم بود.

ـ مهندس مهرعلیزاده: در صورت پیروزی در انتخابات دولت رفاه تشکیل می دهم.

 

اسفند ۸۳

تیترهای اطلاعات

ـ ۵ اسفند: در زلزله زرند ۵۱۵ نفر کشته شدند.

ـ۹ اسفند: ۱۶میلیون کارت شناسایی ملی آماده تحویل به متقاضیان است.

ـ ۲۵ اسفند: خط ۵ متروی کرج ـ گلشهر گشایش یافت.

۲۷ اسفند: رئیس جمهوری: توقف فعالیت های هسته ای قابل قبول نیست.