گفت وگو با فاطمه معتمدی بنیانگذار کانون دوستداران حیوانات و پناهگاه وفا

 مارچ ۲۰۰۹  بود که در دفتر شهروند میزبان خانم فاطمه معتمدی بودیم؛ کسی که باید اسمش را جزو اولین های ایران ثبت کنیم، اولین کسی که اولین پناهگاه حیوانات بی سرپناه را در ایران بنیان گذاشت.

در آن گفت وگوی مفصل، خانم معتمدی گفت که در سال ۱۳۸۳ در اطراف هشتگرد پناهگاه وفا برای اسکان سگ های بی سرپناه منطقه در نظر گرفته شد.

هشت سال از آن زمان گذشته و امروزه چندین پناهگاه برای نگهداری حیوانات به وجود آمده است. پناهگاه حیوانات مهر در مشهد را خانم فروغ امامی در سال ۱۳۸۸ تأسیس کرد. فروردین ۸۹، خانم شراره پورآرین و آقای کامران احمری سرپناه را در حصارک کرج بنا کردند. پناهگاهی در شمال تهران به نام سوهانک ایجاد شد ولی از هم پاشید. کمیته حمایت از حیوانات خیابانی هم تشکیل شده برای همین کار و در سایتشان کار واگذاری حیوانات خانگی را به رایگان انجام می دهند. گروه “سایه” هم فقط روی گربه ها بویژه عقیم سازی آنان تمرکز کرده است و گروه های دیگری که ممکن است این طرف و آن طرف ایران باشند و ما بی اطلاع باشیم.

جمعی از دوستان کانون دوستداران حیوانات در تورنتو

تمام این کارها تنها و تنها بر روی دوش دوستداران حیوانات قرار دارد. آنها چه از طریق کمک مالی و چه کار داوطلبانه در پناهگاه و بیرون آن، در حمایت از بی پناه ترین ها قدم برداشته اند و چون هیچگونه کمک و حمایت دولتی هم ندارند، تنها چشم امیدشان به افرادی ست که نگاهی انسانی دارند به زندگی و حیات و هستی روی زمین.

خانم معتمدی چند سالی ست ساکن تورنتو شده ولی تلاش هایش برای “کانون دوستداران حیوانات” یک لحظه متوقف نشده است.

ماه مارچ از طریق فیس بوک مطلع شدم که یک برنامه ی جمع آوری کمک مالی برای پناهگاه وفا برگزار می شود، رفتم و خانم معتمدی و دیگر یاران باوفای وفا را در آنجا دیدم. خانم معتمدی خبر خوبی داد و آن اینکه در حال ثبت رسمی کانون دوستداران حیوانات در انتاریو هستند و قرار شد که به محض نهایی شدن آن را به اطلاع ما برسانند.

 

در گفت وگوی تلفنی با خانم معتمدی، او با خوشحالی از قانونی شدن کانون در انتاریو گفت.

بنیانگذار وفا درباره ی علت ثبت کانون در انتاریو گفت: وقتی تحریم ها پیش آمد، ما برای گرفتن کمک از خارج کشور دچار مشگل شدیم. در ایران هم مردم یا به دلایل مذهبی و فرهنگی کمک نمی کردند و یا از لحاظ مالی در تنگنا بودند و ما مانده بودیم چه کنیم. هم تعداد سگ ها بیشتر شده بود و هم مخارجمان بالا رفته بود. برای همین تصمیم گرفتیم در خارج کشور برای حمایت از کانونی که در ایران داشتیم یک ان جی او به ثبت برسانیم. در اینجا باید از آقای فتوت تشکر کنم که رئیس هیئت مدیره کهریزک در کانادا هستند. ایشان ضمن راهنمایی، وکیلشان را برای اقدامات قانونی به ما معرفی کردند. در ابتدا تحقیق کردیم ببینیم اگر پولی جمع کنیم به ما اجازه خرج آن را برای این منظور در ایران می دهند، و پس از اطمینان پیدا کردن ادامه دادیم.

امید در آمریکا با ویلچر راه می رود

خانم معتمدی تأکید کرد، این کانون فعلا در استان انتاریو رسمیت یافته و برای کل کانادا همچنان در حال کار هستیم ولی از سراسر کانادا می توانیم کمک مالی دریافت کنیم.

نام این نهاد Friends of the Center for Animal Lovers است و به عنوان یک نهاد خیریه، فعلا برای کمک های دریافتی نمی تواند رسید مالیاتی صادر کند ولی برای این امر هم در حال تلاش هستند.

خوب ببینیم کانون دوستداران حیوانات ظرف این چند سال اخیر چه اقداماتی انجام داده.

خانم معتمدی می گوید: خوشبختانه کانون و مخصوصا پناهگاه که الان شهرتش بیشتر از خود کانون است و همه ما را به نام وفا می شناسند، خیلی گسترش پیدا کرده و عده ی خیلی زیادی دارند با ما همکاری می کنند. دپارتمان های مختلفی درست کردیم هم در ایران و هم خارج کشور.

در شهرهای مختلف کانادا دوستداران کانون دور هم جمع شده اند از جمله در ونکوور و اتاوا، اما در تورنتو، با حدود سی نفر از دوستداران کانون جلسات مرتب داریم و بین خودمان گروه های مختلفی داریم.

از خانم معتمدی درباره ی مهاجرت سگ ها می پرسم. می گوید:”متأسفانه میزان پذیرش سگ ها در ایران به دلایل مختلف پایین است. دلایل فرهنگی، مذهبی و اقتصادی در کنار شدت عملی که نیروی انتظامی در مورد سگ ها و صاحبانشان اجرا می کند. بویژه طرح مقدماتی که توسط ۳۹ نماینده مجلس ارائه شد مبنی بر اینکه نگهداری سگ در داخل خانه غیرقانونی شود، با وجودی که پیگیری نشد، اما خیلی ها از آن سوءاستفاده می کنند. الان مردم در رابطه با داشتن حیوانات خانگی مشکل پیدا کرده اند. اگر یک نفر سگ کوچکی هم در آپارتمانش داشته باشد، تا سگ پارس کند، همسایه به خودش اجازه می دهد که فوری اطلاع دهد و یا برایش مزاحمت ایجاد کند. یک هفته پیش هم در پارک پردیسان، نیروی انتظامی بیست سگ کوچک را که صاحبانشان داشتند راه می بردند، توقیف کرد. به همین دلایل ما خیلی امکان واگذاری سگ ها را در ایران نداریم. به همین خاطر اگر کسانی در خارج کشور به هر دلیلی حاضر به پذیرش سگ باشند، با گرفتن حامی مالی برای خرج سفر، این سگ ها را به همراه مسافر به خارج کشور می فرستیم. سال گذشته ما بیش از چهل سگ از ایران به خارج کشور فرستادیم.

در خانه ی تورج آقایی از دوستداران حیوانات همیشه بر روی سگ هایی که از ایران می رسند باز است. او این دو سگ معلول را نگهداری کرد تا به خانه دائمی شان بروند

خانم معتمدی در مورد هزینه ی سفر سگ ها گفت: بستگی به جثه و وزن سگ و اندازه ی قفسی دارد که به قسمت بار می دهیم. حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار هزینه دارد.

از خانم معتمدی می پرسم، در ارسال سگ ها مشگل و محدودیتی از طرف ایران وجود ندارد؟ می گوید: نه خوشبختانه، خیلی هم در فرودگاه همکاری می کنند. تنها مشکلی که داریم این است که اجازه نمی دهند سگ را به تنهایی به قسمت بار بدهیم و می گویند حتما باید به همراه مسافری باشد، و این مسئله هم بعد از تحریم ها مطرح شده.

خانم معتمدی اضافه می کند: کمک کردن به ما راه های مختلف دارد یکی هم همین است که دوستداران حیوانات قبول کنند در بازگشت از ایران همراه خودشان سگی را به خارج بیاورند، که البته زحمتی برای آنها ندارد.

خانم معتمدی از وضعیت پناهگاه وفا در ایران می گوید: خیلی شلوغ شده. مردم آگاه شده اند و توجه می کنند و هرجا سگ زخمی یا آواره می بینند می آورند پشت در پناهگاه می گذارند و می روند. همین هفته ی پیش هفت توله را آوردند پشت در پناهگاه.

خانم معتمدی تأکید می کند: بعد از باز شدن پناهگاه حیوانات وفا، این فکر گسترش پیدا کرد و حالا شاهد پناهگاه های دیگری هم در تهران و هم در شهرستان ها هستیم.

بنیانگذار وفا، از دوستداران حیوانات تقاضا می کند که با کمک هایشان از کانون و فعالیت هایش حمایت کنند و تأکید می کند که ایرانیان خارج کشور که در محیطی زندگی کرده اند که فرهنگ حیوان دوستی و حمایت از حیوانات وجود دارد، فعلا باید جور هموطنان ایرانی شان را بکشند تا آنجا هم کم کم زمینه سازی فرهنگی شود و مردم آماده ی کمک کردن به حیوانات شوند.

فاطمه معتمدی (راست) بنیانگذار وفا به استقبال مسافر عزیزی رفته که دو سگ معلول را با خود از ایران به تورنتو آورده

اگر به صفحه فیس بوک و وب سایت کانون دوستداران حیوانات بروید، دنیایی از انسانیت، عشق و دوستی می بینید. خانواده ای در آمریکا حاضر شدند سگی که دو پایش فلج بود را بپذیرند، خانواده ای حاضر شدند این سگ را همراه خود به آمریکا بیاورند، و حالا فقط باید عکس های این سگ که “امید” نام دارد و با ویلچر راه می رود را ببینید که چطور برق رضایت و شادی در چشمانش موج می زند.

خانم معتمدی می گوید: برای پذیرش و سفر “امید” دو ماه حدود هزار ایمیل رد و بدل کردیم، ولی دیدن همین عکس ها خستگی را از تن آدم می برد.

البته بعضی ها در این زمینه نظراتی متفاوت دارند.

در همین صفحه فیس بوک خانمی نوشته، دوستم در بهزیستی کار می کند و وقتی این عکس ها را با هم می دیدیم گفت بهتر بود اینها این همه وقت و انرژی و پول را می گذاشتند برای نجات بچه هایی که همین شرایط را دارند.

خانم معتمدی جواب می دهد: اصلا مغایرتی باهم دیگر ندارند. ما روی کمک به حیوانات تمرکز کرده ایم ولی این به این معنا نیست که اگر بچه ای نیاز به کمک دارد به او کمک نکنیم، اما در مقابل هر یک کمک برای حیوانات، هزاران کمک برای آدم ها وجود دارد به دلیل همان آموزشی که داده می شود و اعتقاداتی که وجود دارد. از طرف دیگر حیوانات هم درست مثل بچه ها هستند، نه زبان دارند که درد و رنج خودشان را بگویند، و هم اینکه بی دفاع هستند و در دست ما انسانها اسیرند و ما هر بلایی که بخواهیم سرشان درمی آوریم و اینها هیچ کاری نمی توانند بکنند. بنابراین انسان اگر مسئول است باید به آن که ضعیف تر است رسیدگی کند.

صدای اعتراض “سایه” گربه ی خانم معتمدی نمی گذارد که مصاحبه را ادامه دهیم. با اینکه سعی می کند آرام اش کند، ولی گویا از بی توجهی خسته شده. سایه هم ایرانی است و به همراه خانم معتمدی همراه دو گربه ی دیگر به تورنتو آمده است، البته برای یادگرفتن زبان مشکلی ندارد، گویا زبان حیوانات جهانی ست.

از طرق زیر دوست حیوانات، این بی پناه ترین موجودات در ایران، شوید.

شماره حساب برای دریافت کمک های مالی:

Friends of the Center for Animal Lovers, Canada

 

Friends of the Center

Bank: RBC ( Royal Bankk of Canada) -003

Address: 10 St.Clair Ave. West Toronto ON M4V 1L4

Transit: 06402

Account number: 1004837

wire: ROYCCAT2

 Website: www.cal.ir

Vafa Animal Shelter on Facebook

 http://www.facebook.com/pages/Vafa-Animal-Shelter/212270544782