نگاهی طنز آمیز به القاب بیمه ای

 

 خواستم مثل هر هفته یک واقعه یا موضوع بیمه ای را بنویسم گفتم بگذار ما هم یک حرکت نمادین بکنیم نه از آن حرکات نمادین که به فکرتان آمد بلکه اعتراضی نمادین آنهم به خودمان یا بهتر است بگویم به خودم و اکثر همکاران حرفه ای ام که تا به حال به این نکته مهم توجه نکرده بودیم.

 شماها چه می کشید از دست ما این همه کارشناس و متخصص و ماهر و با تجربه در این روزنامه های ایرانی در زمینه بیمه و سرمایه گذاری هر هفته می بینید باز هم همان مشکلات پابرجاست و به نظر می آید که هیچ کاری از دست این همه دکتر و مهندس و کارشناس ارشد برنمی آید.

به خدا شرف دارید که هنوز جواب سلام ما را می دهید. یادم می آید روزی که در سال اول دانشگاه بودم از همکلاسی ام که امروز همسرم است پرسیدم چرا به بیمه می گویند صنعت؟ او با بزله گویی خاصی گفت چون خالی بندان در جهان صنعت گرند.

در واقع روی کلامم به خودم و اکثر همکارانم است که با ترجمه کردن القابی چون کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری یا نمی دانیم کارشناس چیست یا اینکه بیمه را نمی شناسیم و بدتر از آن اینکه عده ای که اصلا کاری به این کارها ندارند در پشت سر همه ما در حال کلاهبرداری هستند و با یک آگهی ۲۰ دلار

 

ی از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده و بدون مدرک و لایسنس دارند بیمه تقلبی دست خریداران بیمه داده و جالب است که این کار را بدون وقفه سالیان سال است دارند ادامه می دهند.

برای حفظ اعتماد کامیونیتی فارسی زبان وقتش است که کاری کنیم و دستی بالا بزنیم و به آگاه سازی مردم بپردازیم یا از همان اسامی که روی لایسنس های هر کدام مان نوشته استفاده کنیم یا مخفف انگلیسی آن را بنویسیم که جای هیچ شک و شبهه ای برای کسی نباشد و جلوی سوءاستفاده کلاهبرداران را بگیریم.

به واقع چرا ما ایرانیان همیشه خودمان را در پس پرده القاب دهان پر کن چون پلنگ السلطنه و ببرالممالک و دکتر و مهندس پنهان می کنیم و نمی گذاریم اطرافیان به واقعیت وجودمان پی ببرند؟ چرا این طرف ها هر چی رئیس و مدیر عامل و رئیس پروژه است خبری از القابش نیست و جیمز و لورا و نانسی و ادوارد هستند و فقط در نامه نگاری های رسمی در کنار اسمشان سمت به همراه مدارک حرفه ای مشخص است و این القاب را با خود تا شب در رختخواب هم نمی کشند؟ و البته به نظر می آید از ما هم موفق تر هستند.

این چراها باعث شد تا دست به یک حرکت نمادین بزنم. و از همه همکاران صدیق و زحمتکش خود بخواهم که اگر هم قصد درج درجات علمی مرتبط و مدارک حرفه ای خود را دارند آن را اقلا به زبان رسمی همین جا (کانادا)بزنند که هر کس قدرت تشخیص داشته باشد و بفهمد به قول معروف با چه نماینده بیمه یا بروکر بیمه ای در تماس است. آیا اگر بیمه اتومبیل می خواهد بایستی با نماینده رسمی بیمه عمر تماس بگیرد یا با بروکر یا نماینده بیمه جنرال. به هر حال این تنها راهی است که می شود دست کلاهبرداران بیمه ای را از بازار بیمه کوتاه کرد. اگر ما با خودمان و مردممان صادق باشیم قطعا راه نفوذ بزهکاران و فرصت طلبان از این بازار امروزی و صنعت دیروزی کوتاه خواهد شد.

 من از همین امروز از خودم شروع می کنم که نه کارشناسم نه ارشد نه دکتر و مهندس، من فقط بروکر بیمه بوده و هستم و همین هم برایم باعث بسی افتخار و مباهات است که بتوانم نیازهای بیمه ای هم زبان های خودم را شناسایی و برآورده نمایم.

اگر هم درسی خواندم و مدرکی گرفتم برای این بوده که بروکر بیمه صدایم کنند و بس، حالا چه از نوع سیار(در بعضی مواقع برای ارایه خدمات با وسیله نقلیه به محل سکنی یا کار خریداران بیمه مراجعه می شود) یا انواع دیگر آن.

در ضمن در هفته گذشته عنوان دکترای اقتصاد در کنار اسم من منعکس شده بود که به اطلاع می رسانم نگارنده دارای چنین مدرکی نیستم و اشتباه تایپی بوده است.

* فرهاد فرسادی بروکر بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca