مریدی یکی از پرکار‌ترین هفته های خود را در مجلس گذراند که در زیر به گزیده‌های آن اشاره می‌کنیم.

 

۱ ماه می

در این روز او در بزرگداشت روز پزشکان انتاریو که پیش از این به پیشنهاد خودش تصویب شده بود صحبت کرد. پیشنهاد مریدی برای به رسمیت شناختن این روز به عنوان روز پزشکان به علت تلاقی آن با روز جهانی کارگران که هنوز در کانادا به رسمیت شناخته نمی‌شود، جنجالی بوده است.

مریدی در صحن مجلس گفت: «امروز روز پزشکان انتاریو است. من در سال ۲۰۱۱ قراری معرفی کردم که در این مجلس به اتفاق آرا تصویب شد و اول ماه مه را به عنوان روز پزشکان انتاریو به رسمیت می‌شناسد. این قرار جهت به رسمیت شناختن مشارکت عظیمی است که پزشکان در بهداشت و سلامت تمام مردم انتاریو دارند. پزشکان بخشی ماهوی از نظام خدمات درمانی انتاریو هستند. پزشکان انتاریو هر روز بیش از ۴۰۰ هزار بیمار را درمان می‌کنند.

به لطف سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک دولت مک‌گینتی، پزشکان انتاریو به بیش از ۲/۱ میلیون نفر که پیش از این به پزشک خانوادگی دسترسی نداشتند کمک کرده‌اند. از سال ۲۰۰۳ تا کنون بیش از ۳۴۰۰ پزشک شاغل در انتاریو داریم، فضاهای دانشکده های پزشکی بیشتر شده و پزشکان بیشتری تصمیم می‌گیرند پزشک خانواده شوند.

در نتیجه‌ی افزایش ظرفیت مدارس پزشکی و موقعیت‌های آموزش برای پزشکانی که در خارج تعلیم دیده‌اند شمار پزشکان فارغ‌التحصیل و آماده‌ی ورود به کار قرار است از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ دوبرابر شود. نیازی به گفتن نیست که بدون تلاش‌های چشمگیری که پزشکان در انتاریو انجام داده‌اند ما قادر به بهره‌بری از کیفیت چشمگیر زندگی که در این استان داریم نمی‌بودیم. دوست دارم از این فرصت استفاده کنم و از پزشکان‌مان به خاطر کارهای فوق‌العاده‌ای که هر روز در این استان برایمان می‌کنند تشکر کنم.»

مریدی در همین روز طوماری در مورد مساله‌ی امنیت تشعشعات به مجلس ارائه کرد که از طرف «متخصصان بهداشت دندان» مستقل‌کار ارائه شده بود و از طومار قبلی مریدی که از وزارت بهداشت می‌خواست قوانین موجود در مورد دستگاه‌های تشعشعات را به‌روز کنند اعلام حمایت کرده است.

۳ می

 

مریدی در این روز یکی از طولانی‌ترین سخنرانی‌های خود در مجلس را در معرفی لایحه‌ی ۷۵ انجام داد. لایحه‌ای که کریستوفر بنتلی، وزیر انرژی، به مجلس آورده. مریدی به عنوان دستیار پارلمانی بنتلی بقیه‌ی کار معرفی این لایحه را به عهده گرفت.

این لایحه با تغییر در قانون برق ۱۹۹۸ «اپراتور نظام برق مستقل» و «اداره برق انتاریو» را ترکیب می‌کند و در عین حال تغییراتی جزئی در «قانون هیئت انرژی انتاریو» ۱۹۹۸ نیز ایجاد می‌کند.

مریدی در سخنان طولانی خود از وضعیت کنونی برق در انتاریو و تاریخ آن سخن گفت. او گفت: «انتاریو همیشه رهبر جهان و پیشگام در انرژی بوده است، از تولد صنعت پتروشیمی آمریکای شمالی در قرن ۱۹ام تا ایجاد اولین تجهیزات برق با مالکیت عمومی به دست سر آدام بک با برق گرفتن از آبشارهای نیاگارا و یا نقش کنونی استان به عنوان رهبری جهانی در صنعت نوظهور انرژی‌های پاک.»

او سپس به شمردن برخی «آمار کلیدی» در مورد صنعت برق در استان پرداخت: صنعتی ۱۶ میلیارد دلاری که ۹۵ هزار نفر را در شغل‌های مستقیم و غیرمستقیم در خدمت دارد. شامل ۵/۱ میلیون مشتری برق و بیش از ۳/۳ میلیون مشتری گاز طبیعی در استان می‌شود. بیش از ۸۰ درصد برق استان در سال ۲۰۱۱ از منابع بدون تشعشع مثل باد، هیدروالکتریک و هسته‌ای آمده است (که ۶ درصد بالاتر از متوسط کانادا است.) و در ضمن با ۴/۷ میلیون کنتور هوشمند برق از پیشگامان در این زمینه در کل قاره است.

او سپس به سال ۲۰۰۳ بازگشت و این‌که چگونه در زمان حکومت محافظه‌کاران (دولت مایک هریس و ارنی ایوز) نظام برق در بحران بوده است و استان مجبور به واردات برق گرانقیمت از آمریکا بوده است («تنها نزدیک به ۱میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳»). و آن‌گاه قدم به قدم از بهبودهایی که دولت لیبرال پس از رسیدن به قدرت در آن سال ایجاد کرده است گفت. مریدی از برنامه‌های آینده‌ی دولتش در این زمینه نیز خبر داد و مشخصا «اشاره‌ای کوتاه» به پروژه‌ی سامسونگ داشت و آن‌را «سرمایه‌گذاری استراتژیک برای جلب شغل ها و فرصت‌های جدید» دانست.

مریدی پس از صحبت‌های مفصل خود در مورد وضعیت تولید برق در استان و بخش‌های مختلف آن به نقش تشکیلات و سازمان‌های مختلف دولتی در این میان پرداخت و از لزوم تصویب لایحه‌ی ۷۵ که هدفش ادغام دو مورد از آن ها است سخن گفت.

در این روز در ضمن در مورد قانون «مدارس پذیرا» که هدفش مبارزه با هم‌جنس‌گراستیزی در مدارس است رای گرفته شد. مریدی به همراه نمایندگان لیبرال و ان دی پی به آن رای مثبت داد در حالی که محافظه‌کاران رای منفی دادند تا لایحه ۶۶ به ۳۳ تصویب شود.

اهدای جایزه بین المللی ارتباطات و رهبری توست مسترز به دکتر رضا مریدی . جاستین اودانل رئیس کمیته برگزارکننده (چپ) و اویس برادی رئیس بخش ۸۶ این سازمان در طرفین مریدی حضور دارند. مراسم اهدای این جایزه پایان هفته گذشته برگزار شد.

 

۷ می

مریدی در این روز مهمانان خود را چنین معرفی کرد: «افتخار دارم به آقای مایک‌ مک‌ری و دخترش، ماریسا مک‌ری، خوش آمد بگویم. ماریسا دانش‌آموز کلاس ۵ از ریچموند هیل است و آمده این‌جا درس دولت‌مداری بگیرد. در ضمن می‌خواهم به دوست قدیمی‌ام، آقای اسماعیل زاهدی، رئیس انجمن مهندسین و معماران ایرانی کانادا، خوشامد بگویم. لطفا به ایشان خوشامد بگویید.»

***

مریدی در بخش پرسش و پاسخ نیز سئوالی از برد دوگوئید، وزیر توسعه اقتصادی و ابتکار، از دولت خودش پرسید که به نقش انتاریو در صنعت هوا و فضا مربوط می‌شد. او از وزیر خواست به مجلس در مورد «بعضی دستاوردها و قدرت های چشمگیر صنعت هوا و فضای انتاریو» اطلاع دهد. دوگوئید، نماینده‌ی اسکاربورو، نیز همین کار را کرد. از نکات جالب صحبت‌های دوگوئید این ادعای او بود که تقریبا در سراسر پروازهای مسافری دنیا قطعه‌ای که ساخت انتاریو باشد پیدا می‌شود. واقعیتی که خود مریدی هم گفت از آن بی‌خبر بوده است.