در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم/بخش پنجم: طرح خریداران مسکن (HBP)

 

در بخش های قبلی این مقاله  ضمن توضیح حساب های پس انداز ثبت شده بازنشستگی، اشاره شد که یکی دیگر از ابزار مورد استفاده برای کمک به صاحب خانه شدن خریداران بار اول، استفاده از حساب پس انداز ثبت شده بازنشستگی خریداران است. در خصوص این حساب ها لازم به ذکر است که هر چند صاحبان آن ها هر زمان بخواهند می توانند تمام یا بخشی از موجودی آن ها را برداشت نمایند، ولی هر برداشت  از  آن ها  بخشی از درآمد قابل مالیات صاحبان آن ها در سال برداشت به حساب می آید. علاوه بر این، برداشت از این حساب ها معمولا تابع مقررات خاص از جمله پرداخت مالیات بر درآمد آن به صورت پیشاپیش،  برگشت ناپذیر بودن مبالغ برداشت شده به حساب مربوطه و نیز پرداخت هزینه های اجرائی است. با این حال، مقررات ناظر بر نگهداری و مدیریت این حساب ها استثناهائی را در این زمینه قائل شده اند که یکی از آن ها به خریداران بار اول مسکن مربوط می شود.

“طرح خریداران مسکن” برای کسی که مطابق شرایط توضیح داده شده در بخش دوم این مقاله خریدار بار اول مسکن شناخته می شود،  این امکان را فراهم می آورد که  بتواند خارج از مقررات معمول، از حساب  ثبت شده بازنشستگی خود برای خرید مسکن استفاده نماید. حداکثر مبلغ قابل برداشت  در این خصوص ۲۵۰۰۰  دلار می باشد و اگر ملک به نام بیش از یک نفر خریداری شود، هر یک از آن ها می توانند از این امکان به طور یکسان بهره مند شوند. پول برداشت شده از این حساب ها در چارچوب “طرح خریداران مسکن”  به صورتی که در ادامه توضیح داده خواهد شد نهایتا باید عینا در آن ها پس ریخته شود. از این نظر  برداشت از آنها در این چارچوب، نوعی ” قرض”  از حساب مربوطه  تلقی می شود و اصولا  درآمد به حساب نمی آید که بابت آن مالیات  پرداخت شود.

پولی که در قالب “طرح خریداران مسکن” از حساب پس انداز ثبت شده بازنشستگی برداشت می شود باید حداقل ۹۰  روز قبل از برداشت  در آن حساب ریخته شده باشد و حداکثر ۳۰ روز بعد از انتقال ملک به نام خریدار، از آن حساب برداشت شده باشد. اگرخریدار بخواهد  مقدار مورد نظر را طی دفعات متعدد از حساب خود برداشت کند، همه ی آن ها باید در طول یک سال تقویمی معین و ماه ژانویه بعد از آن سال صورت گرفته باشند. حسابی که از آن قرض می شود باید بابت قرض های مشابه  قبلی خود به طور کامل تسویه شده باشد.

 پول برداشت شده را می توان برای مواردی مانند پیش پرداخت، پرداخت مالیات انتقال مالکیت زمین، پرداخت هزینه های انتقال مالکیت، پرداخت هزینه های اسباب کشی، تعمیرات و بازسازی ملک خریداری شده و حتی خرید اسباب و اثاثیه مربوط به آن ملک  مورد استفاده قرار داد.

پولی که در چارچوب “طرح خریداران مسکن” از حساب پس انداز ثبت شده بازنشستگی برداشت می شود، بعد از یک دوره اولیه بخشودگی، باید عینا به حساب مربوطه بازگردانده شود. این دوره شامل مدت زمان باقیمانده سالی که خرید در آن انجام شده  به اضافه یک سال کامل بعد از آن می باشد. پس از این دوره، مبلغ برداشت شده باید طی پانزده سال و در پانزده قسط یکسان به حساب مربوطه واریز شود. قسط پرداخت نشده مربوط به یک سال، قابل انتقال به سال های دیگر نیست و بخشی از درآمد قابل مالیات شخص صاحب حساب در همان سال محسوب خواهد شد.

گفتنی است تا زمانی که شخص به حساب پس انداز بازنشستگی خود بدهکار است نمی تواند از مزایای مالیاتی آن (که در بخش چهارم این مقاله توضیح داده شد) استفاده نماید. چنانچه شخص بخواهد، هر زمان می تواند تمام یا باقیمانده بدهی خود به حساب پس انداز بازنشستگی اش را به طور یکجا پرداخت نماید و دوباره مشمول استفاده از مزایای مالیاتی آن گردد.

بخش ششم و پایانی  این مطلب را در شماره آینده مطالعه  فرمائید.

 

*آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com