۸ مه

مریدی در این روز چند کلمه در مورد لایحه‌ی ۷۵ که پیشنهادش ترکیب دو آژانس وزارت انرژی است صحبت کرد. حرف‌های او در واقع پاسخ به سئوالات اپوزیسیون بود.

«افتخار دارم در این مجلس برخیزم و در بحث در مورد لایحه‌ی ۷۵ شرکت کنم. خانم رئیس مجلس، کاری که لایحه‌ی ۷۵ می‌کند در واقع ادغام دو آژانس وزارت انرژی با همدیگر است: «اپراتور نظام برق مستقل» و «اداره برق انتاریو.» «اپراتور نظام برق مستقل» مسئول اجرایی نظام برق ما است و «اداره برق انتاریو» مسئول برنامه‌ریزی نظام برقی ما. پس این ادغام یا ترکیب این دو آژانس را کنار هم می‌آورد و هماهنگی بیشتری بین‌شان ایجاد می‌کند و دوباره‌کاری‌های موجود بین دو آژانس را از میان می‌برد. در ضمن رویکردی هماهنگ‌تر به مدیریت و اداره‌ی نظام برق در انتاریو می‌آورد. تمام این ها کل روند مصرف‌کنندگان کوچک و بزرگ برق در استان انتاریو را ساده می‌کند. در نتیجه‌ی این ادغام‌ها، مالیات‌دهندگان حدود ۲۵ میلیون دلار صرفه‌جویی می‌کند.

این دو اداره با قوانین همین مجلس ایجاد شده‌اند. همین است که ادغام آن‌ها هم به قوانین این مجلس نیاز دارد. امروز داریم راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم، خانم رئیس. این دو اداره مشاوری به خدمت گرفته‌اند که به آن‌ها در روند ادغام و ترکیب کمک می‌کند.

در این‌جا خیلی مختصر به بعضی ویژگی‌های کلیدی این لایحه اشاره می‌کنم، خانم رئیس…

(که وقت او تمام شد و اجازه‌ی صحبت بیشتر نیافت.)

***

سپس شاهد رای مریدی در قراری بودیم که آندریا هروات، رهبر ان دی پی، به مجلس آورد. این قرار از دولت انتاریو می‌خواست اعتباری مالیاتی برای شرکت‌هایی که شغل جدید ایجاد می‌کنند ایجاد کند و هزینه‌ی آن ‌را از صندوق ۲ میلیارد دلاری «شغل و رفاه»‌ که اخیرا ایجاد شده تامین کند.

تنها نمایندگان ان دی پی به این قرار رای مثبت دادند تا با نتیجه‌ی ۱۷ به ۶۹ شکست بخورد. مریدی هم به همراه حزب خودش و محافظه‌کاران به آن رای منفی داد. (نکته‌ی چشمگیر اما این است که ان دی پی موفق شده بود تک تک نمایندگان خود را سر کرسی‌هایشان حاضر کند.)

۹ مه

مریدی در ابتدا مهمانان خود را به این ترتیب معرفی کرد: «افتخار دارم امروز در مجلس به الیشا لیکر، ماریانا بتینز و سوزان وارن از نهاد خدمات خانوادگی منطقه‌ی یورک خوشامد بگویم.»

سپس نوبت رای مریدی در مورد لایحه‌ای بود که هدفش تغییر قانون «گونه‌های در معرض خطر» بود. این لایحه با رای متحد ان دی پی و محافظه‌کاران و رای مخالف لیبرال‌ها، از جمله مریدی، با نتیجه‌ی ۳۰ به ۲۹ شکست خورد.

۱۴ مه

و بالاخره صحبت های مریدی در مورد بودجه را می‌خوانیم:

«افتخار دارم در این مجلس به پا خیزم و در مورد بودجه، لایحه‌ی ۵۵، صحبت کنیم. بودجه‌ای که وزیر دارایی به این مجلس آورد بودجه‌ای متوازن است. این بودجه بنیادهای مشخصی دارد. من فقط کمی در مورد بنیادهای پایه‌ای این بودجه توضیح می‌دهم.

اول از همه، طبق این بودجه ما به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بنیادی‌مان از جمله نظام آموزش و پرورش‌مان ادامه می‌دهیم. ما همچنان در مهد کودک‌مان، مهد کودک تمام روز، که سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری در سال بوده است، ادامه می‌دهیم چون آموزش و پرورش برای جامعه‌ی ما، برای کشور ما و برای استان ما بسیار مهم است. در ضمن همچنان هزینه‌های کالج و دانشگاه‌ها برای دانشجویان را ۳۰ درصد کاهش می‌دهیم تا دانشجویان ما بتوانند با خیال راحت تحصیل کنند. وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند، وارد نیروی کار می‌شوند و در اقتصاد این استان مشارکت می‌کنند. این ها چند تا از بنیادهای عمده‌ی این بودجه است، آقای رئیس.

در عین حال ما در ذهن داشتیم که قرار است کسری بودجه را تا سال ۱۸-۲۰۱۷ حذف کنیم. این یکی از اصول پشت این بودجه است که به این مجلس آوردیم. بودجه‌ی سال ۱۳-۲۰۱۲ شامل ۱۷/۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود که به نسبت قابل توجه است و در عین حال، ۴/۴ میلیارد دلار درآمد برای دولت کسب می‌کند. این دو را که به هم اضافه کنید به رقمی نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار کمتر در وام امسال،‌ طبق این بودجه، می‌رسیم.

خلاصه این‌که این بودجه رو به جلو نگاه می‌کند. این بودجه‌ی عمل است، آقای رئیس. هدفش حذف کسری بودجه تا سال ۱۸-۲۰۱۷ و پیش از آن سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش و خدمات درمانی، مثل کارنامه‌ی ما در هشت سال گذشته، است.