رئیس جمهور اسرائیل در مونترال: جهان نمی‌تواند ایران هسته‌ای را بپذیرد

 شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، که پیش از این با مخالفت خود با حمله به ایران در سفرش به اتاوا خبرساز شده بود در صحبت‌های هفته‌ی پیش خود در مونترال تاکید کرد که نمی‌تواند تصور کند «جهان آزاد» به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای دهد. این آخرین توقف پرز در تور کانادایی‌اش بود که در آن برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از اعضای جامعه‌ی یهودی مونترال سخنرانی کرد و در مورد خطرهای ایران هسته‌ای هشدار داد.

هند به دنبال منابع جدید نفت در کانادا

 

روزنامه‌ی مطرح «تایمز آو ایندیا»‌ از نیو دهلی در گزارشی نوشت شرایط عدم ثبات در خلیج فارس و آسیای غربی، به اضافه فشار آمریکا بر هند برای قطع واردات نفت از ایران، باعث شده این کشور به دنبال منبعی جدید باشد و از جمله کشورهایی که به عنوان کاندیدای احتمالی به آن‌ها نگاه می‌کند، کانادا است. نیجریه، ونزوئلا «و حتی برزیل» از دیگر منابع احتمالی جدید برای تامین نفت و گاز این کشور رو به رشد شمرده شده‌اند.

واکنش‌ها به تعطیلی بخش صدور ویزای سفارت کانادا در تهران

 

تعطیلی بخش صدور ویزای سفارت کانادا در تهران و انتقال آن به سفارت کانادا در آنکارای ترکیه، که بر خلاف گفته‌ی بعضی بازتاب ها، دلیل صرف سیاسی نداشت و بخشی از کاهش عمومی بودجه‌ی وزارت امور خارجه‌ی دولت هارپر بود، با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است.

جفری سیمپسون، ستون‌نویس گلوب اند میل، در مقاله‌ای به این تصمیم اشاره کرد و آن‌را زیر سئوال برد. سیمپسون گفت: «آنکارا یک کشور و ۲۵۰۰ کیلومتر دورتر از تهران است. و با این همه سخنگوی دولت هارپر می‌گوید پردازش ویزاهای ایرانیان در ترکیه به جای تهران کارها را «موثرتر و کارآمدتر» می‌کند.»

روزنامه‌ی «امبسی» که ویژه‌ی مسائل دیپلماتیک کانادا است در گزارشی مفصل به اعتراض سخنگویان جمهوری اسلامی و همچنین نمایندگان جامعه‌ی ایرانی کانادا به این تصمیم اشاره کرد. تیتر این مقاله بود:‌ “یکی از رهبران جامعه‌ی ایرانیان می‌گوید: تعطیلی دفتر ویزا در ایران «ضربه‌ای» به دیاسپورا در کانادا است.» در زیرتیتر آن می‌خوانیم: «این تصمیم قابلیت ایرانیان برای سفر به غرب را محدودتر از پیش می‌کند.»

در مقاله می‌خوانیم که علاوه بر ایران، دفاتر ویزای سفارت های کانادا در سه کشور دیگر (ژاپن، مالزی و بنگلادش) نیز تعطیل شده است. از این پس ژاپنی‌ها باید به سفارت در مانیلِ فیلیپین و بنگلادشی‌ها و مالزی‌ها به دفتر کمیسیون عالی کانادا در سنگاپور مراجعه کنند. آلمانی‌ها (به اضافه هلندی‌ها که تا پیش از این به سفارت در آلمان مراجعه می‌کردند)‌ باید به سفارت کانادا در وینِ اتریش بروند.

در گزارش از قول هوشنگ حسن یاری، بهنام اصفهانی زاده و علیداد مافی نظام علیه این تصمیم دولت کانادا نقل قول آورده شده.

هوشنگ حسن یاری، استاد کالج نظامی کانادا در کینگستون، می‌گوید این کار روابط بد دو کشور را بدتر کرده است.

بهنام اصفهانی‌زاده، که به عنوان «مدیر اجرایی “گروه ایرانیان تورنتو”» معرفی شده گفته است این خواسته از متقاضیان که پرونده‌های خود را پست کنند «غیر قابل اتکا» است چون کسی نمی‌خواهد پاسپورتش را در پست بگذارد و به ترکیه بفرستد. او در ضمن گفته که به همراه سایر «رهبران جامعه‌ی ایرانی» در همین ماه مارس با وزیر مهاجرت،‌ جیسون کنی، جلسه داشته تا راجع به سفارت کانادا در تهران صحبت کنند و کنی هیچ حرفی از این تصمیم نزده.

علیداد مافی‌نظام، که به عنوان «عضو هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا» معرفی شده، نیز تصمیم را «ضربه‌ای به دیاسپورای ایرانی (در کانادا)»‌ خوانده است و گفته چرا هرگز با جامعه‌ی ایرانیان در این‌جا مشورت نشده است.

رهبر ان دی پی: طرفدار صلح با ایرانم، احمدی‌نژاد پایدار نمی‌ماند

 

توماس مولکر، رهبر ان دی پی و رهبر اپوزیسیون رسمی کانادا، در مصاحبه‌ای با هیئت مدیره‌ی «جورجیا استریت» تاکید کرد که مخالف جنگ با ایران است و گفت اولویت اصلی‌اش در زمینه‌ی روابط بین‌الملل «سخت‌کوشی برای صلح» است.

مولکر در این مصاحبه گفته است که خوشحال است که به نظر می‌رسد هیچ کس که نگاهی «عینی» به موقعیت داشته باشد به نفع «حمله‌ی پیشگیرانه علیه ایران» نیست و این در مورد سران «لندن و پاریس و واشنگتن» صدق می‌کند.

او در ضمن گفته که به نظرش «رژیم احمدی‌نژاد» بسیار متزلزل است و روزی سقوط خواهد کرد.»

مبدا کتاب ضدیهود مدرسه‌ی اسلامی شرق تورنتو: جمهوری اسلامی در ایران

 

گزارش‌هایی که روزنامه‌ی نشنال پست در مورد مواد درسی مدرسه‌ای اسلامی در شرق تورنتو منتشر کرد نشان می‌دهد که مبدا این کتاب‌ها که چند عبارت ضدیهودی در آن‌ها مدتی پیش جنجال‌ساز شد، بنیادهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در ایران و آمریکا بوده‌اند.

قضیه به دو کتاب در مورد زندگی‌نامه‌ی پیامبر اسلام برمی‌گردد که در «مدرسه‌ی ایست اند» (East End MAdrassah) تدریس می‌شدند. یکی از آن‌ها چاپ موسسه البلاغ در ایران است و دیگری چاپ «موسسه مستضعفین» در نیویورک که ارتباط مستقیم آن با جمهوری اسلامی مدت‌ها آشکار بوده است. (و در ضمن عبارت «مستضعفین» از آن عباراتی است که تنها در سنت خمینیستی مورد استفاده است.)

گروه‌های جامعه‌ی یهودی با انتشار این خبر از سوی نشنال  پست اعلام نگرانی بیشتر خود را اعلام کردند.

گروه «جماعت اسلامی شیعه اثنی عشری تورنتو» که مدرسه‌ی مذکور در‌ «ایست اند» و چند موسسه‌ی اسلامی دیگر را اداره می‌کند پیش از این به سرعت موارد موجود ضدیهودی را از وب‌سایتش برداشته بود و با انتشار بیانیه‌ای از جامعه‌ی یهودی معذرت‌خواهی کرد.

در واکنش به خبر انتشار کتاب‌ها در ایران اما امام سیدمحمد رضوی که رهبر معنوی اصلی این گروه شیعیان به حساب می‌آید خطبه‌ای به انگلیسی ایراد کرد که مطابق معمول ویدئوی آن در یوتیوب نیز قرار گرفته. او موضوع خطبه را اهمیت کسب اطمینان از معتبر و موثق بودن منبع خبر در اسلام قرار داد و به طور غیرمستقیم نشنال پست را متهم کرد که به قول معروف «ول کن» قضیه نیست. او بدون نام بردن مشخص از «روزنامه‌ای در کانادا که برنامه‌ی خودش را دارد و بیشتر در جناح راست است» صحبت کرد.

«مدرسه‌ی ایست اند» هر یکشنبه فضایی در یکی از دبیرستان‌های رسمی تورنتو را کرایه می‌کند تا کلاس‌های خود را برگزار کند.

«جماعت اسلامی شیعه اثنی عشری تورنتو» قبلا یک بار از دولت انتاریو خواسته بود برای میزبانی از سلمان رشدی معذرت‌خواهی کند.

ارتباطات آیت‌الله محمد رضوی، روحانی هندی‌تبار بزرگ‌شده‌ی تانزانیا، با روحانیت شیعه در ایران البته واضح و روشن است (گرچه در هیچ یک از گزارش‌های نشنال پست اشاره‌ای به آن نشده بود.) رضوی در سال ۱۹۷۲ در ۱۵ سالگی به حوزه‌ی علمیه قم رفت و در آن‌جا زیر نظر آیت‌الله شیخ وحید خراسانی درس اجتهاد خواند و ۱۰ سال بعد، در ۱۹۸۲، بود که به هند برگشت تا مجتهد شود. او اما پس از یک سال حضور در آن کشور در سال ۱۹۸۲ به ونکوورِ کانادا آمد و پس از دریافت فوق لیسانس تاریخ از دانشگاه سیمون فریزر (که به خاطر تحصیلات فقهی‌اش بدون نیاز به مدرک لیسانس ممکن بود) به انتاریو نقل مکان کرد و از سال ۱۹۹۶ امام و رهبر معنوی «جماعت اسلامی شیعه اثنی عشری تورنتو» بوده است.

آیت‌الله خراسانی که معلم اصلی رضوی بوده است پدرزنِ صادق لاریجانی، رئیس کنونی قوه قضائیه، در ایران است و از روحانیون محافظه‌کار در ایران به حساب می‌آید.