فعلا، انتخاباتی در کار نخواهد بود

 

شهروند- آرش عزیزی: پس از ۲۰ روز مذاکره و چانه ‌زنی های معمولِ پارلمان‌ هایی که هیچ حزبی در آن اکثریت ندارد، ان دی پی بالاخره اعلام کرد به بودجه‌ ی دولت لیبرال انتاریو رای مثبت می ‌دهد. با این حساب از انتخاباتی که احتمال می ‌رفت در این فصل برگزار شود جلوگیری شد.

سان تی وی این‌ را «بهترین هدیه ‌ی تولد» برای کاتلین وین، نخست ‌وزیر لیبرال استان، دانست که سه ‌شنبه‌ ی هفته ‌ی گذشته ۶۰ ساله شد.

کاتلین وین در کنار آندریا هوروات

کاتلین وین در کنار آندریا هوروات

اگر آندریا هروات، رهبر ان دی پی، به بودجه ‌ی لیبرال ‌ها رای نمی‌ داد، دولت سقوط می‌کرد. هروات اما گفت بودجه‌ ی لیبرال ‌ها بسیاری از خواست ه‌هایی که حزبش مطرح کرده در بر دارد و از همین رو شایسته‌ ی رای مثبت این حزب است. از جمله ایجاد دفتر جدید پاسخگویی مالی برای دولت که بر هزینه‌ ی برنامه ‌های بزرگ دولتی نظارت خواهد کرد.

در موسم قبلی بودجه نیز توازن قدرت در دست ان دی پی بود. محافظه ‌کاران اعلام کرده بودند به دولت وقت مک‌ گینتی رای قاطع نه می‌دهند. در آن هنگام، هروات به بودجه ‌ی مک‌ گینتی رای ممتنع داد اما این بار به بودجه ‌ی وین رای مثبت می‌دهد.

تیم هوداک، رهبر محافظه ‌کاران، گفت حزبش کاملا آماده‌ ی انتخابات بود. هوداک گفت ان دی پی اکنون از دولتی حمایت می‌کند که خود نام «فاسد» بر آن گذاشته بود. اشاره‌ ی رهبر اپوزیسیون به افتضاح مالی ۵۸۵ میلیون دلاری لیبرال ‌ها بر سر تعطیلی نیروگاه‌ های گاز است.

هوداک، که سعی کرده بود قرار عدم اعتماد به دولت را به مجلس عرضه کند، گفت لیبرال‌ها با گنجاندن ۱ میلیارد دلار خرج جدید در بودجه، ان دی پی را خریده ‌اند. او گفت «این روزها نمی ‌توان لیبرال و ان دی پی را از همدیگر تمیز داد. یک ان دی پی هست به رهبری آندریا هروات. یک حزب ان دی پی دیگر به رهبری کاتلین وین.»

با این حساب انتخاباتی در فصل بهار برگزار نخواهد شد، اما آیا وین، که نظرسنجی‌ ها نشان می ‌دهند از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است، در فصل پاییز فراخوان به انتخابات می‌ دهد؟ او می‌گوید پاسخ این سئوال هنوز زود است.

وین گفت: «من یک ماه یک ماه جلو می ‌روم. نمی ‌توانم بهتان بگویم سه ماه، شش ماه یا هشت ماه بعد چه اتفاقی می ‌افتد اما خیلی خوشحالم که توانستیم از این حلقه‌ ی بودجه عبور کنیم.»

خواسته ‌هایی که هروات از لیبرال ‌ها خواسته بود شامل ارسال کمک پزشکی به خانه ‌نشین ‌ها در ظرف حداکثر پنج روز، کاهش یک‌ ساله‌ و ۱۵ درصدی بیمه ‌ی خودرو و برنامه ‌هایی برای کاهش بیکاری جوانان.

لیبرال‌ها قبول کردند بودجه‌ ی ارسال پزشک به خانه‌ ها را افزایش دهند و زمان انتظار را کاهش دهند، بیمه ‌ی خودرو را در طول زمان پایین بیاورند و روی اشتغال ‌زایی برای جوانان سرمایه‌ گذاری کنند.

اتحادیه های کارگری اصلی استان نیز حامی این حرکت هروات و بودجه‌ ی لیبرال ‌ها هستند.

اما بسیاری از فعالان ان دی پی، بخصوص در چپِ حزب، می ‌گویند این بودجه پاسخگوی مصائب مردم استان نیست و از حرکت هروات انتقاد کرده ‌اند. آن ‌ها به این اشاره می‌کنند که اولا خواسته ‌های هروات خیلی محدود بوده و ثانیا پاسخ وین به آن‌ها نصفه و نیمه بوده است.