بر اساس آخرین اطلاعاتی که از طرف جامعه آمار ـ بیمه ای انتاریو به شبکه سی بی سی منتقل شده و این شبکه نسبت به انتشارش اقدام کرده آن است که برای مابقی سال ۲۰۱۸ حق بیمه اتومبیل های سواری در انتاریو افزایش داشته باشد و این کاملا بر خلاف وعده هایی بوده که از طرف دست اندرکاران صنعت بیمه و حتی قول و قرارهای سیاستمداران ارایه شده است.

در حال حاضر سرانه حق بیمه هر اتومبیلی که در انتاریو تردد می کند چیزی حدود  ۱۷۰۰ دلار است که نسبت به سال ۲۰۱۵ (در این سال میانگین حق بیمه رقم ۱۴۵۸ دلار بوده است) رشد چشمگیری داشته است. تازه همانطور که به خاطر دارید در سال ۲۰۱۵ قرار بوده روی همان مبلغ هم در جهت کاهش تجدید نظری شود که متاسفانه این کار به تعویق افتاد و کارشناسان این مورد را در یک دوره ۵ ساله و با احتیاط هایی عملی دیدند.

برای پیدا کردن راه چاره اغلب دست اندرکاران معتقدند بایستی روی دو مورد تلاش فراوان کرد و آن موارد عبارتند از:

۱ـ شناسایی و جلوگیری از تقلبات بیمه ای (کسانی که در طراحی و ایجاد تصادفات ساختگی اتومبیل مهارت دارند و تعمدا برای صنعت بیمه هزینه های غیر واقعی جرح و نقص عضو ایجاد می کنند). هر سال رقمی حدود ۱ بیلیون دلار در کانادا صرف اینگونه موارد می شود که شرکت های بیمه از وجودش مطلع هستند ولی دلایل کافی برای اثباتش ندارند.

۲ـ کمک گرفتن از دولت انتاریو برای حمایتی کردن بخش پایه بیمه اتومبیل (بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین). در حال حاضر ۴ ایالت بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان،  مانیتوبا و کبک (با کمی تغییر و قبول مسئولیت فقط در قبال حوادث سرنشین) از حمایت های بیمه اتومبیل دولتی برخوردارند.

خانم آن ماری توماس یکی از کارشناسان ارشد بیمه ای بر این باورند که  پرداخت حق بیمه ای ۲۷۶۰ دلار برای یک اتومبیل ۲۰۱۳ مزدا ۳ آنهم به رانندگی یک مرد ۲۸ ساله که خلاف رانندگی و تصادف هم ندارد،  در انتاریو بالا است و این مساله به این صورت نمی تواند ادامه یابد.

این افزایش احتمالی حق بیمه قطعا روی انتخابات ماه “جون” سال ۲۰۱۸ تاثیرگذار است و گروهی معتقدند که اقلا افزایش حق بیمه برای ۳ ماهه دوم سال محال می باشد چرا که اگر چنین شود سرنوشت سیاسی گروه های رقیب تغییر بسزایی می نماید و بیمه اهرم بسیار مهمی در تصمیم گیری مردم خواهد بود.

دنیس پیلون استاد علوم سیاسی دانشگاه  یورک بر این باور است که داگ فورد، رهبر و سخنگوی منتخب حزب محافظه کار یا دیگر سران حزب های رقیب مساله بیمه دولتی را به میان خواهند آورد تا از آن به عنوان اهرم انتخاباتی بهره ببرند. در این میان هم ممکن است اگر همه کارها خوب جلو برود، منفعتش به خریداران بیمه برسد.

در مقابل خانم کاتلین وین، رهبر حزب لیبرال انتاریو و نخست وزیر این استان از راهکارهای جدیدی برای مقابله با تقلبات بیمه ای سخن گفته و اظهار داشته که کاهش ۱۵ درصدی حق بیمه اتومبیل  هدف گذاری شده و بر اساس نظر کارشناسان این رقم حداکثری است که می شود به آن دست یافت.

قابل توجه است که در سال ۲۰۱۷ بر اساس آماری که از طرف ناظران بیمه انتاریو منتشر شد نهادهای اجرایی چیزی حدود ۱.۰۳ درصد برای ۳ ماهه آخر سال ۲۰۱۷ روی بیمه اتومبیل افزایش داده بودند که تصور میشد دیگر از رشد هزینه ای اقلا تا ۶ ماه خبری نباشد.

شما نظرتان چیست؟ آیا بیمه میتواند اهرم انتخاباتی مناسبی باشد؟