هزاران نفر برای خرید بلیت های باقیمانده بازی های المپیک به باجه های بلیت فروشی در پکن، پایتخت چین هجوم آورده اند.



المپیک ۲۰۰۸ ـ پکن


 

هجوم برای خرید بلیت‌ های المپیک

هزاران نفر برای خرید بلیت های باقیمانده بازی های المپیک به باجه های بلیت فروشی در پکن، پایتخت چین هجوم آورده اند.

از ساعت ۹ صبح سه شنبه به وقت پکن فروش ۸۲۰ هزار بلیت آغاز شد، اما برخی متقاضیان چند روز را در صف گذراندند. هر متقاضی نمی توانست بیش از دو بلیت بخرد.

به نظر می رسد بزرگترین هجوم در اطراف استادیوم های اصلی از جمله "آشیانه پرنده" محل برگزاری مسابقات دو ومیدانی، رخ داده باشد که پلیس مجبور به مداخله و کنترل جمعیت شد.

بسیاری با خود صندلی برای نشستن و آب و غذا آورده بودند و در صف هایی که چند صد متر طول داشت انتظار کشیدند.

***

چین گوشت سگ را از فهرست غذای المپیک حذف کرد


 

چین تصمیم گرفته است برای جلوگیری از "رنجش خارجیان" (شرکت کننده در مراسم بازیهای المپیک)، گوشت سگ را از فهرست غذای ۱۱۲ رستوران رسمی المپیک خارج کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی "شین هووا"، رستورانهایی که از این ممنوعیت تخطی کنند، در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.

این ممنوعیت توسط سازمان تجارت مواد غذایی پکن اعلام شده است.

روزنامه "بیجینگ نیوز" از قول مسئول امور غذایی شهرداری نقل کرد که این دستور العمل جهت "احترام به عادات غذایی ملل مختلف" طراحی شده است.

مقامات همچنین از مردم خواسته اند که رفتار محترمانه ای در صف ها داشته باشند، لبخند بزنند و آب دهانشان را در خیابان نیندازند.

***

المپیک: موقعیتی برای ترقی شرکتهای بزرگ


 

با نزدیک شدن زمان قدرت نمایی ورزشکاران مختلف جهان در بازی های المپیک، شرکتهای تجاری بزرگ جهان هم امیدوارند زمان و هزینه ای که برای آماده سازی بازی ها صرف کرده اند برایشان سود آور باشد.

آدیداس، کوکاکولا، مک دونالد، کداک و فولکس واگن از جمله این شرکتهای بزرگ هستند و شرکتهای چینی هم می خواهند به شکلی نام محصولاتشان را با المپیک مرتبط جلوه دهند.

لنووو، چاینا موبایل، سینوپک و ایر چاینا از جمله چنین شرکتهایی هستند که می خواهند از این موقعیت منحصر به فرد به سود خود استفاده کنند.

لنووو، شرکت چینی تولید کننده کامپیوتر تنها شرکت بومی میان حامیان مالی عمده کمیته بین المللی المپیک برای المپیک پکن است، هرچند برخی شرکتهای دیگر با کمیته برگزارکننده المپیک مشارکت می کنند.

***

داروهای سنتی چین


 

یک مقام پزشکی در کمیته میزبانی بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن اظهار داشت: داروهای سنتی چینی حاوی هیچ نوع مواد نیروزا نیست با این وصف به خاطر رعایت احتیاط، در طول این بازی ها برای درمان ورزشکاران استفاده نخواهد شد.

***

آلودگی هوای پکن


 

آلودگی هوای پکن یکی از نگرانی های مهم ورزشکاران و تیم های شرکت کننده در بازی های المپیک ۲۰۰۸ است به طوری که "ژاک روگ" رییس کمیته بین المللی المپیک پیش از این هشدار داده اگر کیفیت هوا به اندازه کافی خوب نباشد، برگزاری برخی رقابتها به تعویق خواهد افتاد.

این شهر تاکنون ۱۶ میلیارد دلار برای برنامه های زیست محیطی هزینه کرده از جمله اینکه کارخانجات آلاینده تعطیل یا منتقل شده و چندین هزار تاکسی و اتوبوس فرسوده از شبکه های حمل و نقل خارج شده است.

***

فلسطین تنها تیم مستقل بی کشور


 

کمیته بین المللی المپیک (آی .او.سی) درخواست تبت برای اعزام تیم مستقل به بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن را رد کرد.

آی.او.سی توضیح داد طبق قانونی که در ۱۹۹۶ تصویب شده، تنها کمیته ملی کشورهای عضو که از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده اند، می توانند در المپیک شرکت کنند.

تنها استثنایی که در این خصوص اعمال شده، حضور ورزشکاران فلسطینی است.

***

هشدار پزشکی به ورزشکاران استرالیایی


 

پزشکان استرالیایی به ورزشکاران این کشور که قرار است در بازی های المپیک پکن حضور یابند هشدار دادند به جهت حفظ سلامتی خود از تاتو، میوه و آب های بسته بندی نشده پرهیز کنند.

لاریسا تریسا پزشک پارالمپیک استرالیا نیز گفت:"بهترین توصیه به ورزشکاران این است که "دستهایتان را بشویید و از آب بسته بندی شده استفاده کنید."

***


 

نادال فاتح تورنمنت تنیس تورنتو


 

رافائل نادال، تنیسور اسپانیایی، سید ۲ مردان جهان یکشنبه شب ۲۷ جولای در مرحله فینال تورنمنت تنیس انفرادی مردان تورنتو کانادا نیکلاس کیفر، تنیسور آلمانی را شکست داد و فاتح این تورنمنت شد.

نادال، در فینال تورنمنت تورنتو که روی زمین سخت (سیمانی) برگزار می شود نیکلاس کیفر، تنیسور آلمانی را در ۲ ست پیاپی و با نتایج ۶-۳ و ۲-۶ شکست داد و این تورنمنت را فتح کرد.

با این پیروزی نادال به هفتمین عنوانش در فصل جاری تنیس حرفه ای مردان از جمله دو گرنداسلم رولان گاروس پاریس و ویمبلدون لندن دست یافت.


 

آمریکا قهرمان لیگ جهانی والیبال


 

تیم والیبال آمریکا با پیروزی مقابل صربستان با نتیجه  ۳بر یک  برای اولین بار به عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ جهانی والیبال دست یافت و به هفت سال سلطنت برزیل در این رقابت ها خاتمه داد.

در این مسابقات روسیه پس از شکست برزیل سوم شد تا برزیل برای اولین بار در ده سال گذشته نتواند در جمع بهترین ها قرار گیرد.

روسیه در تلاش برای کسب عنوان سومی نیز  ۳بر یک از سد برزیل گذشت.

از شش تیمی که به دور پایانی مسابقات لیگ جهانی والیبال راه یافتند، چهار تیم روسیه، برزیل، صربستان و لهستان در مسابقات مرحله بازی های المپیک پکن همگروه هستند. تیم های آمریکا و ژاپن نیز در گروه دیگر به رقابت می پردازند.


 

 

خبرهای کوتاه از ورزش ایران


 

سارا خوش‌جمال در جمع ورزشکاران برتر "تایم"


 

مجله آمریکایی تایم، نام سارا خوش جمال فکری نماینده ایران در مسابقات تکواندو زنان در المپیک پکن را در جمع ورزشکاران برتر از دید این نشریه منتشر کرد.

این هفته نامه که در فهرستی نام ۱۰۰ ورزشکار برگزیده خود را اعلام کرده، سارا خوش جمال را در مکان بیست و دوم قرار داده است.

تایم بر این مسئله تاکید کرده است که سارا خوش جمال اولین زن ایرانی است که سهمیه حضور در رقابتهای المپیک را کسب کرده است.

نام لبرون جیمز، ستاره تیم بسکتبال آمریکا در صدر این فهرست اعلام شده و پس از او دارا تورس، شناگر زن ۴۱ ساله آمریکایی و مایکل فلپس، امید کسب مدال آمریکا در شنای مردان قراردارند.


 

بسکتبال ایران پس از ۶۰ سال در المپیک


 

تیم بسکتبال ایران به عنوان قهرمان آسیا پس از ۶۰ سال به رقابتهای المپیک راه پیدا کرده است.

تیم ایران به دعوت آمریکا برای کسب آمادگی جهت شرکت در بازی های المپیک پکن در تورنمنت تابستانی Rocky Mountain Revue در شهر سالت لیک سیتی در ایالت یوتا شرکت و چند دیدار تدارکاتی برگزار کرده است.

ایران از روز شنبه ۱۹ جولای در این تورنمنت تابستانی شرکت کرده که در آن تیمهای سن آنتونیو اسپرز، دالاس ماوریکز، نیوجرزی نتز، گلدن استیت واریورز، یوتا جز و آتلانتا هاوکز حضور دارند.

هدف از برگزاری لیگ های تابستانی، آشنا شدن بازیکنان جوان لیگ بسکتبال حرفه ای آمریکا با شدت فشار رقابتها در NBA است و ستارگان با تجربه تیمهای حرفه ای آمریکا کمتر در آنها شرکت می کنند.


 پی‌یر لیتبارسکی سرمربی سایپا شد


 

پی‌یر لیتبارسکی بازیکن پیشین تیم ملی آلمان با قراردادی یک ساله جانشین علی دایی، سرمربی کنونی تیم ملی ایران شده است. لیتبارسکی ۴۸ ساله صبح شنبه در محل کمپ سایپا در ازمیت ترکیه به تیم معرفی شد و رسما کارش را آغاز کرد.

او به عنوان بازیکن دو بار با تیم ملی آلمان در جام‌های جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ نایب قهرمان و یک بار در جام جهانی ۱۹۹۰ قهرمان شده است، اما به عنوان مربی به موفقیت چشم‌گیری دست نیافته است.

لیتبارسکی مربیگری را در سال ۱۹۹۷ و در سن ۳۷ سالگی در ژاپن آغاز کرد. این مربی آلمانی که همسری ژاپنی دارد، بزرگ‌ترین موفقیت‌هایش را هم به عنوان مربی در ژاپن کسب کرده است. او در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ دو بار به همراه تیم اف‌سی یوکوهاما قهرمان «جی ـ لیگ» شد.

لیتبارسکی که به خاطر مهارت فوق‌العاده‌ اش در دریبل‌زنی، در فوتبال آلمان یک بازیکن منحصربفرد است و به عنوان تکنیکی‌ترین بازیکن تاریخ این کشور از او یاد می‌شود، علاقه زیادی به فوتبال هجومی دارد.

مدیریت باشگاه سایپا اعلام کرده که در صورت موفقیت، قرارداد یک ساله لیتبارسکی تمدید خواهد شد.


 

قهرمانی بدون مجوز تیم کیک بوکسینگ ایران در مسابقات جهانی


 

سازمان تربیت بدنی ایران، حضور تیم کیک بوکسینگ ایران را در مسابقات جهانی این رشته در اسپانیا غیرقانونی و مقامها و مدالهای کسب شده تیم ایران در این مسابقات را فاقد اعتبار خواند.

به گزارش ایسنا مدیر کل سازمان و مرکز توسعه ورزش همگانی و تفریحی گفته است که این تیم بدون داشتن مجوز شورای برون مرزی این سازمان در این مسابقات شرکت کرده و به همین دلیل مدالهای به دست آمده توسط اعضای این تیم، مورد تائید سازمان تربیت بدنی نیست.

تیم ایران در این مسابقات که ماه گذشته با عنوان "جام گلادیاتورها" برگزار شد، موفق شد در مجموع یک مدال طلا، چهار نقره و یک برنز بدست آورد و به عنوان قهرمانی مسابقات برسد. تیمهای اسپانیا و آمریکا دوم و سوم شدند.

مدال آوران تیم این ایران علی حق شناس (طلا)، علی شیری، احسان محمدیان، جواد غلامپور، محمد فراهانی (نقره) و کورش شیری (برنز) بودند.

علی حق شناس قهرمان سنگین وزن این مسابقات و رئیس اتحادیه متخصصان ورزشهای رزمی که موسسه ای غیر دولتی است، در گفتگویی با بخش فارسی بی بی سی گفت که نیازی به کسب مجوز از سازمان تربیت بدنی نبوده، چون این موسسه خصوصی است و تیم اعزامی به اسپانیا در قالب تیم ملی ایران در این مسابقات شرکت نکرده است.

وی افزود که امیدوار است این موضع رسمی سازمان تربیت بدنی نباشد و فقط نظر شخصی مدیر یکی از زیر مجموعه های این سازمان باشد.

ورزش رزمی کیک بوکسینگ در ایران فدراسیون مستقلی ندارد و به گفته حق شناس فدراسیونهای کاراته و ورزشهای رزمی بر سر تحت پوشش قرار دادن این ورزش در مجموعه خود اختلاف نظر دارند.

کیک بوکسینگ ورزشی است که در ژاپن پدید آمده و ترکیبی از ورزشهای کاراته و بوکس است. استفاده از ضربات پا و دست در این ورزش مجاز است.

 

پیکان هنوز هم تهرانى است


بر اساس اعلام رییس سازمان لیگ، تیم پیکان هنوز مدرکى مبنى بر انتقالش به استان قزوین ارایه نکرده است. با توجه به این موضوع، این تیم از نظر فدراسیون تهرانى به حساب مى آید؛ مگر اینکه مسئولان پیکان مدارک خود را هرچه زودتر به سازمان لیگ ارایه دهند.

 به نظر مى رسد اختلاف نظر مسئولان پیکان با مسئولان استان قزوین مبنى بر حمایت مالى باعث شده تا مدارک انتقال تیم به این استان به سازمان لیگ داده نشود.