۱۵ مه

مریدی: به تنظیم قیمت‌ بنزین باور نداریم

در این روز مریدی در مناظره‌ی پر جدلی شرکت کرد که بر سر قراری که آندریا هروات، رهبر ان دی پی، به مجلس آورده بود درگرفت. متن این قرار چنین بود: «مقرر می‌شود که مجلس قانونگذاری انتاریو از دولت مک‌گینتی می‌خواهد «اداره‌ی انرژی انتاریو» سقفی هفتگی برای قیمت‌های بنزین تعیین کند تا تلاطم قیمت‌ها و تفاوت‌های منطقه‌ای قیمت‌ها کاهش یابد و با دست‌اندازی در قیمت‌ها و سایر اعمال ضدمصرف‌کننده‌ی این صنعت برخورد شود. خطاب این قرار نخست‌وزیر است.»

مریدی همگام با دولتش و محافظه‌کاران در مخالفت با این قرار صحبت کرد.

مریدی پس از معرفی قرار سخنرانی خود را این‌گونه ادامه داد: «خانم رئیس مجلس، چنان که خانواده‌های انتاریو سخت می‌کوشند و زندگی شلوغ‌شان را طی می‌کنند دولت ما هم مشغول سخت‌کوشی است. ما مشغول گرفتن تصمیمات فکرشده برای ساختن اقتصادی قوی‌تر هستیم که حامی خانواده‌ها باشد و در سراسر این استان شغل ایجاد کند و داریم دست به عمل قوی برای اقتصاد انتاریو می‌زنیم.

چنان که من می‌فهمم هدف قراری که امروز در موردش صحبت می‌کنیم هم همین است. اما، خانم رئیس، باید بگویم که مسلما با آن مخالفم. باور ما دست زدن به اعمال قوی و قاطعانه برای تقویت اقتصادمان است اما به تنظیم و نظارت بر قیمت بنزین باور نداریم.

در عمل دیده‌ایم که استان‌هایی که قیمت بنزین را کنترل می‌کنند آخرش پول بیشتری می‌دهند. در طولانی مدت این قیمت پمپ بنزین را برای تمام مردم انتاریو بالا می‌برد. مهم است به یاد داشته باشیم که این پیشنهاد همگام با پیشنهاد میلیارد دلاری ان دی پی در طول کمپین برای تخفیف بیهوده به مصرف‌کنندگان بنزین بود.

حزب سوم می‌خواهد به شرکت‌های بزرگ نفتی پاداش دهد بی هیچ ساز و کاری برای تضمین این‌که این شرکت‌ها صرفه‌جویی‌های خود را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند. آن‌ها انتاریو را به روزهای گذشته‌ی هوای آلوده و آب آلوده بازخواهند گرداند. یک بار دیگر شاهدیم که ان دی پی سلامت مردم انتاریو و ریشه‌های مترقی حزب خودشان را کنار می‌گذارد و برنامه‌شان برای خانواده‌های انتاریو جوابگو نخواهد بود.

قیمت‌های کنترل شده به مصرف‌کنندگان اجازه نمی‌دهد بلافاصله از کاهش‌های ناگهانی از قیمت‌های عمده‌فروشی بنزین بهره ببرند. در عوض شرکت‌های گاز و نفت پس از کاهش‌های ناگهانی سود بیشتری می‌برند. این نمونه‌ی دیگری از سیاست اقتصادی غیرمسئولانه‌ی ان دی پی است.

خانم رئیس، بگذارید چند دقیقه صرف این کنیم که شفاف شود قیمت‌های بنزین چگونه تامین می‌شوند. شماری از عوامل در تعیین قیمت فروش بنزین نقش دارد از جمله قیمت نفت خام، قیمت عمده‌فروشی بنزین و رقابت محلی قیمت‌ها. ما هیچ کنترلی بر منابع یا قیمت‌های جهانی نفت نداریم. قیمت نفت خام و سوخت در آمریکای شمالی به شدت تحت تاثیر بازارهای جهانی نفت است.

مهم است به یاد داشته باشیم که وظیفه‌ی دولت فدرال تضمین رقابت در بازارهای بنزین است. «دفتر رقابت» جزئی از وزارت صنعت کانادا است. این دفتر «قانون رقابت» را اجرا می‌کند که از جمله قیمت‌های غارتگرانه، خرابکاری و سواستفاده از موقعیت غالب را جریمه می‌کند. «دفتر رقابت» همچنان در قیمت‌های بنزین تحقیق می‌کند تا تضمین کند عادلانه هستند و اخیرا هم دیدیم که سه فروشنده مستقل بنزین به علت دستکاری در قیمت‌ها در کینگستون و براکویل محکوم و مجازات شدند.»

مریدی در ادامه‌ی صحبت‌های خود نمونه‌های دیگری از کاربردهای «قانون رقابت» را ذکر کرد و سپس به «عواقب احتمالی کنترل قیمت‌های بنزین» پرداخت. او تاکید کرد که «به طور تاریخی» استان‌هایی که قیمت‌ها را تنظیم و بر آن‌ها نظارت می‌کنند از انتاریو گران‌ترند. او در اثبات مدعای خود از پنج استانی صحبت کرد که قیمت‌های بنزین را تنظیم می‌کنند (نیوفاندلند، جزیره پرنس ادوارد، کبک، نوا اسکوشیا و نیو برانزویک) و استان‌هایی که این کار را نمی‌کنند مثل انتاریو و بریتیش کلمبیا. قیمت‌هایی که مریدی ذکر کرد به ترتیب از پایین به بالا چنین بود:

انتاریو (تورنتو): لیتری ۱۳۰/۴ سنت

جزیره پرنس ادوارد: ۱۳۴/۴ سنت

نیو برانزویک (شهر سنت جان):‌ ۱۳۷/۵ سنت

بریتیش کلمبیا (ونکوور):‌ ۱۳۹/۲ سنت

کبک (مونترال): ۱۴۰/۳ سنت

نیوفاندلند (سنت جانز): ۱۴۰/۷ سنت

مریدی سپس صحبت از دستاوردهای دولتش در زمینه‌ی انرژی و برق و غیره کرد. وقتی کار به صحبت خواست حزب محافظه‌کار برای باز نگاه داشتن همیشگی نیروگاه‌های زغال سنگ کشید، اپوزیسیون صحبت مریدی را با این حرف قطع کرد که دارد خارج از موضوع صحبت می‌کند.

این پل میلر، نماینده‌ی ان دی پی از همیلتون بود که با یک نکته‌ی اساس‌نامه‌ای صحبت را قطع کرد و گفت: «خانم رئیس مجلس، ما داریم راجع به قیمت‌های بنزین حرف می‌زنیم و موضوع حرف‌های رهبر حزب ما است. این نماینده کاملا از موضوع دور شده. دارد به محافظه‌کاران بر سر زغال سنگ حمله می‌کند و به ما بر سر مسائل دیگر. لطفا ازشان بخواهید در مورد موضوع صحبت کنند.»

رئیس مجلس، جولیا مونرو (محافظه‌کار)، سپس از مریدی خواست به حرف‌هایش ادامه دهد. مریدی صحبت از رای ان دی پی علیه «قانون آب پاک» کرد که دوباره صدای میلر درآمد و گفت: «نمی‌خواهم بی‌احترامی کنم اما گوش می‌دهید دارد راجع به چه چیزی حرف می‌زند؟ ایشان حرف از آب می‌زند.» و گفت‌ که حرف‌های مریدی خارج از موضوع است.

رئیس مجلس دوباره از مریدی خواست ادامه دهد و او حرف‌هایش را اینگونه خاتمه داد: «و وقتی ان دی پی در دولت بود بودجه‌ی وزارت محیط زیست را زدند و حالا مخالف انرژی تجدیدپذیر و برنامه‌ی اعطای قراردادهای بلندمدت به شرکت‌های متخصص این انرژی هستند. به نظر من قراری که رهبر حزب سوم پیش گذاشته نشانه‌ی دیگری از تصمیمات و جهت غلطی است که حزب او اتخاذ می‌کند.»

وقتی قرار به رای گذشته شد، مریدی به همراه لیبرال‌ها و محافظه‌کاران به آن رای منفی داد تا ۶۸ به ۱۷ شکست بخورد.

۱۶ مه

در این روز مریدی چند عریضه‌ی دیگر به مجلس آورد. یکی در مورد امنیت تشعشعات، دیگری در مورد رادون (که قبلا لایحه‌ای هم در مورد آن ارائه کرده).

۱۷ مه

در این روز هلنا جازک و جو دیکسون، هر دو از نمایندگان لیبرال تورنتوی بزرگ، نیز عریضه‌هایی در تایید عریضه‌های مریدی به مجلس آورند.

مانتی کوئینتر، نماینده‌ی یورک مرکز، لایحه‌ای به نام «انجمن مهندسان حرفه‌ای انتاریو» به مجلس آورده بود که مریدی در مورد آن نیز صحبت کرد.

او در آغاز صحبت‌های خود گفت: «به عنوان دانشمند و مهندس و نماینده‌ی این مجلس من علاقه‌ی بخصوصی به مسائل مربوط به حرفه‌ی مهندسی دارم. سال پیش، در پارلمان گذشته، که این لایحه به عنوان لایحه‌ی ۱۴۸ مورد بحث قرار گرفت در مورد آن صحبت کردم. لایحه‌ی ۱۵ هم کلمه به کلمه همان است. و مثل سال گذشته من بسیار خوشحالم که دوباره در دفاع از لایحه‌ی ۱۵ صحبت کنم… و از انجمن مهندسان حرفه‌ای انتاریو حمایت کنم.»

مریدی در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت هدف این لایحه، یعنی تثبیت موقعیت انجمن مهندسان حرفه‌ای انتاریو در قانون، به نفع مردم است و در نتیجه مهندسان تنها یک سخنگو خواهند داشت.

او در تمجید از مهندسان گفت: «ارزش مهندسان در جامعه‌ی ما بر کسی پوشیده نیست. مهندسان رهبران تحقیقات و ابتکارات در تمام بخش‌های صنعت در انتاریو هستند. آن‌ها جزئی جداناشدنی از کیفیت زندگی ما در انتاریو هستند. ما شهرهای پرجوش و در سطح جهانی داریم. از خدمات درمانی استثنایی سود می‌بریم. آب پاک و امن آشامیدنی و بهترین سیستم حمل و نقل را داریم. در حال ایجاد هزاران شغل هستیم و کمک می‌کنیم از طریق ابتکارات‌مان در فن‌آوری زیستی، فن‌آوری اطلاعات، انرژی سبز و سایر بخش‌های دانش‌محور، کانادا را روی نقشه‌ی جهان قرار دهیم. هیچ کدام از آن‌ها بدون کار مهندسان ما ممکن نخواهد شد.

او سپس با تمجید بیشتر از مهندسان گفت مردم همه از زحمات آن‌ها آگاه نیستند.

او در خاتمه‌ی صحبت‌های خود گفت: «درست است که گاه دفاع از منافع حرفه‌ای مهندسان و دفاع از امنیت عمومی یکی می‌شود، اما جدایی دفاع از تنظیم بخشی از حرفه‌های تنظیم‌شده و تحت کنترل است که منافع حرفه را حفظ می‌کند. آقای رئیس، برای من تصمیم دشواری نیست که از لایحه ۱۵ حمایت کنم و امیدوارم همکاران من در مجلس نیز همین کار را انجام دهند.»