ایرانی‌تبار اهل ونکوور، دختر شایسته‌ی کانادا

 

طبیعی است که خبر پیروزی سحر بی‌نیاز، دختری ایرانی-کانادایی، به عنوان دختر شایسته‌ی کانادا در مسابقات‌ «میس یونیورس» در سراسر کشور و جهان، بخصوص رسانه‌های خاورمیانه، بازتاب داشت. از جمله تلویزیون العربیه گزارش مفصلی در این مورد پخش کرد.

سحر بی نیاز

سحر ۲۶ ساله، متولد هند و بزرگ‌شده‌ی ایران است و در ونکوور زندگی می‌کند. او پیش از این در همین مسابقات «میس یونیورس» در سال ۲۰۰۸ دوم شده بود. او اکنون باید در مسابقات جهانی «میس یونیورس» شرکت کند.

در گزارش العربیه علاوه بر صحبت از نازنین افشین جم که در مسابقات «میس ورلد» کانادا اول و در سطح جهان، دوم شده بود و اکنون همسر پیتر مک‌کی، وزیر دفاع کانادا، است، به سایر خاورمیانه‌ای ‌های مسابقات امسال اشاره شده بود: مجد السعودی ۲۶ ساله اردنی از اتاوا؛ سوفی مقبل، ۲۴ ساله لبنانی از کبک و ماریا نحری، ۲۶ ساله سوری از اتاوا.

 

 

 

افشین جم در اتاوا

 

اما افشین جم هفته‌ی گذشته فقط در رابطه با سحر بی‌نیاز در رسانه‌ها نبود.

معرفی کتاب نازنین افشین جم درباره ی دو نازنین

او قرار است در روز ۳۱ می در جشنواره نویسندگان بین‌المللی اتاوا کتاب جدید خود «داستان دو نازنین» را معرفی کند و از این رو بعضی رسانه‌ها به معرفی و مصاحبه با او پرداختند. از جمله آژانس پست مدیا نیوز گزارش و مصاحبه‌ی مفصلی از او تهیه کرد که در رسانه‌هایی مثل وب‌سایت کانادا دات کام و روزنامه‌ی اتاوا سیتیزن منتشر شد.

او به همین بهانه در سی تی وی نیز ظاهر شد.

 

یادآوری سالگرد دستگیری رهبران بهایی ایران در مجلس کانادا

 

در چهارمین سالگرد دستگیری رهبران بهایی در ایران، نمایندگان مجلس کانادا نگرانی خود نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران را ابراز کردند. جان برد، وزیر امور خارجه‌ی کانادا، بیانیه‌ای در این مورد منتشر کرد. از جمله نمایندگانی که در این بحث شرکت کردند: دیپاک اوبرای، دبیر پارلمانی برد؛ ایروین کاتلر، نماینده لیبرال مونترال؛ اسکایت رید، نماینده محافظه‌کار انتاریو.

خبر این واقعه بخصوص در رسانه‌های بهایی سراسر جهان منتشر شد.

 

 

پرس تی وی در کانادا

 

مایک فگلمن، مدیر اجرایی، سازمان «گزارشگری صادق» (Honestreporting.com) در وبلاگ خود در وب‌سایت پرخواننده‌ی هافینگتون پست اشاره‌ای به فعالیت‌های پرس تی وی، تلویزیون بین‌المللی وابسته به جمهوری اسلامی، در کانادا داشت. سازمان متبوع فگلمن از سازمان‌های غیردولتی فعال در کانادا، آمریکا، انگلیس و چندین کشور دیگر است. این سازمان وظیفه‌ی خود را نظارت بر رسانه‌ها برای پیدا کردن آن‌چه عدم انصاف علیه اسرائیل در شیوه‌های گزارشی می‌داند، تعریف کرده است.

زهرا جمال خبرنگار پرس تی وی در تورنتو

فگلمن در گزارش خود از فعالیت‌های پرس تی وی در شهرهای کالگری، تورنتو، ونکوور و اتاوا در چند سال گذشته خبر داده است. او تاکید کرده که پرس تی وی جواز کار از «کمیسیون رادیو، تلویزیون و مخابرات کانادا» (CRTC) ندارد. از جمله گزارشگرانی که فگلمن به آن‌ها اشاره کرده: جاش بلیکنی در کالگری که جزو نظریه‌پردازان توطئه در مورد ۱۱ سپتامبر است و می‌گوید آن واقعه کار موساد بوده است. بلیکنی در ضمن برای نشریه‌ی «وترانز تودی» (مخصوص سربازان سابق) می‌نویسد که به نظرات جنجالی خود در مورد انکار هولوکاست معروف است.

زهرا جمال دیگر گزارشگری است که خبر کارهایش از ونکوور و تورنتو آمده. در گزارش فگلمن می‌خوانیم که تری گلاوین، روزنامه‌نگار کانادایی، پس از این‌که با اشاره به ماجرای زهرا کاظمی حاضر نشده با جمال مصاحبه کند توسط او تهدید شده است.

مایکل پترو، خبرنگار مک‌لینز، نیز در مقاله‌ای برای وب‌سایت این مجله از جمال خواسته بیاید و بگوید روزنامه‌نگاری واقعی چگونه می‌تواند برای رسانه‌ای مثل پرس تی وی کار کند.

حامد موسوی، خبرنگار پرس تی وی در اتاوا، دیگر فردی است که از او نام برده شده.

در پایان به مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی نیوزویک، اشاره شده که هنگام چندین ماه حبس انفرادی خود در ایران مجبور به اعترافات دروغین در پرس تی وی شده و از همین رو به آفکام، نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا، شکایت کرده و همین بود که جواز کار پرس تی وی در بریتانیا قطع شد.