تغذیه و بهداشت خانواده

 در اثر مرور زمان سمومی که به همراه غذا، سیگار و الکل و داروهای شیمیایی و محیط زیست به هر صورت وارد بدن می شوند می بایست در کبد دسته بندی و از بدن دفع شوند. اگر این عمل به طور ممتد انجام نگیرد سبب مسمومیت و بیماری کبد و در نتیجه بدن می گردد که گاه جبران آن غیرممکن خواهد بود. ما می دانیم که هزاران نوع آنزیم که در بدن فعالیت دارند در کبد ساخته می شوند که اگر خللی در ترشح و پخش آن ها در بدن به وجود آید، فاجعه ساز خواهد بود. برخی از غذاها نقش مهمی در سم زدایی کبد یا cleansing ایفا می کنند که به بعضی از آنها در اینجا اشاره می شود:

ـ سیر: سیر حاوی انواع مختلف از ترکیبات سولفور می باشد که در فعالیت آنزیم های کبدی موثر هستند. بعضی از این آنزیم ها در تمیز کردن و سم زدایی کبد نقش اصلی و شناخته شده ای دارند. البته ترکیبات موجود در پیاز و آلی سین و سلینیوم موجود در سیر بافت های کبد را در برابر سموم مورد بحث حفظ نموده و عمل سم زدایی را سریعتر می کنند.

چای سبز، سیر، گرپ فروت از غذاهای تمیزکننده ی کبد

ـ گریپ فروت: آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت در کبد دو نقش مهم خواهند داشت. اول اینکه سلول های کبدی را حفاظت نموده و از مسمومیت آنها جلوگیری می کنند و در ثانی در ترکیبات آنزیم های سم زدایی کبد موجود می باشد. جالب اینکه فلاوونوئید موجود در گریپ فروت سبب سوخت و ساز چربی های موجود در کبد می گردد و اجازه نخواهد داد چربی مورد بحث در کبد ذخیره گردد و دردسرهایی را به وجود آورد.

ـ چای سبز: چای سبز حاوی مقدار بسیار زیادی کاتوچین است که خود آنتی اکسیدانی است بسیار قوی. ترکیبات چای سبز متابولیسم یا سوخت و ساز مواد قندی و چربی ها را در بدن افزایش می دهد و این عمل چای سبز سبب جلوگیری از تجمع سلول های چرب در کبد می شود.

ـ سبزیجات سبز تیره رنگ: سبزیجات سبز تیره رنگ در تمیز کردن کبدهایی که در سلول های آن مقدار زیادی از ترکیبات فلزات سنگین رسوب نموده و یا سموم حشره کش ها به هر طریقی وارد بدن گردیده نقش مهم خواهند داشت.

در ضمن آواکادو، مغز گردو و زردچوبه از انواع غذاهای دیگر هستند که به خاطر ترکیبات اختصاصی خود می توانند نه تنها سبب بهزیستی و سلامتی کبد شوند بلکه در خارج کردن سموم از کبد نقش داشته باشند. جالب اینکه تحقیقات علمی نشان می دهد که خوردن حدود دو عدد آواکادو در هفته می تواند صدمه هایی را که به وسیله سموم به کبد وارد گردیده پس از ۳۰ روز ترمیم نماید. مغز گردو از بروز بیماری کبدی که سبب تولید Ammonia می گردد، جلوگیری می کند. زردچوبه دوست کبد بوده و از بروز صدمه توسط سموم وارده در کبد پیشگیری می کند و در ضمن موجب ترمیم سلول هایی می گردد که به علت سموم مختلف یا بیمارند و یا از کار افتاده اند. زردچوبه در ترشح مواد صفراوی موثر است که خود یکی از بهترین روش های به دور ریختن مواد سمی به وجود آمده در کبد از راه کیسه صفرا و مجرای صفراوی است.

اسیدهای چرب امگا۳ و بیماری های مزمن

همه دانشمندان و پژوهشگران بر این عقیده هستند که التهاب بافت های بدن یکی از عوامل مهم بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلب و عروق، بیماری قند، فراموشی و غیره می باشد.

در چنین شرایطی تغییرات و تحولات بسیار پیچیده ای در اعضاء مختلف بدن به وجود می آید و در چندوچون ترشح هورمون ها، آنزیم ها و عملکرد آنها پدیدار می گردد، که در نهایت زمینه برای بروز و پیشرفت بیماری های مزمن آماده می شود.

اسیدهای چرب امگا۳ یکی از پایه های مهم رژیم غذایی سالم که حدود ۵۰ سالی است شناسایی شده و هر روز خواص جدید آن کشف می شود، می تواند از به وجود آمدن و حرکت التهاب بافت های بدن یا Inflammation جلوگیری نماید. اخیراً دانشمندان آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا توانسته اند با تغذیه سه نوع از اسیدهای چرب امگا۳ به نوعی گلبول های سفید (ماکروفاژ) که مسئولیت سیستم دفاعی بدن را به عهده دارند دقیقاً نقش این دسته از اسیدهای چرب را در مبارزه با التهاب بافت ها روشن سازند. ماهی های پرچرب، دانه های روغنی مانند پسته و بادام و غیره و همچنین تخم کتان حاوی مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند و در این میان کیفیت اسیدهای چرب موجود در ماهی ها در صدر جدول قرار دارد.

پلاستیک ها اقیانوس ها را آلوده کرده اند

طبق گزارش جدید در چند سال گذشته مقدار کیسه ها و ظروف پلاستیکی و یا به عبارت دیگر زباله های پلاستیکی درصد چشمگیری از آب دریاها و اقیانوس ها را آلوده کرده اند و میزان آنها بنا به گزارش رسمی یکصد برابر چند سال پیش شده است. باور کردنی نیست اگر بگوییم که هرساله حدود ۲۴ هزار تن پلاستیک توسط حیوانات دریایی، مخصوصا ماهی ها خورده می شود که نتیجه ای جز از بین رفتن و انهدام آنها نخواهد داشت. این گزارش همچنین حاکی است که در شکم ۹ درصد از ماهی هایی که در اقیانوس ها زندگی می کنند مقداری پلاستیک وجود دارد. این موضوع نشانگر حقیقت بسیار تلخی است که متأسفانه درصد بالایی از محیط زیست زیر دریاها به شدت آلوده شده اند. البته زباله های دیگری هم به دریاها ریخته می شوند ولی اثرات زیان بار پلاستیک ها موثرتر و مسلم تر است، زیرا ما می دانیم زباله های کاغذی بین دو تا چهار هفته از هم پاشیده و از بین می روند در حالی که ظروف پلاستیکی تا حدود ۸۰ سال زمان نیاز دارند که به تدریج شکسته و تجزیه شوند و جذب خاک گردند. این رقم برای بطری های پلاستیکی حدود ۴۵۰ سال و کیسه های پلاستیکی بین ۱۰ تا ۲۰ سال تخمین زده شده است. باور کنید که مدت زمان مورد نیاز برای از بین رفتن نخ های پلاستیکی ماهیگیری ۶۰۰ سال است.

آمار سخن می گوید

در کانادا ۲۴ درصد جوانان پسر ۱۲ تا ۱۷ ساله به عارضه ی چاقی و زیادی وزن دچار هستند. این رقم برای دختران هم سن و سالشان حدود ۱۶ درصد گزارش شده است. در مورد افراد مسن تر از ۱۸ سال ۶۱ درصد از مردان و ۴۴درصد از زنان دارای وزن زیاد هستند که در حقیقت رقمی است بزرگ که عوارض زیادی به همراه خواهد داشت.

بهتر است باور کنید

در موقع جویدن براکلی مواد جدیدی از ترکیب بعضی از مواد موجود در این سبزی به وجود می آیند که خواص و مقام مخصوصی به آن می دهد. به عبارت دیگر در اثر جویدن براکلی تازه موادی به وجود می آیند که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری قند و غیره نقش دارند. بعضی از سبزیجات دیگر هم چنین خاصیتی را دارند که دانستن آن ضروری ست.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com