تغذیه و بهداشت خانواده

 پس از تجزیه و تحلیل و جمع بندی نتایج ده ها سال تحقیقات علمی بر روی خواص ضد سرطانی غذاها دانشمندان هم عقیده هستند که هیچ غذایی مانند توت ها (Berries) و انار قدرت ضد سرطانی ندارند. آنتی اکسیدان های مخصوص موجود در این میوه جات در بدن عملکرد سم زدایی دارند و با خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد مانند سموم محیط زیست، سیگار و الکل و غیره نمی گذارند به DNA سلول ها صدمه ای وارد شود و اگر هم به هر دلیلی این ماده حیاتی صدمه دیده، آن را به حالت طبیعی خود برگردانند. این عمل نه تنها از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند، بلکه بهترین و قوی ترین ضد سرطانی است که تا به حال مانند آن گزارش و مشاهده نشده است.

در یک بررسی بسیار بزرگ دانشمندان بیشتر از یکصد نوع سبزی و میوه را دقیقاً بررسی نموده و میزان آنتی اکسیدان ها و قدرت عملکرد آن ها را مطالعه کردند. اگر چه در اکثر غذاهای طبیعی مخصوصاً غذاهای گیاهی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها شناخته شده اند انواع توت های رنگی (خوش رنگ و پر رنگ) و انار از نظر میزان آنتی اکسیدان ها و کیفیت آنها در صدر جدول قرار دارند. به این دلیل روشن و واضح خوردن میوه جات مخصوصاً انار و توت ها که میوه جات فصلی هستند توصیه می گردد.

چربی دور شکم و غذاهای چربی سوز

در یکی دو دهه گذشته مطالعات پزشکی نشان داده اند که چربی دور شکم علامت و نشانه های بسیاری از بیماری ها است که به زودی شخص را دچار  می کند. سندروم متابولیک سندرومی است که بروز بیماری ها را پیش گویی می کند و چربی دور شکم علامت و امکان بروز بیماری قند، بیماری های قلب و عروق و غیره است. روش های علمی و تایید شده سوخت و ساز (متابولیسم) چربی دور شکم را در زیر خواهید دید.

ـ بعضی از غذاهایی که تری گلیسیرید دارند چربی مورد نظر به سوخت و ساز نمی رسد و در بدن مخصوصاً دور شکم انباشته می شود. مثلاً تری گلیسیریدهایی که تعداد بیشتری اتم کربن دارند در حقیقت نمی توانند به سوخت و ساز برسند و در اطراف شکم انباشته می شوند ولی تری گلیسیریدهایی که تعداد کمتری اتم کربن دارند مانند روغن نارگیل در بدن به سوخت و ساز می رسد و به صورت چربی انباشته نمی شود. باید این دو دسته از تری گلیسیریدها را شناخت و در مصرف آنها دقت نمود. (در آینده مطلبی در این مورد به اطلاع شما خوانندگان عزیز خواهد رسید)

ـ عصاره چای سبز: عصاره چای سبز در کم کردن وزن بدن مخصوصاً سوزاندن چربی دور شکم نقش مهم دارد. روزی یک عدد کپسول عصاره چای سبز (۴۰۰ میلی گرم) به سرعت سبب از بین بردن چربی دور شکم می شود.

ـ کافئین: قهوه کافئین دار یا غذاهای دیگر که مقدار زیادی کافئین دارند (غیر از شکلات) می تواند متابولیسم چربی های دور شکم را افزایش داده و به صورتی چربی ها را به تدریج از بین ببرد.

ـ نیاسین: نیاسین که نوعی از ویتامین B می باشد چربی های دور شکم را صرف سوخت و ساز بدن نموده و از انرژی به وجود آمده آن در بدن استفاده می نماید. عده زیادی به نیاسین آلرژی دارند چون گر گرفتن و گرم شدن بدن در آنها مشکلاتی را به وجود می آورد.

ـ ورزش مرتب و مناسب: اگر کم کردن چربی شکم به همراه ورزش مرتب و مناسب نباشد باز دوباره چربی در دور شکم انباشته می شود. غذاهای چربی سوز باید همراه با ورزش مرتب مصرف گردد.

ـ دوری از استرس: استرس و نگرانی، مخصوصاً توجه نکردن به رژیم غذایی روزانه و مصرف داروهای ضد استرس بر میزان چربی دور شکم می افزاید. تا حد امکان باید از استرس دوری نمود و با تنظیم رژیم غذایی سالم و خواب کافی می توان استرس و جمع شدن چربی دور شکم را کاهش داد.

ـ سرکه سیب: سرکه سیب متابولیسم بدن را افزایش می دهد و با سوزاندن چربی اضافی بدن، مخصوصاً دور شکم سبب پائین آمدن قند و کلسترول و تری گلیسیرید بدن می شود. مقدار یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با مقداری آب مخلوط نموده و قبل از خوابیدن بخورید و معجزه آن را ببینید.

هفتم آوریل روز بین المللی سلامتی

سازمان جهانی بهداشت روز هفتم آوریل را روز جهانی سلامتی نام گذاشته و در این روز درباره آمار و ارقام بیماری ها و چگونگی پیشگیری و درمان آنها صحبت می شود و در مورد روش های سالم ماندن از محیط زیست تا عادات غذایی و غیره کنفرانس هایی برقرار می گردد. امسال تیتر و موضوع مهم هفتم آوریل که توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه گردید، فشار خون طبیعی و سلامتی است. ما می دانیم افرادی که به فشار خون بالا دچار هستند متاسفانه به تدریج به انواع مختلف بیماری ها مبتلا می شوند که مهمترین آن ها خطرات سکته های قلبی و مغزی و از کار افتادن کلیه ها هستند که به قاتل ساکت معروفند. متاسفانه ۴۰ درصد مردم دنیا که بیش از ۲۵ سال عمر دارند به عارضه فشار خون بالا مبتلا هستند که درصد بالایی از آنها از این موضوع بی خبرند و یا در درمان آن اقدامی نمی کنند. به همین جهت هر ساله بیشتر از ۸ میلیون نفر در دنیا به خاطر فشار خون بالا و عوارض آن از بین می روند که به طور کلی این عارضه ۱۱ درصد کل مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد. این بار سازمان جهانی بهداشت شدیداً توصیه می کند که از سن جوانی به سنجش فشار خون عادت کنید و بالا رفتن آن را جدی بگیرد. کنترل فشار خون اگر ریشه ژنتیکی و به خاطر بعضی از بیماری ها که سبب  آن می شود، نباشد به راحتی قابل کنترل و درمان است. اولاً داروهای موثری برای کنترل فشار خون وجود دارند و در ثانی باید علل بروز آن را دانست و از آنها دوری کرد. نمک زیاد، چربی حیوانی، چاقی، نداشتن فعالیت های جسمی، مصرف بی رویه مواد قندی و زندگی در محیط ناسالم و ناآرام چند مورد مهمی هستند که به آنها اشاره می گردد. دوری از غذاهای سرخ شده در روغن ها و در درجه حرارت بالا، استرس و عصبانیت، مصرف سیگار و الکل نیز نقش مهمی در بروز و پیشرفت فشار خون بالا دارند. به عبارت دیگر روش های زندگی سالم و تغذیه خوب درصد بالایی از بروز فشار خون را کاهش می دهند. اگر قرار بود درباره فشار خون و علل بروز و چگونگی پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم می بایست کتاب ها بنویسیم و ساعت ها درباره این عارضه بحث و گفتگو داشته باشیم که در اینجا مجالش نیست.

بهتر است باور کنید

طبق گزارش وزارت بهداری کشور آمریکا یک نفر از هر ۶ نفر در طول سال به نوعی مسمومیت غذایی دچار می شود که ممکن است خفیف و یا شدید باشد و هر ساله صدها هزار نفر را به بیمارستان می فرستد و درصدی از آنها به همین دلیل از بین می روند. به طورکلی پیش بینی شده است که بیشتر از یکصد هزار علل مختلف می توانند مسمومیت غذایی را به وجود آورند که از روش های تهیه و نگهداری غذا گرفته تا چگونگی مصرف آن. در ضمن بسیاری از مواد موجود در غذاها وقتی با هم مخلوط می شوند ممکن است پس از فعل و انفعالات پیچیده ای تولید سموم خطرناکی کنند و سبب مسمومیت یا مرگ شخص شوند. در آمریکا در سال ۲۰۱۱ عوامل مسمومیت غذایی بیشتر از ۳۸ میلیون نفر را به بیمارستان ها فرستاد و سبب مرگ ۱۶۸۶ نفر گردید. آمار نشان می دهد که از هر ۵ مرغداری در آمریکا یک مرغداری محل رشد و نمو میکروب های خطرناکی هستند که سبب مسمومیت غذایی می شوند و ۱۸ درصد تمام مرغ هایی که به بازار عرضه می شوند به باکتری های خطرناک آلوده هستند. مسمومیت غذایی را نباید نادیده گرفت زیرا مثل آتش زیر خاکستر عوامل عفونت زا در بدن باقی می مانند و دردسرهایی را به وجود می آورند که سرطان مجاری صفراوی یکی از آنها است.

آمار سخن می گوید

اگر جمعیت دنیا فقط ۱۰۰ نفر بودند می بایست ۵۰ درصد آنها مرد و بقیه زن باشند، از این یکصد نفر ۲۶ کودک، ۷۴ نفر بزرگسال و ۸ نفر هم بیشتر از ۶۵ سال داشته باشند. ۱۲ نفر به هیچ عقیده و مذهبی ایمان نداشته و بقیه را پیروان مذاهب مختلف تشکیل دهد. ۱۲ نفر از این یکصد نفر را چینی ها تشکیل می دهند و ۱۷ نفر از این جمعیت خواندن و نوشتن نمی دانند. یک نفر از آنها از گرسنگی می میرد و فقط ۸۷ نفر دسترسی به آب آشامیدنی سالم دارند. حال خودتان حساب کنید با ۷ بیلیون نفر جمعیت دنیا آمار چگونه تغییر می کند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com