پیاده روی برای حقوق بشر و دموکراسی

 شهروند ـ فرح طاهری: سه سال از خیزش جنبش سبز، جنبش مردم ایران، گذشت. سه سال پیش، ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد.پیش از انتخابات حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی و وعده هایی که برای اصلاح امور می دادند، در میان جوانان شور و شوقی را دامن زد. در کنار این دو، محمود احمدی نژاد و محسن رضایی نیز به رقابت پرداختند و در حالی که تمامی شواهد حاکی از پیروزی میرحسین موسوی داشت، با تقلبات گسترده، نام محمود احمدی نژاد از صندوق ها بیرون آمد. مردم در بهت و حیرت این تقلب آشکار، به خیابان ها آمدند تا رای خود را طلب کنند. این حضور میلیونی و غیرخشونت آمیز مردم در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران، به مذاق رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور منتخبش و بقیه سردمداران حکومت سرکوبگر اسلامی در ایران خوش نیامد و به شدت تمام با آن مقابله کردند.

از لحظه ای که آخرین نگاه ندا به چشم های ما خیره ماند، تا بعدتر که ده ها تن از جوانان ما را در کوچه و خیابان و زندان کشتند، شکنجه دادند، تجاوز کردند، و همچنان ده ها تن را در زندان ها بی هیچ دلیل محکمه پسندی نگه داشته اند، سه سال می گذرد.

اگر فقط آن نگاه را در خاطر داشته باشید، باید بدانید که تنها چیزی که آن نگاه می خواست این بود که فراموش نکنیم بر سرزمینمان چه رفته است.

“اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران”، “جنبش متحد دانشجویی ـ کانادا”، نشریه شهروند و “کمیته همبستگی با مردم ایران”  به همین مناسبت برنامه پیاده روی در روز یکشنبه دهم جون ۲۰۱۲ ترتیب داده اند. این پیاده روی از ساعت دو و نیم بعدازظهر از مقابل موزه رویال انتاریو شروع خواهد شد و ساعت چهار و نیم در میدان دانداس به پایان خواهد رسید.

با میترا صفاری یکی از سازماندهان این برنامه از “اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی در ایران (تورنتو)”، هدف از برگزاری این راهپیمایی را پرسیدیم. او گفت: هدف از این برنامه گرامیداشت فداکاری ها و ازجان گذشتگی های مردم ایران در مبارزات دمکراسی خواهانه و عدالت خواهانه سی و سه سال گذشته و مخصوصا در دوران جنبش سبز است.

ما فراموش نخواهیم کرد چه بر سر مردممان آمد

این پیاده روی اعتراضی ست به استبداد حاکم در ایران و نقض همه جانبه ی حقوق بشر در ایران که همه ی گروه ها و افرادی که به این موضوع اعتراض دارند، را در بر می گیرد.

صفاری در پاسخ به اینکه بسیاری ضمن معترض بودن به نقض حقوق بشر خود را متعلق به جنبش سبز نمی دانند، گفت: جنبش سبز، جنبشی کثرت گراست و این برنامه متعلق به همه ایرانیان است و به گروه خاصی تعلق ندارد. انتظار داریم همه کسانی که قلبشان برای ایرانی آزاد، آباد و به دور از هرگونه تبعیض سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ملیتی/ قومی، دینی/ مذهبی، جنسیتی/ جنسی و … می تپد در آن شرکت کنند.

گفتنی ست جمعی از وکلا، اساتید دانشگاه، هنرمندان، نویسندگان و کنشگران اجتماعی از این برنامه حمایت کرده اند که پیام های تعدادی از آنها را این هفته در زیر می خوانید.

 

 

چرا در راهپیمایی یکشنبه دهم جون، سومین سالگرد خیزش مردم ایران، شرکت می کنی؟

* در سومین سالگرد جنبش مردم ایران، یاد قربانیان سرکوب بی‌رحمانه حاکمیت ایران را پاس بداریم و به مطالبه مردم ایران برای عدالت بپیوندیم.

کاوه شهروز

* به یاد خیزش دمکراتیک مردمی و آنها که در این راه قربانی نظام اقتدار گرای حاکم گشته‌اند، در این پیاده روی شرکت می‌کنم.

هومن

* من برای پشتیبانی‌ از مطالبات تاریخی‌ مردم ایران برای آزادی، عدالت و دموکراسی و برای زنده نگاه داشتن یاد آنان که در جنبش سبز جان باختند و آنان که هم اکنون در زندان های جمهوری اسلامی در بندند در این پیاده‌روی شرکت می‌‌کنم.

ارسلان

I walk because I care about human rights
I walk because I believe in non violence

I walk because our children deserve a better future
I in solidarity with Iranian people.

Merhdad Loghmani

 

***
The Civic movement of 2009 showed us that the future of all struggle for democracy in Iran is either nonviolent or it is not democratic at all.
Ramin Jahanbeigloo

 

* برابر آنها که برای بهروزی ملت ایران از همه چیزخود گذشتند سر فرود می آورم و سالگرد جنبش اجتماعی مردم ایران را برای رسیدن به آزادی و عدالت گرامی می دارم.

مهرداد آرین نژاد

* در ایران به دنیا آمدم، چند سالی‌ خاطراتی دوردست از زیبایی‌ ها و مردم نازنینش دارم، ولی‌ بیشتر عمر در حسرت ایرانی‌ آزاد در غربت نشستم…، اما‌ با این ایمان شادم که مردم آزاده سرزمین زیبایم همواره به دنبال عدالت اند و ایران را از بند اسارت رها خواهند کرد.

گلوریا یزدانی

* در این راهپیمایی شرکت می کنم چون به نقض حقوق انسان ها در جمهوری اسلامی معترضم.

نسرین الماسی

* اگر دمکرات نشویم ایران دمکراسی به خود نخواهد دید، برای دمکرات بودن عمل گروهی همدلانه بهترین یاور ماست.

حسن زرهی

Thank you for the invitation.  I would be delighted to be part of this demonstration in support of freedom, human rights, democracy and the rule of law in our homeland, Iran. I thank you for organizing this event.

 

Reza Moridi

* من سبز مانده ام و سبز خواهم ماند در کنار مردم ایران، و هرگز فراموش نخواهم کرد آنچه بر مردممان گذشت.

فرح طاهری

* در پیاده روی شرکت می کنم به احترام همه آنانی‌ که جان و آزادی خود را در راه دموکراسی و آزادی اندیشه و بیان، نثار کردند

لیلی پورزند

کارشناس و مشاور حقوقی و اجتماعی زنان

* من به پاسداشت  فداکاریها و از خودگذشتگی های  مردم ایران در طول دوران جنبش سبز، به پاس درگذشتگان و آنان که هنوز در بندند، و به امید برقراری نظامی دمکراتیک بر مبنای حقوق بشر، دمکراسی و جدایی  دین از دولت در این راه پیمایی شرکت می کنم.

دکتر مهرداد حریری

پژوهشگر فعال اجتماعی

* شرکت در این راهپیمایی برای من رعایت رویاهاست: رویای رهایی  از شکنجه، سرکوب، فقر و بی عدالتی…. رویای تحقق آزادی، عدالت اجتماعی و کثرت گرایی… و رویای  راه یافتن به یک زندگی فردی و جمعی که در خور کرامت انسانی باشد و به دور از تبعیض و خشونت های دولتی، جنسیتی، مذهبی، ملیتی و قومی.  آنها که در این راه زندگی شان را داده اند در میان ما زنده اند. “ما نباید بمیریم. رویاها بی مادر می شوند”(سیدعلی صالحی)

رها 

* برای زنده نگه داشتن یاد عزیزانی که جانشان را در راه مبارزه با تبعیض اقتصادی، اجتماعی، ملیتی/قومی، دینی/مذهبی، جنسیتی و جنسی از دست داده اند و یا هنوز در بنداند، در پیاده روی روز یکشنبه ۱۰ جون شرکت می کنم. تا فقر، زندان، شکنجه و اعدام هست، جنبش سبز ادامه دارد.

میترا