۷جون تا ۱۴ جون۲۰۱۲

 فراخوان شبکه «همبستگی برای حقوق بشر در ایران»به مناسبت ۲۵ خرداد

شبکه سراسری همبستگی برای حقوق بشر در ایران به مناسبت سومین سالگرد برآمد جنبش آزادیخواهی مردم ایران بیانیه ای صادر کرده و همگان را به برگزاری گردهمایی هایی در شهرهای محل سکونتشان دعوت کرده است.

در این بیانیه آمده است:

  ۲۵ خرداد امسال مصادف است با  سومین سالگرد برآمد شکوهمند جنبش آزادیخواهی مردم ایران در خرداد ۱۳۸۸، که با شعار «رای من کو» آغاز گشت. جنبش سبز برگ نوینی در مبارزه برای نفی استبداد دینی حاکم بر ایران و بیان اراده مردم برای تحقق جامعه ای مبتنی بر آزادی و حقوق شهروندی بود. با اوج گیری تظاهرات اعتراضی و بدور از خشونت مردم، رژیم جمهوری اسلامی باری دیگر چهره  زشت دیکتاتوری دینی را به روشنی نشان داد.

سیاستِ سرکوبی که از ابتدای روی کارآمدن جمهوری اسلامی با ضرب و شتم و شکنجه و کشتار آزادیخواهان در بیرون و درون زندان ها شروع شده، با کشتار مخالفان در دهه شصت و فجایع قتل های آزادیخواهان ادامه یافته و با فتوای آیت الله خمینی اوج شقاوت خود را در کشتار بزرگ زندانیان سیاسی در سال سیاه ۶۷ نشان داده بود، این بار به روشنی و در خیابانها مردم عادی را هدف قرار داد.

صفوف میلیونی تظاهرات مسالمت آمیز مردم مورد هجوم لباس شخصی ها، نیروهای انتظامی و بسیجی قرار گرفت و زن و مرد در خیابان ها آماج گلوله های تک تیراندازان یا موتورسواران مسلح، که هر سمبل سبزی را نشانه می گرفتند، شدند و به قتل رسیدند. مردم که برای اعتراض به کودتای انتخاباتی به خیابانها آمده بودند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، بسیاری دستگیر شدند و شماری سر از کهریزک شکنجه گاه خوفناک جمهوری اسلامی درآوردند. با افشای آنچه بر جوانان ایران در این شکنجه گاه رفته بود و بدنامی آن در افکار عمومی ایرانیان و جهان، ولایت فقیه دستور داد زندانیان سیاسی را دیگر به این زندان نفرستند. اما لکه این ننگ برای همیشه بر دامان جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند. خاطره کشتار این دوره همچنان در یاد مردم و مادرانی که هنوز هم هر هفته به یاد جوانانشان در اینجا و آنجا گرد هم می آیند، زنده است.

گرچه با سرکوب بیرحمانه و غیر قابل تصور استبداد مذهبی حاکم بر ایران جنبش سبز در خیابان ها به خاک و خون کشیده شد اما در اعماق جامعه به حیات خود ادامه داد. تداوم سرکوب بی امان و دستگیری فعالین آن که تا به امروز ادامه داشته، نشاندهنده زنده بودن جنبش اعتراضی و دموکراتیک مردم ایران است. این جنبش در آستانه چهار سالگی خود، می رود تا راهکارهای جدیدی را برای رشد و نمو خود پیدا کند و خود را برای برآمدی دوباره آماده کند. برآمدی که خود را با تحریم انتخابات مجلس در بیشتر شهرهای بزرگ بروز داد و در آینده می تواند اشکال دیگری به خود بگیرد و به حیات چند ده ساله حکومت دینی در ایران پایان دهد.

در سومین سالگرد جنبش شکوه مند آزادیخواهی مردم، که در طول ۳۳ سال گذشته  بی سابقه بوده است، با برگزاری مراسم یادبود و تقدیر از جان باختگان و زندانیان سیاسی در این ماه ماندگار در تاریخ ایران، شعله همبستگی با مبارزات مردم مان را برای رهائی از چنگال حکومتِ دینی و برقراری آزادی و دموکراسی فروزان نگاه داریم.

«همبستگی برای حقوق بشر در ایران» از تمام آزادیخواهان و نهادهای حقوق بشری دعوت می کند با برگزاری مراسم گوناگون، صدای اعتراض هم میهنان ما را به گوش جهانیان برسانند. هم اکنون صدها تن از بهترین فرزندان ایران با اتهام های پوچ و بی اساس در زندان های جمهوری اسلامی اسیرند. بسیاری از آنان با شکنجه های روحی و جسمی و  با انواع بیماری ها دست به گریبانند. در شرایط دشوار زندان و نبود امکانات بهداشتی و درمانی، حسین ملکی رونقی، آرش صادقی، محمد صدیق کبودوند، فرح واضحان، بهنام ابراهیم زاده، ریاض سبحانی، ژیلاکرم زاده مکوندی، نرگس محمدی، عیسی سحرخیز، سعید رضوی فقیه، محسن امین زاده  به سختی بیمارند و جانشان در خطر است و بیم آن می رود که این عاشقان آزادی و عدالت اجتماعی دیگر نتوانند هرگز سلامتی خود را بازیابند.

«همبستگی برای حقوق بشر در ایران» خواستار آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی – عقیدتی است. ما با تاکید بر ضرورت درمان هرچه سریعتر زندانیان بیمار، مسئولین جمهوری اسلامی و در راس آن ها آقای خامنه ای را مسئول مستقیم حفظ جان و سلامتی همه زندانیان و به ویژه زندانیان بیمار می دانیم.

ما از تمام آزادیخواهان، نهادهای حقوق بشری و دولت های دموکراتیک خواستاریم در همبستگی با مبارزه مردم ایران برای آزادی و دمکراسی و با تاکید بر آزادی بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی – عقیدتی، به ویژه زندانیان بیمار، همراه و هم دوش ما باشند.

انتقال چند زندانی سیاسی به سلول انفرادی در مراسم سالمرگ هدی صابر

بی بی سی: با وجود گذشت بیش از سه سال از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات مناقشه برانگیز خرداد ۸۸، هنوز عده زیادی از روزنامه نگاران، چهره های سیاسی اصلاح طلب، فعالان دانشجویی و حقوق بشری و شهروندان شرکت کننده در تجمع های خیابانی در زندان به سر می برند.

بر اساس گزارش‌ها روز دوشنبه، ۲۲ خرداد، هنگامی که زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین مشغول برگزاری مراسمی برای سالمرگ هدی صابر بوده اند، نیروهای گارد ویژه به این بند حمله کرده و عده ای از زندانیان را به سلول انفرادی منتقل کرده اند.

به دنبال این حمله، شماری از زندانیان از جمله سعید جلالی فر، فرشاد قربان پور، سعید متین پور و بهمن احمدی امویی به سلول انفرادی منتقل شده اند.

همچنین گزارش شده که بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی پس از انتقال به انفرادی، به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است. او ابتدا به قرنطینه این زندان و سپس صبح روز سه شنبه به بند زندانیان سیاسی منتقل شد.

بهمن احمدی امویی در پی نوشتن چند مقاله انتقادی در حوزه عملکرد اقتصادی دولت در خرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد و پس از محاکمه به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

مراسم دیروز به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت هدی صابر، فعال ملی – مذهبی برگزار شده که سال گذشته در پی مرگ مشکوک هاله سحابی در جریان مراسم خاکسپاری پدرش (عزت الله سحابی) دست به اعتصاب غذا زد.

صابر که در بند ۳۵۰ به سر می برد چند روز پس از اعتصاب غذا در پی عارضه قلبی درگذشت.

زندانیان بند ۳۵۰ بارها نسبت به نقض حقوق شان در این بند اعتراض کرده اند و نهادهای حقوق بشری در مورد وضعیت و شرایط زندانیان در این بند ابراز نگرانی کرده اند.

با وجود گذشت بیش از سه سال از آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات مناقشه برانگیز خرداد ۸۸، هنوز عده زیادی از روزنامه نگاران، چهره های سیاسی اصلاح طلب، فعالان دانشجویی و حقوق بشری و شهروندان شرکت کننده در تجمع های خیابانی برای تحمل محکومیت های خود در زندان به سر می برند.

بسیاری از آنان به تحمل زندان به بین ۵ تا ۱۰ سال محکوم شده اند.

اعتراض انجمن بین المللی قلم به بازداشت دو عضو کانون نویسندگان ایران

 

ایران امروز: کمیته نویسندگان در بندِ «انجمن بین المللی قلم» بدین وسیله به دستگیری منیژه نجم عراقی، مترجم و فعال حقوق زنان، و فریبرز رییس دانا، اقتصاددان و نویسنده اعتراض می کند. این دو نفر به ترتیب در تاریخ های ۳ جون ۲۰۱۲ و ۲۱ مه ۲۰۱۲ برای گذراندن یک سال محکومیت زندان به خاطر عضویت در کانون نویسندگان ایران دستگیر شده اند. انجمن بین المللی قلم دستگیری و زندانی شدن این دو نویسنده را ناقض ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران امضا کرده است، می داند و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنهاست.

انجمن بین المللی قلم از همگان می خواهد با نوشتن نامه هایی به آیت الله خامنه ای، رهبر، آِیت الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، و ارسال رونوشت به احمدی نژاد، ریاست جمهوری، به بازداشت نویسندگان منیژه نجم عراقی و فریبرز رییس دانا به خاطر عضویت آنها در کانون نویسندگان ایران اعتراض کنند و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها بر اساس ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران امضا کرده است، بشوند و خواهان تضمین دسترسی کامل آنها به خانواده، وکیل و رسیدگی پزشکی در تمام مدت بازداشت شوند.

 

معاون پلیس ایران:

زنان باید از پلیس تشکر کنند

بی بی سی: معاون اجتماعی پلیس ایران به نحوه پوشش یک بازیگر ایرانی در جشنواره کن انتقاد کرد و گفت که “ما به وضع فعلی سینمای ایران معترضیم.”

به گزارش خبرگزاری های ایرانی، سرتیپ بهمن کارگر، معاون اجتماعی پلیس ایران امروز یکشنبه ۲۱ خرداد در مراسم گشایش باشگاه خبرنگاران پلیس و انجمن سینمای پلیسی گفت: “برخی از زنان هنرمند به جشنواره هایی مانند کن می روند و با کشف حجاب و لباس با مرد نامحرم دست می دهند.”

به نظر می رسد اشاره این فرمانده پلیس به حضور لیلا حاتمی، بازیگر ایرانی در مراسم اختتامیه جشنواره کن باشد.

دست اندرکاران مراسم اختتامیه‌ شصت‌وپنجمین جشنواره‌ کن، خانم حاتمی را که به خاطر ایفای نقش در فیلم “جدایی نادر از سیمین” در میان بسیاری از علاقمندان به سینما در سراسر جهان شناخته شده است برای اعطای جایزه بزرگ جشنواره انتخاب کرده بودند.

لیلا حاتمی پیش از این به‌ خاطر فیلم “جدایی نادر از سیمین” در مراسم اعطای جوایز اسکار حاضر شده بود و طرح لباسی که در آن مراسم بر تن کرده بود مانند لباس هایی که در مراسم کن پوشیده بود، واکنش های مثبت و منفی فراوانی را در محافل سینمایی و رسانه ها برانگیخت.

آقای کارگر همچنین از بعضی از هنرمندان خواست که “ادای اپوزیسیون” را درنیاورند که در این صورت “مردم آن ها را سرجایشان خواهند نشاند.”

معاون اجتماعی پلیس گفت که “اعتقادی به برخورد امنیتی در حوزه هنر نداریم” اما تأکید کرد که با پلیس هر جشن، جشنواره و همایشی که در آن “موازین اسلامی” رعایت نشود، برخورد می کند.

او از جمله به اقدام پلیس در برخورد با “بدحجابی” در جشنواره غذا اشاره کرد.

حدود دو هفته پیش، پلیس ایران یک روز پس از آغاز نوزدهمین جشنواره غذا و کشاورزی، بعضی از سالن ها را به دلیل “بدحجابی” پلمپ کرد.

او گفت: “همانطور که وزیر در مورد مسئله سینما دقیق و محکم وارد شد باید با این مسئله نیز محکم و دقیق برخورد کند”.

کارگر در ادامه به مستندسازی پلیس از حضور زنان و مردان در هنگام تماشای فوتبال در سراسر کشور اشاره کرد و گفت که پلیس متوجه شده است که این وضعیت “وضعیت مناسبی نیست.”

به گفته معاون اجتماعی پلیس، مردان در هنگام بازی فوتبال هیجانی می شوند و گاه “فحش های رکیک می دهند یا شوخی های بدی” با یکدیگر می کنند.

او این وضعیت را در شان زنان ندانست و گفت که “زنان باید از پلیس برای جلوگیری از تماشای فوتبال در سینماها تشکر کنند.”

با این گفته های فرماندهان پلیس، مشخص شد که تعدادی از سینماهای تهران که درخواست پخش بازی های یورو ۲۰۱۲ را داده بودند تنها می توانند پذیرای تماشاچیان مرد باشند.

با توجه به رکود سینمای ایران در این فصول به نظر می رسد که این پیشنهاد سینماداران راه حلی برای عبور از بحران کمبود مخاطب بود که پیش از این نیز تجربه های مثبتی در این زمینه داشتند.

 

سازمان عفو بین الملل:

ایران باید از اعدام پنج زندانی عرب اهوازی خودداری کند

سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن قرار دارد، روز دوشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ طی بیانیه ای از رژیم ایران خواست حکم اعدام پنج زندانی سیاسی عرب اهوازی را متوقف سازد. در این بیانیه که دومین بیانیه درباره زندانیان عرب اهوازی در چند روز گذشته است نسبت به روند دادرسی و حکم اعدام صادره نسبت به این پنج زندانی سیاسی عرب اعتراض شده. در بیانیه سازمان عفو بین الملل آمده است:

سازمان عفو بین الملل بعد از انتقال پنج نفر از اقلیت عرب اهوازی از زندان به مکانی نامعلوم در هفته گذشته، اعلام کرد: دولت ایران باید هر چه سریع تر حکم اعدام پنج نفر از اقلیت عرب اهوازی را که به طور ناعادلانه محاکمه شده اند تغییر دهد. این افراد هم اکنون در معرض اعدام قریب الوقوع در ملاء عام هستند.

بعد از انتقال این افراد از بخش عمومی زندان کارون اهواز در روز شنبه، نگرانی ها از احتمال اعدام آنان افزایش یافته است. این گروه شامل سه برادر به نام های عبدالرحن حیدری، طه حیدری و جمشید حیدری و نیز منصور حیدری، پسر عموی نامبردگان و امیر معاوی هستند. این پنج تن در جریان اعتراضات آوریل۲۰۱۱ (اردیبهشت ۹۰) در استان خوزستان، محل زندگی اقلیت عرب اهوازی، دستگیر و سپس به اتهام محارب با خدا و کشتن یک مقام امنیتی به اعدام محکوم شدند.

خانم آنا هریسون معاون بخش برنامه ریزی خاورمیانه و شمال افریقای سازمان عفو بین الملل تاکید کرد:

“ایران باید فورا حکم اعدام این پنج عرب اهوازی را متوقف سازد و حکم اعدام همه کسانی را که در زندان های ایران به مجازات مرگ محکوم شده اند باطل سازد یا تخفیف دهد. نیز خانواده های آنان باید از محل بازداشت و سرنوشت شان مطلع شوند و به آنان حق دسترسی و انتخاب وکیل مدافع دلخواه داده شود. در این مدت باید آنها از هرگونه شکنجه و بدرفتاری مصون باشند و امکان دسترسی به خدمات پزشکی را داشته باشند. “

محکومین به مجازات مرگ معمولا اندکی قبل از اجرای حکم به سلول انفرادی انتقال داده می شوند.

طبق قانون ایران، وکیل مدافع محکوم به اعدام باید حکم ابلاغی به موکل خودرا طی ۴۸ ساعت (قبل از اجرای حکم) دریافت کند، اما معلوم نیست آیا به این پنج نفر امکان دسترسی به وکیل داده شده است یا خیر.

در تاریخ پنج مارس ۲۰۱۲(۱۵ اسفندماه ۱۳۹۰) وزارت اطلاعات به خانواده های این افراد اطلاع داد که حکم اعدام آنان توسط دیوان عالی کشور تایید شده است.

این در حالی است که تاکنون معلوم نیست جلسه دادرسی اولیه آنان در دادگاه انقلاب چه زمانی برگزار شده است. خانواده های این افراد گفته اند، آنان در زیر شکنجه و آزار و اذیت به ارتکاب جرم قتل اعتراف کرده اند. دادگاه های ایران اغلب اعترافات گرفته شده تحت شکنجه را قبول می کنند.

در آوریل ۲۰۰۵ استان خوزستان شاهد اعتراضات گسترده ای بود که در پی افشای گزارش هایی مبنی بر طرح های دولت ایران برای پاکسازی قومی عرب های اهوازی و محو هویت آنان، شکل گرفت. سپس سلسله بمب گذاری هایی در اهواز و تاسیسات نفتی انجام شد که دستگیری های گسترده و بدون ضابطه ای را در پی داشت. در آن هنگام ۱۵ نفر در ارتباط با حوادث مذکور اعدام شدند.

در آوریل ۲۰۱۱ و در ششمین سالگرد آن اعتراضات، اقلیت عرب اهوازی تظاهرات “روز خشم” را در سراسر استان خوزستان ترتیب دادند.

در آن هنگام گزارشی به سازمان عفو بین الملل ارائه شد که حاوی نام ۲۷ نفر بود که گفته می شود در اعتراضات محله ملاشیه اهواز کشته شده اند. منابع عرب اهوازی تاکید کردند که قربانیان این اعتراضات به مراتب بیش از ۳ نفر، تعداد اعلام شده توسط دولت است.

در خلال اعتراضات انجام گرفته میان ماه مارس تا ماه می ۲۰۱۱ حداقل ۴ عرب اهوازی در بازداشتگاه ها جان خود را از دست داده اند که احتمال می رود بر اثر شکنجه و آزار و اذیت جان سپرده اند و تعدادی دیگر نیز به دلیل جراحات وارده به آنان در بیمارستان ها بستری شده اند.

گفته می شود، اوایل ماه می ۲۰۱۱ دولت ایران هشت عرب اهوازی از جمله هاشم حمیدی ۱۶ ساله را به اتهام مشارکت در قتل یک مسئول امنیتی و دو نفر دیگر اعدام کرده است. هنوز مشخص نیست که این همان فرد پلیسی است که این پنج نفر به قتل او متهم شده اند.

در جریان انتخابات مجلس ایران در مارس امسال، دستگیرهای گسترده ای در سه نقطه ی جداگانه استان خوزستان صورت گرفت که طی آن ۵۰ تا ۶۵ نفر دستگیر شدند و ۲ نفر نیز در طی بازداشت در بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.

خانم آنا هریسون گفت:  “عرب های اهوازی باید همانند سایر ایرانیان این حق را داشته باشند که اعتراضات خودرا نسبت به سیاست های حکومت ایران به طور مسالمت آمیز ابراز نمایند. و دولت ایران باید در سیاست های تبعیض آمیز نسبت به عرب های اهواز و سایر اقلیت های قومی و مذهبی بازنگری کند و در غیر اینصورت موج اعتراضات و ناآرامی ها ادامه خواهد یافت.

دولت ایران باید یک گروه بازرسی مستقل و بی طرف برای بررسی گزارش های مربوط به شکنجه و آزار و اذیت در زندان ها و بازداشتگاه ها تشکیل دهد و عاملان این اعمال را تسلیم عدالت نماید.”

 

آمریکا هفت کشور را از تحریم‌های ایران معاف کرد

بی بی سی ـ دولت آمریکا هفت کشور را به خاطر کاهش واردات نفت ایران از عواقب تحریم های اقتصادی علیه این کشور معاف کرده است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت که این معافیت ها به هند، کره جنوبی، مالزی، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تایوان و ترکیه تعلق می گیرد.

براساس قانونی که در ماه دسامبر در آمریکا امضا شد، کشورهای جهان تا روز ۲۸ ژوئن وقت دارند واردات نفت خود از ایران را تا حدود زیادی کاهش دهند یا در غیر این صورت از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم شوند.

هدف از این کار افزایش فشار بر ایران برای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم است.

خانم کلینتون گفت که تازه ترین معافیت ها ثابت می کند که تحریم موثر است.

آمریکا در ماه مارس به خاطر کاهش واردات نفت از ایران، به ژاپن و ۱۰ کشور اتحادیه اروپا معافیت اعطا کرد.

خبرنگاران می گویند که تازه ترین اقدام باعث فشار بر چین، بزرگترین مشتری نفت ایران، می شود تا از واردات خود بکاهد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مقام های آمریکایی گفته اند که واشنگتن بر سر مساله در حال گفتگو با پکن است.

آمریکا می گوید که صادرات نفت ایران از دو و نیم میلیون بشکه در روز در سال گذشته به روزانه ۱.۲ تا ۱.۸ میلیون بشکه در مقطع حاضر افت کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته گفت که گفتگوهای وین با هدف دسترسی بیشتر به مراکز اتمی ایران بدون حصول پیشرفت پایان یافته است.

دور تازه مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهان – آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان – قرار است هفته آینده در مسکو برگزار شود.

 

اعتراض «شدید» تهران به اعدام چند ایرانی در عربستان سعودی

رادیو فردا: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه تایید کرد که چند تبعه ایرانی در عربستان اعدام شده اند و با احضار کاردار عربستان در تهران به این اقدام شدیدا اعتراض کرد.

خبرگزاری های ایران روز سه شنبه گزارش دادند: به دنبال تایید خبر اعدام تعدادی از اتباع ایرانی در عربستان سعودی که به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت شده بودند، حسن زید، کاردار این کشور در تهران روز دوشنبه به وزارت امور خارجه احضار شد و «مراتب اعتراض شدید» ایران به «اقدام ضد انسانی دولت عربستان به وی ابلاغ گردید».

علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، در این دیدار ضمن «محکوم» کردن این اقدام خواستار توضیح فوری دولت عربستان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی «همچنین اصرار دولت عربستان بر محروم نگه داشتن بازداشت شدگان ایرانی از حق دسترسی کنسولی را محکوم» کرده و نسبت به آنچه که «عدم پایبندی عربستان به تعهدات بین المللی و موازین حقوق بشری» خوانده شدیدا اعتراض کرده است.

اخبار مربوط به اعدام تعدادی از اتباع ایرانی که برخی از رسانه های ایران شمار آنها را «هشت نفر» اعلام کرده اند از فروردین ماه گذشته بارها مطرح شده بود ولی وزارت امور خارجه ایران هر بار این خبر را تکذیب می کرد.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز سی ام فروردین ماه سال جاری به خبرنگاران گفت که «روند اجرای حکم اعدام برخی از زندانیان ایرانی دربند دولت عربستان متوقف شده است».

وی افزوده بود: «برخی از هموطنان ما که در شهر دمام زندانی هستند، محکوم به اعدام شدند و من در این خصوص با سعودالفیصل وزیر امورخارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هموطنان متوقف شده است».

وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرده بود که با مبادله توافقنامه‌های دوجانبه بین ایران و عربستان درباره تبادل زندانیان «زمینه آزادی این عزیزان فراهم شود».

سایت «خبرآنلاین» همان زمان در گزارشی تکمیلی درباره اتباع ایرانی بازداشتی در عربستان نوشته بود: «این هشت ایرانی که از هموطنان شهرهای جنوبی کشورمان بوده اند، حدود شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب های بین المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی بازداشت شده بودند».

این افراد متهم شده اند که با استفاده از لنج های خود چندین تن «هروئین و حشیش» را به عربستان قاچاق کرده اند.

خبرآنلاین اسامی افراد بازداشتی را که احتمال می رود در میان اعدامی ها قرار دارند به شرح زیر اعلام کرد: «شاکر یعقوب اسحاق، عادل عبد الباری رضوی، سید جواد موسوی، سالم شرهان، سعید حمید عطار، صباح عاشور، قاسم رضوی، یعقوب فارسی نجات».

سایت «تابناک» نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام، نیز در گزارشی اعلام کرده است که شمار ایرانی های اعدامی در عربستان سعودی از ابتدای سال ۱۳۹۱ تاکنون به ۱۸ نفر رسیده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه روز سه شنبه خود اعدام اتباع ایرانی را «مغایر موازین اسلامی و حقوق بین الملل» عنوان کرده و گفته است که «ضمن پیگیری این موضوع در مراجع ذیربط بین المللی، تبعات حقوقی و سیاسی این گونه اقدامات را بر عهده دولت عربستان سعودی می داند».

اعتراض تهران به اعدام اتباع ایرانی در عربستان در حالی صورت می گیرد که قانون مجازات اسلامی نیز مجازات سنگینی را برای قاچاق مواد مخدر در ایران وضع کرده است و سالانه ده ها نفر از جمله اتباع خارجی به این اتهام اعدام می شوند.

ایران روز ۱۳ خردادماه اجساد چهار تبعه افغان را که به اتهام حمل مواد مخدر اعدام کرده بود تحویل مرزبانی این کشور داد و همزمان گزارش ها حاکی است که شماری دیگر از اتباع افغانستان در نوبت اعدام قرار دارند.

بیانیه جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی و اساتید و محققان دانشگاهی

به مناسبت سومین سال تولد جنبش سبز

 

عصر نو: سه سال پیش یکایک ما بر آن شدیم تا انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را به فرصتی برای پایان دادن به حاکمیت اقتدارگرایان بر سرنوشت خود تبدیل کنیم. هر یک از ما در تجربه روزمره‌مان می‌دیدیم که روند رو به رشد اقتدارگرایی و انحصارطلبی، جامعه را در سراشیبی سقوط قرار داده ‌است. نقض حقوق بنیادین و قانونی شهروندان، گسترش شکاف‌های طبقاتی و محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی، سوءمدیریت، عدم تحمل سبک‌های مختلف زندگی و کاهش چشمگیر کارآمدی دولت، هر یک از ما را بر آن داشت که در توان خویش مسئولیت‌مان را بپذیرم و با شرکت در انتخابات صدای اعتراض خویش را فریاد کنیم.

تقلب در انتخابات نه فقط از بار مسئولیت ما و از تعداد همراهان ما نکاست، بلکه چشم بسیاری از هموطنان ما را بر واقعیتِ رواج گسترده دروغ و قانون‌گریزی در کشور گشود. تقلب در انتخابات نه فقط ما را ناامید و خانه‌نشین نکرد، بلکه به تجدید میثاقی میان ما و آرمان‌هایی که برای احیای آنها به پای صندوق رأی رفته بودیم انجامید. میثاقی که تفاوت‌ها و اختلاف‌های مان را کمرنگ‌تر و پیوندها و همبستگی‌های‌مان را آشکارتر کرد. میثاقی که به سیاستمدارانی که با ما همگام بودند و ما با آنها همراه، نشان داد که همگرایی و هم¬سویی ما، همدلی و اتحاد آنان را می‌طلبد. صدای ما شنیده شد و اینک جنبش سبز رهبران خویش را یافت.

آشکار بود که حکومتی که بر قانون اساسی خود و قرار خویش با ملت وفادار نمی‌ماند، حاکمیتی که علیه نهادهای قانونگذاری خویش کودتا می‌کند، جنبش آزادیخواهانه و عدالت‌طلبانه ما را تحمل نخواهد کرد. روشن بود حاکمیتی که در طی سی سال از هر فرصتی برای کنار زدن بخشی از نیروهای سیاسی و اجتماعی استفاده کرده‌است، تمامی توان خود را برای حذف ما مردم از صحنه سیاست بکار خواهد برد. روشن بود که سرکوب را افزایش خواهد داد، انسداد و اختناق در فضای مدنی را سرعت خواهد بخشید و انحصارش را بر رسانه ملی و سایر امکانات ارتباطاتی و فضای اینترنتی تشدید خواهد کرد. اما حاصل این رفتار پس از سه سال چه بوده است؟ گسترش روزافزون فساد، افت شتابان اخلاق و معنویت در کشور، افزایش غریب قانون‌گریزی و دست‌اندازی بر ثروت کشور و مایملک عمومی، تاراج منابع ملی و نابودی دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری و نظارتی، سقوط جایگاه بین المللی ایران.

اینک و پس از گذشت سه سال از مقاومت در برابر خواست مردم و دیدن نتایج اسفبار خودکامگی، اقتدارگرایی و سرکوب، اگر حاکمان تشنه قدرت گمان می‌‌کنند که می‌توانند با سوء استفاده از تعلق خاطرگروه‌های مختلف اجتماعی به استقلال کشور، با دست زدن به ماجراجویی‌ در صحنه بین‌المللی بر شکست همه جانبه‌شان سرپوش بگذارند سخت در اشتباه‌اند. اینکه گمان کنند که با نگاه داشتن رهبران جنبش سبز در حصر و سرکوب و زندان فعالان این جنبش بر حرکتی اینچنین گسترده غالب خواهد آمد، فقط از خامی آنان و خیال باطل‌شان حکایت دارد. اینکه حکومت گمان کند که با بستن بیش از پیش فضاهای مدنی و رسانه‌ای، ما را در جایگاه نظاره‌گر خواهد نشاند فقط نشان از وهم او دارد. ما نه نظاره‌گر که شاهد و بازیگر این تاریخ هستیم.

ما امضاء کنندگان این بیانیه بر میثاقی که سه سال پیش با همگی همراهان جنبش سبز بستیم پایبندیم، حکومت را فرا می‌خوانیم که با آزادی زندانیان سیاسی، رهایی رهبران جنبش سبز از حصر، رفع ممنوعیت فعالیت احزاب، گشایش فضای مدنی و اجتماعی و احترام به حقوق بنیادین و قانونی شهروندان مقدمات تحقق خواست‌های ملت و برقراری همزیستی مسالمت‌آمیز و برخورداری از حقوق برابر همه ایرانیان را فراهم آوَرَد. فقط و فقط از این طریق است که می‌توان امیدوار بود با کوشش همگانی بر فقر و فساد روزافزون کشور، بحران‌های اقتصادی و خطرات بین‌المللی فائق آمد. وگرنه این جنبش خاموش ناشدنیست.

آبتین غفاری، آرش آبادپور (کمانگیر)، آرش جنتی عطایی، آرش حسینی پژوه، آرنوش آزرحیمی، آزاده اسدی، آیدا قجر، احسان امینی، احسان منصوری، اردوان اصحابی، اسماعیل ختائی، امید کوهی، امیر اعتدالی، امیر بیگلری، امیر دهقان، امیر رشیدی، امیر معماریان، امیرحسین سراجی، امین احمدیان، امین ریاحی، امین گندیپور، ایرج باقرزاده، بلال مرادویسی، بهرام پرتوی، بهروز خلیق، بهنام صارمی، بیژن افتخاری، بیژن پیرزاده، بیژن خواجه پور خویی، بیژن صف سری، پرستو متین زاده، پروین بختیارنژاد، پویان محمودیان، پیمان ملاذ، تایاز فخری، جلال خرمن بیز، جهانشاه جاوید، حبیب تبریزیان، حسن طالبی، حسن نایب هاشم، حسن یوسفی اشکوری، حسین سبحان الهی، حمید فرخنده، حمیدرضا ظریفی نیا، حنیف مزروعی، خدیجه مقدم، خسرو علاف اکبری، داراب شباهنگ، داریوش مجلسی، داریوش محمدپور، داوود بشیری، راضیه نشاط، رحیم همتی، رضا بهزادیان نژاد، رضا جعفریان، رضا چرندابی، رضا علیجانی، رضا مبین، روح الله شهسوار، سامان زمان زاده، سپیده پورآقایی، ستاره ثابتی، سجاد شاهمرادی، سجاد نیک آیین، سحر رضازاده، سعید آگنجی، سعید پیوندی، سعیده سهرابی، سهیل پرهیزی، سیاوش رضائیان، سید ابراهیم نبوی، سید علی بنی جمالی، سید کوهزاد اسماعیلی، سید مصطفی علوی، سیدابراهیم موسوی، شاهین انزلی، شاهین نوربخش، شروین نکویی، شهاب عموپور، شهاب فیضی، شهرام تهرانی، شهره عاصمی، شیوا نوجو، صابر عباسیان، صادق شجاعی، صدرا سمنانی رهبر، صنم غیائی، طیبه علیرضایی، عبدالحمید معصومی تهرانی، عبدالرضا احمدی، عسل پیرزاده، علی‌اکبر قنبری، علی اکبر موسوی خوئینی، علی تارخ، علی تقی پور، علی حسین قاضی زاده، علی شاکری، علی طباطبایی، علی عبدی، علی فتوتی، علی قلی زاده، علی معینی، علی هنری، غلام عباسى، غلامرضا شاهمرادی، فاریا بارلاس، فاطمه فنائیان، فرزین وحدت، فرشاد توماج، فرشید آذرنیوش، فرشید فاریابی، فرهاد توانا، فرهاد صوفی، فرهاد گلیاردی، فیروزه فولادی، کارن صدر، کاظم علمداری، کامیار بهرنگ، کاوه شیرزاد، کیان امانی، کیوان فروزان، لیدا حسینی نژاد، محسن زمانی، محسن صنعتی پور، محمد برقعی، محمد حسین جعفری، محمد حسین یحیایی، محمد صادقی، محمد هدایتی، محمدعلی توفیقی، محمدعلی کدیور، محمودرضا فرخیان، مرتضی اصلاحچی، مرتضی صادقی، مرتضی کاظمیان، مرتضی نگاهی، مرضیه آذرافزا، مرضیه امیری، مریم روزبهانی، مزدک عبدی پور، مزدک نصیری، مصطفی خسروی، منصور معدل، منصوره شجاعی، مهدی سعیدپور، مهدی عربشاهی، مهدی قلیزاده اقدم، مهدی محسنی، مهدی نوربخش، مهرداد احمدزاده، مهناز پراکند، مهناز هدایتی، موسی ساکت، میثاق پارسا، نادر هاشمی، نریمان مصطفوی، نسیم سرابندی، نگین بانک، نگین سهراب خانی، نیره توحیدی، هادی کحال زاده، هاشم هاشمی، یاسر یوسف زاده، یدی قربانی، یوسف سهرابیان، بهرام خراسانی.

 

امین زرگرنژاد، فعال چپ در تبریز بازداشت شد

هرانا: در پی افزایش فشارها و محدودیت‌ها اعم از احضار و بازجویی بر فعالین چپ در تبریز، امین زرگرنژاد، فعال سیاسی چپ، شامگاه، بیستم خردادماه بازداشت شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امین زرگرنژاد، دانش‌آموخته‌ی مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد تبریز و مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده‌ی فارابی است.

ماموران امنیتی ضمن بازرسی کامل منزل، کامپیوتر و برخی از وسایل شخصی وی را نیز ضبط کرده و با خود برده‌اند.

گفتنی ست که از زمان دستگیری تاکنون هیچ تماسی از سوی نامبرده گرفته نشده و خبری از وی در دست نیست.

احضار بیژن صباغ، فعال دانشجویی چپ به وزارت اطلاعات

هرانا: بیژن صباغ، فعال دانشجویی و محروم از تحصیل دانشگاه مازندران که به دلیل فعالیت‌های دانشجویی در سال ۸۶ بازداشت و مدتی را در زندان اوین سپری کرده بود، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وی در زمان مراجعه نیروهای امنیتی به دلیل عدم حضور در منزل به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شد.

گفتنی است، بیژن صباغ در سال ۸۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به چهار سال حبس تعزیری که به مدت پنج سال به حال تعلیق درآمده، محکوم شده است.