وظایف شهردار را معاونش برعهده گرفت

وظایف شهردار را معاونش برعهده گرفت

درامی که از ماه جون با انتشار خبر پیدا شدن ویدئویی که نشان می داد راب فورد، شهردار جنجالی بزرگترین شهر کانادا با چند ناشناس مشغول کشیدن مواد مخدر است، آخر هفته گذشته و در پایان روز دوشنبه ۱۸ نوامبر به اوج خود رسید.

شورای شهر تورنتو با اکثریت آرا تقریبا تمام امکانات و قدرت اجرایی راب فورد را به دلیل اعترافش به خریدن مواد مخدر، کشیدن کراک کوکائین و به کار بردن زبان نامناسب و اتهامات دیگری که هنوز جزئیات آن روشن و یا اثبات نشده و از جمله ارتباط با زنان بدنام، از او گرفت.

راب فورد شهردار تورنتو

راب فورد شهردار تورنتو

روز جمعه گذشته ۱۵ نوامبر در اولین حرکت حق گرفتن تصمیم های کلان، استخدام و یا اخراج مدیران اجرایی، تغییر معاونش و نمایندگی کردن شهر تورنتو، به عنوان نمونه شرکت در کارناوال سنتی کریسمس تورنتو، از راب فورد گرفته شد.

پیشنهاد مینان وونگ، عضو شورای شهر با رای اکثریت اعضای شورای شهر، به تصویب رسید. راب فورد در عکس العمل به این تصمیم شورای شهر، همانند چند هفته اخیر و با خاطرنشان کردن اینکه من به هر آنچه که در گذشته کرده ام، اعتراف می کنم، اما چون با رای مردم انتخاب شده ام،  قصد کناره گیری ندارم، حاضر نشد به خواسته اصلی همکارانش در شورای شهر گردن بگذارد و از مقام شهرداری استعفاء بدهد و یا آنگونه که بسیاری به او توصیه کرده و از او مصرا خواسته بودند، مرخصی بگیرد و به اوضاع و مشکلات شخصی اش برسد.

یادآوری اینکه تورنتو استار در ماه می گزارشی درباره ویدئوی معروف منتشر کرده بود اما در همان زمان راب فورد همه چیز را انکار کرد تا اینکه بیل بلر، رئیس پلیس تورنتو در یک کنفرانس خبری از پیدا شدن این ویدئو و ده ها صفحه اسناد و مدارک دیگر خبر داد و بدون اینکه نامی از شهردار ببرد، گفت این ویدئو را دیده و گزارش های منتشر شده در رسانه ها را تایید می کند و وقتی گزارشگران از جزئیات تصاویر پرسیدند، بدون توضیح تنها خاطرنشان کرد از دیدن آن متاسف شده است. پس از آن فورد به کشیدن کراک کوکایین اعتراف کرد و از طریق وکیلش خواستار انتشار آن ویدئو شد. تقاضای او و همینطور درخواست شماری از مقامات رسمی و مردم برای انتشار این ویدئو،  از سوی قاضی دادگاه عالی انتاریو رد شده است.

پس از این ویدئو، ویدئوی کوتاه دیگری منتشر شد که در آن، راب فورد با عصبانیت کسی را با الفاظی ناشایست تهدید به مرگ می کند. همه اینها بازتاب خبری گسترده ای نه تنها در تورنتو و کانادا که در جهان پیدا کرد.

راب فورد، شهردار بزرگترین شهر کانادا سوژه شوهای آخر شب کمدی شبکه های آمریکایی شد. نکته اینکه در دو نظرسنجی که مقارن با این جنجال ها انجام و نتایج آن منتشر شد، درصد قابل ملاحظه ای از مردم به رغم همه اینها از عملکرد فورد اظهار رضایت کردند. در حالی که جلسه در جریان بود در بیرون شهرداری، گروهی علیه فورد با دادن شعار، خواستار استعفای او بودند.

 

یک شهر و دو شهردار : بودجه دفتر اجرایی فورد قطع شد

نورم کلی

نورم کلی

روز دوشنبه شورای شهر پیشنهاد تازه ای ارائه کرد. پیش از مطرح شدن این پیشنهاد،  طرح داگ فورد، برادر فورد برای اعلام  انتخابات شهری تازه به فوریت رد شد. پس از تصمیمات روز جمعه شورای شهر، فورد گفته بود این تصمیمات شورای شهر خلاف قانون است و تهدید کرده بود که به دادگاه مراجعه می کند و اعلام انتخابات پیش از موعد خواهد کرد. بر اساس تقویم و قانون، انتخابات شهری هر چهار سال یکبار برگزار می شود و اکنون سه سال از انتخابات گذشته است.

در طرح پیشنهادی درخواست شده بود که بودجه دفتر اجرایی راب فورد قطع شود و اختیارات اجرایی و از جمله ریاست کمیته مدیران اجرایی امور شهری و این بودجه در اختیار نورم کلی، معاون شهردار گذاشته شود. این جلسه عملا به صحنه جنگ بدل و بارها دچار هرج و مرج کامل شد. فورد در عکس العمل به تماشاگران جلسه که علیه او شعار می دانند با آنها درگیری پیدا کرد. هنگامی که به سوی آنها می رفت به یکی از خانم های عضو شورا تنه زد که آسیب مختصری دید. شهردار بارها پوزش خواهی کرد و … در نهایت غروب تصمیم نهایی با اکثریت آرا گرفته شد. با آرای اعضای شورای شهر فورد اکنون تنها اسما شهردار تورنتو است و همه اختیارات اجرایی در دست نورم کلی معاون اوست. در رای گیری های جمعه و دوشنبه حتی بیشتر نمایندگانی که پیش از این طرفدار فورد بودند هم علیه او رای داده اند.

 پیتر منزبریج، گوینده و گزارشگر ارشد سی بی سی، پس از این جلسه با فورد و برادر او مصاحبه ای حدود ۲۰ دقیقه ای انجام داد. در این مصاحبه فورد با تاکید گفت مدت سه هفته است که اصلا مشروب نمی خورد. اعتیاد ندارد و از متخصصان حرفه ای برای حل مشکلات خود کمک گرفته و تا پنج ماه دیگر از خودم راب فورد دیگری می سازم.

 بااین تصمیمات آیا درام راب فورد به پایان رسیده است؟ آینده نزدیک نشان خواهد داد.

 

سخنان و عکس العمل سیاستمداران دیگر درباره فورد

در تمام این مدت استفن هارپر، رهبر دولت محافظه کاران درباره آنچه در شهرداری تورنتو گذشته و می گذرد سکوت کرده است. این در حالی است که در انتخابات فدرال ۲۰۱۱، فورد از او و کاندیداهای محافظه کار رسما پشتیبانی کرد و به گفته خود نخست وزیر یکی از عوامل پیروزی محافظه کاران در تورنتو و بویژه حوزه های حومه تورنتو پشتیبانی فورد بوده است. علاوه بر این هارپر و فورد با هم روابط  دوستانه و خانوادگی هم پیدا کرده اند و از جمله تا قبل از جنجال های اخیر با هم به ماهی گیری می رفته اند.

Jason-kenny

جیسون کنی

 جیسون کنی اما برخلاف رهبر حزبش روز سه شنبه پس از اتمام نشست پارلمان به خبرنگاران گفت به نظر او فورد باید از مقام شهرداری تورنتو کناره گیری کند او به آبروی شهر صدمه زده است.

پیتر مک کی، وزیر دادگستری دولت فدرال پیش از اینها درباره فورد اظهار تاسف کرده و گفته بود کشیدن مواد مخدر در شأن شهردار تورنتو نیست و توصیه کرده بود که فورد با کناره گیری موقت به درمان اعتیاد و مشکلات خود بپردازد.

جیم فلاهرتی، وزیر دارایی کابینه هارپر مدتی پیش وقتی با پرسش خبرنگاران درباره فورد روبرو شد، بغضی گلویش را گرفت و نتوانست پاسخی بدهد جز اینکه :

«راب باید خودش مشکلاتش را حل کند.» فلاهرتی از دوستان قدیم خانوادگی فورد است.

توماس مولکر، با اشاره به رابطه فورد و هارپر به انتقاد از رفتار شهردار پرداخت و جاستین ترودو با تأسف اعلام کرد که  فورد بهتر است به مشکلات خود بپردازد.

و خانم کاتلین وین، نخست وزیر انتاریو زمانی که موضوع دخالت دولت انتاریو در امور شهری مطرح شد به اشاره گفت فعلا دولت به  اقدام در برکناری فورد فکر نمی کند و این موضوع به شهردار و شورای شهر مربوط می شود. بلافاصله مینان وونگ عضو مخالف فورد در شورای شهر در مصاحبه ای گفت شورای شهر آمادگی دخالت نخست وزیر انتاریو را در جریان راب فورد ندارد.