خبرگزاری هرانا فرزانه زیلابی و جمال الدین حیدری منش، وکلای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، دو تن از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه طی یادداشتی مشترک خواستار برگزاری علنی جلسه دادگاه موکلان خود شدند. این دو وکیل دادگستری اعلام کردند که با توجه به انتساب اتهامات فراوان به موکلان آنها در مستند تلویزیونی طراحی سوخته و به منظور تنویر افکار عمومی جلسه دادگاه به صورت علنی برگزار شود. جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه طی روزهای آتی در تاریخ ۱۲ مردادماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانال مستقل کارگران هفت تپه، امروز چهارشنبه ۹ مردادماه ۱۳۹۸، وکلای سپیده قلیان و اسماعیل بخشی با انتشار یادداشتی خواستار برگزاری علنی جلسه دادگاه موکلین خود شدند.

در این یادداشت آمده است که با توجه به اصل ۱۶۵ قانون اساسی و ماده ۳۵۲ قانون آئین دادرسی کیفری، محاکمات دادگاه علنی است.

این دو وکیل دادگستری همچنین اعلام کردند که پرونده اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در تاریخ ۱۲ مردادماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و با توجه به انتساب اتهامات فراوان به آنها در مستند “طراحی سوخته” به منظور تنویر افکار عمومی و نظارت جامعه بر روند دادرسی خواهان برگزاری علنی دادگاه هستند.

لازم به ذکر است که طی روز جاری جمعی از خانواده های بازداشت شدگان اعتراضات هفت تپه و روز جهانی کارگر به همراه فعالان مدنی و کارگری و چند تن از اعضای کانون نویسندگان ایران برای حمایت از بازداشتیان اعتراضات هفت تپه و روز کارگر در مقابل زندان اوین تجمع کردند.

سپیده قلیان، فعال مدنی به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری، در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند.

سپیده قلیان در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۹۷ به زندان سپیدار، در اردیبهشت ماه ۹۸ به زندان اوین و در تاریخ ۱۳ خردادماه ۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی از تاریخ ۱ مردادماه دست به اعتصاب زده و در تاریخ ۲ مردادماه طی نامه‌ای دلایل اعتصاب غذای خود را “اعتراض به سرکوب و فشار بر زندانیان سیاسی، اعتراض به وضعیت خوفناک زندانیان در زندان قرچک ورامین و بدرفتاری با خانواده اش در هنگام ملاقات و در حمایت از امیرحسین محمدی فرد و ساناز اله یاری” اعلام کرد.

اوایل خردادماه پرونده هفت متهم پرونده اعتراضات هفت تپه به نام‌های “اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فر، ساناز اله یاری، علی نجاتی و عسل محمدی” پس از جلسه دفاع آخر به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه ۹۸، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری، امیرحسین محمدی فر و اسماعیل بخشی به صورت جداگانه جهت ابلاغ کیفرخواست به  شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران منتقل شده و به زندان اوین بازگردانده شدند. در این جلسه اتهامات “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام”، “اجتماع و تبانی”، “تبلیغ علیه نظام” و “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” علیه متهمین مطرح شد.

جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه طی روزهای آتی در تاریخ ۱۲ مردادماه برگزار خواهد شد.