شهروندـ آرش عزیزی: از میان ده‌ها جلسه‌ی سخنرانی و کنفرانسی که هر روز در دانشگاه‌های سراسر کانادا برگزار می‌شود تعجبی نیست که کمتر موردی از آن‌ها راهی به خبرها پیدا کند. آن هم در این روزها که اخبار آنچنانی قتل و کشتار روزنامه‌ها را پر کرده.

اما این‌که کنفرانسی در دانشگاه کارلتونِ اتاوا در تجلیل از روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، برگزار شود و خبر آن در هیچ یک از رسانه‌های اصلی کشور پیدا نشود چیزی نیست که جامعه ایرانی در تورنتو بتواند تحمل کند و همین بود که پیگیری ما در این مورد باعث انعکاس این خبر در مهم‌ترین رسانه‌ های کشور شد.

این البته به لطف پرس تی وی، تلویزیون وابسته به جمهوری اسلامی‌، بود که باخبر شدیم چنین کنفرانسی برگزار شده است و از جمله سخنرانان آن یکی سیدمحمد رضوی، روحانی هندی‌تبار درس‌خوانده‌ی قم، که مدرسه‌ی مذهبی که در شرق تورنتو زیر نظر او کار می‌کند به خاطر چاپ کتاب‌های ضدیهودی (مرتبط با جمهوری اسلامی)‌ خبرساز بود و دیگری فیل ولایتو، که بین چپ‌ها به عنوان یکی از سخیف‌ترین مدافعان جمهوری اسلامی در لباس «چپ» بدنام است.

پوستر کنفرانس در دانشگاه کارلتون

سخنران دیگر، کرت آندرز ریچاردسون معلم پاره وقت الهیات کالج ترینیتیِ دانشگاه تورنتو بود که در مصاحبه‌ی خود در پرس تی وی از خمینی به عنوان کسی یاد کرد که بر «برابری انسان‌ها و برابری زن و مرد» تاکید کرده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با مایکل پترو، نویسنده‌ی ارشد خارجی پرتیراژ ترین مجله‌ی کانادا، مک‌لینز، تماس گرفتیم. گزارشی که او در این باره روی وب‌سایت مک‌لینز منتشر کرد در خود مجله نیز منتشر شد و سپس موضوع گزارشی در روزنامه‌ی پرتیراژ «اتاوا سیتیزن» شد.

دانشگاه کارلتون به سرعت به این اقدام واکنش نشان داد. استیون راید، مسئول روابط رسانه‌ای دانشگاه، با پترو تماس گرفت و گفت مقاله‌ی او تلویحاً این تصویر را داده که دانشگاه حامی این کنفرانس بوده. راید اما تاکید کرد که چنین نیست و «انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون» که گروهی دانشجویی است آن ‌را در همکاری با «رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی»، که از سفارت ایران در خیابان متکالفِ اتاوا اداره می‌شود، برگزار کرده است.

راید حاضر به گفت وگوی تلفنی با مک‌لینز، شهروند و بقیه رسانه‌ها نشد و در عوض بیانیه‌ای از طرف مدیریت دانشگاه منتشر کرد. در این بیانیه می‌خوانیم: «دیدگاه‌های ابراز شده در این جلسه به هیچ وجه نشانگر دیدگاه‌های دانشگاه به مثابه‌ی کل نیستند. بیش از ۱۶۰ گروه و انجمن دانشجویی ثبت‌شده در کارلتون وجود دارد و کارلتون، مثل سایر دانشگاه‌های کانادا، مشوق فرهنگ جدل و آزادی بیان است.»

راید تاکید کرد که اگر این جلسه به تشویق نفرت، اعمال قانونی یا تخطی از مقررات حقوق بشر مشغول بود دانشگاه می‌توانست دخالت کند و جلوی آن‌را بگیرد.

ریچاردسون در گفتگوی خود با مک‌لینز و سیتیزنِ اتاوا سعی کرد حضورش را توجیه کند.

این معلم الهیات گفت، ایرانیان کانادا از او به خاطر حرف‌هایش بسیار انتقاد کرده‌اند، اما مدعی شد بنیان حرف‌هایش نوشته‌های خمینی بوده است و  نه عمل او. او مدعی شد حفظ تماسش با رژیم ایران مفید خواهد بود. ریچاردسون به مک‌لینز گفت: «تصمیم من این است که به حفظ رابطه‌ی خود ادامه دهم به شرط این‌که آزادی صحبت از زاویه‌ی نقادانه‌ی مذهبی را داشته باشم.»

او در گفت وگو با سیتیزنِ اتاوا افزود: «بهتر است آدم درگیر این روند باشد تا از دور نظاره‌گر آن. در جامعه‌ای آزاد و باز ما تمام چشم‌اندازها را تشویق می‌کنیم تا نظر خود را بیان کنند به شرط این ‌که سئوال‌ و برخورد نقادانه را بپذیرند.»

تخصص ریچاردسون مطالعه‌ی تطبیقی متون دینی و مطالعه‌ی برخورد دین‌ها با یکدیگر و همچنین با تئوری سیاسی و علوم طبیعی است.

یکی از کسانی که به هیچ وجه حاضر به صحبت با رسانه‌ها نشد، احسان محمدی، است که سازمان‌دهنده‌ی اصلی کنفرانس بود.

«انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون» در سال ۲۰۱۰ در این دانشگاه تاسیس شده و شواهد حاکی از ارتباط نزدیکش با سفارت ایران در اتاوا را می‌دهد.

شماری از دانشجویان ایرانی دانشگاه کارلتون و سایر دانشگاه‌های شهر اتاوا در گفتگو با شهروند گفتند از برگزاری چنین جلسه‌ای دیر باخبر شده‌اند و فرصت عکس‌العملی در مقابل آن نبوده است.