شهروند ۱۲۵۴ پنجشنبه ۵ نوامبر ۲۰۰۹

دو هفته‌ای که آدم دو بار پشت سر هم گذارش به آرتا گالری بیافتد، دو هفته‌ی بسیار خوبی است. بخصوص که هر دو مربوط به مسئله‌ی همبستگی با مردم فلسطین در مبارزه‌شان با اشغالِ اسرائیل باشد.


پس از نمایش هم‌زمان عکس‌های بابک سالاری و آن بایین، آرتا گالری هفته‌ی گذشته میزبان اثر هنری دیگری مربوط به فلسطین بود. هنادی لوبانی، فعال شناخته‌شده‌ی فلسطینی-کانادایی، اثری را با نام “شاید”‌ به آرتا آورده بود که افتتاحیه‌اش با شعرخوانی و اجرای موسیقی همراه بود. البته عکس‌های بابک سالاری از دیوار جدایی نیز همچنان حاضر بودند تا غنای بیشتری به محیط بخشیده شود.


هنادی در این اثر خود دو شعر از دو شاعر اسرائیلی و فلسطینی را گرد هم آورده بود. “Circling” از خالد علی مصطفی و “Order of the Day” از اسحاق لائور در دو طرف بودند و شعری که این‌ها را به هم پیوند می‌داد اثری از گوران سیمیچ، شاعر و نویسنده ی شهیر بوسنی‌تبارِ مقیم تورنتو بود. صفحه‌ای خالی نیز وجود داشت که بازدیدکنندگان می‌توانستند در آن با استفاده از کلمات دو شعر دیگر، شعری جدید بسرایند. حرکتی که هنادی آن‌را “هنر مشارکتی” می‌نامد.


هنادی در مصاحبه با شهروند می‌گوید: “من همیشه برای نقش هنر ارزش قائل بوده‌ام و علاقه بسیاری به شعر دارم”. او می‌گوید شعرهای لائور و علی مصطفی (که از شعرای مورد علاقه‌اش هستند) را به این دلیل انتخاب کرده که “مستقیما به مسائل نمی‌پردازند” و توانسته‌اند “به گفتگویی بپردازند بدون استفاده از شعارهای بسیار”. به گفته‌ی خانم لوبانی، شعرِ گوران سیمیچ نیز به این دلیل به ترکیب اضافه شده که او تورنتویی است و اثر هنادی نوعی دعوت از تورنتویی‌ها برای مشارکت بیشتر در این امر است. او می‌گوید اثر خود را “شاید” نام گذاشته چون نمی‌خواهد فرض کند مردم به چه اقداماتی دست خواهند زد.


بعضی شاعران دل خوشی از این نوع استفاده از اشعارشان ندارند، اما گوران سیمیچ کار هنادی را بسیار هم دوست دارد. او در مصاحبه با شهروند می‌گوید:”من عاشق ایده‌های جدید مثل این هستم… باید موقعیت را فهمید. نباید جنایاتی را که بر غزه می‌رود تحمل کنیم”.


مراسم شعرخوانی”شاید” با استقبال بسیار خوبی مواجه شده بود به طوری که تقریبا تمام فضای نشستن آرتا گالری پر بود. در بین جمعیت حضور لیبی دیویس، نماینده‌ی نیودموکرات مجلس فدرال از ونکوور، جالب توجه بود. خانم دیویس از فعالان مشهور مخالف اشغال فلسطین در کانادا است. او در مصاحبه با شهروند می‌گوید:”شانس من بود که این هفته در تورنتو بودم و خبر برگزاری این رویداد را شنیدم و خودم را رساندم”. لیبی در تحسین فعالیت‌های دفاع از حقوق مردم فلسطین در تورنتو می‌گوید:”شما در تورنتو جامعه‌ی قوی‌تری از فلسطینی‌ها دارید. در ونکوور هم ما جامعه‌ی فعالان را داریم و گاهی من احساس می‌کنم باید همکاری بیشتری بین این جنبش در سراسر کشور باشد. کل جنبش ضداشغال قدرت بسیار بیشتری گرفته و امروز می‌بینیم حتی گروه‌هایی مثل “صداهای مستقل یهودیان” درون جامعه‌ی یهودی قوی‌تر می‌شوند”. لیبی که خود همین چند ماه پیش به نوار غزه سفر کرد و گزارشش از این دیدار را به زودی منتشر می‌کند به شهروند از قصد خود برای افزایش اقداماتش در حیطه‌ی سیاسی در مطرح کردن مسئله‌ی فلسطین خبر داد.