مولکر: دیگر خیلی دیر شده

 شهروند- آرش عزیزی: دولت محافظه‌کار کانادا، آماده‌ی همکاری با هر دولت استانی در کبک خواهد بود. حتی اگر این دولت حزب جدایی‌طلبِ کبک باشد.

یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، به همراه کریستین پارادیس، ستوان او در کبک، در جشن ملی سالیانه‌ی این استان که در نزدیکی‌های پایتخت آن، شهر کبک، برگزار می‌شود، شرکت کرد.

پارادیس در سخنان خود گفت هارپر حتی اگر «حزب کبک» (PQ) که جدایی‌طلب است نیز فاتح انتخابات استانی بعدی در این استان شود با آن همکاری می‌کند.  رابطه‌ی هارپر با کبک همیشه مملو از بالا و پایین و جنجال بوده است.

استفن هارپر (راست) ـ توماس مولکر رهبر حزب نیودمکرات

کندین پرس اخیرا خبر از دیدارهای مخفی او با برایان مالرونی، نخست‌وزیر سابق محافظه‌کار کانادا و ژان شاره، نخست‌وزیر لیبرال کنونی کبک داد. به گفته‌ی کندین پرس موضوع این دیدارها مساله‌ی وحدت ملی بوده که در صورت به قدرت رسیدن جدایی‌طلبان در کبک مجددا مطرح می‌شود.

این موضوع بخصوص از این رو حائز اهمیت است که رابطه‌ی هارپر و مالرونی پس از افشای روابط تجاری دومی با کارل‌هاینز شرایبر، لابی‌ایست تسلیحاتی، بسیار تیره و تار بود.

پارادیس اما گفت از این‌که معلوم شده کبک اینقدر برای هارپر مهم است و او دنبال مشورت با ریش‌سفیدها در این زمینه بوده خوشحال است.

محافظه‌کاران در انتخابات قبلی تنها ۵ کرسی از ۷۵ کرسی کبک را کسب کردند و اکنون مشغول بهبود اوضاع خود در بزرگ‌ترین استان کشور (از نظر جغرافیایی) هستند.

خودِ هارپر حضور محدودی در این استان دارد و میزان محبوبیتش در این استان مجموعا بسیار پایین است.

توماس مولکر، رهبر ان دی پی، که از این استان می‌آید و همچنان در آن محبوب است، روز یکشنبه در رژه‌ی جشن ملی در مونترال شرکت کرد. نماینده‌ی مونترال گفت هارپر پیش از این‌ها باید به فکر ارتباط با کبک می‌بود و الان زیادی دیر شده.

پائولین ماروآ، رهبر حزب کبک، که در صورت پیروزی حزبش در انتخابات بعدی نخست‌وزیر بعدی استان خواهد بود، نیز در جشن شرکت کرد. او گفت هارپر حق دارد نگران اختلاف‌هایشان با این استان باشد و به فهرستی طولانی از سیاست‌های محافظه کاران اشاره کرد که به ادعای او مخالف ارزش‌های نهادینه‌ی کبک است.