نشست سازمان ملل در ریو

شهروند- آرش عزیزی: هیئت کانادایی حاضر در نشست محیط‌زیستی سازمان ملل متحد که در ریو دو ژانیروی برزیل برگزار می‌شود هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، از سالن خارج شد.

رهبر هیئت کانادایی، پیتر کنت، وزیر محیط‌زیست کانادا، بود که نماینده‌ی یکی از ایرانی‌نشین‌ترین‌ حوزه‌های کشور، تورن هیل در شمال تورنتو، نیز هست.

آدام سوئیت، یکی از سخنگویان کنت، به کندین پرس گفت هدف از این کار فرستادن پیامی قوی به ایران و به جهان بوده که کانادا سخنان «رادیکال و خطرناک» ایران را نمی‌پذیرد. سوئیت گفت دولت کانادا نیازی به درس گرفتن از جمهوری اسلامی ندارد.

ضمن اینکه دیلما روسف از دیدار با احمدی نژاد خودداری کرد، مردم ریودوژانیرو نیز علیه او تظاهرات کردند

پیش از این هزاران نفر از فعالان (از جمله فعالان حقوق یهودیان و هم‌جنس‌گرایان) در ریو دو ژانیرو تظاهرات کردند و به حضور احمدی‌نژاد در کنفرانس سازمان ملل اعتراض کردند.

علاوه بر کانادا، هیئت کشورهایی همچون آمریکا، اسرائیل، استرالیا، بریتانیا و اتحادیه‌ی اروپا نیز سخنرانی احمدی‌نژاد را تحریم کردند.

کنفرانس جاری که «ریو +۲۰» لقب گرفته تمام ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل را گرد هم می‌آورد تا به بررسی مسائل مربوط به توسعه‌ی پایدار مثل حفاظت از اقیانوس‌ها، کمک به کشورهای فقیر برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر و حفاظت از درخت‌ها بپردازند.