شهروند- آرش عزیزی: وقتی پزشکان، که بالاترین دستمزدهای کل کشور را دارند، دست به حرکت‌هایی مثل قطع سخنرانی وزرای دولت می‌زنند می‌توان از حال و هوای سیاسی و اجتماعی کشور با خبر شد.

جمعه ی هفته‌ی گذشته جو الیور، وزیر منابع طبیعی دولت هارپر، مشغول ایراد بیانیه‌ای دولتی بود که یک پزشک و یک دانشجوی پزشکی در اعتراض به برنامه‌های دولت جهتِ کاهش پوشش درمانی پناهندگان، صحبت‌های او را قطع کردند و اعتراض خود را اعلام کردند.

اولیور روز جمعه در بیمارستان عمومی تورنتو بود تا خبر از بودجه‌ی جدید فدرال برای تحقیقات ایزوتوپ‌های پزشکی بدهد.

او هنوز حرف‌هایش را آغاز نکرده بود که دکتر کریس کیفر، پزشک خانواده که در بیمارستان سیویکِ برامپتون کار می‌کند حرف‌هایش را با سخنانی متین و شمرده علیه طرح‌های دولت در زمینه‌ی قطع برنامه‌ی بهداشت موقت پناهندگان قطع کرد.

کریس کیفر (پزشک) به هنگام کنفرانس مطبوعاتی جو اولیور وزیر بهداشت سخنان او را قطع کرد و به قطع خدمات پزشکی به پناهندگان اعتراض کرد

در حال حاضر این برنامه‌ که دولت فدرال خرجش را تامین می‌کند هزینه‌هایی همچون خدمات دندانپزشکی و داروهای نسخه‌ای را برای پناهندگان تامین می‌کند. دولت محافظه‌کار اما می‌گوید از آن‌جا که حتی شهروندان کانادا نیز دسترسی به چنین خدماتی ندارند باید آن‌ها را قطع کرد. الیور نیز در کنفرانس خود در پاسخ به اعتراض دکتر کیفر همین موضع را تکرار کرد که پیش از این وزیر مهاجرت، جیسون کنی، بارها بر آن پافشاری کرده است.

دولت در ضمن می‌گوید با قطع این برنامه یکی از انگیزه‌های پناهجویان ناکام برای ماندن در کشور کم‌تر می‌شود و در طول پنج سال ۱۰۰ میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

کیفر و الیور به درگیری لفظی ادامه دادند تا جایی که الیور، که نماینده‌ی تورنتو است، سر جای خود نشست و مسئول کنفرانس از طرف بیمارستان عذرخواهی کرد و پایان کنفرانس خبری را اعلام کرد، اما این‌بار نوبت فریا کمال، دانشجوی پزشکی سال اول دانشگاه تورنتو، بود که به میان بیاید و قطع بودجه‌ها را با صدای بلند محکوم کند.

الیور و سایر مقامات در نهایت سالن را ترک کردند. وزیر منابع طبیعی در راه خروج گفت کیفر و کمال دروغ می‌گویند.

کیفر به گزارشگران گفت قطع این خدمات باعث می‌شود پناهندگان بیشتری سر از اتاق‌های اورژانس در بیاورند و از این رو در نهایت خرج نظام پزشکی بیشتر می‌شود.

کمال، که والدینش مهاجرینی از بنگلادش بودند، گفت از طرف گروه «بهداشت برای همه» (Health for All) در این حرکت اعتراضی شرکت کرده که علاوه بر دانشجویان و فعالان پناهندگی مثل خودش شامل بسیاری پزشکان و پرستاران نیز می‌شود.

انجمن‌های حرفه‌ای متعددی از پزشکان و پرستاران در سراسر کشور مخالفت خود را با این اقدام دولت هارپر اعلام کرده‌اند.

این ماجرا بازتابی وسیع توسط رسانه‌های جمعی در کانادا یافته است و فیلم ۵ دقیقه‌ای غائله در وب‌سایت سی بی سی نیوز قرار گرفته. به اضافه نسخه‌ای از این ویدئو در یوتیوب نیز تا زمان نوشته شدن این مقاله نزدیک به ۵۰ هزار بار دیده شده است.