منیژه نجم عراقی  و  فریبرز رئیس­ دانا را آزاد کنید!

مردم آزادی خواه!

سرانجام پس از ماه­ها بازجویی و تشکیل پرونده و دادگاه، فریبرز رئیس­دانا عضو هیئت دبیران و منیژه نجم عراقی منشی منتخب کانون نویسندگان ایران به فاصله­ی چند روز از یکدیگر روانه­ی زندان شدند.

فریبرز رئیس­دانا پس از یک مصاحبه­ی تلویزیونی درباره­ی مسائل اقتصادی شبانه دستگیر و مدت یک ماه در بازداشت به سر برد و در نهایت به یک سال حبس محکوم شد. منیژه نجم عراقی نیز به اتهام ارسال بیانیه­های کانون نویسندگان ابتدا سه روز بازداشت و سرانجام به یک سال زندان محکوم شد.

فریبرز رئیس دانا ـ منیژه نجم عراقی

از نظر ما امضاکنندگان احکام صادره هدفی جز سرکوب آزادی بیان و مدافعان آن و به ویژه ازکارانداختن کانون نویسندگان ایران ندارد. ما این رویه­ را محکوم می کنیم و خواهان آزادی بی قید و شرط منیژه نجم عراقی و فریبرز رئیس­دانا و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم.

بیش از ۲۵۰ تن این بیانیه را امضا کرده اند و جمع آوری امضاها ادامه دارد.

اگر خواهان آزادی منیژه نجم عراقی  و  فریبرز  رئیس­دانا هستید، نام خود را به آدرس زیر بفرستید:

freetwowriters@gmail.com

 

 

 

آمریکا اظهارات معاون احمدی نژاد درباره کتاب تلمود یهودیان را محکوم کرد

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه در بیانیه ای اظهارات محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد درباره کتاب “تلمود” یهودیان را به شدت محکوم کرده و آن را «ضدیهودی و نژاد پرستانه» خوانده است.

محمدرضا رحیمی روز ششم تیرماه در کنفرانس مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی در تهران گفته بود: «توسعه و گسترش مواد مخدر ریشه در آموزه‌های غلط کتاب تلمود مربوط به صهیونیست‌ها است که در این کتاب‌ها آموزش داده می‌شود که چگونه خون مردم را بمکند و چگونه غیر یهود را نابود کنند و چگونه یک جنین در بطن یک مادر یهود پرورش داده شود.»

ویکتوریا نولند می گوید، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، و «یوری فدوتوف»، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل  متحد نگرانی جدی خود  را از  سخنان ضد یهودی  محمدرضا رحیمی اعلام  کرده و از مقامات ایرانی خواسته اند، از این نوع اظهارات ضد یهودی خودداری کنند.

خانم نولند در ادامه گفته است، ایالات متحده از  نشست هایی که به بحران بسیار جدی مصرف مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر در سراسر جهان می پردازند، حمایت می کند

معاون اول محمود احمدی نژاد  در سخنرانی خود همچنین «صهیونیست‌ها» را «پشت همه ماجراهای مواد مخدر» قلمداد کرده و گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران حاضر است هزینه این تحقیق را بپردازد تا همه کشورها بدانند که صهیونیسم عامل اصلی مواد مخدر در جهان است.»

اظهارات محمدرضا رحیمی در باره کتاب تلمود، یکی از کتاب های مقدس یهودیان بازتاب گسترده ای داشته است. اسرائیل نیز اظهارات معاون اول محمود احمدی‌نژاد را محکوم کرده و دبیرکل سازمان ملل نیز از سخنان او انتقاد کرده ‌بود.

جمعی از استادان ایرانی دانشگاه‌های جهان نیز با انتشار بیانیه‌ای «اظهارات ضدیهودی» محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری ایران، را «باطل» و «اسباب شرمساری» خواندند و با محکوم کردن این سخنان گفته اند که این گونه «نطق‌های جاهلانه جاده‌صاف‌کن تحریم‌های ضد مردمی و حمله نظامی می‌شود.»

 

 پدر یاشار خامنه را به جرم پسرش دستگیر کرده اند

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ـ یاشار خامنه، دانشجوی ایرانی ساکن هلند که هفته گذشته با انتشار نامه ای از دستگیری پدرش در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی خبر داد و علت دستگیری پدرش را همکاری با کمپین موسوم به«یادآوری امام نقی به شیعیان» ذکر کرده بود به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که پدرش در آخرین تماس تلفنی با گریه گفته است: «اگر یاشار اطلاعاتی که ماموران امنیتی از او می خواهند در اختیارشان قرار ندهد من را اعدام می کنند.»

طبق اظهارات این دانشجو ماموران اطلاعات به پدرش گفته اند تا زمانی که کمپین یادآوری امام نقی فعال باشد وضعیت پدرش به همان شکل باقی می ماند و شاید اعدام شود.«همه ترس من این است که نکند پدرم تحت فشار به کاری که نکرده اعتراف کند. او هرگز فعالیتی نداشته و با کارهای من مخالف بوده است.»

یاشار خامنه به همراه پدرش

وزارت اطلاعات هنوز درباره انتشار این نامه و گفته های این دانشجو واکنشی نشان نداده است.

یاشار خامنه، ۲۵ ساله و دانشجوی مدیریت بازرگانی که از سپتامبر ۲۰۰۹ برای تحصیل وارد هلند شده است از سال گذشته با نام مستعار یاشار نقی پژوه در صفحه کمپین موسوم به«یادآوری امام نقی به شیعیان» مطلب می نوشته است. پدر این دانشجو در تاریخ ۳ خرداد ماه ۹۱ در منزلش دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.

یاشار خامنه در خصوص نحوه بازداشت پدرش گفت:«صبح چهارشنبه ۳ خرداد ماه ماموران که نمی دانم چند نفر بوده اند وارد منزل می شوند، در آن موقع مادرم هم خانه بوده است. پدرم با من تماس گرفت و گفت که ماموران با حکم دادستانی برای دستگیری من آمده اند و گفت که یک سری اطلاعات از تو می خواهند که اگر بهشان ندهی من را می برند و من را سرزنش کرد که چقدر گفتم که این کارها آخر و عاقبت ندارد. آنها پسورد من در فیس بوک امام نقی، ایمیل و وبلاگم را می خواستند که من از دادن پسورد خودداری کردم، اما گفتم همین الان همه اکانت هایم را حذف خواهم کرد و این کار را انجام دادم اما آنها پدرم را با خودشان بردند.»

یاشار خامنه در خصوص اینکه به چه اتهامی پدرش بازداشت شده است به کمپین گفت:« اتهام پدرم مشارکت در فعالیت های غیر دینی من از طریق فرستادن پول برای من بوده است. ماموران اطلاعات به پدرم گفته اند که بر اساس تحقیقات آنها من در هلند درس نمی خواندم و دانشجو نبودم و او پول هایی که به عنوان کمک هزینه تحصیلی برایم می فرستاده من خرج فعالیت های غیر مذهبی می کردم. این کذب محض است چون من تمام مدارک تحصیلیم را برای آنها فرستاده ام. من از سپتامبر ۲۰۰۹ در اینجا مشغول تحصیلم. حالا تمام نگرانی من این است که پدرم را تحت فشار مجبور کنند به کارهای که نکرده اعتراف کند.»

آقای خامنه در بخشی از نامه ای که منتشر و در آن خبر از دستگیری پدرش داده بود نوشته است: « من «یاشار خامنه» هستم که در فضای مجازی با نام مستعار «یاشار نقی پژوه» شناخته می شوم و در خارج از کشور دانشجو هستم. از روزی که «کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان» شروع به کار کرد به همراه بسیاری از جوانان ایرانی به طنزنویسی برای به چالش کشیدن مسائل خرافی مشغول هستم. امروز که این نامه را می نویسم پنج هفته است که پدرم گروگان وزارت اطلاعات است. چرا که نه وکیل دارد، نه پرونده ای تشکیل شده و نه اینکه حق ملاقات با خانواده را دارد. تنها جرمش این است که پدر من است.»

این فعال کمپین موسوم به امام نقی در خصوص اینکه ماموران اطلاعات دقیقا چه درخواست های مطرح کرده اند، گفت:«آنها گفته اند که من مدیر صفحه امام نقی هستم و تا وقتی که این صفحه پا برجا است وضعیت پدرم همین طورمی ماند و شاید اعدام شود. در حالیکه این کذب محض است و من فقط عضوی از این صفحه بودم. ماموران خواسته اند که من این صفحه را ببندم و به ایران برگردم و مشخصات تمام اعضای کمپین را هم بدهم در حالیکه من بارها گفتم که تمام کسانی که در این کمپین می نوشتند با اسم مستعار بوده و من هویت واقعی کسی را نمی شناسم، اما من از روز بازداشت پدرم دیگر با این صفحه فعالیتی نداشتم.»

این دانشجو که با اسم مستعار در صحفه کمپین فعال بوده است، درخصوص چگونگی شناسایی او گفت:« اوایلی که این کمپین شروع به کار کرد با اسم اصلی خودم می نوشتم، آنموقع این حواشی ها و حساسیت ها برای این صفحه وجود نداشت و یک کمپین ساده بود. بعدتر با اسم مستعار می نوشتم اما اسم کوچکم را تغییر ندادم. برای سازمان اطلاعات ایران که شناسایی آدم ها کار سختی نیست.»

یاشار خامنه در پاسخ به این که به چه دلیل پس از گذشته چند هفته از بازداشت پدرش این مسئله را رسانه ای کرده است، گفت:«برای پدر و خانواده ام مجبور شدم. با روندی که طی چند هفته پس از بازداشت پدرم طی شد، یعنی با تهدیدها و برخوردی که خانواده ام با آنها مواجه شدند و متوجه شدم که پدرم نه وکیلی دارد و نه حتی برایش پرونده تشکیل شده و اتهامش نیز دروغ است به این نتیجه رسیدم که تنها راهی که با آن می توانم اندکی به پدرم کمک کنم و شاید فشارها را بر خانواده ام کمتر کنم، اطلاع رسانی باشد حتی اگر به افشای اسمم و پیامدهای احتمالی آن منجر شود. می خواستم فقط برای پدرم کاری انجام داده باشم.»

یاشار خامنه در پاسخ به اینکه در این مدت ارتباط پدرش با خانواده چگونه بوده است، گفت:«پدرم چهار روز پس از بازداشتش با منزل تماس گرفته و به مادرم گفته که من دوستان یاشار را در زندان دیده ام، همه آنها اعتراف کرده اند و گفته اند که یاشار مدیر صفحه فیس بوک امام نقی بوده است. اما این کذب محض است من مدیر این صفحه نبودم و به همین دلیل نگران شدم که نکند آدم های دیگری را نیز دستگیر کرده و مجبور به اعتراف علیه من کرده اند، نمی دانم. مادرم گفت که اگر اطلاعاتی که از تو می خواهند در اختیارشان قرار ندهی پدرت را اعدام می کنند و خواهرم در همان تماس به من گفت کاری که از دست بر می آید این است که فیلمی از خودت تهیه کنی و در آن طلب بخشش کنی. وضعیت خیلی بدی بود و من مجبور شدم فیلمی از خودم بگیرم و در آن فیلم اظهار پشیمانی کنم. این فیلم را فرستادم اما از فشارها بر پدرم کم نشد.»

این دانشجو با اظهار اینکه پدرش در آخرین تماس با خانواده وضعیت روحی بهم ریخته ای داشته است، گفت:«پدرم با گریه گفته است که اگر یاشار اطلاعاتی که ماموران می خواهند در اختیارشان قرار ندهم شاید دیگر زنده نمانم. چند روز بعد یعنی حدود دو هفته پیش مادرم در تماس تلفنی گفت که ماموران او را هم احضار کرده و گفته اند که اگر من همکاری نکنم او را هم بازداشت خواهند که خدا را شکر تا الان مادرم دستگیر نشده است.»

یاشارخامنه در پاسخ به اینکه آیا اعضای دیگری از کمپین دستگیر شده اند، گفت:«من اطلاع موثقی ندارم، اما همزمان با دستگیری پدرم متوجه شدم کسانی که قبلا در صفحه امام نقی فعال بودند ناپدید شدند، حالا یا مخصوصا فعالیت شان را متوقف کرده اند و یا با نام مستعار دیگری می نویسند، اما وقتی به یاد حرف پدرم نیز می افتم که گفت در زندان دوستان یاشار را دیده ام که اعتراف کرده اند، فکر می کنم شاید دستگیری ها خیلی بیشتر باشد، اما کسی جرات رسانه ای کردنش را نداشته است. به دلیل حواشی و حساسیتی های که این صفحه ایجاد کرده شاید آنها نخواسته اند هویت شان را از ترس پیامدهای احتمالی بعدی افشا کنند.»

یاشار خامنه خطاب به مسئولان قضایی ایران گفت:« هیچ اصول اخلاقی و قانونی تایید نمی کند که اگر کسی فعالیتی انجام می دهد پدرش دستگیر شود و خانواده اش تحت فشار قرار بگیرند. من درخواستم از مسئولان کشورم این است که حساب پسر را از پدر جدا کنند، همین. خواسته ام این است که پدرم و خانواده ام را به دلیل کاری که من کرده ام صرفنظر از درست و غلط بودنش تحت فشار قرار ندهند.»

یاشار خامنه گفت:«اگر از روز اول می دانستم فعالیتم به بازداشت پدرم منتهی می شود هرگز نمی نوشتم. همه چیز یک شوخی بود. شوخی که یکهو به حساسیت تبدیل شد. توهین به مذهب نبود، فقط شوخی بود.»

 

 

 

 

بیانیه سازمان های حقوق بشری درباره مجازات اعدام در ایران

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)  و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، روز۱۳ تیر ۱۳۹۱(۳ ژوئیه ۲۰۱۲)گفت:«دولتمردانِ جمهوری اسلامی ایران با صدور و اجرای حکم اعدام برای هر نوع مخالفتی، سیاست ایجاد وحشت خود را بی رحمانه دنبال می کنند. آنها در عین این که به طور منظم جوامع مختلف قومی و به ویژه عرب‌ها و کردها و بلوچ ها را مورد حمله قرار می دهند، این مجازات غیرانسانی را دایم برای “جرایم” دیگر مثل نوشیدن مشروب الکلی نیز به کار می گیرند، در حالی که این موارد را با هیچ معیاری نمی توان در ردیف “مهمترین جنایت ها” قرار داد که بر اساس حقوق بین المللی برای مجازات اعدام الزامی است.»

حداقل چهار جوان عرب ایرانی بنا به گزارش ها در حدود ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ در استان خوزستان در جنوب غربی ایران اعدام شدند. این چهار قربانی، که سه تن از آنها برادر بودند، در پی اعتراض های گسترده فروردین ۱۳۹۰ در مرکز استان اهواز، و شهرهای دیگر استان، به همراه شماری دیگر دستگیر شده بودند. به گفته خانواده های این چهار تن، آنها در دوره بازداشت طولانی برای اعتراف به قتل یک مامور امنیتی تحت شکنجه و بدرفتاری های دیگر قرار گرفتند. تلویزیون یکی از این چهار نفر را در حال اعتراف و اتهام زنی به خود نشان داد. پس از آن، آنها در محاکمه های ناعادلانه فوری به اتهام های مختلف از جمله اتهام های مبهم محاربه با خدا و افساد فی الارض، گویا بدون امکان دسترسی مناسب به وکیل مدافع، به مرگ محکوم شدند.

چندین نفر دیگر از اعضای جامعه اقلیت عرب ایرانی که در خرداد ماه مورد محاکمه قرار گرفتند، با اتهام های مشابهی روبرو هستند و زندگی شان در خطر است.

بسیاری از زندانیان سیاسی دیگر نیز پس از محاکمه های به شدت ناعادلانه که حتا با موازین نظام پر ایراد قضایی در جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی است، به اعدام محکوم شده اند.

غلامرضا خسروی سوادجانی یک نمونه در خور توجه از این موارد است. گفته می شود او که متهم به کمک مالی و اطلاعاتی به سازمان مجاهدین خلق ایران (س.م.خ.ا) ـ یک گروه مخالف مستقر در عراق ـ است، در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ محاکمه و در دادگاه تجدید نظر به شش سال زندان محکوم شده و بخشی از محکومیت خود را گذرانده است. با وجود این، او دوباره مورد محاکمه قرار گرفته و در اواخر پاییز ۱۳۹۰ به اعدام محکوم شده است. دولتمردان زمان اجرای حکم را برای شهریور ماه ۱۳۹۱ تعیین و به او ابلاغ کرده اند.

از سوی دیگر، دادستان شهر مشهد، در شمال شرقی ایران، در روز ۲ تیر ۱۳۹۱ اعلام کرد که دیوان عالی کشور حکم اعدام دو نفر را که برای سومین بار به اتهام نوشیدن مشروب الکلی محکوم شده اند تایید کرده است و آنها به زودی اعدام خواهند شد.

حداقل ۱۶ زندانی سیاسی کُرد در زندان های مختلف در زیر حکم اعدام به سر می برند.

شماری از زندانیان در زندان اوین و ده تن از آنها در بند ۳۵۰ زندان اوین به اعدام محکوم هستند. از جمله آنها زندانیان عقیدتی مثل کارشناسان برنامه نویسی سعید ملکپور، احمدرضا هاشم پور و مهدی علیزاده فخرآباد، و چند زندانی سیاسی متهم به داشتن ارتباط با س.م.خ.ا هستند، از جمله عبدالرضا قنبری، عضو فعال کانون صنفی معلمان، که درخواست عفو او رد شده است.

برای اطلاعات بیشتر، نگاه کنید به گزارش های منتشر شده درباره ایران در سایت www.fidh.org

 

 

 

آمریکا نیروی نظامی خود در خلیج فارس را افزایش داده ‌است

رادیو فردا ـ مقام‌های ارشد آمریکایی از اعزام نیروهای تازه نظامی به خلیج فارس به منظور جلوگیری از بسته شدن احتمالی تنگه هرمز و هم‌چنین تقویت قابلیت حمله به مناطق داخلی ایران، در صورت بروز درگیری نظامی، خبر دادند.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه ۱۳ تیر با درج این خبر، از قول مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا نوشت که نیروی دریایی ایالات متحده هم‌اینک تعداد ناوهای مین‌یاب خود در منطقه را دوبرابر کرده و به هشت فروند رسانده ‌است.

برپایه این گزارش، هم‌چنین برای تقویت نیروی تهاجمی ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه، هواپیماهای رادارگریز اف-۲۲ و اف-۱۵سی به سوی پایگاه‌های آمریکا در خلیج فارس پرواز کرده‌اند.

تنگه هرمز گذرگاه حدود ۲۰ درصد از کل نفت معامله شده در جهان است و مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی، در ماه‌های گذشته با جدی شدن تحریم گسترده نفتی ایران، بارها موضوع بستن تنگه هرمز را مطرح کرده‌اند و مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه از تهیه پیش‌نویس طرحی خبر داد که در آن توصیه شده برای مقابله با تحریم‌های نفتی که علیه ایران تنگه هرمز بسته شود.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا با اشاره به گسیل نیروهای جدید آمریکا به منطقه روز سه‌شنبه به نیویورک‌تایمز گفت که پیام این تقویت نیرو برای ایران این است که «فکر بستن تنگه هرمز را از سر به‌در کنید.»

دریادار جاناتان گرینِت، فرمانده نیروی دریایی آمریکا روز هفتم تیرماه از عبور «بدون مشکل» ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در این روز از تنگه هرمز و ورود آن به خلیج فارس خبر داد ولی حضور این ناو در منطقه را «معمولی و طبق برنامه» اعلام کرد.

افزایش تهدیدهای ایران به بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از دلایل افزایش بهای نفت در ماه مارس تا سقف ۱۲۸ دلار در هر بشکه ذکر می‌شود که رکوردی چهارساله برای قیمت این کالا بود.

نگرانی کشورهای منطقه از این تهدیدهای ایران باعث شد تا امارات متحده عربی برای دور زدن مسیر نفتی تنگه هرمز پروژه احداث خط لوله «حبشان-فجیره» را تکمیل کند و عربستان نیز به بازگشایی خط لوله نفتی قدیمی دریای سرخ روی آورد.

 

 

 

افزایش بهای نفت به دنبال اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران

 

رادیو فردا: دو روز پس از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، روز سه شنبه، ۱۳ تیرماه، قیمت نفت در بازار آسیا افزایش یافت و به بالای بشکه‌ای ۸۴ دلار رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز سه شنبه، بهای نفت در بازار سنگاپور، برای تحویل در ماه اوت، نسبت به روز گذشته ۳۹ سنت افزایش قیمت داشت و به ۸۴.۱۴ دلار در هر بشکه رسید و در بازار لندن نیز نفت برنت، با ۲۸ سنت افزایش قیمت در هر بشکه، به قیمت ۹۷.۶۲ دلار معامله شد.

روز دوشنبه، بهای نفت در بازارهای آسیا بیش از یک دلار کاهش یافته بود و به زیر بشکه‌ای ۸۴ دلار رسیده بود.

افزایش قیمت نفت در روز سه شنبه در حالی صورت گرفته است که آسوشیتدپرس تأکید می‌کند معامله‌گران نفتی تأثیر تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران را به دقت زیر نظر گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا از روز یکشنبه تحریم های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا در آورد که بر اساس آن ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را متوقف کردند که این به معنای از دست رفتن ۱۸ درصد از بازار صادرات نفت ایران، دومین تولید کننده در سازمان اوپک، است.

طبق این تحریم‌ها همچنین، کشورهای عضو این اتحادیه از ارائه بیمه اروپایی به نفتکش‌های حامل نفت ایران خودداری می‌کنند.

بانک آمریکایی سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» که به تحلیل مسائل نفتی می‌پردازد با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت در عرض سه ماه به ۱۱۵‌ دلار در هر بشکه برسد.

۶۳ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی تلویزیون ایران خواستار توقف غنی‌سازی شدند

بی بی سی: ۶۳ درصد از کاربرانی که تا ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران در نظرسنجی اینترنتی شبکه خبر تلویزیون حکومتی ایران شرکت کرده اند، خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران در برابر لغو تدریجی تحریم‌های بین المللی شده اند.

این شبکه، روز سه شنبه ۱۳ تیر (۳ ژوئیه) بر روی سایت رسمی خود از مخاطبان این سایت خواسته بود که بگویند “کدام شیوه را در قبال تحریم یکجانبه غرب ضد ایران ترجیح می دهند؟”

در این نظرسنجی سه گزینه ای، ۱۹ درصد پاسخ دهندگان خواستار “اقدام تلافی جویانه ایران در بستن تنگه هرمز” شده‌اند و ۱۸ درصد نیز گزینه “مقاومت در برابر تحریم های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته‌ای” را انتخاب کرده‌اند.

تعداد شرکت کنندگان در این نظرسنجی مشخص نیست. سایت شبکه خبر (شبکه ۶)، از سایت های پربیننده رسمی در ایران محسوب می شود و روزانه ده‌ها هزار بازدیدکننده دارد.

در نظرسنجی دیگری که روز چهارشنبه بر روی همین سایت منتشر شده، از مخاطبان خواسته شده تا نظر خود را در مورد “تصمیم مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم نفتی غرب” بیان کنند.

در پاسخ به این نظرسنجی نیز که به نظر می رسد به جای نظرسنجی قبلی روی سایت شبکه خبر قرار گرفته است، تا ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران تنها ۱۱ درصد نظردهندگان با بستن تنگه هرمز توسط ایران موافقت کرده و ۸۹ درصد آنها با این اقدام مخالفت کرده اند.

نظرسنجی شبکه خبر تلویزیون ایران، ساعاتی بعد از شروع و انعکاس نتایج آن در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی فارسی زبان، از دسترس خارج شد.

عذرخواهی آمریکا، راه ناتو را در پاکستان باز کرد

بی بی سی: دولت ایالات متحده آمریکا به خاطر کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در حمله ای که در مرز این کشور با افغانستان انجام شد، عذرخواهی کرد. پاکستان در مقابل قول داد که مسیر تدارکاتی ناتو به افغانستان را بعد از هشت ماه دوباره باز کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش بابت “ضایعاتی که به ارتش پاکستان متحمل شده، متاسف است.”

بلافاصله، طالبان پاکستان تهدید کرد که کاروان های تدارکاتی ناتو را مورد حمله قرار می دهد.

مسیر تدارکاتی ناتو در افغانستان از آن جهت اهمیتش بیشتر شده که ناتو می خواهد تا سال ۲۰۱۴ میلادی تمام نیروهای خود را از افغانستان بیرون بکشد.

تصمیم پاکستان مبنی بر بستن مسیر تدارکاتی ناتو، بر روابط این کشور با آمریکا ضربه زد.

ماجرا از ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ شروع شد. زمانی که ۲۴ نفر از سربازان پاکستانی در دو پست مرزی با افغانستان در جریان حمله هوایی نیروهای آمریکایی کشته شدند.

خانم کلینتون امروز بعد از تماس تلفنی با حنا ربانی، وزیر خارجه پاکستان، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن با بازماندگان سربازانی که جانشان را از دست داده بودند، ابراز همدردی شده بود.

خانم کلینتون اضافه کرد که آمریکا با پاکستان و افغانستان همکاری بیشتری خواهد کرد تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری شود.

از سوی دیگر، پاکستان اعلام کرده که تعرفه عبور کاروان های ناتو را افزایش نمی دهد.

مقام های آمریکایی هم اعلام کردند که رقم ۲۵۰ دلار برای هر کامیون ناتو در این مسیر، به همین مقدار خواهد ماند.

پلیس اسرائیل لگد زدن سرباز اسرائیلی به پسربچه فلسطینی را محکوم کرد

بی بی سی: پلیس مرزی اسرائیل درباره ویدئویی که در آن یک سرباز اسرائیلی در حال لگد زدن به یک پسر ۹ ساله فلسطینی نشان داده می‌شود، تحقیق خواهد کرد.

ویدئوی مذکور را گروه حقوق بشری بتسیلم منتشر کرده و در آن یک سرباز اسرائیلی این پسر ۹ ساله را روی زمین نگه داشته و سرباز دیگری به او لگد می زند.

این اتفاق روز جمعه در الخلیل در کرانه غربی روی داده است. پلیس مرزی اسرائیل رفتار این پلیس را محکوم کرده است.

یورام هالوی، فرمانده پلیس مرزی اسرائیل گروهی را برای تحقیق در این باره مامور کرده تا به او گزارش دهند.

روزنامه جروزالم پست به نقل از منابعی در پلیس مرزی اسرائیل نوشته است موارد پرتاب سنگ از سوی جوانان فلسطینی در الخلیل افزایش قابل توجهی یافته است اما این امر، چنین رفتاری را توجیه نمی کند.

فیلمبردار این صحنه به روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت گفته است که “من صدای فریاد شنیدم و دیدم سرباز به شکم این پسر لگد می زند. وقتی پلیس رفت، نزد این بچه رفتم. او به شدت ترسیده بود و شلوارش را خیس کرده بود.”

هفته پیش گروهی از وکلای بریتانیایی اسرائیل را متهم کردند که با نحوه رفتار خود با کودکان فلسطینی دربند، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

در گزارش این گروه از وکلا و حقوقدانان مستقل بریتانیایی که با حمایت دولت این کشور منتشر شده، آمده بود که اقداماتی چون استفاده از غل و زنجیر و محرومیت دسترسی زندانیان به وکیل از جمله این اقدامات دولت اسرائیل است.

گروه حقوق بشری بتسیلم در اسرائیل پیش از این از دولت این کشور برای زندانی کردن کودکان فلسطینی به شدت انتقاد کرده بود. این گروه دولت اسرائیل را متهم کرده که حقوق انسانی این کودکان را نقض کرده و با آنها در دوران بازداشت بدرفتاری می کند.

بسیاری از این کودکان به دلیل پرتاب سنگ به سوی سربازان ارتش اسرائیل بازداشت می شوند.

مخالفان بشار اسد عبارت “ملت کرد” را نپذیرفتند

بی بی سی: هیات کرد حاضر در نشست مخالفان حکومت سوریه که در شهر قاهره پایتخت مصر برپا بود، در اعتراض به اینکه اصطلاح “ملت کرد” در قطعنامه نشست گنجانده نشد، این نشست را ترک کرد.

گروه ها و شخصیت های سیاسی مخالف حکومت سوریه در نشستی به منظور اتحاد صفوف خود و برنامه ریزی برای پس از سقوط نظام سوریه در پایتخت مصر گرد آمده بودند.

اختلاف نظر بر سر متن قطعنامه این نشست، باعث شد جلسه بیش از مدت پیش بینی شده طولانی شود و هم اختلافات میان گروه ها را بیش از پیش آشکار شود.

از جمله این اختلاف ها، گنجاندن دو عبارت “ملت کرد” و “ملت ترکمان” در قطعنامه نشست بود که به خواست گروه های کرد و ترکمان سوری مطرح شده بود، اما بیشتر شرکت کنندگان نشست، این دو عبارت را مخالف یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه قلمداد و با گنجاندن آنها در قطعنامه اعلام مخالفت کردند.

هیات کرد در اعتراض به عدم ذکر عبارت “ملت کرد” نشست را ترک گفت اما ترکمان ها در نشست ماندند و عدم ذکر عبارت “ملت ترکمان” را در قطعنامه پذیرفتند.

کردهای مخالف حکومت سوریه در ماه های نخست جنبشی که در این کشور به راه افتاده حضور بیشتری در حرکت های اعتراضی داشتند اما پس از آن از فعالیت شان در این جنبش کاسته شد.

از جمله دلایل این کاهش فعالیت، روشن نبودن موضع گروه های مخالف سوری در مورد جایگاه سیاسی اقلیت کرد در آینده سوریه اعلام شده است.

نفوذ حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) و همچنین دولت خودگردان کردستان عراق میان گروه های کرد سوری هم از دلائل کاهش حضور کردها در حرکت های اعتراضی در سوریه شد.

گروه های کرد که در شورای ملی مخالفان سوریه گردآمده اند، تنها بخش کوچکی از گروه های کرد سوریه را تشکیل می دهند.

بشار اسد از سرنگون کردن جنگنده ترکیه ابراز تاسف کرد

بی بی سی: اقدام سوریه در شلیک به سوی هواپیمای ترکیه، تنش‌های میان دو کشور را بیش از پیش افزایش داده است.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه ای با روزنامه جمهوریت ترکیه گفته است که از بابت سرنگون شدن یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه متاسف است.

اسد تاکید کرده که “ما اجازه نمی‌دهیم (این حادثه) به یک رویارویی آشکار میان دو کشور منجر شود.”

چند روز پیش پدافند هوایی سوریه یک فروند جنگنده ترکیه را بر فراز دریای مدیترانه سرنگون کرد که واکنش شدید دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را در پی آورد.

رئیس‌جمهوری سوریه افزوده که نیروهای سوری تا پس از شلیک به این هواپیما نمی‌دانستند که این جنگنده به ترکیه تعلق دارد.

او گفت جنگنده ترکیه در یک کریدور هوایی پرواز می‌کرد که در گذشته جت‌های اسرائیلی از آن استفاده کرده بودند.

خلبانان جنگنده سرنگون شده اف-۴ ترکیه هنوز پیدا نشده‌اند.

ترکیه هفته پیش در واکنش به این حادثه، با اعزام تانک، آتشبار و موشک‌های پدافند هوایی، حضور نظامی خود در مرز با سوریه با تقویت کرد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز هشدار داد که از این پس هر “عنصر نظامی” که از مرز سوریه به ترکیه نزدیک شود، “یک تهدید” و “هدف نظامی” محسوب می شود.

پانزده سال زندان برای پلیس افغان به جرم تجاوز جنسی

بی بی سی: دادگاهی در شرق افغانستان، یک فرد متهم به تجاوز جنسی به یک پسر خردسال را به تحمل پانزده سال زندان محکوم کرده است.

این فرد، از محافظان امنیتی دادستانی (سارنوالی) ولایت کنر بوده و متهم بود که یک پسر خردسال را چند ماه قبل از یک هتل با خود برده و به او تجاوز جنسی کرده است.

این دادگاه در ولایت کنر که به شکل علنی برگزار شد، به یک نفر دیگر نیز به جرم زمینه سازی در تجاوز جنسی، حکم پنج سال زندان داد.

قاضی دادگاه گفت که این فرد، علاوه بر تجاوز جنسی، به سوءاستفاده از وظیفه و یونیفورم پلیس نیز محکوم شده است.

قربانی تجاوز جنسی در جلسه دادگاه حضور نداشت، اما کارمندان بخش پزشکی قانونی در دادگاه گفتند که آزمایش های آنان ثابت کرده که این پسر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.