شهروند آرش عزیزی: جشن تولد کانادا در روز اول ژوئیه برای مارکهامی‌ها حسابی ویژه بود. نه تنها آن‌ها مهمانی ویژه، دیوید آنلی، فرماندار کل انتاریو، را داشتند که مارکهام، با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر، رسما عنوان «شهر» (City) دریافت کرد.

در جشن «شهر» شدن مارکهام که در پارک میلن برگزار می‌شد علاوه برآنلی، فرانک اسکارپیتی، شهردار مارکهام، و اعضای شورای شهر نیز حضور داشتند.

در ماه مه بود که شورای شهر در تصمیمی به اتفاق آرا، مارکهام را به عنوان «شهر» به رسمیت شناخت تا رشد و توسعه‌ی بی‌نظیرش از ۱۹۶۹ (سالی که در آن عنوان Town گرفت) را به رسمیت بشناسد. این تغییر قرار است به مارکهام کمک کند خود را در سطح بین‌المللی نیز بهتر مطرح کند.

به نظر می‌رسد اکثریت مردم شهر حامی تصمیم شورای شهر خود باشند اما در عین حال مردم محلات به اصطلاح «روستایی» (که در واقع دیگر روستا نیستند و تنها میراث‌دار روستاهای سابق هستند) می‌خواهند کسب اطمینان کنند که روحیه‌ی خودمانی محلاتی مثل یونین‌ویل، تورن هیل، میلیکن میلز، مارکهام ویلج و غیره حفظ می‌شود.

این تغییر نام صوری است و هیچ عاقبت رسمی، حقوقی یا سیاسی ندارد و تغییری در قدرت‌های شهرداری ایجاد نمی‌کند. مارکهام به همراه وان تنها بخش های «منطقه‌ی یورک» هستند که نام «شهر» را برای خود برگزیده‌اند.

در چند سال گذشته، رشد عظیم شهرهای منطقه‌ی یورک، باعث تغییر این جوامع که روزی بیشتر حال و هوای روستایی داشتند شده است. حضور وسیع مهاجران از عوامل مهم این تغییر و این چرخش به سوی جهان‌شهری شدن تر این جوامع است. هم مارکهام و هم وان از ایرانی‌نشین‌ترین نقاط کانادا نیز هستند.

سحر شفیق، دانشجوی پاکستانی‌تبار دانشگاه تورنتو که بیشتر عمر خود را در مارکهام گذرانده، در گفتگو با شهروند اشاره می‌کند که این تغییر نام «چیزی را عوض نمی‌کند» و می‌گوید علیرغم جمعیت بسیار، مارکهام هنوز بیشتر حال و هوای «روستایی» دارد. سحر تاکید می‌کند که بسیاری جوانان، مانند او، بیشتر ساعات زندگی خود را بیرون از شهر و در تورنتو می‌گذرانند.

پیش از این شهرهایی مثل ریچموند هیل که هنوز عنوان «تاون» را دارد در مقابل دریافت عنوان «سیتی» مخالفت کرده‌اند چرا که آن‌را مغایر با حال و هوای آرامش‌بخش خود می‌دانند.