مونترال، ۱۰امین شهر برتر جهان برای تحصیلات دانشگاهی

 

شهروند- آرش عزیزی: هفته‌ی گذشته نمی‌توانست برای دانشجویان مونترال پرخبرتر از این باشد.

نه تنها مبارزه‌ی طولانی و چند ماهه‌ی آن‌ها که شامل بزرگترین جنبش توده‌ای تاریخ کانادا می‌شد بالاخره با لغو افزایش شهریه‌ها توسط دولتِ کبک به ثمر رسید، که نام شهرشان به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای دانشجو بودن اعلام شد.

موسسه رده‌بندی دانشگاه‌های جهان، کیو.اس (QS)، که معتبرترین موسسه‌ی این چنینی در جهان به حساب می‌آید، امسال برای اولین بار فهرست ۵۰ شهر برتر جهان برای دانشجویان را اعلام کرد. مونترال در جایگاه ۱۰ام جهان قرار گرفت تا بهترین کانادا و دومین آمریکای شمالی (پس از بوستون) باشد.

پاریس، لندن و بوستون به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفتند تا صدرنشین فهرست باشند.

به غیر از مونترال، تورنتو و ونکوور نیز در جایگاه های ۲۶ و ۳۱ام قرار گرفتند.

مونترال البته از ملبورن و سیدنیِ استرالیا، وینِ اتریش، برلینِ آلمان، زوریخِ سوئیس و دوبلینِ ایرلند عقب ماند، اما از بسیاری از مشهورترین شهرهای جهان هم جلو زد. از جمله: بارسلونا (۱۱)، نیویورک (۱۸)، توکیو (۱۹)، هنگ کنگ (۱۹)، میلان (۲۱)،‌ سئول (۲۳) و واشنگتن دی سی (۳۰)، مکزیکو (۳۱)، مسکو (۳۷)، شانگهای (۳۹) و بانکوک (۴۹).

شهرهایی امکان رقابت در این فهرست را داشتند که حداقل ۲۵۰ هزار نفر جمعیت داشته باشند و حداقل دو دانشگاه موجود در فهرست ۷۰۰ دانشگاه برتر جهان که «کیو اس» هفته‌ی پیش منتشر کرده است داشته باشند. در کل جهان تنها ۹۸ شهر به این فهرست راه یافتند که تهران نیز جزو آن‌ها بود اما به فهرست نهایی ۵۰ شهر برتر راه نیافت.

از عواملی که در انتخاب بهترین شهرهای مخصوص دانشجویان در نظر گرفته شد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ترکیب دانشجویان در جمعیت شهر، درصد دانشجویان بین‌المللی، کیفیت زندگی در شهر (بر اساس نظرسنجی کیفیت زندگی مرسر ۲۰۱۱)، شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در شهر. قیمت‌های مناسب، چه در زمینه‌ی شهریه و چه در زمینه‌ی هزینه‌ی زندگی، نیز بررسی شده بود.

دانشگاه مک‌گیلِ مونترال به عنوان ۱۷امین دانشگاه برتر جهان در صدر دانشگاه‌های کانادایی قرار گرفت. دانشگاه تورنتو در رده‌ی ۱۸ام جهان در جایگاه دوم قرار گرفت.

دانشگاه تورنتو البته در رشته‌ی هنر و علوم انسانی، ۱۵ام جهان بود.

پس از این دو، دانشگاه بریتیش کلمبیا در رده‌ی ۴۵ام دیگر دانشگاه کانادایی حاضر در فهرست ۱۰۰تای برتر بود.

پس از آن دانشگاه آلبرتا در رده‌ی ۱۰۸ام، دانشگاه مونترال در رده‌ی ۱۱۴ام، دانشگاه مک‌مستر در رده‌ی ۱۵۲ام، دانشگاه وسترن انتاریو در رده‌ی ۱۷۳ام، دانشگاه کوئینز در رده‌ی ۱۷۵ام، دانشگاه واترلو در رده‌ی ۱۹۱ام، دانشگاه کالگری در رده‌ی ۲۱۴ام، دانشگاه اتاوا در رده‌ی ۲۴۰ام، دانشگاه دالهوزی در رده‌ی ۲۴۳ام، دانشگاه سیمون فریزر در رده‌ی ۲۸۲ام، دانشگاه ویکتوریا در رده‌ی ۲۹۹ام، دانشگاه لاوال در رده‌ی ۳۲۴ام و دانشگاه ساسکاچوان در رده‌ی ۳۹۳ام دیگر دانشگاه‌های کانادایی حاضر در ۴۰۰ دانشگاه برتر هستند. دانشگاه کبک، دانشگاه گوئلف، دانشگاه مانیتوبا و دانشگاه یورک (واقع در شمال تورنتو) نیز در رده‌ی «۴۰۰ تا ۴۵۰» آمده‌اند. دانشگاه‌های کارلتون و کنکوردیا در رده‌ی ۵۰۱ تا ۵۵۰ و دانشگاه رایرسون در رده‌ی ۵۵۱ تا ۶۰۰ دیگر دانشگاه‌های کانادایی حاضر در فهرست هستند. بعضی دانشگاه‌های کانادا که در گذشته در فهرست حضور داشتند امسال به فهرست ۷۰۰ دانشگاه برتر راه نیافتند از جمله دانشگاه‌های ویندزر، ویکتوریا، بریتیش کلمبیای شمالی، یوکم (UQAM) (دانشگاه کبک در مونترال)، شربروک و نیوبرانزویک.

بعضی دانشگاه ها البته علیرغم پایین بودن رتبه‌ی عمومی‌شان در رشته‌هایی خاص رتبه‌هایی بسیار بالا گرفته‌اند. مثلا دانشگاه واترلو (که مدیر آن فردی ایرانی است) در رشته‌ی علم و فن‌آوری ۵۷ام است و دانشگاه یورک علیرغم این‌که در رتبه‌ی کلی حتی به ۴۰۰ دانشگاه برتر هم راه نیافته است در رشته‌ی تاریخ در جایگاه رفیع ۳۶ام قرار دارد و در کل هنر و علوم انسانی نیز ۱۸۳ام است و در «علوم انسانی و مدیریت» ۱۵۶ام.