چین با صرف رقمی بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای برگزاری بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن، بیش از هر میزبان دیگری در تاریخ برگزاری این بازیها هزینه کرده است.

این رقم شامل ساخت ورزشگاههای جدید، پروژه های زیرساختاری و مبارزه با آلودگی هوای شهر پکن بوده است.


شماره ۱۱۸۹ ـ ۷ آگوست ۲۰۰۸


 

ورزش جهان


 

چین بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای میزبانی المپیک هزینه کرده است


 

چین با صرف رقمی بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای برگزاری بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن، بیش از هر میزبان دیگری در تاریخ برگزاری این بازیها هزینه کرده است.

این رقم شامل ساخت ورزشگاههای جدید، پروژه های زیرساختاری و مبارزه با آلودگی هوای شهر پکن بوده است.

به گزارش سایت بی بی سی، از این رقم حدود ۲ میلیارد دلار صرف ساخت ۱۲ ورزشگاه جدید شده است.

صرف چنین هزینه گزافی در هر کشور دیگری می توانست با اعتراض های عمومی روبرو شود، اما در چین چندان بحث برانگیز نبوده است.

کشور چین از آن دسته کشورهایی است که رسانه ها در آن محدودیت دارند و انتظار می رود که بسیاری از مردم از رقم خرج شده اطلاع چندانی نداشته باشند.

به گفته مقامات چینی، بیشتر این هزینه ها با حمایت مالی دولت و بخش های خصوصی انجام گرفته است.

مقامات شهر پکن، نیمی از این پول را برای ساخت ورزشگاه اصلی بازیها که آشیانه پرنده نام دارد، هزینه کرده اند و بقیه ورزشگاهها را جمعی از بخش های خصوصی ساخته اند.

مسئولان شهر پکن پایتخت چین تخمین زده اند، رقمی معادل ۱/۲ میلیارد دلار برای هزینه های اجرایی از جمله برگزاری جشن مراسم افتتاحیه صرف خواهد شد.

در مقابل پرداخت چنین هزینه هایی، شرکتهای خصوصی برای ۳۰ سال آینده، حق بهره برداری از ورزشگاههایی را که ساخته اند، در اختیار خواهند داشت.

کمیته بین المللی المپیک، بخشی از این بودجه را که از محل حق پخش تلویزیونی و حامیان مالی به دست می آورد، به برگزارکنندگان پرداخت می کند.

به گفته کمیته سازماندهی پکن، تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای کاهش آلودگی های زیست محیطی شهر پکن، بهبود وضعیت منابع آب، سیستم فاضلاب و کاهش آلودگی هوا بخشی از این برنامه ها بوده است.


دولت چین در هنگام درخواست سال ۲۰۰۱ خود برای میزبانی بازیهای المپیک متعهد شده بود که تا هنگام برگزاری این بازیها در سال ۲۰۰۸، محیط زیست پاکی برای ورزشکاران فراهم کند.

میلیاردها دلار نیز برای پروژه های زیرساختاری از جمله ساخت ترمینالی جدید در فرودگاه شهر پکن و چندین خط مترو در این شهر خرج شده است.

در مقابل چنین رقم سنگینی، هزینه برگزاری بازیهای المپیک ۲۰۰۴ آتن فقط ۱۶ میلیارد دلار بوده است.

مقامات چینی می گویند که همه این هزینه ها فقط برای برگزاری بازیها نبوده و به هر حال برای بهبود وضعیت شهر پکن می بایست خرج می شد.


 

مشعل بازی های المپیک


 

مشعل المپیک برای اولین بار در تاریخ بازی های مدرن مستقیما توسط آتشی که از "المپیا" محل برگزاری المپیک باستان آورده شده بود، در المپیک ۱۹۳۶ برلین روشن شد.

در واقع در نشست کمیته بین المللی المپیک در سال ۱۹۳۴ پیشنهاد دبیر کل کمیته برگزاری بازی های المپیک برلین در مورد حمل این مشعل از المپیا به برلین تصویب شد.

کمیته های المپیک یونان، بلغارستان، یوگسلاوی، مجارستان، اتریش، چکسلواکی و آلمان (هفت کشوری که مشعل المپیک از آن ها عبور کرد) از این پیشنهاد حمایت و با اشتیاق فراوان آن را با همکاری یکدیگر عملی کردند.

اولین مشعل بازی های المپیک با روکشی از فولاد جلا داده شده و روی دسته آن نشان بازی های المپیک ۱۹۳۶ برلین به همراه پنج حلقه المپیک حک شده است. در انتهای دسته نیز مسیر حمل مشعل از المپیا تا برلین نقش بسته است.

اما مشعل بازی های ۲۰۰۸ پکن نشان دهنده قدرت طراحی و فنی چین است و مفاهیمی چون المپیک سبز، تکنولوژی بالا و المپیکی مردمی را در بر دارد.

طول این مشعل که از فلز آلومینیوم ساخته شده، ۷۲ سانتیمتر و وزن آن ۹۸۵ گرم است.

مشعل بازی های پکن به گونه ای طراحی شده که در مقابل وزش باد ۶۵ کیلومتر در ساعت و بارندگی ۵۰ میلیمتر در ساعت مقاومت کند.

سوخت مشعل از ماده پروفیل است که ارزان قیمت بوده و ضرری برای محیط زیست ندارد. این ماده ترکیبی از کربن و هیدروژن است. بعد از سوخت هیچ ماده ای جز دی اکسید کربن و آب باقی نمی ماند. مواد سازده آن نیز قابل بازیافت می باشند.

این مشعل در نور شدید آفتاب و محیط هایی با روشنایی بسیار زیاد قابل تشخیص است و به همین دلیل امکان عکسبرداری و تهیه فیلم از آن در چنین شرایطی ممکن است.


 


 

ورزش ایران


 

پرسپولیس لیگ برتر فوتبال را با برد آغاز کرد


 

دیدار افتتاحیه مسابقات فوتبال لیگ هشتم در حالی در ورزشگاه آزادی آغاز شد که پیش از آغاز این رقابت ها خیابان های اطراف ورزشگاه پر ترافیک و شلوغ بود. این دیدار را در نهایت تیم پرسپولیس به سود خود خاتمه داد. تیم پرسپولیس دراین دیدار توانست با تک گل "پژمان نوری" که در دقیقه ۴۳ وارد دروازه "ابراهیم میرزاپور" دروازه بان سایپا شد، این تیم را شکست دهد. این دیدار حاشیه هایی نیز داشت که تشکیل صف های طویل مدت تهیه بلیت پیش از آغاز این دیدار از آن جمله است. به طوری که در آغاز بازی تعداد تماشاگران این دیدار به ۳۰ هزار نفر می رسید، اما در ادامه ۱۰ هزار نفر به شمار تماشاگران اضافه شد.

همچنین"پژمان نوری" زننده نخستین گل لیگ هشتم شد و "کیانوش رحتمی" نیز نخستین کارت زرد این فصل رقابت های لیگ هشتم را دریافت کرد.


 

برترین های فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال  معرفی شدند


 

برترین های فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال در بخش بانوان و مردان و همچنین بهترین مربی و داوران فوتبال کشور، در مراسمی که شنبه شب در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد، معرفی شدند.

برترین بازیکن فوتبال: کریم باقری

برترین بازیکن فوتسال: وحید شمسایی

برترین بازیکن فوتبال ساحلی: علی نادری

برترین مربی فوتبال: افشین قطبی

آقای گل: محسن خلیلی و هادی اصغری

برترین بازیکن خارجی فوتبال: ایوان پتروویچ

پدیده لیگ برتر: احسان حاج صفی

برترین دروازه بان: سید مهدی رحمتی

برترین مربی فوتسال: محمود خوراکچی

پدیده فوتسال: مصطفی طیبی

برترین دروازه بان فوتسال: مصطفی نظری

برترین داور فوتبال: سعید مظفری زاده

برترین کمک داور: مرتضی کریمی

برترین داور فوتسال: حسین شاه مرادی

آقای گل فوتسال: محمد طاهری

بخش بانوان:

بهترین فوتبالیست: فاطمه ارژنگی

بهترین بازیکن فوتسال: فهیمه زارعی

بهترین دروازه بان فوتسال: فرزانه توسلی

بهترین مربی فوتسال: شهرزاد مظفری

بهترین بازیکن فوتبال: افسانه اقبال، بیان محمودی

بهترین گلزن فوتسال: لیلا اقبالی


 

میداودى در اهواز ماندنى شد


 

میلاد میداودى مهاجم استقلال اهواز پس از آن که رضایتنامه اش براى تیم الاهلى صادر نشد در تیم آبى پوش اهواز ماندنى شد. مسئولان باشگاه الاهلى براى به خدمت گرفتن میداودى ۶۰۰ هزار دلار پیشنهاد داده بودند که از سوى مسئولان باشگاه استقلال اهواز رد شد.


 

استقلال صدرنشین هفته اول لیگ برتر فوتبال


 

تیم فوتبال استقلال تهران با پیروزی، دیدار  خود را در هشتمین دوره مسابقه‌های فوتبال قهرمانی لیگ برتر باشگاههای ایران آغاز کرد. این تیم سه شنبه  در حضور بیش از ۳۰هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران با نتیجه ۲بر صفر، تیم ابومسلم مشهد را شکست داد و در صدر جدول رده بندی لیگ برتر ایستاد. گل‌های تیم استقلال تهران را مجتبی جباری در دقیقه ۵۷ و مهدی امیر آبادی در دقیقه ۶۶ به ثمر رساندند.

در دیگر دیدارهای مهم  سه شنبه، تیم سپاهان اصفهان با هدایت فیرات آلمانی به نتیجه تساوی بدون گل دست یافت. تیم ملوان بندرانزلی با یک گل مغلوب راه آهن تهران شد و تیم برق شیراز با نتیجه  ۲ بر یک تیم پیام مشهد را پشت سر گذاشت.

نتایج کامل دیدارهای هفته نخست لیگ برتر به شرح زیر است:


 

* استقلال تهران (۲) ـ ابومسلم مشهد (۰)

گل‌های استقلال تهران: مجتبی جباری در دقیقه ۵۷ و مهدی امیر آبادی در دقیقه ۶۶


 

* استقلال اهواز (۱) ـ پگاه گیلان (۱)

گل استقلال اهواز : احتشام ساسانی در دقیقه ۳۶

گل پگاه گیلان : امیرحسین یوسفی در دقیقه ۸۸


* ذوب آهن اصفهان
(۱) صنعت مس کرمان (۰)  

گل ذوب آهن: مصطفی صالحی نژاد در دقیقه ۲۴


* صبا باتری قم
(۱) ـ پیکان قزوین (۱)  

گل صبا: فریدون فضلی در دقیقه ۸۳

گل پیکان: محمدرضا طهماسبی در دقیقه ۳۷


* مقاومت سپاسی شیراز (۰) ـ  فولاد خوزستان
(۱)

گل فولاد خوزستان: رضا طاهری در دقیقه ۵۶

اخراج: محسن رحیمی از تیم فولاد خوزستان در دقیقه ۸۲


* پیام مشهد
(۱) ـ برق شیراز (۲)

گل پیام: اشپیتین آرفی در دقیقه ۲۰ گل‌های برق شیراز: مهدی شیری در دقیقه ۴۰و ستار زارع در دقیقه ۶۰


* پاس همدان (۰) ـ  سپاهان اصفهان (۰)

اخراج: فرشاد بهادرانی از تیم سپاهان اصفهان در دقیقه ۵۴ تیم پرسپولیس تهران نیز عصر دوشنبه در آغاز این مسابقه‌ها با نتیجه یک بر صفر از سد تیم سایپا کرج گذشت.


برنامه هفته دوم این رقابتها به شرح زیر است:

روز شنبه: ۸۷/۵/۱۹

پگاه گیلان ـ استقلال تهران

پیکان ـ ذوب آهن اصفهان

راه آهن ـ مقاومت سپاسی

ابومسلم مشهد ـ صبا باتری قم

سپاهان اصفهان ـ پیام خراسان

صنعت مس کرمان ـ استقلال اهواز

برق شیراز ـ ملوان بندرانزلی

فولاد خوزستان ـ سایپا کرج

پرسپولیس تهران ـ پاس همدان