در پی اعتراض های جمعی از استادان ایرانی: حضور مقامات علمی کانادا لغو شد

 

شهروند آرش عزیزی: پس از واکنش‌های وسیع به «کنفرانس دانشجویان ایرانی» که قرار بود این هفته در کورنوالِ انتاریو برگزار شود، مقامات علمی کانادا

اعلام عدم اجرای همایش دانشجویان از سوی کانون توحید

 حضور خود در این کنفرانس را لغو کردند و به نظر می‌رسد فعلا یک ماه به تاخیر افتاده است.

مرکز کنفرانس‌های ناو (NAV Centre) واقع در کورنوال قرار بود از ۱۳ تا ۱۵ ژوئیه، یعنی این آخر هفته، میزبان کنفرانس مذکور، که بودجه‌اش توسط سفارت ایران تامین می‌شود، باشد. اما مرکز کنفرانس به خبرنگاران گفت این کنفرانس فعلا لغو شده است و برای هرگونه اطلاعات بیشتر باید با رایزنی آموزش عالی سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا تماس گرفته شود. مسئولان رایزنی مذکور به بعضی روزنامه‌نگاران، مثل مایکل پترو از مک‌لینز که در همکاری با «شهروند» از پیشگامان اطلاع‌رسانی در این مورد بوده است، گفتند به خاطر مقالات‌شان در این مورد حاضر به صحبت با آن‌ها نیستند. اما وقتی افرادی به عنوان «علاقمند» با این رایزنی تماس گرفتند به آن‌ها گفته شد که کنفرانس قرار است در روزهای ۱۴ تا ۱۶ سپتامبر برگزار شود.

 

 

اعلام کنفرانس در وب سایت کانون توحید

این تصمیم پس از این می‌آید که «شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا» که قرار بود در این کنفرانس حضور پیدا کند پس از اعتراض‌های جمعی از دانشگاهیان ایرانی- کانادایی اعلام کرد از حضور در این مراسم منصرف شده است.

سرژ ویلمور، مدیر بخش بورسیه‌ها در شورای مذکور، که از دولت کانادا کمک مالی دریافت می‌کند، قرار بود در کنفرانس سخنرانی کند. او اما هفته‌ی پیش به مک‌لینز گفت در کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

پیش از این جمعی از دانشگاهیان شناخته‌شده‌ی ایرانی- کانادایی در نامه‌ای که در تاریخ ۲۸ جون ۲۰۱۲ در شهروند و در مجله مک لینز به چاپ رسید، خواهان عدم شرکت ویلمور و شورای متبوعش شده بودند. این نامه به امضای اساتید ایرانی زیر رسیده بود: پیام اخوان، مینو درایه، امیر حسن‌پور، رامین جهانبگلو، مجتبی مهدوی، هایده مغیثی، شهرزاد مجاب، مو مجاهدی، رضا مریدی (به عنوان استاد سابق دانشگاه و نماینده‌ی کنونی مجلس)، علیرضا نبوی، امید پیرو شهبانی، سعید رهنما، خاطره شیبانی، پیمان وهاب‌زاده، فرخ زندی.

باید گفت این یک موفقیت دیگر برای جامعه ی ایرانی در افشا و مقابله با توطئه های سفارت جمهوری اسلامی است. کنفرانس افکار خمینی در دانشگاه کارلتون باعث آبروریزی بسیار شد؛ جلسه دانشجویان شیعه دانشگاه یورک با حذف نام مرکز فرهنگی سفارت برگزار شد، و حالا کنوانسیون جعلی دانشجویان وابسته به سفارت به طور نامعلومی به تعویق افتاده است. پیشتر نیز مرکز جعلی ایرانشناسی سفارت در تورنتو افشا شده بود.