شهروند آرش عزیزی: شنبه‌ی هفته‌ی گذشته دفتر شهردار تورنتو، راب فورد، اعلام کرد رئیس دفتر او، امیر رموتولا، استعفا داده است تا برای مسابقات پان آمریکن ۲۰۱۵ تورنتو کار کند.

از آن هنگام راب فورد به دنبال جایگزینی برای رموتولا، که گفته می‌شود با رضایت فوردی‌ها به سمت جدید خود رفته است، بوده است. تورنتو استار به نقل از منابع «بسیار» گفته انتخاب اکنون بین دو نفر است:‌ مارک تاهی، مشاور سیاست‌گذاری فورد، و اندرو پاسک، دستیار اجرایی سابقش.

با نگاهی به گذشته‌ی تاهی و پاسک و تفاوت‌هایشان می‌توان دید که این انتخاب نقش مهمی در آینده‌ی فورد خواهد داشت و نه فقط به حدود دو سالی که از دورانش باقی مانده که بر انتخاب یا عدم انتخاب مجددش در سال ۲۰۱۴ نیز تاثیر خواهد گذاشت.

تاهی، راب فورد و پاسک

تاهی از نزدیک‌ترین‌های اردوی فورد است که بعضی‌ها او را راسپوتینِ شهردار می‌نامند. او همان‌قدر بین سایر نزدیکان فورد طرفدار دارد که راسپوتین بین نزدیکان تزار. تاهی سال‌ها در ارتش بوده و عقاید قوی لیبرتارینی دارد و پیش از این بارها با رموتولا وارد جدال‌ شده است.

پاسک اما از دوستان خیلی قدیمی شهردار است و از زمانی که فورد هنوز نماینده‌ی شورای شهر از اتوبیکو بود در دفترش کار می‌کرد. او مدت کوتاهی مشاور ارشد شهردار بود، اما سپس وارد دعوای بزرگی با اولین رئیس دفتر فورد، نیک کوالیس،‌ شد که باعث شد نه تنها سمتش را ترک کند که با همراهی پلیس از دفتر خارج شود.

گفته می‌شود خود فورد تاهی را ترجیح می‌دهد، اما متحدین او در شورای شهر خواهان پاسک هستند چرا که او را پراگماتیک‌تر و موفق‌تر در جذب مجدد نمایندگان سانتریست شورای شهر می‌دانند که در ماه‌های اخیر بیشتر طرف چپ‌های شورا را گرفته‌اند.

یکی از نکاتی که شانس پاسک را کاهش می‌دهد همان دعوا با کووالیس است. کووالیس مدیر کمپین انتخاباتی بسیار موفق فورد در سال ۲۰۱۰ بود و انتظار می‌رفت همین نقش را در سال ۲۰۱۴ نیز اجرا کند. او در گفتگو با استار گفت هنوز چنین پیشنهادی به او نشده اما تاکید کرد که به هیچ وجه با پاسک همکاری نخواهد کرد.

نماد تفاوت‌های تاهی و پاسک شاید در این باشد که اولی، مثل خود شهردار، مصاحبه با استار را نپذیرفته اما پاسک این درخواست را قبول کرده است.

پیش از این، داگ فورد، برادر شهردار و نماینده‌ی اتوبیکو در شورای شهر، گفته بود که رموتولا می‌رود تا «گوش و چشم» فورد در بازی‌های پان آمریکن بشود و کسب اطمینان کند این بازی‌ها به موقع و سر بودجه تمام می‌شوند.

رموتولا پیش از کار برای فورد چهار سال در دفتر کیس اوتز، نماینده سابق شورای شهر، کار می‌کرد و مدتی نیز سمتی ارشد در شرکت آبجوسازی مولسون کورز داشت. او، که از فوریه‌ی ۲۰۱۱ رئیس دفتر فورد بود، بیش از این‌که از نزدیکان فورد باشد، مدیری پراگماتیک دانسته می‌شد که خیلی دردسرهای شهردار راست‌گرا و جنجالی را در ارتباط با دیگران، و بخصوص با کوئینزپارک، کم می‌کرد.