صدای امریکا- بهنود مکری: «پریسا دانشور» نوازنده، مدرس موسیقی کودکان و از فعالین فرهنگی ساکن جنوب کالیفرنیا با ابتکاری تازه و با همراهی هنرجویان خود، سرود ای ایران را در چهارچوب یک کلیپ تصویری منتشر کرد.

«ای ایران» سروده «حسین گلاب» است و با آهنگسازی «روح الله خالقی» در دهه بیست خورشیدی ساخته شده است. این اثر در گذشته توسط هنرمندانی صاحب نامی چون غلامحسین بنان، اسفندیار قره باغی، حسین سرشار و رشید وطن دوست اجرا شده است و محبوبیت زیادی در میان ایرانیان دارد تا جایی که بعد از انقلاب، از آن به عنوان سرود ملی غیر رسمی، به جای سرود ملی ساخته جمهوری اسلامی (سر زد از افق) استفاده می شود.

پریسا دانشور چندی پیش به دلیل محدودیت ها و مشکلات موجود در ایران به آمریکا مهاجرت کرد و در حال حاضر ساکن لس آنجلس است. او در سالهای اخیر در برنامه های فرهنگی و هنری بسیاری شرکت داشته و موسیقی ایرانی را به کودکان و نوجوانان ایرانی تبار آموزش می دهد.

او درباره انگیزه خود از تولید این اثر به صدای آمریکا می گوید: «متأسفانه در آمریکا هم شاهد این بودم که این اثر ماندگار دچار سانسور و حذف توسط نهادهایی می شد که اتفاقأ خیلی هم داعیه «فرهنگ» دارند. این پروژه تصویری یک ادای دین شخصی به این اثر ماندگار و فراموش نشدنی است.»

اکثر این کودکان از نسل دوم و سوم ایرانیان مهاجر به آمریکا هستند و آشنایی زیادی به زبان فارسی ندارند. پریسا دانشور برای اجرای این سرود وقت و انرژی زیادی صرف کرد و برای هنرجویانش دوره های آموزشی مختلفی ترتیب داد تا آنها را با تاریخ، جغرافیا و فرهنگ و هنر ایران آشنا کند.

پریسا دانشور همراه با گروه کرش

«ای ایران» از محبوبیت زیادی در میان ایرانیان با هر عقیده و مرام و مسلکی برخوردار است، اثری شورانگیز و تأثیرگذار که دوستداران بسیاری دارد.

موزیک ویدئوی این سرود در سواحل زیبای جنوب کالیفرنیا توسط سام جوادی فیلمبرداری شده و با توجه به شرایط نامناسب جوی و باران های غیرمنتظره فصلی در منطقه، تجربه ای سخت و دشوار بود که در نهایت با استقبال زیادی در شبکه های اجتماعی همراه شده است.

پریسا دانشور درباره دلایل محبوبیت این اثر به صدای آمریکا می گوید:« به باور من دلیل ماندگاری این اثر این است که خارج از قومیت، زبان، دین، جنسیت و تمام دعواهای سیاسی، صرفأ برای آن جغرافیای خاص و سرزمین زیبا ساخته شده که متعلق به تمام ایرانیان است.»

اجرای سرود ای ایران