سهم ما در تخریب زمین
بخش دوم

باران های بی امان اخیر نشانه دیگری از افزایش سریع گرمای کره زمین است. این بارانها ارمغان ذوب شدن یخ های قطبی است. اخبار همه روزه حاکی از سیلابها و توفان های خانه برانداز در نقاط مختلف زمین هستند. با این روال در آینده کره زمین مناسب زیست انسان ها نخواهد بود. ما به عنوان ساکنان بزرگترین شهر کانادا بیشترین آلودگی را در محیط زیست ایجاد می کنیم. وقت آن است که به مسئله جدی تر فکر کنیم. باید کاری کرد. لازم است که در روش زندگی مان تغییری کلی به وجود آوریم. در شماره ۱۱۸۵ مورخ ۱۰ جولای ۲۰۰۸ شهروند رعایت نکاتی که در جلوگیری از گرم شدن هوا مربوط به ایاب و ذهاب است ذکر کردم. در این شماره نکاتی را که رعایت آنها در منزل می تواند به این بزرگترین مسئله بشر امروز کمک کند به تفصیل می آورم.

الف ـ نکات مربوط به ساختمان محل مسکونی
ضرب المثل معروفی از بومیان کانادا می گوید که شما زمین را از پدران خود به ارث نبرده اید بلکه آن را از فرزندان خود عاریه گرفته اید. بنابر این سعی کنید که امانت را سالم به فرزندانمان بازگردانیم. با تغییرات نسبتا کوچکی در محل زندگی خود می توانیم زمین را به عنوان محل زندگی نسل آینده باقی بگذاریم. این تغییرات عبارتند از:
۱ـ لامپ های عادی را با لامپ های کوچک فلورسنت عوض کنید. لامپ فلورسنت به همان میزان نور می دهد و یک چهارم لامپ معمولی انرژی مصرف می کند و ده برابر آن عمر دارد. هر لامپ فلورسنت نه تنها تا ۱۵ دلار در سال از هزینه برق می کاهد، بلکه تا نیم تن هم تولید گاز کربنیک را کاهش می دهد. لامپ های lead مصرف بسیار کمتری دارند.
۲ـ چراغ های اضافی را خاموش کنید. بخصوص آپارتمان نشین ها که برق مشترک دارند به این مهم کمتر توجه می کنند.
۳ـ وسایل کم مصرف Energy Efficient را تهیه و نصب نمایید. ابتدا ممکن است پول بیشتری بپردازید ولی بعدا مقدار بیشتری صرفه جویی خواهید کرد. یخچال، کولر، دستگاه گرمایش (Furnace) و آب گرم کن های قدیمی بسیار پرمصرفند. امروزه انواع جدید کم مصرف این دستگاهها به بازار آمده اند که بسیار با صرفه ترند. به خاطر داشته باشید که یخچال بیشترین مصرف انرژی را دارد. یخچال های امروزی یک چهارم انرژی یخچال های قدیمی را مصرف می کنند. شاید بتوانید یخچال قدیمی را که در زیرزمین نگهداری می کنید از برق بکشید. در هنگام خرید وسایل به علامت Energy Star توجه فرمایید.
یخچال و یا کولر قدیمی را مجانا از منزل شما خارج می کنند.
۴ـ نصب واشرهای کم کننده ی جریان low flow در شیرهای آب و یا دوش، مصرف آب را به نصف تقلیل میدهد. جریان آب آهسته تر همان قدرت پاک کنندگی دارد.
تنظیم درجه حرارت آب گرم کن در ۴۸ درجه مصرف سوخت را به نصف کاهش می دهد. شیرهایی را که چکه می کند می توانید با تعویض واشر به راحتی تعمیر کنید. در زمان شامپو کردن لازم نیست آب دوش جاری باشد.
۶ـ درزهای درها و پنجره ها را ببندید. این درزها در زمستان و تابستان مصرف انرژی را بسیار بالا می برند. سایت هایی مانند www.enwisepower.com مجانا منزل شما را بازرسی می کنند و راهنمایی های لازم را برای صرفه جویی در انرژی به شما ارائه خواهند داد.
۷ـ پنجره های سقفی Sky Light در تابستان و زمستان خانه را روشن نگاه می دارد. اگر منزلی در حال ساخت دارید نصب چند پنجره سقفی را در نظر داشته باشید. این پنجره ها را در خانه های قدیمی هم می توان نصب کرد.
۸ـ درجه حرارت خانه را در زمستان یکی دو درجه کمتر و در تابستان یکی دو درجه بیشتر نگاه دارید. بدن ما دستگاه تنظیم حرارت دارد. به خاطر داشته باشید که سرخ پوستان کانادا در درجه حرارت ۴۰ـ در محیط بیرون زندگی می کردند. بگذارید دستگاههای تنظیم حرارت بدنتان به کار بیافتد.
۹ـ فیلترهای دستگاههای تهویه را مرتبا تعویض نمایید. تعویض فیلتر سبب کار بهتر دستگاه و صرف انرژی کمتر می شود.
۱۰ـ درخت بکارید. درخت ها اکسیدکربن را مصرف می کنند و عامل تولید اکسیژن هستند. توسعه پیدا کردن مزارع و کاهش جنگل ها جذب اکسیدکربن را کم کرده است. در حیاط خود درخت بکارید تا اکسیدکربن را کاهش دهید.

ب ـ تغییر فرهنگ مصرف
در نیمه دوم قرن بیستم فرهنگ جدیدی به نام فرهنگ مصرف شکل گرفت. بهانه چنین فرهنگی این بود که با مصرف بیشتر کارخانجات بیشتری به کار می افتند و کار بیشتری ایجاد می شود و اقتصاد رونق می گیرد. سهولت دستیابی به کارتهای اعتباری و وام بانکی پشتوانه خوبی برای توسعه این فرهنگ شد.
این فرهنگ نه تنها سبب ترویج بی رویه مصرف و از بین بردن محیط زیست شده، بلکه اکثریت قریب به اتفاق مردم را برده وام های طویل المدت و گاه غیرقابل پرداخت نمود. امروزه تقریبا همه ما به شدت کار می کنیم تا بهره این وام ها را بپردازیم و بهره بردن از زندگی شخصی مان دستخوش و تحت الشعاع کار طولانی مدت برای پرداخت این وام ها شده است.
در قرن بیست و یکم کسی ثروتمندتر است که وقت بیشتری برای خود داشته باشد. وقت ارزشمندترین دارایی ماست. تغییر این فرهنگ یک امر ضروری است. باید با محدود کردن مصرف وقت خود را آزاد کنیم.
۱ـ وسایل دست دوم. مبلمان کردن یک محل جدید می تواند بسیار گران تمام شود. وسایل منزل را می توان به قیمت نازل به صورت دست دوم تهیه کرد. خیلی از این وسایل هنوز نو هستند ولی فروشنده به دلیل عدم احتیاج آنها را عرضه می کند. می توانید با مراجعه به سایت های Freesharing, craigslist, eBay و سایر سایت های مشابه مبلمان بسیار خوب با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که تولید و به بازار عرضه کردن این وسایل برای محیط زیست بسیار گران تمام شده است. حیف است که بسیاری از این اقلام بی مصرف باقی بماند.
گوسفند را به قیمت بز خریدن کار جالبی است. پرسه زدن در گاراژسل ها سرگرمی خوبی هم هست. حالت جستجو برای یافتن گنج را دارد. در این گاراژسل ها می توان گوسفند را به ثمن بخس خرید.
۲ـ کمتر بخرید. بسیاری از اقلامی که می خریم آنقدر ضروری نیستند. آگهی های تجارتی را نگاه نکنید. بهتر است در مال هم پرسه نزنیم. جاهای بهتری برای گردش می توان پیدا کرد.
۳ـ لازم نیست هر دو یا سه سال اتومبیل خود را تعویض کنید. باور بفرمایید کرایهLease اتومبیل به نفع شما نیست. در نهایت دچار مخارج پنهانی می شوید که از ابتدا به حساب نیاورده بودید. استهلاک اتومبیل خریداری شده را هم می توانید به حساب مالیات بگذارید. ماشین ها حداقل ۷ سال عمر مفید بدون دردسر دارند. با تعویض مداوم اتومبیل نه تنها ضرر بسیاری متحمل می شوید، بلکه به نوبه خود صدمه زیادی هم به محیط زیست می زنید.
۴ـ موقع هدیه دادن به جای خرید یک کالای احتمالا بدون مصرف می شود فکر خلاق را به کار انداخت. خیلی وقت ها تولیدات خانگی مانند یک کیک یا دسر و نظائر آن می تواند جای کالاهای بدون مصرف را پر کند. یک چک در وجه انجمن خیریه مورد علاقه طرف مقابل می تواند بیشتر راضی کننده باشد.
۵ـ در تعویض و خرید وسایل الکترونیک تردید کنید. درست است که هر روز وسایل جدید با امکانات و قدرت بیشتر برای فروش عرضه می شود ولی آیا شما این قدرت و امکانات بیشتر را نیاز دارید و یا دستگاه قبلی هنوز می تواند نیازهای شما را برآورده کند؟
۶ـ وسایلی را که کمتر استفاده می کنید مانند چمن زن و سایر وسایل باغبانی را با دوستانتان و یا همسایگانتان شریکی بخرید. از این طریق مصرف انرژی و آلودگی حاصل از استخراج معادن، تولید، بسته بندی وحمل و نقل را کاهش می دهید.

پ ـ تصحیح عادات
تصحیح بسیاری از عادات نیز می تواند در انجام این مهم موثر واقع شود. برخی از این عادات را در زیر بررسی می کنیم:
۱ـ از خرید بطری های آب خودداری کنید. تحقیقات نشان داده اند که درصد باکتری های این آبها بسیار بیشتر از آب شیر است. اگر لازم می دانید به شیر آب منزل یک فیلتر اضافه کنید.
۲ـ صابون، جوش شیرین و سرکه مواد پاک کننده ارزان و بی ضرری هستند. هر جا امکان دارد از این مواد به جای مواد پاک کننده دیگر استفاده کنید. ظرف های غیرچرب را می توان با آب سرد شست. برای شستن بسیاری از لباس ها می توان از آب سرد و یا ولرم استفاده کرد. لازم نیست آب خیلی داغ باشد.
۳ـ وسایل الکترونیک حتی اگر خاموش باشند یک مقدار الکتریسیته مصرف میکنند. اگر وسیله ای هست که کمتر مورد مصرف دارد مانند پرینتر بهتر است آن را خاموش نگاه دارید. یا بهتر است power bar را خاموش کنید. این کار تا ۱۲ دلار در ماه هزینه برق شما را کاهش می دهد. اگر تلویزیون، کامپیوتر و یا استریو را استفاده نمی کنید آنها را خاموش کنید.
۴ـ در مواردی که امکان دارد، به جای رفت و آمد با وسایل نقلیه، از وسایل ارتباط جمعی مانند اینترنت برای ارتباط استفاده کنید. اگر می توانید فاصله محل کار تا منزل را تقلیل دهید. ممکن است اجاره بیشتری بپردازید ولی این کار در نهایت به نفع شماست.
۵ـ محصولات محلی را تهیه فرمایید. مواد غذایی به طور متوسط ۲۵۰۰ کیلومتر مسیر را طی می کند تا به سر سفره ی ما برسند. فقط به مصرف سوخت این جابجایی توجه کنید. به علاوه برای سالم نگه داشتن این نوع مواد غذایی از مواد شیمیایی Preservative استفاده می شود. محصولات انتاریو تازه ترند و به اقتصاد محلی هم کمک کرده اید.
۶ـ اگر حیاط کوچکی دارید می توانید بسیاری از سبزیجات را خودتان بکارید. سرگرمی خوبی است و به علاوه مواد ارگانیک مصرف کرده اید. در بالکن آپارتمان هم می توان سبزی کاشت.
۷ـ یک جعبه Composter در حیاط هزینه جمع آوری اشغال را کاهش می دهد و کود سال آینده باغبانی را هم تامین می کند. دقت کنید حتما مواد غذایی قابل تخمیر را در سطل های سبز Green Box بریزید.
۸ـ دقت فرمایید که موادمصرفی مناسب محیط زیست را بخرید. Green Work یا President choice green products یا نظایر آنها ۱۰۰ درصد از مواد طبیعی درست شده اند و به محیط زیست صدمه نمی زنند.
۹ـ کیسه ها و مواد پلاستیکی قابل تجزیه نیستند و از بین نمی روند. حتی الامکان یا از آنها استفاده نکنید یا هر کدام را چند بار برای منظورهای متفاوت به کار برید.
۱۰ـ Reduce, reuse, Recycle
بازگردانی Recyclingکاغذ، شیشه و فلزات بین ۷۰ تا ۹۰ درصد آلودگی حاصل از تولید آنها را کاهش می دهد. بازگرداندن یک بسته روزنامه به ارتفاع یک متر به معنی حفظ یک درخت است. دقت بفرمایید که وسایل بازسازی شده Recycled را خریداری نمایید.
نکات بالا تنها مواردی نیست که می تواند جهت نجات امکان زیست در کره زمین به کار رود. هر کدام از ما میتوانیم با هوشیاری و توجه موارد بیشتری را پیدا کنیم و با رعایت آنها از سهم خود در آلوده کردن و افزایش گرمای کره زمین بکاهیم. در صورتی که موارد بهتری به نظرتان رسید برای شهروند بنویسید تا در شماره های آینده منعکس شود.
به خاطر داشته باشید که در طول میلیونها سال بسیاری از موجودات و انواع از صحنه ی خاک محو شده اند. همه روزه به طور متوسط ۲۵ نوع از نسل جانداران چون زمین محل مناسبی برای زندگی آنها نیست از بین می روند. انسان فقط قریب به صد هزار سال است که پهنه ی زمین را درنوردیده است. ما نیز می توانیم فناپذیر باشیم. یکی از این انواع می تواند نوع انسان باشد. امیدوارم این جمله را منفی بافی تلقی نکنید. باید کاری کرد.
در شماره آینده روشهایی را که به طور گروهی و جمعی می توانیم در جهت جلوگیری از پیشرفت دمای زمین به کار گیریم و محیط زیست بهتری برای زندگی فرزندانمان باقی بگذاریم را با هم بررسی می کنیم.