قدم چهارم: انتخاب شهر و محله

 

  

 

جائی که به کلانشهر تورنتو معروف است منطقه ای ست که علاوه بر خود تورنتو، چهار منطقه ی  دورهام، یورک، پیل  و هالتون را در بر می گیرد. کلانشهر تورنتو با  ۷۱۲۴ کیلومتر مربع وسعت، فقط کمی بیش از نیم در صد از مساحت استان انتاریو را تشکیل می دهد ولی مطابق سرشماری سال ۲۰۱۱،  با بیش از شش میلیون نفر جمعیت، نزدیک به پنجاه درصد کل جمعیت این استان  را در خود جای داده است. این کلانشهر به ۲۸ ناحیه شهرداری تقسیم شده است و در هر ناحیه محله های متعددی وجود دارد که با نام های مشخص از یک دیگر متمایز می شوند.  به طور مثال، منطقه ای که به  نام ریچموندهیل  برای بسیاری از ایرانی تباران از محبوبیت زیادی برخوردار است یک از نواحی ده گانه شهرداری های منطقه ی یورک است که  در سیستم خرید و فروش مستغلات  شهری از ۱۸ محله تشکیل یافته است.

 مقررات اداری و مدیریتی شهرداری هر ناحیه که در سیستم زندگی افراد ساکن در آن ناحیه به طور مستقیم تاثیر دارد، در بسیاری از عرصه ها تا حدودی متفاوت از نواحی دیگر است. به همین ترتیب  محله های نواحی مختلف هر یک دارای ویژگی های خاص خود از نظر ترکیب جمعیتی، بافت شهری و امکانات رفاهی می باشد که زندگی روزانه افراد محله را تحت تاثیر قرار می دهد. انتخاب درست ناحیه و محله برای فردی که می خواهد در کلانشهری با این وسعت و تنوع خانه ای خریداری کند مستلزم شناخت شهر و داشتن اطلاعات کافی در خصوص ویژگی های هر ناحیه و محله های آن از یک طرف، و توانائی  وی در تطبیق نیازهای تغییر یابنده  او با این ویژگی ها از طرف دیگر است. باید توجه داشت که انتخاب شهر و محله برای خرید خانه به قصد سکونت، در حقیقت  انتخاب یک نوع زندگی برای افراد خانواده است و لازم است از روی آگاهی و بنا به ضرورت صورت بگیرد.

 زمانی که حرف از خرید ملک به ویژه از نوع مسکونی آن در میان است منطقه و محله حرف اول و آخر را می زند.  اغلب خریداران به خرید خانه بیشتر از زاویه سرمایه گذاری بلند مدت نگاه می کنند و نقش محله را صرفا در میزان تغییرات قیمت ملک در طول دوران مالکیت دارای اهمیت می دانند. از این رو، آنان تمایل دارند خانه خود را در منطقه ای بخرند که به هر دلیل فکر می کنند در آینده، بیشترین میزان افزایش قیمت را خواهد داشت.

گفتنی است که در کوتاه مدت قیمت املاک در مناطق مختلف دچار تغییرات مختلفی می شوند اما واقعیت این است که این تغییرات  در بلند مدت کمابیش متاثر از روند عمومی تغییرات  در سطح کلان می باشد  و از این نظر لازم است نسبت به آنها بطور فرامنطقه ای نگاه کرد.

 گاهی موضوع افزایش قیمت در انتخاب منطقه و محله آن چنان عمده می شود که سبب می شود بسیاری از فاکتورهای مهم دیگر که ما در بخش دوم این مقاله تحت عنوان “شناخت نیازها” به آنها اشاره کردیم از نظر دور بمانند.  نقش این فاکتورها  در شکل دهی نوع و کیفیت زندگی و تنظیم  روابط  افراد خانواده آن چنان مهم است که صلاح نیست  فدای ملاحظات مالی شوند. باید توجه داشت که محل سکونت خانواده یک بنگاه تجاری نیست و اساسا  قرار است اسباب آرامش و آسایش ساکنان آن را فراهم آورد. سودی که از طریق افزایش قیمت خانه نصیب مالک آن میشود فقط یک محصول جانبی می باشد.

 انتخاب شهر و محله به طور زیاد متاثر از نتایجی است که از ارزیابی وضعیت مالی خریدار به دست می آید و ما آن را در بخش سوم مقاله حاضر توضیح دادیم. درست است که  توان مالی خریدار در هدایت او  به سوی خانه و محله ای معین نقش عمده بازی می کند  ولی باید توجه کرد که در اغلب موارد، در محدوده قیمتی تعیین شده گزینه های منطقه ای زیادی می تواند در اختیار خریدار باشد. پیش از اخذ تصمیم، لازم است همه ی این گزینه ها با روشن بینی کامل مورد شناسائی قرار بگیرند  و از منظر ارجحیت های خریدار با یک دیگر مقایسه شوند.

دنباله این مطلب را در شماره آینده مطالعه فرمائید.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com