در کمال ناباوری غرامت عمل جراحی آقای بیل جنینگز که به همراه همسرش  تریسی  برای تعطیلات عازم فیلادلفیا شده بودند توسط شرکت بیمه مردود شناخته شد و پرداخت نگردید.

شرح ماجرا از این قرار بود که آقا و خانم جنینگز که در ونکوور کانادا زندگی می کنند تصمیم گرفتند برای سفر تفریحی عازم فیلادلفیا شوند.

بعد از رسیدن به مقصد آقای بیل جنینگز که نارسایی قلبی داشته دچار سکته شده و به صورت اورژانس بستری می شود. پزشکان معالج سفر هوایی را برایش مرگ آور تشخیص می دهند و ترجیح می دهند که لخته های خون را که همه رگ های قلبش را گرفته بوده طی عمل جراحی خارج کنند. این جراحی با هزینه های جانبی برای آنها معادل ۳۴۶ هزار دلار آمریکا می شود. البته قبل از سفر نامبردگان از یکی از معتبرترین شرکت های بیمه اقدام به خرید اینترنتی بیمه نمودند و در زمان پر کردن فرم بیمه و پاسخ به پرسشنامه مربوطه به بخشی از سئوالات که به داروهای مورد مصرف و سابقه بیماری قبلی بود اشاره نکردند. حالا این مساله عمدی بود  یا سهوا اتفاق افتاده زیاد مطرح نیست شرکت بیمه با اتکاء به همین مطالب که جنبه حقوقی بسیار قوی دارد توانست غرامت را رد کند.

دو نکته مهم در قراردادهای بیمه بسیار حائز اهمیت می باشد: اول کتمان حقایق(Non Disclosure) و دوم عدم تشریح صریح و واضح مورد بیمه (Misrepresentation). اگر هر کدام از این موارد در هر قرارداد بیمه دیده شود تمامی حقوق بیمه گذار(خریدار بیمه) منتفی و شرکت بیمه قادر است نه تنها حق بیمه را پس ندهد بلکه خسارت یا غرامت را هم پرداخت ننماید.

با یک نگاه آشنا به مورد ذکر شده فقط می توان نتیجه گرفت که بزرگترین اشتباه خانم و آقای جنینگز آن بوده است که از توان حرفه ای یک بروکر یا نماینده بیمه استفاده نکردند در صورتی که مشورت گرفتن از بروکر بیمه به هیچ عنوان هزینه ای برای ایشان نداشته است.

اخیرا مهمترین بحثی که در خرید اینترنتی بیمه توسط کارشناسان مطرح است این است که بعد از تکمیل مشخصات آنهایی که در صدد پیدا کردن نرخ بیمه هستند از طریق اینترنت به سایت یک بروکر بیمه وصل شوند تا بتوانند مشورت گرفته سپس نسبت به خرید بیمه اقدام کنند. این مورد به وکیل مجربی سپرده شد و نامبرده بعد از مطالعه پرونده اعلام کرد که حق اگر چه با شرکت بیمه است ولی این یک تراژدی است که هیچ کس برای خودش نمی بیند.

در حال حاضر بعد از اینکه نامبردگان شرح موارد را برای پزشکان و مسئولان بیمارستان در آمریکا فرستادند با کمک سازمان های بشردوستانه توانستند میزان بدهی خود را به ۱۶۰ هزار دلار تقلیل دهند، ولی خانم تریسی جنینگز بسیار نگران است که خانه شان که ماحصل یک عمر زندگی است توسط طلبکاران توقیف و به فروش رسانده شود.

در این زمینه آقای دیوید هارتمن مدیر مسئول موسسه بیمه و مسافرت کانادا عنوان کرده است که طی ۵۰۰ هزار مسافرتی که هر سال تحقق می یابد و بیمه می شود فقط ۱۵ هزار مورد به دلیل موارد مشابه و عدم آگاهی خریداران بیمه پرداخت نمی شود و در هر مورد که برای داوری موارد به ما ارجاع می شود همواره توصیه می کنیم از وجود بروکر رسمی بیمه استفاده شود تا شاهد موارد مشابه و تاسف بار نباشیم.

* فرهاد فرسادی بروکر انواع بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca