دکتر شکوفه تقی فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی، روان شناسی شناخت، ایران شناسی از دانشگاه ­های تهران، گلاسگو و اوپسالا و دارای فوق دکترا در رشته ی مذهب شناسی از دانشگاه ییل است. او روز یکشنبه سوم آگوست در کنفرانس ایرانشناسی در تورنتو مقاله ­ای درباره ی “معنای بخت در شاهنامه و منظومه ی ویس­ و رامین” می­خواند که در آن نگاه مردانه ی شاهنامه را با نگاه زنانه ی ویس­ و­ رامین مقایسه می­کند. این مقاله بخشی از کتاب زیر چاپ او به نام بخت­ و ­عقل در متون شفاهی و کتبی ایرانیان است.

شکوفه تقی اخیراً کتابی به نام زن آزاری در قصه­ ها و تاریخ منتشر کرده که در آن خوانشی نو از قصه ­ها، تاریخ، متون مذهبی و آداب و رسوم ارائه می­دهد. در این کتاب او پرده از خشونت و تحقیری بر می­دارد که در تاریخ چهار هزار ساله ی اخیر در حق زنان اعمال شده است. این کتاب نه‌ تنها به‌ سابقه ی این خشونت در قصه ­ها، تاریخ، متون مذهبی، آداب و رسوم می‌ پردازد که دلایل اعمال خشونت و تحقیر را نیز بررسی می­کند. در این کتاب مطالب به گونه­ای کنار هم چیده شده تا به خواننده مجال دهد خود به قضاوت بنشیند.

یکی از مطالبی که خواننده به هنگام مطالعه ی کتاب درمی­ یابد دوگانگی قوانین اخلاقی و مفاهیم ارزشی مقدس و شیطانی نسبت به زن و مرد است. در این کتاب نشان داده می­شود آن ‌چه از دید قوانین مذهبی و اجتماعی پاره ­ای جوامع، نسبت به زنان، ضد ارزش و کفرآمیز به‌شمار می‌آمده یا می­آید، در دوره ­ای دیگر باوری قدسی بوده است. تنها بازی قدرت و تلقی جنسیتی از آن، مفهوم قدسی را به شیطانی و به عکس بدل کرده است.

او در مصاحبه ای که با ایران امروز انجام داده در پاسخ به این پرسش که «آیا زن آزاری یک بیماری است؟» می­گوید: «کودک آزاری و زن ‌آزاری یا حیوان آزاری، همه ابعاد مختلف یک بیماری است و آن میل انسان به کنترل دیگری برای سرپوش گذاشتن بر احساس عدم امنیت و ضعف­های درونی خود است. وضع و اجرای قوانین بیمار و تربیت غلط که از انسان مجال سلامت اندیشی را می­گیرد، نیز به شدت گرفتن این بیماری، کمک می­کند. گاهی برداشت غلطی که قانون یک جامعه از حقانیت یک گروه دارد چنان باور خود بزرگ بینانه ­ای را به آن گروه القاء می‌کند که مجال رشد و تعالی را از آن گروه نیز می­گیرد. به گونه ­ای که افراد نه متوجه نواقص خود می­ شوند و نه پی به آسیبی می ­برند که به دیگری رسانده­ اند.»

در پاسخ پرسش دیگری که «آیا زن آزار رفتارش ناخودآگاه و در نتیجه بری از مسئولیت است؟» دکتر تقی می­گوید «اصولاً صحبت بر سر مقصر بودن یا نبودن نیست، اما باور دارم مادامی­که ما بنا به تعریف نورم‌های اجتماعی دیوانه، یا سفیه یا کودک به شمار نمی­آئیم مسئولیم که به رشد خودآگاهیمان در جهت آسیب‌ نرساندن به خود و دیگری مسئولانه کمک کنیم. فرق انسان با ماشین این است که انسان می­تواند برنامه ­اش را عوض کند. چطور من می ­فهمم خشونت در حق من نارواست آن را در حق دیگری روا می­دانم؟ اگر کسی مرا تحقیر کند به مرگبار‌ترین صورت پاسخش را می ­دهم اما به راحتی دیگران را تحقیر می­کنم؟ چرا کسی که خود را نماینده قدرت می­ داند مجاز است از حریم آزادی­ های شخصی یا جنسیتی ­اش با «شمشیر آتشین» دفاع کند، و به حریم آزادی دیگری تجاوز؟ چه کسی این حقانیت را به ما داده؟ من باورم نیست که این همه ناخودآگاهانه است. اگر هم باشد از فرد سلب مسئولیت نمی‌ کند، زیر ناخودآگاهی و جهل برای انسانی که توانائی خردمند شدن دارد چه بسا جرم باشد. ‌ما مسئولیم که خودمان و حقانیت ‌مان را دائم زیر سئوال ببریم. کدام بزرگسالی است که نداند کودک را نباید آزرد؟ چرا آن را توجیه می­ کند؟»

در پاسخ اینکه دکتر تقی به عنوان یک محقق چه نتیجه ­ای می ­خواهد از پژوهش خود در کتاب زن آزاری بگیرد پاسخ می ­دهد: «انسان اعم از زن یا مرد می ­تواند سلطه گر، پرخاشجو و آزاررسان باشد. اگر قدرت در دست یک گروه متمرکز و به آن گروه حقانیت محض داده شود، در هر شرایطی افراد آن گروه می ­توانند طریق فساد را بپیمایند و به زیان خود و دیگری به تخریب جهان بپردازند. از این رو همیشه باید قانونی بر انسان حاکم باشد که مجال سلطه ‌جویی و خشونت ورزی او را محدود کند و درعین حال به او کمک کند که به گونه ‌ای از امکانات زندگی برخوردار باشد که احساس امنیت نسبی کند. انسانی که احساس امنیت می­کند کمتر در صدد آسیب دیگری بر می ­آید. چنین قانونی از دید من خردمند و انسان‌ گرا است. قانونی که مصلحت انسان را به گونه ‌ای ببیند که در آن نه تنها به رشد انسان در جهت تکامل خودش کمک کند، که برای دیگری، اعم از جانور و طبیعت، نیز مفید واقع شود.»

شکوفه تقی برای آثاری که برای کودکان خلق کرده برنده ی جوایزی مانند کتاب برگزیده ی شورای کتاب کودک ایران ١٣۶۵؛ فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان ١٣۶٧؛ جایزه انجمن بین‌المللی کتاب برای کودکان نروژ ١٣۶٧؛ کتاب سال ۱۳۶۶ ایران شده است.

در زمینه ی عرفان و فلسفه کتاب دو بال خرد از این نویسنده به انگلیسی در سوئد و به فارسی در ایران چاپ شده است.

نخستین رمان شکوفه تقی اثری اجتماعی ـ روانشناسانه به نام در جستجوی حقیقت است که در سال ١٣٨۶ به چاپ رسیده و در سال ١٣٨٧ تجدید چاپ شده است. او مجموعه شعری به نام آیه ­های زمینی عشق دارد. حدود پنجاه شعر از این اثر در یک سی دی با صدای شاعرـ به همان نام ـ در فروردین ١٣٨٧ منتشر شده است. او رمان دیگری به نام دو چشم درشت آبی و مجموعه ­ای از داستان­ های کوتاه به نام یک دل و این­همه درد دل و مجموعه ی جدیدی از اشعار به نام مانی بهار دارد که زیر چاپ است. مجموعه ­ای از داستان­های کوتاه او به نام کوچه ­های بی قانون نیز در نوبت چاپ نشر باران است.

دکتر شکوفه تقی از سال ١٩٩۰ تا ١٩٩۶ به تدریس در دانشگاه یوته بوری مشغول بوده است و سپس به عنوان معلم و محقق در دانشگاه اوپسالا مشغول به خدمت شده است.
او روان شناس است و در ساعاتی که مشاوره نمی کند به تدریس، تحقیق و نوشتن می پردازد.

کتاب زن آزاری در قصه­ ها و تاریخ یکی از آثار پژوهشی دکتر تقی است که به وسیله ی نشر باران، ژانویه ٢٠٠٨، در استکهلم چاپ شده است.
شکوفه تقی روز سی ام جولای در کتابخانه تورن هیل از ساعت دو تا چهار بعد از ظهر بخشی از کتاب در جستجوی حقیقت، چند شعری از آیه های زمینی عشق را می خواند و به معرفی پاره ­ای از فصول کتاب زن آزاری می ­پردازد.


Thornhill Community Centre Library
۷۷۵۵ bayview Avenue
July 30th @ 2-4 pm (auditorium)
www.shokoufehtaghi.com

اطلاعات پنلی که دکتر شکوفه تقی در آن شرکت خواهد کرد:

Mohamad Tavakoli Session 21C | Prince Arthur Boardroom | 11.00-12.30 p.m.|
Sunday, August 3
Persian Literature
Chair: Dominic Parviz Brookshaw, University of Manchester
Jocelyn Sharlet, University of California, Davis
Observation as an Approach to Desire, Subjectivity, and Objectification in
Nasibs by Farrukhi, ‘Unsuri, and Manuchehri
Janis Esots, University of Latvia
Some Connotations of the Terms Rind and Qalandar in the Poetry of Hafiz
Shokoufeh Taghi, Uppsala University
The Meaning of Baxt in Shahnameh and Wis o Ramin: A Comparative Analysis of Gender Differences
Eva L. Witte, Tehran University
Persian Haiku Writing: A Preliminary Exposition
برای آشنایی بیشتر با شکوفه تقی به سایت های زیر مراجعه کنید:

www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3194301,00.html
asre-nou.net/1387/tir/15/m-tehrane-man.html
www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2007/06/070603_v-newbook-iran.shtml
news.gooya.eu/politics/archives/2008/01/067521.php
www.shahrzadnews.org/article.php5?id=878
farhang.iran-emrooz.net/index.php?/farhang/print/16228/
radiozamaaneh.com/literature/2008/02/
www.chashmanzanan.blogfa.com/post-425.aspx