۱۹جولای تا ۲۶ جولای۲۰۱۲

 

مخالفت مجاهدین خلق با «نقشه راه» سازمان ملل برای تخلیه اشرف

رادیو فردا: شاهین قبادی، سخنگوی «شورای ملی مقاومت ایران»، شاخه سیاسی مجاهدین خلق، با رد «نقشه راه» سازمان ملل متحد برای تخلیه اردوگاه اشرف، آن را «تلاشی آشکار برای مجبور ساختن ساکنان اشرف برای دست کشیدن از نیازهای انسانی خود» توصیف کرد.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه سوم مردادماه اعلام کرده بود که برای حل و فصل مناقشه میان گروه مجاهدین خلق ایران و دولت عراق یک «نقشه راه» تهیه کرده و به طرفین مناقشه تحویل داده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این «نقشه راه» طرحی گام‌به‌گام برای جابه‌جایی ۱۲۰۰ نفر عضو سازمان مجاهدین که حاضر به تخلیه اردوگاه اشرف نشده‌اند تشریح شده‌ است.

حدود ۱۸۰۰ نفر از ساکنان قبلی اردوگاه اشرف که در شمال عراق واقع شده پیش از این به اردوگاه جدیدی به نام «الحریه» (آزادی) در نزدیکی بغداد نقل مکان کرده‌اند، اما باقی‌مانده افراد قرارگاه اشرف می‌گویند که به خاطر «عهدشکنی مکرر» دولت عراق حاضر به تخلیه کامل این اردوگاه نیستند.

سر باز زدن مجاهدین خلق از تخلیه اردوگاه اشرف در حالی است که سازمان ملل پیش از این در این مورد با دولت عراق به توافق‌هایی رسیده و انتقال مجاهدین خلق به اردوگاه الحریه را نخستین قدم در روند یافتن اقامتگاه‌های جدید برای اعضای این سازمان در دیگر کشورها اعلام کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئت سازمان ملل در عراق با انتشار بیانیه‌ای گفت که در «نقشه راه» جدید از ساکنان اشرف خواسته شده تا «بدون تأخیر برای نقل مکان بعدی آماده شوند» و همچنین از دولت عراق خواسته شده تا «در خصوص نیازهای انسانی ساکنان اشرف برخورد سخاوتمندانه‌ای داشته باشد و تحت هر شرایط، برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای این مسئله تلاش کنند.»

بنا به گفته این هیئت، در این «نقشه راه» همچنین مسائلی چون تأمین آب و برق و دیگر نیازمندی‌ها برای ساکنان مطرح شده‌ است، اما بیانیه سازمان ملل توضیح بیشتری در مورد جزئیات این «نقشه راه» نداد.

یک مقام ارشد عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت که اگر راه حلی برای برون‌رفت از بن‌بست حاضر در مناقشه قرارگاه اشرف به دست نیاید دولت عراق «به طور مسئولانه برای حفاظت از حاکمیت خود و امنیت عراق دست به اقدام خواهد زد»

ایالات متحده پیشتر به مجاهدین خلق هشدار داده بود که زمان زیادی برای تخلیه اردوگاه اشرف باقی نمانده‌ است و حذف نام مجاهدین خلق از فهرست سازمان‌های تروریستی دولت آمریکا به همکاری این سازمان در تخلیه اردوگاه اشرف بستگی دارد.

اعضای سازمان مجاهدین خلق، که از گروه‌های مخالف دولت جمهوری اسلامی است، از ۲۵ سال پیش و در دوران جنگ ایران و عراق در اردوگاه اشرف ساکن شده‌اند. این اردوگاه در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد.

 

رهبر ایران:

مسئله هسته‌ای و حقوق بشر بهانه است

بی بی سی: رهبر ایران گفت: “ملاحظه واقعیات باعث می شود که ما نه تنها در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم، بلکه با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم.”

آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر ایران روز سه شنبه (۳ مرداد) در دیدار با جمعی از مقام‌های دولتی و حکومتی ایران، ضمن تشریح چالش‌های بین المللی و اقتصادی کشور، بر ادامه خط مشی فعلی نظام تاکید کرد.

آیت الله خامنه ای بخش اعظم سخنان خود را به تشریح نقاط قوت نظام اسلامی و نقاط ضعف “دشمنان” اختصاص داد و گفت: “ملاحظه واقعیات باعث می شود که ما نه تنها در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم، بلکه با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم”.

رهبر ایران افزود:”دشمنی این چند دولت مستکبر با نظام اسلامی به اصل نظام بر می گردد، اما آنها تلاش می کنند که علت مقابله با ملت ایران را، مسئله هسته ای و دفاع از حقوق بشر جلوه دهند”.

آیت الله خامنه ای از تضعیف جبهه مقابل انقلاب اسلامی به عنوان یک واقعیت یاد کرد و انقلاب‌های منطقه خاور میانه و شمال آفریقا، مشکلات “تمام نشدنی” آمریکا در افغانستان، بحران فزاینده اقتصادی در کشورهای حوزه یورو و کسری بودجه عظیم آمریکا را، به عنوان مصادیق این “واقعیت” برشمرد.

رهبر ایران همچنین بین بحران اقتصادی کشورهای غربی و مشکلات اقتصادی ایران تمایز قائل شد و گفت: “مشکلات ما همانند مشکلات گروه کوهنوری است که در حال حرکت به سمت قله، دچار مشکلاتی می شود، اما حرکتش همچنان ادامه دارد، در حالی که مشکلات اقتصادی غرب همانند اتوبوسی است که زیر بهمن مانده است.”

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بازنگری در سیاست کنترل جمعیت تاکید کرد و با خطا توصیف کردن ادامه این سیاست گفت: “بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد”.

او از مسئولان، صاحبان رسانه ها و روحانیون خواست تا با جدیت در جهت “فرهنگ سازی” مقتضی اقدام کنند.

آیت الله خامنه ای با اشاره تلویحی به تعلیق داوطلبانه فعالیت‌های غنی سازی در دولت محمد خاتمی گفت: “در آن دوره بواسطه همراهی با غربی ها و عقب نشینی هایی که انجام گرفت، آنها آنقدر جلو آمدند که من مجبور شدم شخصاً وارد میدان شوم.”

رهبر ایران افزود: “غربی ها در آن دوره آنقدر گستاخ شدند که حتی هنگامی که مسئولان ما به سه سانتریفیوژ قانع شده بودند، آنها مخالفت کردند اما امروز ۱۱ هزار سانتریفیوژ در کشور فعال است.”

در بحث مشکلات اقتصادی، آیت الله خامنه ای هدف “دشمن” از اعمال فشارهای اقتصادی علیه ایران را، “دلسرد و جدا کردن مردم از نظام اسلامی” توصیف کرد و گفت: ” بر همین اساس شعارهای سال های اخیر همچون اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف – ‌کار مضاعف، جهاد اقتصادی و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به عنوان حلقه هایی برای ایجاد یک منظومه اقتصادی مطرح شد تا حرکت عمومی کشور در عرصه اقتصادی ساماندهی شود.”

آیت الله خامنه ای در پایان مسئولان نظام را از “اختلافات بی فایده و رسانه ای کردن این اختلافات” بر حذر داشت و گفت:” تهم کردن متقابل سه قوه بسیار مضر است و مسئولان هم بدانند که این کارها در بین مردم برای آنان هیچگونه آبرو و وجهه ای ایجاد نمی کند.”

آیت الله سید علی خامنه ای ۲۳ سال است که کرسی رهبری جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارد و بر اساس قانون اساسی ایران، عملا ً از حوزه اختیارات نامحدودی برخوردار است.

کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران

رادیو فردا: در پی قطع بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران که در چارچوب تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران صورت گرفته‌ است، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه در سال گذشته یک‌چهارم کاهش یافت.

خبرگزاری رویترز روز دوم مردادماه خبر داد که کره جنوبی که چهارمین خریدار نفت ایران در جهان است، در ماه ژوئن تنها ۱۷۶ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران وارد کرده‌ است و نگاه به آمارهای شش ماه نخست سال جاری نیز حاکی از کاهش ۱۷٫۱ درصدی واردات در این مدت نسبت به دوره مشابه سال قبل آن است.

کره جنوبی نخستین مصرف‌کننده اصلی آسیایی نفت ایران است که اعلام کرد قصد دارد طی ماه ژوئیه واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کند و کاهش یادشده نیز قدمی در همین راستا ارزیابی می‌شود.

در چارچوب افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی برای متوقف کردن برنامه جنجال‌برانگیز هسته‌ای، اتحادیه اروپا از روز یازده تیر تحریم‌های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا در آورد که کاهش واردات نفت کره از ایران نیز از تبعات همین تحریم‌ها است.

سطح تجارت کره جنوبی و ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۲۰۱۲، با ارزشی برابر «۱٫۷ میلیارد دلار» نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۱۴ درصد کاهش داشته‌است.

اعتراض مردم نیشابور به “گرانی و کمبود مرغ”

رادیو فردا ـ گزارش ها حاکی است که شماری از ساکنان نیشابور روز دوشنبه در اعتراض به گرانی و تورم، در یکی از میدان های این شهر تجمع کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در گزارشی نوشته است:گرانی و کمبود مرغ، اعتراض مردم نیشابور را به همراه داشت.

این در حالی است که «سحام نیوز »، وب سایت نزدیک به مهدی کروبی در گزارش خود در مورد آنچه اعتراض برخی از ساکنان نیشابور به گرانی و تورم نامید، نوشت که آنها شعارهایی علیه دولت سر دادند.

این خبر تاکنون از سوی منابع رسمی تایید یا تکذیب نشده است، اما در یوتیوب، فیلمی منتشر شده که در آن، تعدادی از مردم در منطقه ای تجمع کرده اند.

با این همه، هنوز معلوم نیست که این فیلم به تجمع گزارش شده از سوی سحام نیوز اختصاص دارد یا خیر.

بر اساس این گزارش، تجمع اعتراضی روز دوشنبه با واکنش دادستان نیشابور مواجه شد و او آنان را متهم کرد که «برای دو عدد مرغ در خیابان راه رفته اند.»

سحام نیوز به نقل از یک شاهد عینی نیز نوشت: «مردم در اعتراض به این شرایط شعار هیهات من الذله سر می دادند.»

به نوشته این سایت، تجمع اعتراضی روز دوشنبه به صورت خودجوش در مقابل یک مرغ فروشی آغاز شد.

در همین حال به گزارش ایسنا، رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور با حضور در جمع معترضان در میدان امام خمینی این شهر، گفت: کم شدن مرغ در بازار به دلیل جوجه‌ریزی کم در سال جاری بوده است.

حسین شریعتمدارتهرانی افزود: مشکل کمبود مرغ مربوط به نیشابور نبوده و در کل استان همین وضعیت است.

وی گفت: در ستاد تنظیم بازار شهرستان هم‌اکنون برای رفع این مشکل تصمیماتی گرفته شده است و اگر مرغ می‌خواهید، از فردا در سطح شهرستان توزیع می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ادامه سرهنگ محمدحسن امیری، فرمانده انتظامی نیشابور با حضور در جمع معترضان گفت: تمام مطالب شما را به‌عنوان یک سرباز شما و فرزند نیشابور به مسئولان منتقل می‌کنم.

در همین رابطه وبسایت منتسب به ستاد نماز جمعه نیشابور نیز در این مورد نوشت که در پی افزایش قیمت برخی اقلام غذایی از جمله مرغ و کمبود عرضه آن، جمعی از مردم با تجمع، راهپیمایی و تظاهرات در خیابان اصلی شهر اعتراض خود را اعلام کردند.

به نوشته این وبسایت، تعدادی از معترضان در مسجد جامع نیشابور حاضر شدند و دادستان عمومی و انقلاب نیشابور در جمع آنان، با انتقاد از سردادن شعار علیه مسئولان گفت که شأن مردم نیشابور خیلی بیشتر از این حرف هاست.

او همچنین این اعتراض را «مصیبت» نامید و گفت: ما برای نان و آب انقلاب نکردیم.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها در ایران، قیمت مرغ و دیگر کالاهای خوراکی و مصرفی در ایران افزایش بسیار زیادی داشته است.

این موضوع اعتراض هایی را در میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران که منتقد سیاست های دولت محمود احمدی نژاد هستند، به دنبال داشته است.

از جمله، به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی لاریجانی، رییس‌ مجلس، روز شنبه منشاء اصلی گرانی‌های اخیر را اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها، اتخاذ تدابیر نادرست و همکاری نکردن بانک‌ها با صنایع دانسته است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا و شبکه تلویزیونی استان قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، در سخنانی در مورد گرانی مرغ گفت: مردم هم در این زمینه نباید خیلی برای تامین برخی مواد غذایی اصرار کنند و افزود: در حالی که اگر گوشت مرغ نخورند، خیلی مسئله مهمی نیست.

او اضافه کرد: بیشتر اطبا گفته‌اند که مواد گوشتی غذای مناسبی برای انسان نیست و نباید افراط کرد؛ تنها مقدار کمی لازم است.

آیت لله مکارم شیرازی همچنین اشاره کرد که تصمیم گرفته است گوشت مرغ نخورد و گفت: مردم هم می‌توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهیم باشند و البته دولت هم باید برای برطرف کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد.

اما آیا چنین توصیه هایی می توانند مانع از افزایش قیمت ها شوند؟

به نوشته سایت خانه ملت، محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که قیمت محصولات لبنی هیچگاه به قیمت پیشین برنمی‌گردد، افزود: «با توجه به گران شدن ارز و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کاهش قیمت شیر و محصولات لبنی شبیه یک رویاست؛ مگر این که دولت اقدامی در این زمینه انجام دهد.»

علاوه بر این، محمد سقایی، نماینده‌ استهبان در مجلس، نسبت به بروز مشکل در صنعت برق و گاز طی دو ماه آینده هشدار داد.

 

نرگس محمدی پنج روز نابینا شده بود

نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر بعد از ۱۲ روز بی خبری سرانجام با خانواده خود تماس گرفت و اعلام کرد مجددا به زندان زنجان منتقل شده است. وی گفت به مدت پنج روز بینایی‌اش را از دست داده بود.

به گزارش سایت ملی-مذهبی بعد از انتشار شایعات نگران کننده در مورد وضعیت وخیم جسمی نرگس محمدی و تشدید این نگرانی به دلیل عدم امکان ملاقات با خانواده، خانم محمدی در تماسی تلفنی خبر داد در زندان به زمین خورده و صورت وی به شدت آسیب دیده است. بنا بر گفته های وی ابتدا مسئولان زندان با ارجاع او به پزشک زندان قصد اعزام این زندانی سیاسی را به بیمارستان نداشته اند، اما پزشک زندان با توجه به وضعیت وخیم خانم محمدی زیر بار مسئولیت مداوای او نرفته و تاکید کرده ایشان باید به بیمارستان منتقل شود. در نتیجه تاکید پزشک، مسئولان زندان وی را به بیمارستان ولیعصر منتقل و در بخش مغز و اعصاب بستری می کنند.

شدت جراحت وارده به خانم محمدی به حدی بوده که او بینایی خود را به مدت چند روز از دست داده است. خانم محمدی در تماس تلفنی خود با اشاره به این موضوع تصریح کرده : «به مدت ۵ روز توانایی بینایی خود را از دست دادم. بعد از پنج روز مراقبت و نگهداری بینایی‌ام را دوباره به دست آوردم.»

خانم محمدی بعد از ۵ روز بستری در بیمارستان ولیعصر به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شده وسرانجام روز جمعه مجددا به زندان زنجان منتقل می شود.

شرایط بیمارستان به قدری وخیم بوده است که خانم محمدی چندین بار درخواست کرده است مجددا وی را به زندان منتقل کنند. از زمان خواب تا ساعت ۷ صبح ماموران زندان دست وی را با دستبند به تخت بسته اند. این در حالی بوده است که یک مامور خانم در داخل اتاق و یک مامور مرد هم در خارج از اتاق حضور داشته اند.

در اتاق محل بستری خانم محمدی پرده های ضخیمی نصب شده بود که امکان هرگونه ارتباط با بیرون را سلب می کرد. عدم ارتباط با خانواده و عدم امکان تماس تلفنی با علی و کیانا فرزندان دو قلوی خانم محمدی باعث شده بود او تقاضای بازگشت به زندان را مطرح کند.

این شرایط به حدی وخیم بوده که خانم محمدی در مدت زمان بستری خود دو بار به فلج عضلانی و تشنج مبتلا می شود. در یکی از این دو بار مدت زمان تشنج ۶ ساعت طول کشیده است.

این زندانی سیاسی مجبور بوده روزانه ۱۰ تا ۱۵ قرص بخورد.

گفتنی است مسئولان زندان چند روز پیش به خانواده این زندانی سیاسی اعلام کرده بودند برای آزادی او باید وثیقه ششصد میلیون تومانی تهیه کنند. این در حالی است که پیش از این وثیقه تعیین شده پانصد میلیون تومان بود.

نرگس محمدی به بیماری فلج عضلانی مبتلاست و ناخودآگاه زمین می خورد. این موضوع می تواند عواقب جدی برای سلامتی اش داشته باشد. وی باید برای درمان خود تحت نظر پزشک متخصص بوده و مداوایش باید در فضایی آرام به دور از استرس انجام شود. اما متاسفانه مسئولان پرونده وی به دلایلی نامشخص از این اقدام سرباز می زنند.

مسئولان پرونده وی نه تنها به این شرایط توجه نکرده بلکه در اقدامی غیر قانونی او را به زندان زنجان منتقل کردند. هم بندیان خانم محمدی محکومان به فساد، فحشا و اعتیاد هستند. بحران های بزرگ اجتماعی که متاسفانه این هموطنان را گرفتار و قربانی مناسباتی ناسالم کرده است. این زندانیان به صورت روزانه با هم درگیری های شدید و در برخی موارد خونین دارند. وقوع این درگیری ها می تواند وضعیت جسمی نرگس محمدی را وخیم تر از قبل کند.

همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که نرگس محمدی اعتقاد دارد دفاع از حقوق بشر و اعتراض به نقض حقوق اولیه انسان ها از سوی اصحاب قدرت جرم نیست. دیگر آن که طبق قوانین، بیماری که تحمل شرایط زندان را ندارد و این موضوع از سوی پزشکان متخصصش مورد تاکید قرار گرفته ، نباید در زندان نگهداری شود. ضمن آن که انتقال بدون دلیل از زندان اوین به زندان زنجان هم غیرقانونی است.

نرگس محمدی پیش تر نسبت به تکرار حادثه زهرا کاظمی و هدی صابر برای خود هشدار داده بود. وی در نامه ای که از زندان نوشت مسئولیت مرگ عامدانه خود را متوجه مسئولان زندان کرد.

 

 

 

اعطای جایزه الیزابت تایلور به برادران علایی

بی بی سی ـ برگزارکنندگان نوزدهمین کنفرانس بین المللی ایدز در واشنگتن جایزه الیزابت تایلور را به آرش و کامیار علایی، دو برادر پزشک ایرانی اعطا کرده اند.

این جایزه در ابتدای افتتاحیه کنفرانس و به وسیله شارون استون، بازیگر هالیوود و فعال اجتماعی به برادران علایی اهدا شد.

خانم استون پیش از اهدای جایزه درباره تلاش های آرش و کامیار علایی در زمینه شناساندن بیماری ایدز و کنترل شیوع آن در ایران صحبت کرد.

جایزه الیزابت تایلور که به احترام تلاش های این بازیگر درگذشته در زمینه شناساندن بیماری ایدز به نام او نامگذاری شده، به افرادی اهدا می شود که به صورت مستقل در زمینه علمی کنترل بیماری ایدز فعالیت می کنند.

این جایزه به طور مشترک به وسیله انجمن بین المللی ایدز و بنیاد تحقیقات ایدز اهدا می شود و امسال برای اولین بار اعطا شد.

دکتر آرش علایی در سخنانی خطاب به حضار گفت که از نظر اخلاقی این جایزه را متعلق به خود نمی داند و آن را متعلق به همه کسانی دانست که در زمینه ایدز فعالیت می کنند.

آقای علایی گفت: “به عنوان پزشک، بسیار خوشحالیم که می بینیم افراد مختلف با نقش های اجتماعی مختلف در زمینه اچ آی وی ایدز فعالیت می کنند و آن را مهم ترین موضوع دوران ما می دانند.”

کامیار علایی هم در سخنانی گفت: “کسانی که مبتلا هستند باید با عدالت، عزت، احترام و مهربانی مداوا شوند.”

او همچنین به بی بی سی فارسی گفت: “همه بیماران مبتلا به ایدز برای زیستن حق مساوی دارند.”

جایزه الیزابت تایلور چهارمین جایزه ای که به پاس تلاش های برادران علایی برای کنترل بیماری ایدز اعطا می شود.

آرش و کامیار علایی که در زمینه کنترل و آموزش بیماری ایدز فعالیت می کردند در سال ۱۳۸۷ به اتهام تلاش برای براندازی نظام بازداشت شدند و به ترتیب به شش سال و سه سال زندان شدند. کامیار پس از طی سه سال محکومیت آزاد شد و آرش هم چند ماه بعد از او آزاد شد.

 

ایران تصمیم به اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرد

 

رادیو فردا: احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، چهارم مردادماه، تکذیب کرد که ایران تصمیم گرفته است برای کمک به حکومت بشار اسد در سوریه به این کشور نیروی نظامی گسیل کند. او همچنین «اقدامات تروریستی» در سوریه را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده است که ایران تصمیم ندارد برای کمک به بشار اسد به سوریه نیروی نظامی اعزام کند.

احمد وحیدی ضمن اشاره به این که «نیازی» به اعزام نیرو و کمک به حکومت بشار اسد نیست گفت: «دولت و ارتش سوریه از عهده وظایفی که در راستای مقابله با تروریست‌ها دارند برمی‌آیند.»

به دنبال تشدید درگیری‌ها در شهرهای مختلف سوریه بود که زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد نیروی نظامی به سوریه گسیل کند.

وزیر دفاع ایران با نادرست خواندن این زمزمه‌ها گفت: «کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند به خاطر سرپوش گذاشتن بر اقداماتی است که خودشان انجام داده‌اند. ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد.»

در حدود ۱۶ ماهی که از آغاز اعتراضات و درگیری‌ها در سوریه می‌گذرد، ایران بارها و متهم شده است که در سرکوب خونین مردم معترض سوریه با نیروهای بشار اسد شریک بوده است.

در همین حال هفته گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اظهار این‌ که جمهوری اسلامی آمادگی دارد در برقراری امنیت در سوریه نقش داشته باشد گفت که ایران برای حل بحران سوریه تمام تلاش خود را خواهد کرد.

از سوی دیگر ایالات متحده می‌گوید که برای جمهوری اسلامی ایران نقش مثبتی در حل بحران سوریه قائل نیست و نمی‌تواند چنین نقشی را تصور کند.

 

انتقاد میت رامنی از سیاست‌های اوباما نسبت به ایران

بی بی سی: میت رامنی نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گردهمایی کهنه سربازان جنگهای خارجی در ایالت نوادا از سیاست های باراک اوباما در زمینه ایران و سوریه انتقاد کرده است.

میت رامنی که در آستانه سفری به بریتانیا، لهستان و اسرائیل به سر می برد، گفت آقای اوباما به اندازه کافی برای مهار برنامه هسته ای ایران شدت عمل از خود نشان نداده است.

او گفت: “اینکه فکر کنیم راسخ بودن در سیاست های خارجی، تنها تنش و مناقشه ایجاد می کند، یک اشتباه و گاهی یک فاجعه است. ضعف و ناتوانی در تصمیم گیری است که ما را به خطر نزدیک می کند.”

رامنی سیاست های دولت آقای اوباما در اعتراض های پس از انتخابات ایران را یک اشتباه خواند و گفت: “با قیام مردم مانند یک دردسر برای سیاست های خارجی رئیس جمهوری برخورد شد نه به عنوان یک فرصت استراتژیک. این نوع داوری های اشتباه نباید تکرار شود. زمانی که مردم ایران شهامت پیدا می کنند و به قیمت مرگ و شکنجه علیه حکومتشان قیام می کنند، صدای صریح رئیس جمهوری آمریکا باید شنیده شود و حق آزادی آنها را تصدیق کند.”

او گفت رژیم ایران سعی دارد به سلاح هسته ای دست پیدا کند و هیچ خطری بزرگتر از آن نیست.

این نامزد جمهوری خواه گفت بدون هیچ استثنایی تحریم ها باید به اجرا گذاشته شود و هر نوع غنی سازی متوقف گردد.

رامنی ادعای ایران مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته اش را نیز یک “حیله چند ساله” خواند.

 

 

 

 

 

خودتحریمی ایران در صنعت گاز

رادیو آلمان: حدود دو هفته پیش شرکت صادرات گاز ایران منحل شد. این اقدام که انتقادهای شدیدی را به دنبال داشت، ممکن است به از دست رفتن چند قرارداد بزرگ گازی بیانجامد. به‌ویژه قراردادهائی که شرکت ‌صادرات طرف آن‌ها بود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ابتدای ماه ژوئیه معامله‌های نفتی خود با جمهوری اسلامی را متوقف، و بیمه‌ی نفت‌کش‌های حامل نفت ایران را ممنوع کردند. با این اقدام، که دو روز پس از تشدید تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا به اجرا گذاشته شد، بخشی از بازارها و درآمدهای ارزی ایران از دست رفت.

ظاهرا برخی از سیاست‌های دولت در حوزه‌ی نفت و گاز نیز نقش مهمی در از دست رفتن مشتریان سابق و احتمالی، و کاهش درآمدهای ارزی داشته است.

مجمع عمومی شرکت ملی نفت اواسط تیرماه سال جاری انحلال شرکت صادرات گاز ایران را رسما به تصویب رساند. هیات مدیره این شرکت ۲۴ تیرماه با صدور مصوبه‌ای اعلام کرد از این پس فعالیت‌های صادرات گاز را از مسیر خط لوله به مدیریت بازرگانی شرکت گاز، و صادرات LNG را به امور بین‌الملل شرکت نفت واگذار می‌کند.

برخی از کارشناسان همان زمان پیش‌بینی کردند که این تغییر و تحولات، به ویژه در شرایط بحرانی کنونی، می‌تواند پی‌آمدهای ناخوشایندی داشته باشد. نصرت‌الله سیفی، مدیر عامل سابق شرکت ملی صادرات گاز این تصمیم را خلق‌الساعه خواند و به خبرگزاری مهر گفت: «در شرایط فعلی برای صادرات گاز به دلیل تحریم‌های غیر قانونی غرب به اندازه کافی مشکلات وجود دارد اما به نظر می‌رسد که انحلال شرکت صادرات گاز ضربه‌ای به مراتب سهمگین‌تر از تحریم بر تجارت گاز کشور وارد کند.»

نصرالله سیفی پیش‌بینی کرده بود، این تصمیم ضمن ایجاد موازی‌کاری در این بخش “قطعا منجر به سردرگمی در بین خریداران خارجی گاز ایران خواهد شد.” او با اشاره به قراردادهایی که میان شرکت صادرات گاز با کشورهایی چون سوئیس و پاکستان امضاء شده، گفته بود که با انحلال این شرکت مشخص نیست که تکلیف این قراردادها چه خواهد شد.

خبرگزاری مهر در گزارشی که دوم مرداد منتشر شد احتمال می‌دهد، برخی از معامله‌های گازی مهم ایران با شریکانش، از جمله شرکت SAGE هند و شرکت ای.جی.ال سوئیس با مشکل روبرو شود. شرکت هندی، پس از دو دهه مذاکره برای دریافت گاز ایران از طریق یک خط لوله دریایی، در آستانه‌ی بستن قرارداد نهایی این پروژه با شرکت صادرات گاز ایران بوده است.

بنابر این گزارش “سوبود کومارجان” مدیر شرکت هندی یادشده گلایه می‌کند که ایران تا کنون این شرکت را رسما در جریان انحلال شرکت صادرات گاز که طرف قرارداد SAGE است قرار نداده. خبرگزاری مهر تغییرات مدیریتی جدید را “خودتحریمی جدید در صنعت گاز” توصیف کرده است.

در روزهای گذشته خبرهایی نیز در مورد کاهش خرید گاز ایران توسط ترکیه و احتمال لغو قرارداد معاوضه (سوآپ) گاز با جمهوری آذربایجان منتشر شده است. ایران دارنده دومین ذخائر گاز جهان است اما به گفته‌ی معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز، سهمش در تجارت جهانی این فرآورده یک درصد بیشتر نیست.

 

تکذیب اتهام‌ها توسط دو ایرانی دستگیرشده در کنیا

 

رادیو آلمان: دو ایرانی مظنون به برنامه‌‌ریزی برای بمب‌گذاری و انجام حملاتی در شهرهای کنیا در نخستین روز دادگاه خود در نایروبی اتهام‌های خود را رد کردند. آنها در ازای تحویل گذرنامه و قرار وثیقه ۲۳ هزار دلاری آزاد شدند.

هر دو ایرانی بازداشت‌شده در نخستین روز دادگاه خود در روز دوشنبه (۲۳ ژوئیه/ ۲ مرداد) اتهام‌های خود را رد کرده‌اند.

رویترز در گزارشی که در این مورد منتشر کرده نام‌های دو ایرانی بازداشت‌شده در کنیا را احمد محمد و سید موسوی اعلام کرده است. پیش از این اسامی این دو نفر از سوی خبرگزاری‌های خارجی احمد ابوالفتحی محمد و سید منصور موسوی اعلام شده بود.

آنها در دادگاه نایروبی، پایتخت کنیا به در اختیار داشتن ۱۵ کیلوگرم مواد منفجره و برنامه‌ریزی عملیات تروریستی و خرابکارانه متهم شد‌ه‌اند.

پیش از بازداشت این دو، یک دستگاه کانتینر که در عراق بارگیری کرده بود در مومباسا به ظن حمل مواد منفجره توقیف شده بود.

دو ایرانی بازداشت‌شده با قرار وثیقه ۲ میلیون شیلینگی ( معادل ۲۳۸۰۰ دلار) آزاد شدند. این دو هم‌چنین گذرنامه‌های خود را به دادگاه تحویل دادند.

رویترز می‌نویسد که خطر حبس ابد این دو را در صورت تشخیص دادگاه مبنی بر گناهکار بودن‌شان تهدید می‌کند.

 

 

 

اجرای اجاره اراضی کشاورزی به قطری‌ها چه بود؟

انتخاب ـ با کشف زوایای جدیدی از ماجرای واگذاری زمینهای کشاورزی به سرمایه‌گذاران قطری، پرونده این ماجرا قطورتر شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ ۲۷ ‌تیر‌ماه گذشته خبری با عنوان «درخواست قطر برای اجاره زمینهای کشاورزی ایران» و اعلام آمادگی بازرگانان و سرمایه‌گذاران این کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق اجاره بلند‌مدت زمین های زراعی در بخش کشاورزی، بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت؛ موضوعی که در ابتدا خیلی‌ها نسبت به صحت آن تردید داشتند.

به تازگی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نامه‌ای به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه، از آمادگی تجار قطری برای سرمایه‌گذاری در ایران از طریق اجاره بلندمدت زمینهای زراعی در بخش کشاورزی خبر داده و تأکید کرده است: متقاضیان تا ۱۵‌مردادماه جاری برای اعلام درخواست مشارکت خود با قطری‌ها فرصت دارند.

همچنین از متقاضیان خواسته است مشخصات مربوط به زمینهای کشاورزی (زمین، ساختمان، تأسیسات زیربنایی، نحوه تولید، وضعیت آبی و…) را به مدیریت صدور پروانه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کنند.

با این حال اخبار جدید واصله در خصوص این سرمایه‌گذاری حاکی از این است، ابتدا رایزنی‌های اولیه از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر صورت گرفته و وزارت امور اقتصاد و دارایی از طریق سازمانهای استانی خود به سازمانهای جهاد کشاورزی استانها ابلاغ کرده تا مشخصات زمینهای کشاورزی مناسب را برای معرفی به طرفهای قطری اعلام کنند.

در این راستا شنیده‌ها حاکی است، وزارت اقتصاد و دارایی درگیر موضوع واگذاری زمینهای کشاورزی به صورت اجاره بلندمدت است و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نقش و دخالتی در این زمینه ندارد. این در حالی است که یک مقام مسؤول در سفارت قطر اعلام کرده است در حدود ۸‌ماه پیش این زمینها از ایران اجاره شده است!

در حالی که واکنش رسانه‌ای به این موضوع همچنان ادامه دارد، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس درباره واگذاری زمین های زراعی به قطری‌ها تأکید کرد: با اصل اجاره زمین به قطری‌ها مخالف نیستیم، اما این واگذاری‌ها باید برای مدت زمان کوتاهی باشد.

اجاره زمین به قطری‌ها و تأمین امنیت غذایی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر کشورمان در زمینه تأمین برخی از محصولات کشاورزی به واردات نیاز دارد.

 

 

 

 

 

 

 علی لاریجانی:

 ستاد رفع مشکلات اقتصادی با حضور سه قوه تشکیل شد

 

رادیو فردا: علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه گفت ستادی برای رفع مشکلات اقتصادی و با حضور سه قوه دولت، مجلس و قوه قضاییه، کار خود را شروع کرده که البته هنوز به صورت «غیرمصوب» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، لاریجانی گفته است: «این ستاد به صورت غیرمصوب، اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و با حضور دولت، مجلس و قوه قضاییه در حال کار است و اگر بخواهد چارچوبی برای اصلاح بودجه و سایر امور اقتصادی داشته باشد، باید حتما نقش قانونی خود را پیدا کند.»

به عبارت دیگر این ستاد هنوز قدرت اجرایی ندارد و برای این که بتواند عمل مصوب انجام دهد، باید ساختاری قانونی برای آن تعریف شود که بتواند اعمال اجرایی داشته باشد.

لاریجانی در مورد نشست غیرعلنی مجلس در روز چهارشنبه گفته است: «در این جلسه طولانی پنج ساعته، موضوعات حساسی که اکنون با آن مواجهیم مانند گندم، مرغ، وضعیت صنعت و شرایط کشاورزان و دامداران، با حضور مسئولان دولتی مطرح شد و درباره این مسائل به صورت مبسوط صحبت کردیم.»

در حالی نشست غیر علنی مجلس با حضور برخی از اعضای کابینه در خصوص مشکلات اقتصادی برگزار شده است که طی هفته های اخیر آثار کمبود و گرانی برخی از کالاهای اساسی در ایران باعث بروز نگرانی هایی شده است.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نگرانی های اقتصادی نمایندگان

خبرگزاری ایسنا، می گوید، «قیمت ارز،‌ نابسامانی صنایع و به خصوص خودرو سازی ها،‌ گرانی و تورم در کالاهای اساسی، افزایش قیمت محصولات کشاورزی،‌ نابسامانی در بازار لبنیات و مرغ،‌ کاهش ارز مسافرتی، اختصاص ندادن تسهیلات بانکی ، تحریم و وابستگی بودجه به نفت از جمله دغدغه های نمایندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه» بود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفته است: «زمان آن نیست که قوا مشکلات را به گردن یکدیگر بیندازند و مهم این است که اجازه ندهیم به مردم فشار بیاید، باید با هم‌اندیشی از این مرحله عبور کنیم.»

لاریجانی هفته پیش و به گزارش خبرگزاری مهر در مورد گرانی ها گفته بود: «گرانی موجود در کشور یک اشکالاتی دارد و ما نباید با مردم چند پهلو صحبت کنیم و اگر اقتصاد کشور حساب و کتاب داشت وضع امروز گرانی کشور این‌گونه نبود که این امر نشان‌دهنده ضعف مدیریت اقتصادی کشور است.»

علی لاریجانی در قم گفته بود: «کشورهای مختلف همانند ایران تا این حد با مشکل گرانی مواجه نیستند و ین امر نشان‌دهنده این است که در دولت درست عمل نشده است.»

رییس مجلس روز چهارشنبه وعده داده که هفته آینده هم جلسه ای تشکیل شود تا «از گردنه‌ای که برخی فکر می‌کنند برای ملت ایران طراحی می‌کنند با تدبیر، همفکری و پشتیبانی قوای مختلف، عبور کنیم.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با رد این درخواست ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است. در همین راستا آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران اعمال کرده اند.

 

 

 

 

مصوبه مجلس اسرائیل علیه افراد و شرکت های «همکار ایران»

رادیو فردا: مجلس اسرائیل یک لایحه ارائه شده از سوی دولت این کشور را مورد تصویب نهایی قرار داد که بر اساس آن، هر فرد، عامل، شرکت و یا کشوری که در جهان «به هر نحوی یاری رسان برنامه هسته ای ایران باشد»، از سوی اسرائیل مجازات خواهد شد.

این لایحه تنظیم شده از سوی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور چهارشنبه در شورهای دوم و سوم بر سر آن به تصویب رسید.

هنگام تصویب این لایحه، از میان ۱۲۰ نفر نمایندگان «کنست» تنها ۵۰ نماینده حضور داشتند که ۴۷ نفر آنها موافق مبدل شدن لایحه به قانون بودند و تنها سه نفر از نمایندگان با آن مخالفت کردند.

قانون جدید اسرائیلی می گوید کمپانی ها، افراد، عوامل اسرائیلی یا بین المللی یا هر کشوری در جهان که «به هر نحوی» به توسعه برنامه هسته ای ایران و دستیابی ایران به سلاح های غیرمتعارف کمک کند، باید به عنوان «همکار ایران» محسوب شده و تحریم شود.

براساس این مصوبه، همکاری های اسرائیل با چنین افراد، عوامل و شرکت ها و دولت هایی در جهان باید «به شدت» محدود شود و در مورد میزان سرمایه گذاری در همکاری مشترک اسرائیلی با عوامل و کمپانی های یاد شده، محدودیت های تازه ای تعیین گردد.

همچنین این قانون جدید اسرائیل تأکید دارد که مجتمع های تولیدی و اقتصادی جهانی که به «هر نحوی» در خدمت برنامه تولید جنگ افزار غیر متعارف ایران تشخیص داده شوند، از امتیازات اقتصادی در کشور اسرائیل محروم خواهند شد.

در گذشته افراد و عواملی در اسرائیل به اتهام همکاری با ایران محاکمه و محکوم شده اند؛ مشهورترین آنها، آقای «ناخوم منبار» یک بازرگان عمده بود که به خاطر معاملات کلان شیمیایی با ایران به ۱۶ سال حبس محکوم گردید.

وزیر خارجه ایران:

سوریه شرایط کنونی را پشت‌ سر می‌گذارد

بی بی سی: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که سوریه که ماه هاست شاهد درگیری میان نیروی های دولتی و مخالفان حکومت بشار اسد است، “این شرایط را پشت سر می گذارد.”

وزیر امور خارجه ایران در جریان دیدار عمر غلاونجی، معاون نخست‌وزیر سوریه از تهران با او دیدار کرده و وعده بازگشت ثبات به حکومت بشار اسد را داده است.

غلاونجی با برخی از رهبران و مقام های سیاسی ایران از جمله رئیس مجلس و معاون امور بین الملل رئیس جمهور دیدار کرده است.

از زمان آغاز اعتراضات در سوریه و سرکوب شدید معترضان از سوی حکومت بشار اسد، ایران همراه با روسیه از مهمترین متحدان و حامیان حکومت او بوده است.

صالحی به معاون نخست وزیر سوریه گفته است که “تحولات چند هفته اخیر به دنبال تشدید اقدامات تروریستی که با برخورد قاطع دولت و ارتش سوریه مواجه شد و با جنگ گسترده روانی و تبلیغاتی بیگانگان علیه کشور و مردم سوریه همراه بود.”

مقامات و رسانه های دولتی ایران، همانند مقامات و رسانه های دولتی سوریه، مخالفان دولت آن کشور را “تروریست” توصیف می کنند و کشورهای غربی را عامل شکل گیری اعتراضات در سوریه می دانند.

دیدار این مقام بلند پایه دولت سوریه از تهران، با شدت گرفتن نبرد بین نیروهای دولتی و مخالفان در سوریه همزمان شده است. همزمان، برخی از مقام های سابق حکومت سوریه که به صف مخالفان پیوسته اند از مردم آن کشور خواسته اند تا خود را آماده دوران پس از بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه کنند.

به تازگی رئیس مجلس سوریه به دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به تهران سفر کرده بود. آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، سوریه را “خط مقدم مقاومت” در برابر اسرائیل خوانده و از حکومت آن کشور حمایت کرده است.

ایران و سوریه دو متحد استراتژیک یکدیگر در منطقه خاورمیانه محسوب می شوند که از ابتدای انقلاب اسلامی روابط محکم و پایداری با یکدیگر داشته اند.

بانک مرکزی ارز مسافرتی را حذف کرد

بی بی سی: روز چهارشنبه، ۴ مرداد (٢۵ ژوئیه)، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اعلام کرد که فروش ارز به قیمت رسمی به مسافران خارج از کشور قطع شده و ارز مسافرتی تنها در اختیار کسانی قرار می گیرد که عازم سفرهای زیارتی به عتبات عالیات هستند.

از اوایل سال جاری خورشیدی، برای مسافران ایرانی که از طریق مرز هوایی به خارج سفر می کردند هر نفر معادل یک هزار دلار ارز خارجی به قیمت رسمی در نظر گرفته شده بود که یک بار در سال در اختیار هر مسافر قرار می گرفت.

این مبلغ برای مسافران عازم برخی کشورهای منطقه و همچنین مسافرانی که از راه زمینی عازم سفرهای خارجی می شدند کمتر بود.

زائران ایرانی نیز که در قالب کاروان های زیارتی به اماکن مذهبی عراق سفر می کردند می توانستند از معادل دویست دلار ارز خارجی به نرخ رسمی استفاده کنند.

با حذف ارز مسافرتی، از این پس تنها این گروه از مسافران از ارز مسافرتی برخوردار خواهند بود و سایر مسافران باید برای تامین نیاز خود به ارز خارجی به بازار آزاد مراجعه و ارز را به نرخ آزاد تهیه کنند.

تصمیم به حذف ارز مسافرتی پس از شرکت آقای بهمنی در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام شد که با حضور وزیران اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت، نفت و جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی به منظور بررسی شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی برگزار شده بود.

حذف ارز مسافرتی به این معنی است که ایرانیان عازم سفرهای خارجی باید تمامی ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که قاعدتا باعث افزایش تقاضا برای ارز خواهد شد.

سایت خبر آنلاین در گزارشی پیرامون تاثیر حذف ارز مسافرتی گفت که ساعاتی پس از انتشار تصمیم بانک مرکزی در این زمینه، بهای ارزهای خارجی و طلا در بازار آزاد ایران نسبت به روز سه‌شنبه افزایش یافته است.

خبر آنلاین همچنین در گزارشی در مورد جلسه صبح چهارشنبه مجلس نوشت که برخی نمایندگان مجلس دولت را مسئول گرانی های اخیر دانستند و گفتند که دولت در نظر داشته اقدامات مجلس را عامل گرانی قلمداد کند.

براساس این گزارش، در پایان این جلسه، جمعی از نمایندگان با صدور بیانیه ای خواستار تشکیل ستادی متشکل از همه نهادهای حکومتی برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی در شرایط تحریمی فعلی شدند.

 

 

 

 

کاترین اشتون و سعید جلیلی بار دیگر به مذاکره می‌نشینند

مذاکرات هسته‌ای معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مکانی محرمانه در استانبول صورت گرفت. در پی این مذاکرات سعید جلیلی و کاترین اشتون به‌زودی گفت‌وگو خواهند کرد.

بنا به گزارش‌ها به نظر نمی‌رسد پیشرفت چندانی در مذاکرات هسته‌ای دیپلمات‌های ایرانی و غربی روز سه‌شنبه ۳ مرداد در استابول حاصل شده باشد.

علی باقری معاون سعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی و خانم هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۳ مرداد در استانبول به منظور آن‌چه از پیش “بررسی راه‌های کاهش اختلاف میان دو طرف” اعلام شده بود، دیدار کردند.

این دیدار در مکانی محرمانه انجام شد و جزئیات آن نیز تاکنون در رسانه‌ها منتشر نشده است.

سخن‌گوی خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر نشد درباره نتایج به دست آمده در این کنفرانس توضیحی دهد.

این سخن‌گو تنها گفت: «همان‌گونه که در کنفرانس مسکو تعیین شده بود در قدم بعدی خانم کاترین اشتون و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار و درباره نتایج این کنفرانس گفت‌و‌گو خواهند کرد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا با خاتمه مذاکرات روز سه‌شنبه، علی باقری همچنین در دیدار با احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است: «در مذاکرات روز گذشته با اشمیت توانستیم در چارچوب‌های خوبی گفت‌وگوهای خود را پیش ببریم و به توافق‌هایی در‌باره ادامه کار و انجام گفت‌وگوهای بعدی دست پیدا کنیم.»

دور قبلی دیدار میان این دو مقام نیز در همین شهر برگزار شده بود. بر اساس توافق نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در مسکو، این مذاکرات در سطح کارشناسی و فنی برگزار شد.

در همین زمینه حسن بهشتی‌پور “کارشناس مسائل هسته‌ای” در گفت‌وگو با سایت “فرارو” با بیان این‌که “مذاکرات باقری و اشمیت به نتیجه نرسیده است”، گره مذاکرات را ندادن مابه‌ازای قابل قبول به ایران در قبال انجام سه خواسته غرب دانسته است.

بهشتی‌پور خواسته غرب از جمهوری اسلامی ایران را «توقف غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد، انتقال اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به یک کشور ثالث (یعنی نه ایران و نه کشورهای گروه ۱ + ۵) و تعطیلی تاسیسات فردو» عنوان کرده است.

حسن بهشتی‌پور که سایت فرارو از او به عنوان “کارشناس مسائل هسته‌ای” یاد کرده در درباره خواسته جمهوری اسلامی گفته است: «ایران انتظار دارد که ۱ + ۵ حداقل رسما اعلام کند که با غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران موافق است یا رسما اعلام کنند که حداقل بخشی از تحریم‌ها را متوقف خواهند کرد.»

 

 

 

ادای احترام باراک اوباما به قربانیان تیراندازی کلورادو

بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه به ایالت کلورادو رفت تا از نزدیک شاهد نحوه رسیدگی به تبعات حادثه کشتار سینمای شهر آرورای این ایالت باشد.

اوباما که تنها به مدت دو ساعت و نیم به این شهر سفر کرده، با خانواده قربانیان و مقامهای این شهر دیدار کرد.

او پس از این دیدارها گفت که “از دل تاریکی روزی روشن تر فرا خواهد رسید.”

او در اشاره به خانواده های قربانیان همچنین گفت:”من به آنها اذعان کردم که کلمات رسا نیستند اما وظیفه اصلی من این است که به عنوان نماینده کل کشور خدمت کنم و بگویم که ما در این لحظه و هر روز به آنها خواهیم اندیشید.”

رئیس جمهوری آمریکا و میت رامنی، رقیب جمهوریخواهش در انتخابات ریاست جمهوری امسال، برای ادای احترام به خانواده ها، برنامه های تبلیغاتی خود را در روز جمعه لغو کرده و پیام های تسلیت به بازماندگان این واقعه فرستاده بودند.

سفر آقای اوباما در حالی صورت می گیرد که روز قبل مقام های پلیس اعلام کرده بودند در محل زندگی جیمز هولمز، عامل کشتار این حادثه، مواد شیمیایی قابل احتراق و انفجار و سیم کشی هایی که می توانسته برای ایجاد یک تله انفجاری به کار گرفته شده باشد، وجود داشته است.

در همین حال، مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک که سابقه‌ای طولانی در طرفداری از لزوم اعمال محدودیت بیشتر بر سلاح های گرم در آمریکا دارد، از هر دو نامزد انتخابات خواسته است تا موضع خود را درباره لزوم کنترل (خرید و فروش) سلاح در آمریکا مشخص کنند.

بلومبرگ گفته است: “شاید زمان آن رسیده است که دو نفری که می‌خواهند رئیس‌جمهور آمریکا شوند، برخیزند و به ما بگویند که می‌خواهند (در این باره) چه کار کنند، چون این مشکل به طور روشنی در سراسر کشور وجود دارد.”

جیمز هولمز ۲۴ ساله اکنون در سلول انفرادی به سر می برد.

گزارش شده است که جیمز هولمز با وجود سابقه دانشگاهی چشمگیرش، به دنبال انصراف از ادامه تحصیل در مقطع دکترا بوده است. او در رشته اعصاب در دانشگاه کلرادو-دنور درس می‌خواند.

گفته می شود تنها عمل خلاف در پرونده سوء نیت او، دریافت یک برگه جریمه رانندگی در ماه اوت سال گذشته به دلیل رعایت نکردن سرعت مجاز بوده است.

مردم شهر آرورا در نزدیکی سینما، محلی که این حادثه در آن رخ داده است، گل گذاشته اند.

دعای احیایی هم یکشنبه شب توسط انجمن محلی و رهبران مذهبی مقابل ساختمان شهرداری شهر سازماندهی شده است.

نه نفر هنوز در وضعیت اضطراری در بیمارستان بسر می برند.

به گفته مقامهای آمریکایی ۱۲ نفر در حمله بامداد روز جمعه کشته و ۵۸ نفر زخمی شده اند.

هولمز روز دوشنبه، ساعت ۹ ونیم صبح به وقت محلی در یک دادگاه محلی حاضر شد.

اتحادیه عرب خواستار کناره‌گیری هرچه سریع‌تر بشار اسد شد

بی بی سی: وزیران امور خارجه اتحادیه عرب از بشار اسد خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر از قدرت کناره‌گیری کند. آنها وعده داده‌اند که در این صورت، امنیت او و خانواده‌اش برای ترک سوریه تامین می‌شود.

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب بعد از نشست اضطراری خود در قطر در بیانیه‌ای مشترک از مخالفان دولت سوریه نیز خواسته‌اند تا یک دولت انتقالی تشکیل دهند.

با این حال، گزارش شده است که اقدامات ارتش سوریه برای عقب راندن مخالفان مسلح بشار اسد از دو شهر دمشق و حلب دوچندان شده است و نیروهای دولتی دست به حملاتی متقابل علیه مخالفان مسلحی زده‌اند که کنترل بخش‌هایی از این دو شهر بزرگ سوریه را در دست داشته‌اند.

دیروز یورش‌هایی پیاپی به منطقه برزه در حومه شمال شرق دمشق و منطقه مزه در غرب این شهر انجام شد.

بر اساس برخی گزارش‌های مخالفان دولت، نیروهای ارتش کنترل مزه را در دست گرفته‌اند و در عین حال، نزدیک به ۲۰ نفر را که ظن آن می‌رفت به مخالفان مسلح کمک می‌کردند، کشته‌اند.

گزارش شده است که درگیری در شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه نیز ادامه داشته است.

حمله متقابل نیروهای دولتی، یک هفته بعد از پیشروی قابل توجه مخالفان مسلح بشار اسد انجام می‌شود.

مخالفان دولت در یک هفته گذشته توانستند کنترل چندین بخش دمشق را در دست بگیرند، برخی گذرگاه‌های مرزی این کشور را تصرف کنند و مدعی انجام حمله‌ای شوند که مرگ چهار مقام عالی‌رتبه دولتی از جمله وزیر دفاع سوریه را به دنبال داشت.

موسسه خیریه بریتانیایی “کودک جنگ” اعلام کرده است که تمام طرف‌های درگیر در سوریه از روی عمد کودکان را هدف قرار می‌دهند و این کودکان با مرگ‌هایی مشابه اعدام و جراحت‌هایی سخت روبه‌رو هستند یا ربوده می‌شوند و مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

در گزارشی که اولین ارزیابی جامع تاثیر درگیری (در سوریه) بر کودکان خوانده شده است، این موسسه خیریه طرف‌های درگیر را متهم کرده است که از کودکان به عنوان سرباز و پیکارجو نام‌نویسی می‌کنند و آنها را به عنوان سپرهای انسانی به کار می‌گیرند.

موسسه “کودک جنگ” هشدار داده است که در شرایط کنونی هیچ کودکی در سوریه در امنیت نیست، از جمله نزدیک به دو میلیون کودکی که در دمشق، پایتخت این کشور، به سر می‌برند.

این موسسه از جامعه بین‌الملل خواسته است تا آزار کودکان در سوریه را به عنوان جنایت جنگی طبقه‌بندی کنند و برای نجات جان آنها وارد عمل شوند.

جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت می‌گوید که به نظر می‌رسد نیروهای دولتی مصمم هستند تا نیروهای ارتش آزاد سوریه (از گروه‌های مسلح مخالف دولت) را به طور کامل از دمشق بیرون برانند و این هدف را تقریبا به طور سازمان‌یافته دنبال می‌کنند.

گزارش‌هایی نیز از بروز درگیری در دیرالزور در شرق سوریه منتشر شده است. شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این شهر زیر آتش خمپاره و راکت بوده است.

همچنین منابع خبری بی‌بی‌سی تایید کرده‌اند که مخالفان مسلح دولت کنترل گذرگاه مرزی باب‌السلام در مرز با ترکیه را در دست گرفته‌اند.

رکود اقتصادی بریتانیا عمیق تر شده است

 

بی بی سی: اداره ملی آمار بریتانیا می گوید اقتصاد این کشور در فاصله سه ماهه آوریل تا ژوئن سال جاری هفت دهم درصد منقبض شده است.

در سه ماه اول سال جاری، ژانویه تا مارس، نیز اقتصاد بریتانیا سه دهم درصد منقبض شده بود.

اداره ملی آمار بریتانیا می گوید تداوم رکود اقتصاد ملی، عمدتا به دلیل رکود در بخش ساختمان بوده است.

این اداره در آخرین گزارش تحلیلی خود گفته است که اقتصاد بریتانیا همچنان در “وضعیت شکننده” قرار دارد.

جورج آزبورن، وزیر خزانه داری بریتانیا نیز گفته است این کشور با چالشهای بزرگی روبروست، از جمله بحران بدهی ها، هم در بریتانیا و هم در اتحادیه اروپا.

با این حال حزب کارگر، حزب اپوزیسیون بریتانیا می گوید که آمار اخیر تکان دهنده بوده و ادامه انقباض اقتصادی در این کشور حکایت از شکست طرحهای اقتصادی دولت دارد.

دیگر آمار منتشر شده توسط اداره ملی آمار حکایت از آن دارد که حدود ۱۸۰ هزار شغل در سه ماه گذشته ایجاد شده است اما تولید اقتصادی نسبت به سال ۲۰۰۸، قبل از آغاز بحران، ۴.۵ درصد کمتر است.

در بخش ساختمان، که بدترین آمار را داشته است، در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه اول، ۵.۲ درصد افت تولید وجود داشته است.

حتی بخش خدمات، که معمولا قویتریت بخش محسوب می شده، در سه ماهه دوم سال با انقباض یک دهم در صد مواجه شده است.

صندوق بین المللی پول نیز اخیرا از رکود و نرخ بالای بیکاری به عنوان برخی از چالشهای جدی اقتصاد بریتانیا نام برده است.

 

بررسی احتمال دست داشتن افغان‌ها در ناآرامی‌های تاجیکستان

بی بی سی: ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، به بی‌بی‌سی گفت که آقای کرزی پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با امام علی رحمان، همتای تاجیک اش، وعده داده که نیروهای افغان، آماده هر نوع همکاری برای آرام کردن وضعیت در منطقه مرزی دو کشور هستند.

منابعی در تاجیکستان گزارش داده اند که حامد کرزی به امام علی رحمان گفته افغانستان نیروهای اضافه مرزبانی و امنیتی به منطقه هم‌مرز با بدخشان تاجیکستان خواهد فرستاد.

به نوشته سایت ریاست جمهوری تاجیکستان، آقای کرزی این موضوع را روز چهارشنبه ۲۵ جولای/ژوئیه در گفت‌وگوی تلفنی با امام‌علی رحمان مطرح کرده است.

سایت ریاست جمهوری تاجیکستان نوشته است که گفت‌وگوی تلفنی میان دو رئیس جمهوری “به ابتکار طرف افغانی” انجام شده است.

رئیسان جمهوری تاجیکستان و افغانستان همچنین توافق کرده‌اند که برای تأمین امنیت در مرز مشترک دو کشور و جلوگیری از هر گونه اعمال تروریستی و غیرقانونی اقدامات مؤثری انجام دهند.

وضعیت در ولایت بدخشان تاجیکستان بعد از کشته شدن ژنرال عبدالله‌ نظراف، رئیس بخش امنیت این ولایت، متشنج شده است.

دولت تاجیکستان، طالب ایام‌بیک‌اف، معاون فرمانده گذرگاه مرزی اشکاشم را که در زمان جنگ داخلی این کشور از فرماندهان بانفوذ نیروهای مخالف دولت بود، در قتل ژنرال نظراف دخیل می‌داند.

صبح روز ۲۴ جولای نیروهای امنیتی و پلیس تاجیکستان برای بازداشت آقای ایام‌بیک‌اف و هوادارانش، عملیات ویژه‌ای در شهر خاروغ مرکز بدخشان آغاز کردند که به گزارش منابع دولتی، به کشته شدن بیش از ۴۰ نفر، از جمله ۱۲ نیروی دولتی انجامید و به غیرنظامیان تلفاتی وارد نشده است. ولی منابع مستقل می‌گویند ده‌ها نفر از غیرنظامیان قربانی درگیری شده‌اند.

مقام‌های امنیتی و پلیس همچنین از بازداشت ۴۰ شورشی، از جمله ۸ شهروند افغان خبر داده‌اند.

برخی منابع می‌گویند که فرماندهان محلی در بدخشان افغانستان با افراد مسلح مخالف دولت تاجیکستان هم‌دست‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، گفت‌وگوی تلفنی آقایان رحمان و کرزی درباره وضعیت بدخشان احتمالاً با این موضوع ارتباط دارد.

برخی از رسانه‌ها پیشتر گزارش کرده بودند که طالب ایام‌بیک‌اف، سرکرده شورشیان در بدخشان، در پی عملیات نیروهای دولتی به منطقه‌ هم‌مرز در ولایت بدخشان افغانستان فرار کرده است. منابع مستقل این خبر را تایید نکرده اند.

بازداشت گروهی مخالفان دولت کوبا در هاوانا

رادیو آلمان: پلیس هاوانا حدود ۵۰ تن از منتقدان شناخته شده دولت کوبا را پس از شرکت در مراسم سوگواری اوسوالدو پایا بازداشت کرد. اوسوالدو پایا، دگراندیش برجسته کوبایی یکشنبه گذشته در یک حادثه رانندگی جان باخت.

حدود ۵۰ تن از منتقدان دولت کوبا پس از شرکت در مراسم سوگواری به مناسبت درگذشت اوسوالدو پایا در هاوانا بازداشت شدند. به‌گفته مخالفان دولت این افراد در نزدیکی کلیسای السالوادور در هاوانا، محل برگزاری مراسم دعا و سوگواری برای اوسوالدو پایا بازداشت شدند.

نیروهای اپوزیسیون اعلام کردند که منقدان دولت کوبا در این مراسم بار دیگر بر عزم خود برای رسیدن به آزادی تأکید کردند. به‌گزارش کمیسیون حقوق بشر کوبا شماری از منتقدان بازداشت شده ساعاتی بعد، سه‌شنبه شب به وقت محلی آزاد شدند.

اوسوالدو پایا، رهبر جنبش آزادی‌بخش مسیحیان کوبا بود. در مراسم سوگواری او بلندترین مقام کلیسای کاتولیک در کوبا نیز حضور یافت و یاد او را گرامی داشت. اوسوالدو پایا یکشنبه گذشته در یک سانحه رانندگی کشته شد.

پاپ بندیک شانزدهم نیز پیام تسلیتی برای خانواده این منتقد برجسته حکومت کوبا فرستاده است. رهبر کاتولیک‌های جهان اوایل سال جاری میلادی از کوبا دیدن کرد، اما با هیچیک از مخالفان دولت ملاقات نداشت.