شماره ۱۱۸۹ ـ ۷ آگوست ۲۰۰۸

قدم اول ـ آیا شما آماده اید؟
برای اکثر خریداران مسکن بخصوص تازه واردان به کانادا و یا آنهایی که برای دفعه اول تصمیم به خرید مسکن گرفته اند ابهامات و سئوالات بسیار زیادی وجود دارد که این نگرانی ها از زمانی که به فکر خرید ملک می افتند تا مرحله ارائه قیمت پیشنهادی با آنهاست.
بنابر این جهت آگاهی خریداران محترم از این مقاله به بعد امیدوارم بتوانم شما را با مراحل و نکات مهم خرید ملک به صورت قدم به قدم آشنا کنم.
قدم اول همانند شروع هر کار دیگری این است که آمادگی خودتان را بیازمایید و ببینید که آیا سیستم زندگی و شرایط مالی شما اجازه صاحب خانه شدن را به شما می دهد یا خیر؟ برای روشن شدن بهتر این مطلب به سئوالات بسیار ابتدایی زیر پاسخ دهید:
ـ آیا شما علاقه زیادی به جابه جا شدن دارید؟ و آیا به خاطر شرایط شغلی مجبور هستید مرتب نقل مکان کنید؟
ـ آیا ترجیح می دهید که از پس اندازهای مالی تان برای مسافرت، بازنشستگی و یا شروع بیزنس خودتان استفاده کنید؟
ـ آیا تعمیرات و نگهداری معمولی خانه برای شما سخت است؟
اگر به این سئوالات جواب مثبت دادید، شاید در حال حاضر شما آماده خرید خانه نیستید، بخصوص اگر که به خرید خانه به عنوان استفاده شخصی نگاه می کنید و نه صرفا به عنوان یک سرمایه گذاری.
این را به خاطر بسپارید که خرید خانه یکی از بزرگترین تصمیم گیریهای مالی زندگی شماست، بنابر این خودتان را برای یک تصمیم گیری آگاهانه آماده کنید. صاحب خانه شدن بسیار قدم مهمی است و مزایای زیر را دارد:
ـ امنیت و آسایش خاطر مالی: در صورت افزایش قیمت، ملک شما می تواند ارزش سرمایه گذاری بالایی برای شما داشته باشد.
ـ انعطاف پذیری: بسیاری از مردم دوست دارند خانه خود را آنطوری که باب میلشان هست دکور و یا بازسازی کنند. این امر برای مستاجران میسر نیست.
مانند هر چیز دیگری که خوبی و بدی خود را دارد، صاحب خانه شدن هم در کنار مزایای بسیار با ارزش خود شامل نکات قابل تأمل دیگر نیز می باشد:
ـ نگرانی های مالی: تهیه پیش پرداخت وام و پرداخت منظم وام ممکن است که این نگرانی را ایجاد کند که آیا از عهده این امر برمی آیید یا خیر؟
ـ برای لذت بردن از چیزی باید از آن نگهداری مرتب به عمل آید و این قضیه شامل خانه نیز می شود. تعمیرات خانه و رسیدگی به آن بخش مهمی از این امر است.
ـ هزینه های دیگر همچون مالیات سالیانه بر خانه، نکته دیگری است که باید به عنوان هزینه های سالیانه خود درنظر داشته باشید.
ممکن است که خیلی از این نگرانی ها را مستاجران نداشته باشند، ولی مطمئنا لذتی که صاحب خانه زیر یک سقف می برد بیشتر از مستاجر خواهد بود.
در نهایت در کنار تمامی نکات مذکور، این خریدار است که با توجه به شرایط شخصی و مالی خود می تواند تصمیم گیری نهایی را انجام دهد.
اگر اکنون توانایی صاحب خانه شدن را در خود می بینید، قدم دوم شما برای آمادگی مالی شما است که به طور مفصل در مقاله بعدی به این موضوع خواهم پرداخت.



کوتاه از آمار مسکن در نیمه اول جولای ۲۰۰۸

مقطع زمانی دلار درصد رشد
متوسط قیمت مسکن در GTA
نیمه اول جولای ۲۰۰۸
نیمه اول جولای ۲۰۰۷
نیمه اول جولای ۲۰۰۶
۳۷۹۰۷۲
۳۷۴۲۵۴
۳۴۶۲۶۷
۱%+
۸%+
متوسط قیمت مسکن در ناحیه ۴۱۶
نیمه اول جولای ۲۰۰۸
نیمه اول جولای ۲۰۰۷
نیمه اول جولای ۲۰۰۶
۴۱۹۱۹۹
۴۱۴۳۲۱
۳۶۷۵۴۱
۱%+
۱۳%+
متوسط قیمت مسکن در ناحیه ۹۰۵
نیمه اول جولای ۲۰۰۸
نیمه اول جولای ۲۰۰۷
نیمه اول جولای ۲۰۰۶
۳۵۳۲۵۷
۳۴۵۷۴۱
۳۳۲۷۳۳
۲%+
۴%+
متوسط تعداد روز در مارکت: ۳۲
منبع Toronto Real Estate board


بهنام مهرائی فوق لیسانس راه و ساختمان است.
infp@waytohomes.com