حالا محمد محمد مرسی عیسی العیاط اولین رئیس جمهوری غیر نظامی مصر است.

مرسی متولد ۱۵ اگوست  سال ۱۹۵۱میلادی (۱۳ امرداد ۱۳۳۰ شمسی) است. در استان شرقیه و روستای عدوه مصر به دنیا آمده است. نام همسرش نجلا محمود است و  پنج فرزند دارد  چهار پسر و یک دختر. دو تن از فرزندان او متولد امریکا و شهروند این کشور هستند.

محمد مرسی ۶۱ ساله پنجمین رئیس جمهور مصر از زمان برپایی نظام جمهوری در این کشورست. او نخستین رئیس جمهور غیر نظامی و نخستین رئیس جمهور پس از انقلاب سال گذشته مصر علیه نظام حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین این کشور است.

 

آقای مرسی در سخنرانی بعد از انتخاب شدنش به ریاست جمهوری  با تاکید بر وحدت ملی گفت: در مصر جایی برای «دشمنی» و «خائن توصیف کردن یکدیگر» نیست و وحدت ملی راه را برای «اعتلای مصر» و «توسعه کشور» می‌گشاید و باید از تمام ثروت‌ها در این مسیر استفاده کرد.

تحصیلات و مشاغل:

لیسانس و فوق لیسانس مهندسی فلزات از دانشگاه قاهره و دکتری محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دارد. مدتی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تدریس کرده است، و از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ استادیار دانشگاه کالیفرنیا در نورتریج بوده است و از سال ۱۹۸۵ که به مصر بازگشت، استاد دانشگاه زقازیق بوده است.

توکا نیستانی ـ شهروند

فعالیت سیاسی:

 

رهبر حزب عدالت و آزادی از احزاب وابسته به اخوان المسلمین مصر است، و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی هم نماینده مستقل در پارلمان مصر بوده است.

نظریات سیاسی

 

نگاه او به زنان و حقوق آنان:

حقوق زنان را در تمام زمینه ها حفظ خواهم کرد.

زنان را آزاد می گذاریم تا هر پوششی را که مناسب می دانند، انتخاب کنند.

عهد می کنم که برای حقوق زنان خواهم ایستاد.

به برابری حقوق زنان و مردان باور دارم و برای احقاق آن در کشور تلاش خواهم کرد.

دموکراسی:

برای تشکیل دولت ملی دموکراتیک تلاش خواهم کرد

چیزی به نام دموکراسی اسلامی وجود ندارد. آنچه وجود دارد تنها، همین دمکراسی است که  از مردم که منشا اصلی قدرت هستند، سرچشمه می گیرد.

در دولت دموکراتیک آینده مصر، قبطی ها (مسیحیان مصر) از همه ی حقوق شهروندی برخوردار خواهند بود، زیرا شرکای ما در کشور به شمار می آیند.

روابط خارجی:

به همه ی تعهدات کنونی مصر پای بند هستم.

روابط صلح آمیز با اسرائیل خواهیم داشت. و به توافقنامه صلح ۱۹۷۹ وفادار خواهیم بود به شرط آن که طرف مقابل هم به این امر پایبند بماند. محمد مرسی در جای دیگری گفته است:

به حرف هایی که زده ام پایبند خواهم بود!

اخوان المسلمین:

۸۴ سال پیش حسن ال بنا در شهر اسماعیلیه مصر سازمانی را بنیاد نهاد که طولی نکشید که به جنبشی فراملی و متکی به اسلام تبدیل شد.

این سازمان قدیمی ترین و از بسیاری جهات بزرگترین سازمان اسلامی جهان اسلام است. برخی بر این باورند که اخوان المسلمین به لحاظ نظری متاثر از اندیشه های سیدجمال الدین اسد آبادی است که آرزومند نجات مسلمانان از سلطه بیگانگان و فقر و فلاکت فکری و فرهنگی و معیشتی که دچار آن بودند، بود.

اخوان المسلمین اولیه سازمانی خشونت طلب بود که پس از ترور حسن ال بنا به جنبش اسلامی مصر دچار تحول شد و به راه های مسالمت آمیز افتاد. در نتیجه آنچه امروز از این سازمان مانده در مجموع از گونه ای عقلانیت سیاسی امروزی بهره دارد هر چند ممکن است پس از تکیه بر قدرت به جای آنچه از محمد مرسی نقل کردم آن روی دیگرش که نمونه آن ادعای او بر اجازه نداشتن زنان برای نامزدی ریاست جمهوری یکی از آنهاست، برخوریم.

اما آنچه او در پیوند با عدم شباهت حکومت اسلامی مصر با رژیم ایران می گوید و در همان اعتراف می کند که حکومت آینده مصر شبیه ترکیه خواهد بود نه تهران، خبر از شکست دیکتاتوری آخوندی و موفقیت مدل عقلانی اسلام که ترکیه سردمدار کنونی آن است، دارد.