شهروند ۱۱۸۲ ـ ۱۹ جون ۲۰۰۸

مطلب جالبی را در یکی از روزنامه ها خواندم که مربوط به دکتر لارسن یکی از مشهورترین متخصصان نازایی آمریکا بود. در این مقاله تخمین زده می‌شد که طی ۴۰ سال فعالیت ایشان، ۱۰ هزار زوج نابارور صاحب فرزند شده اند.

از خصوصیاتی که ایشان را از بقیه متفاوت میکرد سابقه فعالیت پزشکی او بود. ایشان تنها یک دهه بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی یک شبه ره صد ساله پیموده و مبدل به یکی از موفق‌ترین پزشکان آمریکا شده بود .

ازدواج او با خاتم هارکنس او را با جامعه آنتلکتوال و مشاهیر آشنا ساخت به طوری که در میهمانیهای کاخ سفید و حزب دموکرات آمریکا شرکت می‌کرد و با نبوغ شخصی توانست راه را برای خودش باز کند. جالب است بدانید که همسر اول خانم هارکنس، دکتر بنجامین اچ کین، پزشک مخصوص شاه ایران بود.

در سال ۱۹۷۷ وی چندین کتاب درباره سلامت زنان منتشر کرد و به اوج ثروت و شهرت رسید.

اما بدشانسی وقتی گریبانگیر وی شد که شرکتهای بیمه ادعا کردند ایشان در طی یک دهه با ارائه صورت‌حسابهای جعلی، عملهای نازایی را عملهای صرفا درمانی جلوه داده (مثل برداشتن کیست)و بیش از ۵/۲ میلیون دلار از این محل سود برده است. همانگونه که مطلع هستید عملهای نازایی در بیمه پوشش نداشته و هزینه های آن قابل جبران نیستند.

علیرغم تلاش وکیلان دکتر لارسن ایشان نهایتا در دادگاه محکوم به پرداخت ۳ میلیون دلار گردید و پروانه پزشکی وی باطل و حتی محکوم به گذراندن ۵ سال زندان شد.

بعد از آزادی از زندان دکتر لارسن می‌گوید که در طی دوران پزشکیش سعی می‌کرده نگاهی یکسان به بیماران فقیر و دارا داشته باشد و به عقیده عده ای رابین هود فقیران بوده است. او معتقد است که شهرت زیاد کار دستش داده وگرنه هیچکس تا آخر عمر قادر نبوده راز او را کشف کند.

دکتر لارسن بعد از آزادی به زادگاهش دانمارک برگشت و از نو شروع کرد. نام ایشان در همه شرکتهای بیمه در جهان به عنوان تبهکار اقتصادی همواره وجود دارد.


در کشور کانادا سالی یک الی دو بیلیون دلار کلاهبرداری بیمه ای صورت میگیرد. جالب است بدانید که این میزان هر ساله اول به شرکتهای بیمه تحمیل میشود و آنان نیز چون نهاد اقتصادی هستند و بایستی هر سال سودآور باشند این مبلغ را به من و شما از طریق پرداخت بیشتر حق بیمه و ناهمگون تحمیل میکنند.

نتیجه‌گیری با خودتان! ولی به عنوان کارشناس مسائل بیمه ای تصور میکنم وظیفه هر یک از ما است تا جلوی کلاهبرداریهای بیمه ای را بگیریم تا عده ای سودجو از جیب من و شما نخواهند کسب پول و شهرت نمایند

فرهاد فرسادی کارشناس ارشد بیمه است

farsadi@cirmco.com