تجربه دستگیری و آزادی هما هودفر بار دیگر موضوع خطرات بازگشت دو ملیتی‌های ایرانی به ویژه ایرانی‌های مقیم کانادا، انگلیس و امریکا به ایران را مطرح ساخت

هما هودفر استاد بازنشسته دانشگاه کنکوردیای مونترال پس از تحمل بیش از ۱۱۰ روز حبس در زندان اوین، طی مذاکرات پشت پرده دولت کانادا (به واسطه دولت عمان) با دولت جمهوری اسلامی، آزاد شد.
مفاد این مذاکرات و قرارهای مورد توافق همچنان بر ما پوشیده و راز بین دولتمردان است!

بعد از دیدن تصاویر پیاده شدن از جت سلطنتی عمانی، ضمن خوشحالی از آزادی هما هودفر، به دوستانم گفتم، موهای هما رنگ شده و سشوار کشیده شده است. لباس‌هایش هم با هدف مشخصی، رنگین انتخاب شده است. در یک کلام،  مشخص بود که هما را قبل از آزادی برای رسانه ها “دوپینگ” کرده‌اند.

در مصاحبه‌ اول هما در فرودگاه مونترال با رسانه‌ها و مصاحبه‌های پس از آن با نشریات انگلیسی معلوم شد که او را از اوین به همراه دو زن به آرایشگاه برده و سپس در فرودگاه مهرآباد او را سوار هواپیما کرده‌اند.

این حرفها باید گفته شود. این تلاشها برای پنهان کردن آثار شکنجه‌های روانی بر چهره یک زن باید مطرح شود. باید برای آزادی هما و هر کس دیگری شاد شد، اما نبایستی روند چند ماهه گذشته را بدون ارزیابی دقیق رها کنیم. من اینجا فقط اشاره‌ای به چند نکته خواهم داشت.

homa-hoodfar-s

هما هودفر در مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: “سپاه از بازداشت من استفاده می‌کرد که دولت انتخابی را در خارج از ایران زیر سئوال ببرد.”

تحلیل بسیار ساده انگارانه‌ای که از دولت “انتخابی” حرف می‌زند، دقیقا تداوم همان توهمی است که با کامپیوترش و کلی فایل پر از اطلاعات و بیش از ده سال ایمیل ارتباطات با فعالین جنبش زنان منطقه به ایران سفر می‌کند تا همه اینها به دست “سپاه” بیفتد.نگاهی که از دولت انتخابی حرف می‌زند و باور دارد که این دولت با زندانی شدن امثال هودفر مخالف است، همان نگاهی است که به جای اعتراض به زندانی شدنش، در فرودگاه مونترال، از مقامات ایرانی نیز برای آزادی‌اش تشکر می‌کند! مقاماتی که بیش از ۱۱۰ روز او را تحت شکنجه روحی و در زندان نگه داشتند و دست آخر وزارت خارجه همین دولت معامله بر سر آزادی او و گرفتن امتیاز از دولت کانادا را به پیش برد.

این نگاه چه توضیحی برای دستگیری هاله اسفندیاری و مازیار بهاری در دوره احمدی نژاد دارد؟

آنجا هم سپاه می‌خواست دولت انتخابی! را در خارج از ایران بی‌اعتبار کند؟

او در مورد شکنجه‌های روحی می‌گوید: “تلاش کرده این حرف‌ها بر او اثر نداشته باشد و چون بازجویان به هدفشان در این زمینه نرسیدند در پی یادآوری محیط خانه و خانواده او بر آمدند.”

این نگاه فراموش می‌کند که شکستن فرد در زندان‌های جمهوری اسلامی یا از منظر به دست آوردن اطلاعات است، و یا شکستن ایدئولوژیک.

در مورد هما هودفر، هیچکدام معنا نمی‌یابد.  اطلاعات را که کیلو کیلو از لپ تاپ شخصی‌اش به دست آورده بودند (آنگونه که خودش در مصاحبه با سی‌بی‌سی کانادا می‌گوید) و شکستن ایدئولوژیک نیز در این مورد اصلا برایشان فاقد موضوعیت بود.

مهم این بود که کاری کنند که دولت کانادا وارد مذاکره شود. مهم این بود که در فرصت به دست آمده و با استفاده از محتویات این پرونده، فمینیسم و طرح مطالبات زنان را به موضوعی “امنیتی” بدل کنند.

هما هودفر در اظهاراتش فراموش می‌کند که از ضرباتی که مجموعه‌ای از فعالین در ایران از این دستگیری متحمل شدند حرفی بزند. و متاسفانه تجربه ای تلخ بدل به چراغ راه آینده نمی‌شود.

ما در حال حاضر تنها با گوشه‌ای از واقعیات روبرو هستیم. امیدوارم هما هودفر، در فرصت‌های آتی به این مسائل مهم اشاره کند.

تحلیل‌هایی نظیر دعوای بین “دولت انتخابی و سپاه” را هم بارها شنیده‌ایم. لطفا بگویید شما از کجا و کدام موضع دولت روحانی پی بردید که آنها با این سیاست سپاه مخالفند؟

دولت روحانی و دستگاه قضاییش در دفاع از شما یا دیگر زندانیان چه اقدامی کرده است؟

آیا روحانی در یک مصاحبه خواهان آزادی شما و دیگر فعالین شده است؟

آیا روحانی با فرمانده سپاه دیداری داشته و به این موارد اعتراض کرده است؟

یا دستش بسته است و توجیهات کودکانه‌ای چون “نمی‌گذارند” چاشنی استدلال دفاع از دولت جمهوری اسلامی می‌شود. به هر رو تجربه دستگیری و آزادی هما هودفر بار دیگر موضوع خطرات بازگشت دو ملیتی‌های ایرانی به ویژه ایرانی‌های مقیم کانادا، انگلیس و امریکا به ایران را مطرح ساخت.

بار دیگر موضوع حفظ اطلاعات و امنیت دیجیتال در سفر به ایران را جلوی روی ما گذاشت.

بار دیگر نشان داد که سن، جنسیت و نظر و جایگاه افراد نقشی در رهایی‌ یا ضربه‌پذیری‌شان از این بازی و معاملات سیاسی و گروگانگیری دولتی بازی نمی‌کند.

این تجربه نشان داد که در پرتو “انساندوستی” جمهوری اسلامی، باز هم جهان به تشویق دولت می‌نشیند و ده ها زندانی سیاسی گمنام فراموش می‌شوند. فشارها بر خانواده ها و فعالین حوزه دادخواهی افزایش می‌یابد. احکام نجومی حبس صادر می‌شوند و تیتر اکثر رسانه‌ها از تلاش اصولگرایان برای خراب کردن “چهره دولت انتخابی” روحانی پر می‌شود…

مصاحبه اخیر هما با بی‌بی‌سی را اینجا ببینید:

http://www.bbc.com/persian/iran-37618047?ocid=socialflow_facebook

مصاحبه هما در بدو ورود به کانادا را اینجا ببینید:

https://www.periscope.tv/ConcordiaUnews/1RDGlLaeBnDGL?t=12